JĘZYK NIEMIECKI
KRYTERIA OCENIANIA Z JĘZYKA NIEMIECKIEGO
1.Zdobywane przez uczniów umiejętności i wiadomości w zakresie języków obcych podlegają ocenie pod kątem następujących sprawności językowych:
- rozumienie ze słuchu,
- mówienie,
- czytanie ze zrozumieniem
- pisanie.
Wszystkie sprawności są ocenianie w zakresie treści nauczanych zgodnie z Podstawą programową kształcenia ogólnego w zakresie języka obcego nowożytnego.
- Ocenianie przedmiotowe w klasach VII-VIII przyjmuje skalę ocen od 1-6. W ocenieniu bieżącym stopień bardzo doby, dobry, dostateczny i dopuszczający mogą być opatrzone znakiem + lub -. Wystawiane zgodnie z uwzględnieniem Podstawy programowej oceny obejmują postępy w zdobywaniu wiadomości i umiejętności, rozumienie materiału, umiejętności stosowania wiedzy w praktyce oraz sposobu przekazywania wiadomości.
- Oceny bieżące wystawiane są na podstawie sprawdzianów, kartkówek, odpowiedzi ustnych, aktywności, projektów, kart pracy, ćwiczeń, prac domowych.
- Oceny semestralne i końcoworoczne:
Celujący (6) – uczeń posiadł w pełnym wymiarze wiedzę i umiejętności przewidziane w programie nauczania danej klasy, samodzielnie wykorzystuje wiadomości w sytuacjach problemowych, rozwija własne uzdolnienia, wyróżnia się szczególną aktywnością i systematycznością, bezbłędnie wykonuje wszystkie zadania. Ze sprawdzianów otrzymuje oceny celujące i bardzo dobre.
Bardzo dobry (5) – uczeń opanował prawie cały zakres wiadomości i umiejętności językowych przewidzianych w programie nauczania dla danej klasy, co pozwala mu na swobodne porozumiewanie się w ich obszarze. Aktywnie uczestniczy w lekcjach, samodzielnie stosuje zdobyte wiadomości oraz rozwiązuje zadania o dużym stopniu trudności, udziela odpowiedzi pełnymi zdaniami. Ze sprawdzianów otrzymuje oceny bardzo dobre i dobre.
Dobry (4) – uczeń opanował wiadomości i umiejętności językowe przewidziane w programie nauczania w danej klasie na poziomie pozwalającym na samodzielne rozwiązywanie problemów o średnim stopniu trudności. Uczeń bierze aktywny udział w lekcji, jest przygotowany do zajęć i stara się samodzielnie wykonywać zadania. Ze sprawdzianów otrzymuje oceny dobre i dostateczne.
Dostateczny (3) – uczeń dostatecznie opanował wiadomości i umiejętności językowe określone w programie nauczania dla danej klasy, co pozwala mu na samodzielne rozwiązywanie problemów o średnim stopniu trudności. Zdarza się, że zadania rozwiązuje z pomocą nauczyciela. Sporadycznie aktywnie uczestniczy w zajęciach. Ze sprawdzianów otrzymuje oceny pozytywne, głównie dostateczne.
Dopuszczający (2) – uczeń ma braki w opanowanych wiadomościach, możliwe jednak do uzupełniania w toku dalszej nauki, opanował podstawowe umiejętności językowe, rozwiązuje typowe i bardzo proste zadania z pomocą nauczyciela, nie wykazuje aktywności na lekcjach. Ze sprawdzianów otrzymuje oceny pozytywne.
Niedostateczny (1) – uczeń nie opanował wiadomości i umiejętności językowych określonych w podstawie programowej dla danej klasy, co uniemożliwia kontynuację nauki, nie wykazuje zainteresowania przedmiotem i chęci poprawy ocen. Ze sprawdzianów otrzymuje oceny niedostateczne.
Przedmiot oceny
Sposób oceniania
Sprawdziany
- Zakres materiału podany będzie z tygodniowym wyprzedzeniem
- Uczeń nieobecny podlega ocenie w terminach:
- podczas następnej lekcji – w przypadku jednodniowej nieobecności;
- do 7 dni po powrocie – w przypadku nieobecności nie przekraczającej tygodnia;
- do 14 dni po powrocie w przypadku dłuższych nieobecności - Uczeń, który otrzymał ocenę niedostateczną zobowiązany jest do jej poprawienia (w terminie do dwóch tygodni po teście)
- Podczas poprawy maksymalnie można otrzymać ocenę bardzo dobrą
- Nie ma możliwości dodatkowej poprawy sprawdzianów na koniec semestru i roku
Kartkówki
- Niezapowiedziane i zapowiedziane
- Skala ocen:
100% - celujący
99%-97% - bardzo dobry +
96%-93% - bardzo dobry
92%-90% - bardzo dobry -
89%- 85% - dobry +
84%-80% - dobry
79%-75% - dobry -
74% - 69% - dostateczny +
68%-62% - dostateczny
61%-55% - dostateczny -
54% - 50% - dopuszczający +
49%-41% - dopuszczający
40%- 35% - dopuszczający -
34% - 0% - niedostateczny
Prace domowe
- Uczeń uzyskuje + / - („-„ za brak pracy; „+” za udzielenie więcej niż 50% poprawnych odpowiedzi przy założeniu, że cała praca domowa była odrobiona)
Projekty
- Każdy projekt oceniany jest pod względem trzech kryteriów
- Oceniana jest zawartość merytoryczna, estetyka pracy oraz samodzielność (można uzyskać max. 3 plusy)
- Nieprzyniesienie projektu w wyznaczonym terminie skutkuje otrzymaniem minusa bez możliwości jego poprawy
Karty pracy
- Uczeń dostaje dodatkowe zadania na kartkach, które musi oddać w wyznaczonym terminie
- Uczeń uzyskuje ocenę (obniżoną za nieterminowe dostarczenie pracy)
Aktywność
- Uczeń może uzyskać + / - , 5 „+” to ocena bdb, 5 „-” to ocena ndst.
Nieprzygoto-wania
- Uczeń ma prawo zgłosić 3 nieprzygotowania (NP) w semestrze
- Po wykorzystaniu 3 NP uczeń uzyskuje minusa za nieprzygotowanie do lekcji (3 minusy = ocena niedostateczna)
Inne
- Ocena semestralna i roczna nie jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych
- Oceny z projektów nie podnoszą oceny semestralnej i rocznej o stopień
- Certyfikaty nie podnoszą oceny semestralnej i rocznej o stopień