ROZDZIAŁ III
aktualizacja 14 12 2022 22:52
ROZDZIAŁ III
ORGANY SZKOŁY PODSTAWOWEJ
§ 11 Organy szkoły.
Art. 98 ust. 1 pkt 5 Prawa oświatowego.
- Organami szkoły są:
- Dyrektor szkoły,
- Rada pedagogiczna,
- Samorząd uczniowski,
- Rada rodziców.
§ 12 Dyrektor szkoły:
- Kieruje działalnością szkoły i reprezentuje na zewnątrz.
- Dysponuje środkami finansowymi szkoły i odpowiada za ich prawidłowe wykorzystanie.
- Jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników
nie będących nauczycielami.
- Ustala zakres obowiązków i odpowiedzialności pracowników szkoły.
- Decyduje w sprawach:
- zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,
- przyjmowania uczniów do szkoły i przydzielania ich do konkretnej klasy,
- wnioskowania do kuratora oświaty o przeniesienie ucznia do innej szkoły,
- występowania z wnioskiem po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej
w sprawach nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli i pracowników
szkoły.
- Opracowuje arkusz organizacji szkoły, uwzględniając zasady ochrony zdrowia
i higieny pracy ucznia.
- Ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację stałych, obowiązkowych
i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych.
- Sprawuje nadzór pedagogiczny w stosunku do nauczycieli i wychowawców zatrudnionych
w szkole, jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo uczniów.
- Sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego.
- Sprawuje nadzór dotyczący bezpiecznego przebiegu zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych, wycieczek, imprez na terenie szkoły i poza szkołą. Zatwierdza scenariusze imprez uwzględniając zasady bezpieczeństwa. Wyznacza osoby odpowiedzialne za bezpieczny przebieg imprez tzn. festynów, dyskotek, akademii.
- Zatwierdza regulaminy bezpiecznego korzystania z pomieszczeń, placów zabaw i obiektów sportowych.
- Przewodniczy radzie pedagogicznej.
- Realizuje uchwały rady pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących.
- Jest odpowiedzialny za zgodny z przepisami przebieg klasyfikacji i promowania.
- Powołuje przewodniczących zespołów wychowawczych, przedmiotowych lub innych zespołów problemowo-zadaniowych.
- Powierza stanowisko wicedyrektora i odwołuje z niego po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego oraz rady pedagogicznej.
- Zapewnia prawidłowy przebieg stażu dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy,
a w szczególności:
- zatwierdza plany rozwoju zawodowego nauczycieli odbywających staż,
- powołuje opiekunów stażu dla nauczycieli stażystów i kontraktowych,
- powołuje komisję kwalifikacyjną dla nauczycieli ubiegających się
o awans na stopień nauczyciela kontraktowego.
- Dokonuje oceny pracy nauczyciela z własnej inicjatywy lub na wniosek: nauczyciela, organu sprawującego nadzór pedagogiczny, organu prowadzącego szkołę, rady rodziców.
- Nadaje nauczycielowi stażyście stopień nauczyciela kontraktowego na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
- Wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
§ 13 Zakres kompetencji wicedyrektora:
- Zastępuje dyrektora w przypadku jego nieobecności.
- Uczestniczy w przygotowaniu tygodniowego rozkładu zajęć szkolnych.
- Sprawuje nadzór pedagogiczny nad ustalonymi przedmiotami nauczania.
- Przygotowuje projekty ocen nauczycieli.
- Wnioskuje do dyrektora w sprawach nagród i wyróżnień oraz kar dla tych nauczycieli, których bezpośrednio nadzoruje.
- Organizuje zastępstwa za nieobecnych nauczycieli.
- Dba o kontakt szkoły ze środowiskiem, instytucjami wspierającymi działalność dydaktyczno-wychowawczą, rada rodziców i samorządem uczniowskim.
- Współpracuje z radą rodziców, radą pedagogiczną i samorządem uczniowskim.
§ 14 Rada Pedagogiczna.
1. Rada pedagogiczna Szkoły Podstawowej nr 109 w Warszawie jest kolegialnym organem
powołanym do realizacji statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki
działającym w oparciu o uchwalony regulamin.
2. W skład rady pedagogicznej wchodzą:
- dyrektor szkoły jako przewodniczący,
- wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole,
- z głosem doradczym wchodzą:
- przedstawiciele samorządu uczniowskiego,
- przedstawiciele rady rodziców.
3. Zebrania rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, po
zakończeniu rocznych zajęć szkolnych, w każdym semestrze w związku z zatwierdzeniem
wyników klasyfikowania i promowania uczniów oraz w miarę bieżących potrzeb.
4. Rada pedagogiczna może obradować w pełnym składzie lub w komisjach obejmujących część
jej członków:
- uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów,
w obecności co najmniej 2/3 jej członków,
- przewodniczący rady może wstrzymać się od udziału w głosowaniu,
- w przypadku równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego,
- na życzenie większości obecnych członków rady głosowanie może być:
- tajne
- jawne
- imienne (w protokole zamieszcza się nazwiska głosujących za lub przeciw oraz wstrzymujących się od głosu),
5. Zebrania są protokołowane:
- protokół posiedzenia rady pedagogicznej powinien być odczytany
i podpisany przez przewodniczącego i członków rady.
6. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór
pedagogiczny, z inicjatywy przewodniczącego oraz organu prowadzącego szkołę.
7. Członkowie rady mają prawo do zwołania nadzwyczajnego posiedzenia na wniosek co najmniej
1/3 jej członków.
8. Członków rady pedagogicznej oraz osoby biorące udział w jej zebraniach obowiązuje nie
ujawnianie spraw poruszanych na posiedzeniu, które mogą naruszyć dobro osobiste uczniów
lub ich rodziców (opiekunów), a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.
9. Do kompetencji rady pedagogicznej należy w szczególności:
- zatwierdzanie planów pracy szkoły,
- uchwalanie programu wychowawczo – profilaktycznego w porozumieniu z Radą Rodziców oraz Samorządem Uczniowski,
- podejmowanie uchwały w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
- podejmowanie decyzji o dopuszczeniu ucznia do egzaminu klasyfikacyjnego lub poprawkowego,
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych wprowadzanych w szkole,
- podejmowanie uchwał w sprawach dyscyplinarnych wobec uczniów zgodnie
z postanowieniami Statutu oraz Kodeksu Ucznia Szkoły Podstawowej nr 109,
- ustalanie organizacji Wewnątrzszkolnego Doskonalenia Nauczycieli,
- ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego (sprawowanego przez dyrektora szkoły oraz Kuratora Oświaty) w celu doskonalenia pracy szkoły.
10. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
- organizację pracy szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych
i pozalekcyjnych, - projekt planu finansowego szkoły,
- wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom i innym pracownikom szkoły odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
- propozycje dyrektora szkoły w sprawie przydziału nauczycielom stałych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
- propozycje zespołów nauczycieli dotyczących wyboru jednego podręcznika lub materiału edukacyjnego.
11. Rada pedagogiczna przygotowuje projekt statutu szkoły oraz projekt jego nowelizacji.
12. Członkowie Rady mogą wystąpić z umotywowanym wnioskiem do organu prowadzącego
szkołę o odwołanie dyrektora z pełnionej funkcji na podstawie przepisów zawartych w Art. 72 ust. 2 ustawy Prawo oświatowe.
13. W sprawie odwołania wicedyrektora z zajmowanego stanowiska rada kieruje wniosek do
dyrektora szkoły.
§ 15 Samorząd Uczniowski. Art. 85 – Prawo oświatowe
1. Uczniowie szkoły tworzą Samorząd Uczniowski.
2. Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.
Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin.
3. Ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym uchwala regulamin samorządu
uczniowskiego.
- Regulamin Samorządu Uczniowskiego nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.
- Samorząd działa w oparciu o roczny plan pracy opracowany wspólnie z opiekunem.
6. Samorząd reprezentuje interesy uczniów w zakresie:
- oceniania, klasyfikowania i promowania,
- form i metod sprawdzania wiedzy i umiejętności przy zachowaniu następujących zasad:
- trzy pisemne prace sprawdzające w ciągu tygodnia,
- tygodniowe uprzedzenie o pisemnej pracy sprawdzającej.
7. Przedstawia radzie pedagogicznej i dyrektorowi szkoły wnioski i opinie w zakresie praw
uczniów, takich jak:
- prawo do zapoznania się z programem nauczania i stawianymi wymaganiami,
- prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolny, a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań;
- prawo organizowania działalności kulturalnej, sportowej i rozrywkowej zgodnie
z własnymi potrzebami, i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem; - prawo do wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu;
e) Samorząd w porozumieniu z dyrektorem szkoły lub placówki może podejmować działania z zakresu wolontariatu.
§ 16 Rada Rodziców
1. Rada rodziców stanowi reprezentację rodziców uczniów.
2. Rada rodziców tworzona jest z reprezentacji rodziców. Z każdej klasy co roku wybierana jest
spośród rodziców jedna osoba w tajnym głosowaniu.
3. Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze
Statutem, określając w nim:
- zasady i tryb działania rady,
- kadencję, tryb, powołanie i odwołanie Prezydium Rady rodziców,
- organa rady i zakres kompetencji,
- zasady wydatkowania funduszy.
4. Rada rodziców:
- współpracuje z dyrekcją szkoły, radą pedagogiczną i samorządem uczniowskim,
- wspiera szkołę w zakresie opieki nad uczniami,
- działa na rzecz stałej poprawy bazy,
- pozyskuje środki finansowe w celu wspierania działalności szkoły,
- może występować do dyrektora szkoły lub rady pedagogicznej z wnioskami
i opiniami dotyczącymi spraw szkoły.
5.Kompetencje Rady Rodziców Art. 84 - prawo oświatowe
Do kompetencji rady rodziców, z zastrzeżeniem ust. 3, należy:
- uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły lub placówki, o którym mowa w art. 26;
- opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły , o którym mowa w art. 56 ust. 2;
- opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły.
6.
Jeżeli rada rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z radą pedagogiczną w sprawie programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły, o którym mowa w art. 26, program ten ustala dyrektor szkoły w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny. Program ustalony przez dyrektora szkoły lub placówki obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez radę rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną.
§ 17 Zasady współdziałania organów szkoły oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi.
- Organy szkoły zobowiązane są do wzajemnego informowania się o planach
i podejmowanych działaniach oraz decyzjach dotyczących całej społeczności szkolnej podczas:
- zebrań rady rodziców,
- posiedzeń rady pedagogicznej,
- doraźnych spotkań,
- Kwestie sporne pomiędzy organami szkoły rozwiązuje się na drodze mediacji i dyskusji.
- W przypadku konfliktów pomiędzy organami szkoły, dyrektor powołuje dla ich rozwiązania komisję wspólną, w której reprezentowane są wszystkie strony konfliktu:
oświatowego, wspólnego stanowiska umożliwiającego rozwiązanie konfliktu zgodnie
co najmniej trzech posiedzeń komisja nie wypracowuje stanowiska zaaprobowanego przez wszystkie strony konfliktu, sprawa może być przekazana do rozstrzygnięcia organowi nadzorującemu szkołę.