• 116
          • KAMPANIA "ROWEROWY MAJ"

            4-31 maja 2022 r.

            W Warszawie Rowerowy Maj odbywa się już po raz piąty. Po dwóch latach przerwy powróciła ze zdwojoną energią, zapraszając szkoły i przedszkola do wspólnego udziału w tegorocznej akcji!

            Rowerowy Maj to największa kampania w Polsce promująca aktywny tryb życia i zrównoważoną mobilność wśród dzieci przedszkolnych, uczniów szkół podstawowych, grona nauczycielskiego oraz rodziców i opiekunów.           Akcja poprzez zabawę połączoną z elementami rywalizacji, zachęca do aktywnych sposobów dojazdu do szkół i przedszkoli, uczy dobrych i zdrowych nawyków. Zasady kampanii są bardzo proste: każdy przedszkolak, uczeń i nauczyciel, który w maju dotrze na lekcje w sposób aktywny: na rowerze, hulajnodze, rolkach czy deskorolce, otrzymuje naklejki do rowerowego dzienniczka i na wspólny plakat klasowy. Dla najaktywniejszych uczestników, klas i placówek przewidziane są atrakcyjne nagrody.

        • Wyniki konkursu plastycznego "Konstytucja 3 Maja. Namalowana historia Polski".
          • Wyniki konkursu plastycznego "Konstytucja 3 Maja. Namalowana historia Polski".

                   231 Rocznica Uchwalenia Konstytucji 3 Maja.

              W kwietniu Ambasada RP w Brasili oraz Konsulat Generalny RP w Kurytybie zaprosiła  dzieci do udziału w konkursie plastycznym on-line pt. Konstytucja 3 Maja. Namalowana historia Polski.

              Zadanie konkursowe polegało na  wykonaniu pracy na temat wydarzeń, bohaterów i symboli związanych z uchwaleniem w 1791 roku Konstytucji 3 Maja.

             Nasza uczennica Natalia Duszyńska zajęła w tym konkursie I miejsce. Do organizatorów wpłynęły prace z całego świata. Konkurs miał rangę międzynarodową.

            Serdecznie gratulujemy sukcesu.

                                                                Katarzyna Strzelczyk

            Wyniki konkursu plastycznego "Konstytucja 3 Maja. Namalowana historia Polski"

            Kategoria wiekowa 9-13 lat

            I miejsce:

            Natalia Duszyńska 13 lat 

            II miejsce ex aequo:

            Gabrielly Hermyoni Popoaski Guimarães 10 lat oraz Sophia Xavier da Silva 12 lat

             

            Kategoria wiekowa 4-8 lat

            I miejsce ex aequo:

            Mariah Wrublewski Stadnicki 7 lat oraz Davi Lucas Stancy USS 7 lat

            Wszystkim dzieciom serdecznie gratulujemy!

            https://www.gov.pl/web/brazylia/wyniki-konkursu-plastycznego-konstytucja-3-maja-namalowana-historia-polski

        • Mazowsze w Europie
          • Mazowsze w Europie

            W ramach projektu Mazowsze w Europie – Konstytucja dla Europy Wojciecha Bogumiła Jastrzębowskiego przeprowadziliśmy w czterech klasach ósmych zajęcia projektowe poświęcone postaci Wojciecha Bogumiła Jastrzębowskiego.

            Uczniowie zapoznali się z edukacyjnymi materiałami filmowymi, ciekawymi faktami z życia „Zielonego Profesora”.

            Zainspirowani wszechstronnością zainteresowań i działań
            W.B. Jastrzębowskiego tworzyli plakaty z hasłami i opisem konkretnego działania (obszaru pracy i zainteresowań) Jastrzębowskiego.

            Uczestnicy projektu zwracali uwagę na potrzebę współpracy i wspólnego działania, jako jedyną drogę do osiągnięcia społecznego sukcesu. Sukcesu w obszarze, którym jesteśmy zainteresowani, który służy dobrostanowi ogółu jak też jednostki.

            Uczniowie wspólnie stworzyli „mapę myśli” o W.B. Jastrzębowskim, na której zapisali wszystkie obszary jego działalności, pracy i zainteresowań. Mapa, notatki, zdjęcia oraz informacje, które wyszukaliśmy w książce Alicji Wejner, posłużyły jako baza do napisania krótkich esejów będących rozwinięciem słów:

            „Poglądy W.B. Jastrzębowskiego są do dzisiaj aktualne, ponieważ ….”

            Prace były różnorodne, przedstawiały fakty z życia bohatera projektu, jak też odniesienie uczestników do współczesności oraz przemyśleń o przyszłości Polski, Europy i świata.

            Podczas realizacji projektu wszyscy poczuliśmy się jeszcze mocniej Mazowszanami, Polakami, Europejczykami … ludźmi dostrzegającymi lepszą przyszłość.

            Kinga Jarosz

            Nauczyciel WOS

        • Warszawska Nagroda Edukacyjna im. Marka Edelmana
          • Warszawska Nagroda Edukacyjna im. Marka Edelmana

            27 kwietnia br. uczniowie klas ósmych brali udział w gali podsumowującej III edycję Warszawskiej Nagrody Edukacyjnej im. Marka Edelmana. 

            Organizatorem i fundatorem Nagrody jest m.st. Warszawa. Nagrodę przyznaje Rada m.st. Warszawy. Partnerem Nagrody jest Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN.

            Otrzymaliśmy dyplom w kategorii "szkoły podstawowe", gdyż nasz szkoła w procesie edukacyjnym realizuje:

            - działania dotyczące edukacji na rzecz praw człowieka w kontekście historycznym i współczesnym;

            - projekty edukacyjne związane z edukacją o Holokauście oraz upamiętniające rocznicę wybuchu powstania w getcie warszawskim;

            - działania na rzecz praw człowieka i praw obywatelskich;

            - projekty z zakresu działań podejmowanych w okresie PRL przez przedstawicieli opozycji demokratycznej;

            Celem wydarzenia była prezentacja dobrych, nagrodzonych przez Kapitułę Nagrody projektów, inicjatyw edukacyjnych realizowanych w ostatnich latach w warszawskich placówkach oświatowych, których tematyka  dotyczyła: edukacji na rzecz praw człowieka, praw obywatelskich w kontekście historycznym, współczesnym; zapobiegania przejawom nienawiści, zbrodniom przeciwko ludzkości w kontekście historycznym i współczesnym; historii i kultury żydowskiej, ze szczególnym uwzględnieniem społeczności warszawskiej; edukacji o Holokauście oraz upamiętnienia rocznicy wybuchu powstania w Getcie Warszawskim;  czy popularyzacji osoby i dokonań Marka Edelmana.

            Kinga Jarosz

             

        • 152
          • ZAPYTANIE OFERTOWE na sukcesywną dostawę papieru do drukarek i kserokopiarek na potrzeby szkół i placówek oświatowych Dzielnicy Wawer m.st. Warszawy

            Szanowni Państwo, w dniu 6 maja 2022 r.  zostało ponownie opublikowanie Zapytanie ofertowe na „Sukcesywną dostawę papieru do drukarek i kserokopiarek na potrzeby szkół i placówek oświatowych Dzielnicy Wawer m.st Warszawy”.

            Szczegółowe informacje w linku poniżej:

            https://dbfo-wawer.ezamawiajacy.pl/pn/dbfo-wawer/demand/notice/public/59764/details

            zapytanie.doc2022-05-06 11:350.05 MB

            Załącznik nr 1_wykaz odbiorców.docx2022-05-06 11:350.02 MB

            Załącznik nr 2_formularz_ofertowy.doc2022-05-06 11:350.05 MB

            Załącznik nr 3_zamówienie dostawy.docx2022-05-06 11:350.02 MB

            Załącznik nr 4_protokół odbioru dostawy.doc2022-05-06 11:350.04 MB

            Załącznik nr 5_projekt umowy.docx2022-05-06 11:350.03 MB

            Załącznik nr 6_Klauzula_obowiązek_informacyjny_poniżej_130tys.docx2022-05-06 11:350.03 MB

            Warszawa, dnia 11 marca 2022 r.

                        Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty Wawer m.st. Warszawy w imieniu placówek oświatowych Dzielnicy Wawer m.st. Warszawy zaprasza do złożenia oferty na:
            „Sukcesywna dostawa papieru do drukarek i kserokopiarek na potrzeby szkół i placówek oświatowych Dzielnicy Wawer m.st Warszawy” – zamówienie o wartości poniżej 130 000,00 zł netto, niepodlegające przepisom ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (t.j.Dz.U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm.):

            1. Przedmiot zamówienia obejmuje: Sukcesywną dostawę papieru do drukarek
              i kserokopiarek na potrzeby szkół i placówek oświatowych Dzielnicy Wawer m.st. Warszawy (wykaz odbiorców - załącznik nr 1).
            2. Opis przedmiotu zamówienia:
            1. papier kserograficzny biały, format A-4, przeznaczony do dwustronnego kopiowania
              w kserokopiarkach oraz drukowania w drukarkach laserowych i atramentowych:

            - gramatura nie niższa niż 80 g/;

            - stopień białości nie niższy niż 161 CIE;

            - ryza – 500 arkuszy;

            1. papier kserograficzny mix kolor, format A-4, przeznaczony do dwustronnego kopiowania w kserokopiarkach oraz drukowania w drukarkach laserowych
              i atramentowych:

            - gramatura nie niższa niż 80 g/;

            - ryza – 500 arkuszy;

            1. papier kserograficzny biały, format A-3, przeznaczony do dwustronnego kopiowania
              w kserokopiarkach oraz drukowania w drukarkach laserowych i atramentowych:

            - gramatura nie niższa niż 80 g/;

            - stopień białości nie niższy niż 161 CIE;

            - ryza – 500 arkuszy;

            1. papier kserograficzny mix kolor, format A-3, przeznaczony do dwustronnego kopiowania w kserokopiarkach oraz drukowania w drukarkach laserowych
              i atramentowych:

            - gramatura nie niższa niż 80 g/;

            - ryza – 500 arkuszy.

             

            czytaj więcej >>>> zapytanie.pdf

             

            Urszula Szajkowska

            Specjalista DBFO - WAWER M.ST. WARSZAWY

            Sekretariat ul. Włókiennicza 54, pokój 19, 04-974 Warszawa tel. +48222770870 faks +48226126131uszajkowska@um.warszawa.plhttps://wawer.um.warszawa.pl/

        • ŁĄCZKA DLA PSZCZÓŁ- projekt edukacyjny
          • ŁĄCZKA DLA PSZCZÓŁ- projekt edukacyjny

            Jest! Pojawiła się na terenie naszej szkoły! Panowie konserwatorzy przygotowali teren, ogrodzili płotkiem, a członkowie KOŁA PRZYRODNICZEGO pod opieką nauczycielki przyrody- Ewy Borkowskiej wysiali specjalny zestaw nasion. Nasiona otrzymaliśmy w  prezencie- od pani Magdy - mamy naszego ucznia. 

            Przy tej okazji odbyła się też lekcja przyrody- Jak wyglądają rośliny, które wyrosną z nasion?

             Ostatnio opady deszczu są niewielkie więc nasi nieocenieni panowie dozorcy- Krzysztof i Andrzej  wieczorem podlewają naszą łączkę. Praca ZBIOROWA da wkrótce efekt. Zobaczymy co wyrośnie? Czy jakieś pszczólki przylecą na Przygodną ? Wkrótce kolejna relacja z obserwacji, którą prowdzić będą młodzi przyrodnicy.

            Ewa Borkowska 

            opiekun Koła Przyrodniczego 

            Co to jest łąka kwietna?

            Łąka kwietna to swobodne nasadzenie z kwitnących roślin jednorocznych, bylin oraz traw, naśladujące naturalną łąkę. Łąki kwietne zakładane są poprzez wysiew mieszanek nasion różnorodnych gatunków roślin. W ogrodach łąka kwietna może pełnić funkcje dekoracyjne oraz stanowić pożytek dla pszczół i innych owadów zapylających. Coraz częściej łąki kwietne zakładane są zamiast tradycyjnych trawników.

            Gatunki roślin na łąkę kwietną

            Zazwyczaj, gdy zakładamy łąkę kwietną chcemy aby stanowiła dobrej jakości pożytek dla pszczół oraz stanowiła kwitnącą ozdobę ogrodu przez jak najdłuższy czas okresu wegetacyjnego. Efekt ten będzie łatwiej osiągnąć wybierając odpowiednie gatunki roślin na łąkę kwietną, zarówno takie które zakwitną wiosną, jak i te kwitnące latem, a czasem nawet aż do jesieni.Dobór gatunków roślin na łąkę kwietną może być bardzo zróżnicowany. Ozdobną funkcję pełnią rośliny kwitnące, takie jak: chaber bławatek, mak polny, wrotycz pospolity, krwawnik pospolity, jaskier ostry, rumianek pospolity. Gatunki te warto uzupełnić wolno rosnącymi gatunkami traw, takimi jak: kostrzewa czerwona czy wiechlina łąkowa, a także roślinami motylkowatymi, czyli koniczyną, łubinem czy wyką.

            Gatunki roślin na łąkę kwietną warto dobrać pod kątem warunków panujących na wybranym stanowisku. I tak w miejscach suchych sprawdzają się takie gatunki jak: dziurawiec zwyczajny, gipsówka (łyszczec), lebiodka pospolita, przetacznik kłosowy, goździk piaskowy, rogownica polna, czy szałwia łąkowa. Z kolej w miejscach bardziej wilgotnych warto wysiać bodziszka łąkowego, rzeżuchę łąkową, rdest, żywokost lekarski, niezapominajkę błotną i wiązówkę błotną.Dość osobliwym gatunkiem na łąkę kwietną jest mak polny. Stanowi piękną ozdobę łąki kwietnej ale niestety źle znosi koszenie i przez to kwitnie tylko w pierwszym roku po wysiewie (zanim nie zostanie skoszony). Warto jednak go wysiać bo ubarwi łąkę kwietną w pierwszym roku, zanim inne gatunki łąkowe dobrze się rozwiną.

             

            Kiedy siać łąkę kwietną?

            Gdy mamy już wybrane nasiona na wysiew łąki kwietnej, warto zastanowić się nad najlepszym terminem wysiewu mieszanki łąkowej.Nasiona na łąki kwietne wysiewa się zazwyczaj na wiosnę, od połowy marca do początku czerwca. Przy wiosennym wysiewie otrzymujemy kwitnącą łąkę już latem tego samego roku. Taki szybki efekt to zaleta wiosennego terminu wysiewu łąk kwietnych i zapewne dlatego większość osób wybiera ten właśnie termin. Wiosną optymalny termin wysiewu łąki kwietnej to kwiecień i maj. Należy wówczas pamiętać o konieczności utrzymania wilgotnej gleby oraz uważać na chwasty, które mogą kiełkować i wyrastać szybciej niż rośliny łąkowe.Z tego ostatniego względu niektórzy specjaliści polecają też wysiew łąki kwietnej na jesieni. Wtedy należy to zrobić we wrześniu, co pozwoli choć części roślin łąkowych skiełkować jeszcze tej samej jesieni, zaś wiosną będą one rosły szybciej niż ewentualne chwasty. Nie robimy tego zaś w październiku, bo wtedy jest duże ryzyko, że pojawiające się tuż przed zimą delikatne siewki ulegną przemarznięciu. Można też wysiać łąkę kwietną w listopadzie. Wówczas nasiona przeleżą do wiosny. Będzie to korzystne dla roślin, które do dobrego kiełkowania, potrzebują przechłodzenia w zimie.

            żródło:https://poradnikogrodniczy.pl/laka-kwietna-dla-pszczol-jak-zalozyc-lake-kwietna-w-ogrodzie.php

             

        • ZAPROSZENIE- CENTRUM MŁODZIEŻOWE w Wawrze
          • ZAPROSZENIE- CENTRUM MŁODZIEŻOWE w Wawrze

            6 maja 2022 roku (w piątek) o godzinie 17.00 otwieramy Centrum Młodzieżowe w Wawrze przy ulicy Korkowej 119/123 dla osób w wieku 13–19 lat . Zapewniamy przestrzeń, w której to młodzież będzie decydować, co chce robić – odrabiać lekcje, oglądać film czy uczyć się ceramiki. Dajemy możliwość spędzania czasu na jej zasadach, budując tym samym poczucie odpowiedzialności, przynależności do grupy i szansę na wszechstronny rozwój. Działania centrum będą koordynowane przez Weronikę Piper, która posługuje się językiem polskim i angielskim, oraz Irynę Yatsyk, która jest ukraińsko- i rosyjskojęzyczna.

            Nasza fundacja działa na rzecz edukacji od 2009 roku. Przez ostatnie lata wiele naszych projektów adresowanych było do mieszkańców i uczniów Wawra. Dzięki działalności Digipunktu, projektowi „Falenicka opowieść”, konkursowi literackiemu „Szkoła życia”, wydarzeniom takim jak „Letnie ostatki” czy „Noc Muzeów” opowiadamy Wielkie Historie Wawra, aktywizujemy i edukujemy mieszkańców dzielnicy. Wychodzimy naprzeciw wyzwaniom współczesności, korzystając z doświadczeń pokoleń. Jesteśmy przekonani, że odkrywając historię, możemy rozwijać praktyczne umiejętności krytycznego myślenia, współpracy czy kreatywności.

             

            Serdecznie zapraszamy na otwarcie Centrum Młodzieżowego 6 maja, a także w kolejnych dniach – działamy od poniedziałku do soboty od 15.00 do 19.00.

            Od dzieci poniżej 18 roku życia będziemy potrzebować zgody na ich przebywanie i udział w zajęciach na miejscu. Wzory zgody będą rozdawane w Centrum Młodzieżowym.

            Aktualne informacje na temat działania Centrum: https://www.facebook.com/CentrumMlodziezowewWawrze

            Kontakt: centrum@wielkiehistorie.pl

            Z poważaniem

            Zespół Fundacji na rzecz Wielkich Historii

        • Zbiórka - pomoc Ukrainie
          • Zbiórka - pomoc Ukrainie

                    W majowy weekend organizowany jest transport darów do Ukrainy - organizowany przez rodziców z naszej szkoły.  

            Najbardziej pilnymi potrzebami są: 

            - leki: na grypę, leki przeciwbólowe, tribiotic, 

            pasty do zębów i szczoteczki, żele do mycia, szampony, mydło w kostce, proszki do prania.

            Bardzo pilnie potrzebna jest żywność długoterminowa taka jak:

            makarony, kasze, ryże, konserwy rybne/mięsne, olej, mleko z długa datą przydatności, zupki chińskie, zarówno w kubeczkach jak i w saszetkach, nutella, dżemy, płatki kukurydziane, bądź inne śniadaniowe, cukier, herbata. 

            Dla wojska zbieramy: obuwie sportowe (adidasy) w rozmiarze 40-46, nowe i używane (jeżeli używane, to prośba o upranie ich), każda para osobno spakowana i podpisana rozmiarem, żołnierze mają poodparzane całe stopy i nie są w stanie chodzić w ciężkich butach, bokserki męskie, skarpetki męskie 40-46 rozmiar.

                   Serdecznie też zachęcamy to zakupów w opakowaniach zbiorczych, co znacząco ułatwi sprawę z segregacją oraz przechowywaniem towarów.

            Zbiórkę organizujemy do dnia 30 kwietnia – duży kosz przed wejściem do szkoły SP 109.

            Serdecznie dziękujemy!

        • 23 IV -  Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich
          • 23 IV - Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich

            Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich, znany jako Międzynarodowy Dzień Książki lub Światowy Dzień Książki jest dorocznym świętem promującym czytanie książek, a także ochronę praw autorskich.

            Dzisiejsza bohaterka - książka ma wiele postaci: e-book, audiobook i tradycyjna, papierowa wersja pachnąca drukiem i szeleszcząca papierem przekładanych kart. Pomimo cyfryzacji i rozwoju branży e-booków, Polacy nadal chętniej sięgają właśnie po nią niż po jej cyfrowe odpowiedniki.

            Czym jest Dzień Książki?

            Dzień Książki jest ogólnoświatowym świętem organizowanym przez UNESCO. Jego celem jest promowanie literatury i czytelnictwa, a także zwiększania świadomości o prawach związanych z tzw. własnością intelektualną autorów.  Co roku staje się okazją do dyskusji na temat roli książki jako źródła wartości i wiedzy, a także skarbnicy dziedzictwa niematerialnego i różnorodności kulturowej oraz narzędzia dialogu.

            Kiedy jest Dzień Książki?

            Dzień książki obchodzony jest 23 Kwietnia każdego roku. Nie jest to data przypadkowa.

            Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich – święto czytelnicze, którego utworzenie przypisuje się Vicentemu Clavel Andrés (1888-1967), wydawcy z Walencji. Obchodzone rokrocznie 23 kwietnia, dla uczczenia pamięci zmarłych tego właśnie dnia Miguela de Cervantesa, Williama Szekspira (zgodnie z kalendarzem juliańskim) i historyka peruwiańskiego Inci Garcilaso de la Vegi.Jest to jednocześnie data urodzin wielu słynnych autorów, w tym Vladimira Nabokova, Maurice’a Druona czy Halldóra Laxnessa.

            Data ta kojarzona jest również z hucznie obchodzonym w Katalonii świętem patrona – Świętego Jerzego. Zgodnie z długą tradycją święta, 23 kwietnia mężczyźni obdarowują kobiety czerwonymi różami, symbolizującymi krew zabitego przez św. Jerzego smoka. By się uprzejmie odwzajemnić, kobiety ofiarowują mężczyznom podarunki z książek.

            Oficjalnie Dzień Książki został ustanowiony w 1995 roku przez UNESCO, jednak jego historia sięga znacznie wcześniej - jego idea pojawiła się już w 1926 roku w Katalonii. To wtedy ustalono, że data 23 kwietnia będzie idealną na tę okazję. Dzień Książki jest w Hiszpanii oficjalnym świętem od 1930 roku, a w 1964 zyskało ono ten status we wszystkich krajach hiszpańskojęzycznych.

            Od 2001 r. Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich jest jednocześnie dniem, w którym ustanawiana jest Światowa Stolica Książki, czyli miasto, które w ocenie UNESCO wyróżnia się spośród kandydujących do tego miana najlepiej przygotowanym programem promującym czytelnictwo i literaturę. Pierwszym miastem wyróżnionym tym tytułem był Madryt, natomiast w 2016 r. uhonorowano Wrocław - pierwsze i jak do tej pory jedyne polskie miasto z takim wyróżnieniem. Główne obchody Dnia tradycyjnie odbywają się w mieście mianowanym Światową Stolicą Książki. Na rok 2022 Dyrektor Generalna UNESCO, z rekomendacji Komitetu Doradczego Światowej Stolicy Książki, tytułem tym obdarzyła Guadalajarę (Meksyk). 

            Jak obchodzony jest Światowy Dzień Książki?

            W Dniu Książki odbywają się przeważnie liczne wydarzenia kulturalne i artystyczne, spotkania z autorami, wspólne czytanie i inne aktywności mające na celu promowanie czytelnictwa.

            Jednym z popularnych elementów obchodów Dnia Książki wśród dzieci jest przebieranie się za ulubione postaci z książek.

            W Dniu Książki mają też często miejsce akcje charytatywne, podczas których zbierane są fundusze na rozwój czytelnictwa i edukację.W tym roku, oprócz tradycyjnych wydarzeń promujących książki i czytelnictwo, ma miejsce także wiele działań związanych z pomocą Ukrainie, począwszy od promocji literatury ukraińskiej, poprzez organizację spotkań autorskich, po organizację pomocy dla uchodźców.

            Szczególnego znaczenia nabiera także sieć bibliotek cyfrowych, dająca dostęp do milionów książek, w tym także literatury fachowej, niezbędnej do pracy – bez wychodzenia z domu. Jedną z najwcześniej powstałych jest zainicjowana przez UNESCO i Bibliotekę Kongresu USA Światowa Biblioteka Cyfrowa (World Digital Library), pozwalająca sięgnąć bezpłatnie po ponad 19 tysięcy materiałów z ponad 200 krajów.

            Dlaczego Światowy Dzień Książki jest ważny?

            Wydawałoby się, że korzyści czytania książek są powszechnie znane, a jednak do regularnego czytania przyznaje się tylko niewielki odsetek Polaków. Dzień Książki to wspaniała okazje, by zaszczepić dzieciom miłość do książek, która na pewno zaowocuje w ich dalszej edukacji i życiu.

            Czytanie książek przynosi dzieciom i dorosłym wiele korzyści, w tym między innymi:

             

            • Poszerzenie zasobu słownictwa
            • Większą empatię i zrozumienie otaczającego nas świata
            • Lepszą koncentrację
            • Wyciszenie i uspokojenie
            • Poszerzenie wiedzy
            • Produktywne spędzanie czasu

            Zapraszamy uczniów do biblioteki szkolnej - czekają tu na Was ciekawe książki.

        • "Dzień Ziemi. Razem dla czystej planety" 
          • "Dzień Ziemi. Razem dla czystej planety" 

            „Światowy Dzień Ziemi zapoczątkowywany w 1970 r. przez amerykańskiego senatora Gaylorda Nelsona został poparty przez tysiące uczniów oraz studentów. 22 kwietnia młodzi ludzie wyszli na ulice by razem domagać się zaprzestania degradacji środowiska. Ten dzień to idealna okazja do podjęcia wspólnych działań na rzecz klimatu i różnorodności biologicznej oraz wzmacniania kontaktu z naturą.” – CEO


            22.04. uczniowie klasy 1a wzięli udział w webinarze wprowadzającym do obchodów Dnia Ziemi oraz zrealizowali zadanie terenowe dot. tego jak badać i chronić przyrodę. Podczas weekendu 23-24.04 zaproponowałam uczniom oraz rodzicom wspólne wprowadzenie w święto ziemi po przez wspólne obserwacyjne i rodzinne spacery. Po powrocie do domu zaprosiłam dzieci do wypełnienia wraz z rodzicami karty obserwacji, która cieszyła się dużym zainteresowaniem.  Pytania w niej zawarte zachęciły do uważności oraz inspirujących refleksji.
            Dzień Ziemi w naszej szkole cieszy się dużym zainteresowaniem zarówno wśród uczniów jak i rodziców. Obie grupy chętnie współpracują podczas wiosennych obchodów. Zachęcenie młodych uczniów do działania, którzy uwielbiają spędzać czas na świeżym powietrzu było przyjemnością.  Trudnością, a może wyzwaniem było zorganizowanie się w określonym czasie :)
            Podjęte działania zostały realizowane w ramach programu Centrum Edukacji Obywatelskiej "Dzień Ziemi. Razem dla czystej planety". 


            Agata Cygan
            Szkolna realizatorka programu 

          • 22 IV Światowy Dzień Ziemi

            22 kwietnia setki milionów ludzi na całym świecie będzie świętować Dzień Ziemi. Idea troski o niebieską planetę łączy ludzi niezależnie od narodowości, wyznania, zawodu, wieku czy innych kategorii różnicujących. 

            22 kwietnia wypada również Międzynarodowy Dzień Matki Ziemi, czyli święto ustanowione przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w 2009 roku. W Polsce Dzień Ziemii obchodzony jest od 1990 roku.

            Tysiące ludzi na Piątej Alei w Nowym Jorku podczas pierwszych obchodów Dnia Ziemi w 1970 roku, fot.www.earthday.org/

            Hasło przewodnie Światowego Dnia Ziemi 2022 to Invest in our planet - Zainwestuj w naszą planetę. Organizatorzy zwracają uwagę na konieczność zmian w różnych obszarach działalności oraz wspólną odpowiedzialność - firm, rządów i obywateli.

            Hasła przewodnie Dnia Ziemi w poprzednich latach to m.in.:

            2018: Zakończmy zanieczyszczenia plastikiem

            2019: Chrońmy gatunki zagrożone

            2020: Działajmy dla klimatu

            2021: Przywróćmy naszą Ziemię

            Podejmij wyzwanie:

            Poszukaj przyrody wokół siebie. Wyjdź z domu i poszukaj przyrody w dziwnych miejscach, zobacz jak przyroda walczy o swoje miejsce w mieście (np. drzewka na gzymsach, dachach komórek, rośliny wyrastające z murów, w pęknięciach asfaltu, między płytami chodnikowymi), przyjrzyj się drzewom w twojej okolicy, dotknij ich, powąchaj, przyjrzyj się liściom, zidentyfikuj gatunek.

             

            Co możesz zrobić na Światowy Dzień Ziemi?

            13 pomysłów na Dzień Ziemi 2022

            Małe rzeczy wykonywane przez wiele osób mają duże znaczenie.

            Co można robić podczas Dnia Ziemi i nie tylko?

            Ogranicz nieprzemyślane zakupy - kupując tylko to, czego potrzebujesz przyczyniasz się m.in. do zmniejszenia ilości śmieci

            ;Użyj wielorazowych toreb na zakupy

            ;Segreguj odpady;

            Wyłączaj światło, kiedy wychodzisz z pomieszczenia - oszczędzaj energię

            ;Oszczędzaj gaz;

            Wybieraj produkty w szklanych i papierowych opakowaniach;

            Ogranicz spożycie mięsa;

            Zrezygnuj z zakupów wody w plastikowej butelce - wybierz szklaną butelkę albo wielorazową opcję z filtrem;

            Kupuj produkty od lokalnych dostawców;

            Naprawiaj zepsute sprzęty, ubrania czy narzędzia;

            Wybierz ubrania z drugiej ręki;

            Wybierz komunikację miejską albo rower zamiast samochodu;

            Zakręć kran w czasie mycia zębów, napraw zepsuty kran - oszczędzaj wodę.

            Czytaj więcej na:https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Dzien-Ziemi-2022-data-ciekawostki-haslo-przewodnie-n166056.html#tri

        • Akcja społeczno – edukacyjna „Żonkile”
          • Akcja społeczno – edukacyjna „Żonkile”

                          Niech połączy nas Pamięć…..

              W 79 rocznicę wybuchu powstania w warszawskim getcie nasza szkoła zaangażowała się w akcję społeczno-edukacyjną „Żonkile” organizowaną przez Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie – POLIN.

             19 kwietnia przypada rocznica wybuchu powstania w getcie warszawskim – największego zbrojnego zrywu Żydów podczas II wojny światowej, a zarazem pierwszego powstania miejskiego w okupowanej Europie

                Uczniowie podczas lekcji historii pogłębiali wiedzę  z materiałów edukacyjnych przygotowanych przez Muzeum POLIN takich jak filmy, słuchowiska i webinaria o historii  największego zrywu Żydów podczas II wojny światowej.

            Dla  uczczenia pamięci tamtych dni uczniowie na lekcji plastyki wykonali żółte żonkile jako symbol pamięci, nadziei i szacunku.

             

                                                                                 Katarzyna Strzelczyk

        • ŻYCZENIA
          • ŻYCZENIA

            W tym szczególnym czasie... Niech nadzieja i radość zastukają do Naszych drzwi, a Wielkanoc przyniesie pomyślność i szczęście. Niech Nasze serca będą przepełnionepokojem i miłością.

            Serdeczne życzenia składają:

            DYREKCJA

            GRONO PEDAGOGICZNE

            PRACOWNICY SZKOŁY

  • RODO

  • DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI

    • Logowanie

    • Kontakt

      • Szkoła Podstawowa Nr 109 im. Batalionów Chłopskich w Warszawie
      • 22 277 11 23
      • ul. Przygodna 2 03-991 Warszawa 03-991 Warszawa Poland
  • Nagłówek

  • Liczba wizyt

    liczba odwiedzin: 305725
  • Galeria zdjęć

      brak danych