• Metoda ORTOGRAFFITI dla klas IV-VI



        • Specyfika metody ORTOGRAFFITI Czytam, rozumiem, piszę w klasach IV-VI

           

          Na czym polega specyfika Metody Ortograffiti w klasach IV-VI?

          Symptomy dysleksji zmieniają się w zależności od wieku ucznia i rodzaju zadań. Niektóre z objawów ustępują, inne przybierają zmienioną formę. Na drugim etapie edukacji uczniowie rzadziej mają trudności z techniką czytania, pozostaje natomiast wolne tempo. Częściej pojawiają się trudności z rozumieniem czytanego tekstu. Zbytnia koncentracja na jakości czytania oraz coraz dłuższe i bardziej skomplikowane teksty utrudniają rozumienie czytanej treści. W pisaniu błędy specyficzne występują już rzadziej, natomiast błędy typowo ortograficzne, mimo znajomości reguł pisowni, są nadal widoczne. Trudności dyslektyczne zaczynają się też ujawniać w nauce takich przedmiotów, jak przyroda, matematyka, historia, języki obce, muzyka.


          Ortograffiti. Czytam, rozumiem, piszę

           

          W odpowiedzi na zmieniające się potrzeby uczniów klas IV–VI Metoda Ortograffiti, oprócz stymulowania funkcji poznawczych  ważnych w nauce czytania i pisania, koncentruje się na:

          ·                przypomnieniu i utrwaleniu zasad ortograficznych,

          ·                kształceniu i sprawdzeniu umiejętności czytania ze zrozumieniem,

          ·                rozwijaniu form wypowiedzi pisemnej i ustnej.



          Konstrukcja serii

          Seria składa się z ośmiu zeszytów ćwiczeń na dwóch poziomach trudności. Cykl pomyślano tak, by stopniowo systematyzować znajomość reguł ortograficznych i podnosić trudność ćwiczeń. Pracę można rozpocząć w klasie czwartej lub piątej – tak jak dyktują to potrzeby. Na każdym poziomie są trzy zeszyty ćwiczeń poświęcone poszczególnym trudnościom ortograficznym i czwarty powtórzeniowy zwany MIKSEM. Materiał ćwiczeniowy podzielono na bloki. Każdy zeszyt zawiera jedenaście bloków. Na opanowanie jednego przeznaczamy około tygodnia, biorąc pod uwagę pracę w szkole i w domu. Materiał z zeszytu realizujemy około 3 miesięcy. Całość zawartą w ośmiu zeszytach rozplanowano na trzy lata, czas ten jednak traktujemy nieostro – nauczyciel dysponuje nim według własnego planu.


          Porady praktyczne 

          ·         Przed przystąpieniem do pracy należy przeczytać Wstęp zamieszczony na początku każdego zeszytu oraz wspólnie z uczniami omówić treść zawartą w rozdziale Przeczytaj, to ważne. Ułatwi to dalszą pracę i zminimalizuje błędy. Uczniowie zapoznają się też z budową zeszytu, poznają znaczenie użytych w nim piktogramów i oznaczeń.

          ·         Raz w tygodniu należy sprawdzić pracę ucznia wykonaną w domu i wspólnie z nim nanieść ewentualne poprawki. Nie podkreślać błędnie zapisanych wyrazów, ale zasygnalizować błędy i polecić uczniowi ich poprawę z wykorzystaniem słownika ortograficznego. Sprzyja to wypracowaniu nawyku autokorekty.

          ·         Zachęcać ucznia do starannego pisania w liniaturze. Liniatura mobilizująca do starannego pisania zastosowana w zeszytach ćwiczeń wpływa na poprawę poziomu graficznego pisma.

          ·         Zalecać do czytania kolorowe nakładki (dołączone wraz z instrukcją do pierwszego zeszytu każdego poziomu). Nakładki niwelują kontrast miedzy białym tłem kartki a czarnym drukiem pisma, służą jako podkreślacz ułatwiający czytanie.

          ·         Nagradzać pracę uczniów pochwałą i oceną – stymulować pozytywnie. Ułatwią to specjalnie przygotowane wycinanki znajdujące się na końcu każdego bloku tematycznego. Są formą nagrody za wykonanie ćwiczeń; wklejenie kolejnych fragmentów wycinanek powinno nastąpić dopiero po wspólnym sprawdzeniu poprawności wykonanych ćwiczeń.

           

          Cztery wskazówki do pracy z uczniem

          1.      Uczeń wykonuje ćwiczenia bezpośrednio w zeszycie. Nauczyciel prowadzący dysponuje kompleksowymi materiałami do prac i nie musi ich kompletować i przygotowywać.

          2.      Uczeń stara się wykonywać kolejno wszystkie ćwiczenia. Nauczyciel może jednak zdecydować inaczej. Uwzględniając umiejętności i potrzeby ucznia, może polecić pominięcie niektórych zadań.

          3.      Uczeń pisze ołówkiem i w razie konieczności poprawia błędy. Po zakończeniu pracy z zeszytem nie powinno w nim być żadnych błędów.

          4.      Uczeń pracuje systematycznie – zasada ta jest warunkiem powodzenia. Ćwiczenia niewykonane na zajęciach w szkole uczeń kończy domu, pracując co najmniej 30 minut dziennie (tę pracę koordynują rodzice ucznia).

          Cele

          Rezultatem systematycznej pracy Metodą Ortograffiti jest poprawa w zakresie:

          ·         funkcji wzrokowo-przestrzennych, słuchowo-językowych, motorycznych,

          ·         koncentracji i pamięci,

          ·         tempa i techniki czytania,

          ·         rozumienia czytanej treści,

          ·         poprawności ortograficznej,

          ·         jakości graficznej pisma,

          ·         wzbogacania słownika czynnego ucznia.

           


          Koordynator projektu

          Szkoła Przyjazna Uczniom z Dysleksją

          Terapeuta pedagogiczny

          Sylwia Łasek-Marmur



    • Kontakt

      • Szkoła Podstawowa Nr 109 im. Batalionów Chłopskich w Warszawie
      • sp109@edu.um.warszawa.pl
      • 22 277 11 23
      • ul. Przygodna 2
    • Logowanie

  • Liczba wizyt

    liczba odwiedzin: 369483
  • Galeria zdjęć

    • Mamy III miejsce w Polsce! Kolejny sukces Stasia Mączyńskiego!
    • FOTOGRAFIE SZKOŁY
  • Nagłówek