• ROZDZIAŁ II

        • aktualizacja 14 12 2022  22:52 

          ROZDZIAŁ II

           

           

          CELE I ZADANIA SZKOŁY PODSTAWOWEJ

           

           

          § 7 Cele i zadania szkoły.

                      Art. 98 ust. 1 pkt 4 oraz ust. 4 Prawa oświatowego

           

          Cele i zadania szkoły wynikające z przepisów prawa oraz sposób ich wykonywania, w zakresie:

          1. udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej;
          2. organizowania opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi;
          3. umożliwiania uczniom podtrzymywania tożsamości narodowej, etnicznej, językowej
            i religijnej;
          4. z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia.

           

          Cele i zadania szkoły określone w statucie uwzględniają program wychowawczo – profilaktyczny szkoły.

           

          Szkoła podstawowa realizuje cele i zadania określone w Rozporządzeniu MEN z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej (Dz.U. z 2017 r. Poz. 356) oraz
          w Prawie oświatowym (w preambule).

           

          § 8 Cele działalności szkoły.

           

          Celem działalności szkoły jest:

          1. Kształcenie i wychowanie w duchu poczucia godności, odpowiedzialności, miłości

                      ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy

                      jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata.

                      Krzewienie ideałów humanizmu, umiłowania prawdy i sprawiedliwości.

          1. Zapewnienie uczniom odpowiednio do potrzeb i możliwości finansowych szkoły

                      warunków do wszechstronnego rozwoju.

          1. realizacja podstawy programowej oraz programów nauczania, w tym dostosowanie treści, metod, form pracy oraz organizacji procesu nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów;
          2. realizacja działań wychowawczych, profilaktycznych, edukacyjnych, informacyjnych           i edukacyjnych zaplanowanych w programie wychowawczo-profilaktycznego szkoły,         w tym działań promujących zdrowy styl życia;
          3. organizowanie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw.

           

           

          § 9 Zadania szkoły:

           

           1. Realizacja ustanowionego  prawem obowiązku nauczania poprzez:

          • atrakcyjny i nowatorski proces nauczania,
          • systematyczny kontakt z instytucjami wspomagającymi proces dydaktyczno– wychowawczy (Filharmonia, muzea, teatry, kina itp.)

          2. Realizowanie funkcji dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej zgodnie z zasadami  

                pedagogiki i w duchu idei zawartych w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka

                i Deklaracji Praw Dziecka.

          3. Realizowanie wybranych programów nauczania zgodnie z rozporządzeniami MEN.

          4. Umożliwienie nauczania religii, zgodnie z potrzebami i życzeniami uczniów i ich 

               rodziców (opiekunów).

          5. Służenie pomocą psychologiczną i pedagogiczną, pośredniczenie w kontaktach                        

              z poradnią psychologiczno-pedagogiczną.

           

          6. Występowanie o pomoc dydaktyczną, wychowawczą i materialną dla uczniów

              szczególnie uzdolnionych do fundacji, instytucji i organizacji świadczących na rzecz 

              dzieci.

          7. Sprawowanie opieki nad uczniami poprzez:

          1. prowadzenie zajęć edukacyjnych,
          2. organizowanie zajęć świetlicowych,
          3. umożliwianie spożywania posiłków,
          4. system zapomóg.

          8. Zaopatrzenie w bezpłatne podręczniki, materiały edukacyjne oraz ćwiczeniowe uczniów na poszczególnych poziomach edukacyjnych, zgodnie z harmonogramem określonym      
          w art. 11 ustawy z dnia 30 maja 2014r.  o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw 9 Dz. U. z 2014 r. , poz. 811);

          9. Zadania szczegółowe związane z organizowaniem kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi.

           

          1. Uczniowie niebędący obywatelami polskimi oraz obywatele polscy, którzy pobierali naukę                                      w szkołach funkcjonujących w systemach oświatowych innych państw, mają prawo do:
          1. nauki w oddziałach ogólnodostępnych, jeżeli znajomość języka polskiego umożliwia im korzystanie z zajęć;
          2. nauki w oddziałach przygotowawczych;
          3. organizacji pomocy psychologiczno- pedagogicznej w trybie i formach przewidzianych                       dla obywateli polskich, w tym dostosowania metod i form pracy na zajęciach do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów;
          4. pomocy udzielanej przez osobę władającą językiem kraju pochodzenia, zatrudnionej w charakterze pomocy nauczyciela jako asystenta międzykulturowego, jeżeli uczeń nie zna języka polskiego lub zna go na poziomie  niewystarczającym do korzystania z nauki;

           

          1. W przypadku nauki uczniów niebędących obywatelami polskimi w oddziałach ogólnodostępnych uczniowie ci mają dodatkowo prawo do :
          1. organizacji dodatkowej, bezpłatnej nauki języka polskiego w formie zajęć lekcyjnych jako języka obcego, w celu opanowania języka polskiego w stopniu umożliwiającym udział                               w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych; 
          2. dodatkowych zajęć wyrównawczych w zakresie przedmiotów nauczania, z których uczniowie potrzebują wsparcia, aby wyrównać różnice programowe;

           

          1. Formy wsparcia, o których mowa w ust. 1 i 2, są organizowane na warunkach określonych                                    w odrębnych przepisach prawa.

          .

           

           

          10. Zadania związane z podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej

           

          1. Uczniowie niebędący obywatelami polskimi mają prawo do nauki języka i kultury kraju pochodzenia - prowadzonej przez placówki dyplomatyczne lub konsularne kraju ich pochodzenia działające w Polsce albo stowarzyszenia kulturalno-oświatowe danej narodowości zgodnie z odrębnymi przepisami;

           

          1. Uczniowie należący do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługujących się językiem regionalnym, korzystają z zajęć umożliwiających podtrzymywanie i rozwijanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej, w tym nauki języka mniejszości, historii i kultury własnego kraju oraz geografii państwa, z którego obszarem kulturowym utożsamia się mniejszość narodowa na warunkach określonych w odrębnych przepisach. [1]

           

           

          1. Szkoła zapewnia integrację uczniów niebędących obywatelami polskimi ze środowiskiem szkolnym i wspomaga ich w pokonaniu trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z kształceniem                                za granicą.

           

           

          § 10 Szkoła odpowiada za bezpieczeństwo uczniów zgodnie z obowiązującymi przepisami.

           

          1. Nauczyciele są odpowiedzialni za bezpieczeństwo uczniów w trakcie prowadzenia zajęć obowiązkowych i pozalekcyjnych w pomieszczeniach szkolnych, obiektach sportowych i na terenie wokół szkoły tzn. w salach lekcyjnych, pracowniach komputerowych, centrum multimedialnym, salach gimnastycznych, sali zabaw, placu zabaw, boiskach szkolnych.

          Osoby przebywające w wymienionych miejscach zobowiązane są do przestrzegania regulaminów tych miejsc.

          Nauczyciel może rozpocząć zajęcia po stwierdzeniu, że dany obiekt spełnia wymogi bezpieczeństwa.

          Szkoła nie ponosi odpowiedzialności za bezpieczeństwo osób przebywających w wymienionych miejscach poza zajęciami szkolnymi.

          1. Nad bezpieczeństwem uczniów w czasie przerw międzylekcyjnych czuwają wyznaczeni nauczyciele.
          2. Pracownicy niepedagogiczni odpowiadają za bezpieczeństwo uczniów w zakresie swoich obowiązków.
          3. Szczegółowy tryb i zasady organizacji wycieczek określa dyrektor szkoły w oparciu o właściwe przepisy prawa.
          4. Na kierownika wycieczki dyrektor szkoły powołuje wychowawcę klasy lub innego nauczyciela. Funkcję opiekuna powinni pełnić nauczyciele, bądź rodzice uczestników.
          5. Informację o wycieczce lub innych zajęciach odbywających się poza terenem szkolnym zgłasza kierownik w formie „Karty Wycieczki” - w trybie i terminie określonym przez dyrektora szkoły. Wycieczkę zatwierdza dyrektor szkoły.
          6. Przy organizowaniu i przeprowadzaniu wycieczek współdziałają nauczyciele, rodzice i uczniowie.
          7. Do zapewnienia bezpieczeństwa uczniów biorących udział w wycieczce, w drodze pomiędzy miejscem zbiórki a domem zobowiązani są rodzice.
          8. Rodzice uczniów biorących udział w wycieczce zobowiązani są do pokrycia kosztów z nią związanych.
          9. Rodzice, którzy zadeklarowali udział swojego dziecka w wycieczce, a następnie deklarację tę wycofali, zobowiązani są do pokrycia strat, jakie powstały z tego tytułu.
          10. Uczniowie, którzy nie uczestniczą w wycieczce klasowej organizowanej w czasie zajęć szkolnych zobowiązani są brać udział w zajęciach razem z klasą wskazaną przez dyrektora.
          11. Prace remontowe, naprawcze, instalacyjne mogą być prowadzone za zgodą dyrektora po spełnieniu wymogów bezpieczeństwa.
          12. W celu zapewnienia bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki budynek i teren szkoły objęto nadzorem kamer.

           

           

          [1] Rozporządzenie MEN z dnia 18 sierpnia 2017 r. - w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez przedszkola, szkoły i placówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym (Dz.U. z 2017 r. poz.1627)

  • RODO

  • DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI

    • Logowanie

    • Kontakt

      • Szkoła Podstawowa Nr 109 im. Batalionów Chłopskich w Warszawie
      • 22 277 11 23
      • ul. Przygodna 2
        03-991 Warszawa
        03-991 Warszawa
        Poland
  • MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE

  • Liczba wizyt

    liczba odwiedzin: 1524
  • Galeria zdjęć

      brak danych