• slide
  • slide
  • slide
  • slide
  • slide
  • slide

    PRZYJAZNE UCZNIOM. SZKOŁA OTWARTA NA SPOŁECZNOŚĆ LOKALNĄ.

    ŚRODOWISKO

  • slide

    LUBI SZKOŁĘ, JEST PROSPOŁECZNY,POTRAFI DOKONAĆ SAMOOCENY, UMIE ANALIZOWAĆ OBRAZ POZNANEGO ŚWIATA.

    UCZEŃ

  • slide

    KREATYWNY, SZANUJE, KOCHA I WYMAGA, MA WYSOKIE KWALIFIKACJE.

    NAUCZYCIEL

  • slide

herb orzel bialy 2012   SZKOŁA PODSTAWOWA NR 109 IM. BATALIONÓW CHŁOPSKICH 

                 03-991 Warszawa       ul. Przygodna 2   tel. 22  277 11 23              sp109 Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi. edu.um.warszawa.pl

AKCJA
OGŁOSZENIA
KONKURSY - REGULAMINY

plast muzrozneimagesCAXOZHHZ

epodr

DORADZTWO ZAWODOWE
doradztwo
 
LINKI

tn sbew mentn mko

logo wawerskie centrummiejskiinfrodztn eduwawer

Ostatnio dodane artykuły
STRONY DLA DZIECI

WSKAŹNIKI DOJRZAŁOŚCI SZKOLNEJ

uczniowie2Na dojrzałość szkolną, czyli gotowość dziecka do podjęcia nauki szkolnej składają się:

  • dojrzałość fizyczna,
  • dojrzałość umysłowa,
  • dojrzałość społeczna,
  • dojrzałość emocjonalna.

 

Poniżej znajduje się kilkanaście umiejętności, które dziecko powinno opanować przed pójściem do szkoły.
Umiejętności te możemy rozwijać poprzez różnorodne formy ćwiczeń i zabaw z dziećmi.

Dziecko gotowe do podjęcia nauki szkolnej powinno znać:

  • swoje imię i nazwisko,
  • adres zamieszkania,
  • imiona rodziców,
  • nazwę zawodu rodziców, jeśli pracują,
  • nazwy zwierząt domowych,
  • nazwy dni tygodnia, pór roku.

Dziecko gotowe do podjęcia nauki szkolnej powinno umieć:

  • prawidłowo trzymać ołówek (pomiędzy palcami wskazującym, środkowym i kciukiem),
  • posługiwać się przyborami do rysowania, kolorowania i pisania zawsze tą samą ręką (prawą lub lewą),
  • kolorować obrazek bez  wychodzenia za linię,
  • narysować postać człowieka z  zachowaniem odpowiednich proporcji,
  • poprawnie odwzorować kształty  geometryczne, szlaczki litero podobne,
  • lepić z plasteliny, gliny lub  masy solnej,
  • ciąć nożyczkami wzdłuż  wyznaczonej linii prostej, falistej i łamanej,
  • sprawnie wykonać proste  ćwiczenia gimnastyczne, np.: skakać na jednej nodze, rzucać i łapać piłkę,
  • samodzielnie się rozebrać i ubrać,
  • zawiązać sznurowadła i zapiąć  guziki,
  • odróżnić prawą i lewą stronę  ciała u siebie oraz osoby stojącej naprzeciwko,
  • wymienić kilka różnic w dwu  pozornie podobnych do siebie przedmiotach lub obrazkach,
  • grupować przedmioty według,  np.: barwy, kształtu, wielkości,
  • sortować znane przedmioty lub  ich obrazki wg określonej zasady, np.: owoce, zwierzęta, zabawki,
  • wybrać takie same obrazki,  litery, wyrazy,
  • złożyć widokówkę pociętą na  kilka części,
  • dobrać w pary obrazki lub  przedmioty z uwzględnieniem jakiejś cechy wspólnej, np.: krowa – mleko,  liść – drzewo,
  • odróżniać dźwięki różnych pojazdów, instrumentów, głosy zwierząt,
  • odtworzyć prosty układ  rytmiczny wystukany przez dorosłego, np.: ( - - - -), (- - - -),
  • dokonać analizy (podzielić  wyraz na sylaby), np.: lo-ko-mo-ty-wa,
  • dokonać syntezy (złożyć w całość) wyraz wypowiedziany sylabami,
  • wyróżnić głoskę ( zarówno  samogłoskę, jak i spółgłoskę) na początku i na końcu wyrazu,
  • zróżnicować wyrazy  dźwiękopodobne, np.: bułka- półka, Tomek-domek,
  • swobodnie liczyć do 10, także  wspak,
  • przeliczyć elementy w zbiorze i  powiedzieć ile ich jest,
  • dodawać i odejmować na konkretach, np.: patyczkach lub palcach do 10,
  • porównać ze sobą dwa zbiory,  powiedzieć gdzie jest więcej, a gdzie mniej,
  • opowiedzieć, co przedstawia  dany obrazek,
  • poprawnie wymawiać wszystkie  głoski oraz dłuższe wyrazy, np.: hipopotam, kaloryfer,
  • budować zdania poprawne pod względem gramatycznym,
  • przez dłuższą chwilę skupić się  na słuchaniu opowiadania, bajki lub muzyki,
  • zapamiętać teksty krótkich wierszyków i piosenek,
  • zgodnie bawić się w grupie, zaczekać na swoją kolej,
  • doprowadzić rozpoczętą pracę lub zabawę do końca,
  • posprzątać po sobie po  zakończeniu pracy lub zabawy,
  • podporządkować się poleceniom,
  • wykonać 3-4 polecenia wg  kolejności podanej przez dorosłego,
  • bez problemu rozstać się z rodzicami lub opiekunami,
  • łatwo nawiązywać kontakt z  dorosłymi i rówieśnikami.

Jeśli dziecko posiada większość opisanych wyżej umiejętności oznacza to , że jest ono gotowe do podjęcia nauki szkolnej.

Jeśli nie, być może powinno jeszcze trochę poćwiczyć, aby lepiej opanować potrzebne umiejętności. W niektórych przypadkach konieczne może okazać się pozostawienie dziecka w przedszkolu lub „zerówce”.

Pamiętajmy, że naszą rolą jako odpowiedzialnych rodziców jest wspieranie i wspomaganie rozwoju dziecka – nie powinniśmy bezczynnie czekać, aż ono samo „dorośnie” do pewnych rzeczy, ale poprzez zabawy i ćwiczenia poszerzać wiedzę dziecka o otaczającym świecie oraz systematycznie rozwijać jego umiejętności.

 

oprac. A.Żbikowska

linia 4

REKRUTACJA 2017/2018

szkola

2016/2017
SPECJALIŚCI

trans

tn logodobre
BIBLIOTEKA

tn emailtn zegarsowamol2

 

mol instrukcja

PODRĘCZNIKI 2016/2017
TERMINARZ

     googlek

FLUORYZACJA

fluoryzacja3

JADŁOSPIS
                           obiad 2

 

AKTYWNE PRZERWY

spiew 4382mpingpongiszachy taniec3

DZWONKI

1

8.00-

8.45

2

8.55-

9.40

3

9.50-

10.35

4

10.45-

11.30

 

obiad

 1

5

11.50-

12.35

 

obiad

 2

6

12.55-

13.40

 

obiad

 3

7

13.55-

14.40

8

14.50-

15.35

9

15.40-

16.25

10

16.30-

17.15

Tworzenie stron www
Webmaster Joomla!