Szkoła przyjazna prawom człowieka - jak przeciwdziałać wykluczeniu i przemocy w szkole?
Nazwa projektu/programu "Szkoła przyjazna prawom człowieka - jak przeciwdziałać wykluczeniu i przemocy w szkole?"
Które klasy realizują 0-8
Koordynator Kinga Jarosz, Urszula Plust, Monika Zimny
Cele projektu/programu:
celem jest zwiększenie bezpieczeństwa uczniów i uczennic poprzez wspieranie budowania pozytywnych relacji rówieśniczych oraz przeciwdziałanie wykluczeniu, dyskryminacji i przemocy.
Termin realizacji 2.09.2019 – 26.06.2020
Podmiot zewnętrzny, który pełni patronat nad projektem/ konkursem WCIES
"Szkoła przyjazna prawom człowieka - jak przeciwdziałać wykluczeniu i przemocy w szkole?" to systemowy program skierowany do warszawskich szkół podstawowych, którego celem jest zwiększenie bezpieczeństwa uczniów i uczennic poprzez wspieranie budowania pozytywnych relacji rówieśniczych oraz przeciwdziałanie wykluczeniu, dyskryminacji i przemocy.
Działania w szkołach
W każdej ze szkół uczestniczących w programie odbywają się:
- Warsztaty dla rad pedagogicznych (32 godziny lekcyjne zajęć);
- Spotkania informacyjne dla rodziców;
- Spotkania informacyjne dla kadry niepedagogicznej (w tym pracownic i pracowników administracji, woźnych, dozorców i dozorczyń, personelu kuchni);
Korzystając z wiedzy, narzędzi i umiejętności uzyskanych podczas warsztatów, kadra pedagogiczna prowadzi warsztaty dla uczniów i uczennic nakierowane na diagnozę sytuacji w szkole, budowanie więzi w zespołach klasowych oraz wzmacnianie umiejętności związanych z reagowaniem na przejawy wykluczenia i przemocy rówieśniczej. Na tej podstawie w szkołach planowane są dalsze działania, odpowiadające na realne i praktyczne potrzeby danej placówki - mogą to być np. cykle zajęć czy warsztatów tematycznych dla poszczególnych klas lub roczników, debaty uczniowskie, wspólne opracowanie procedury reagowania na przemoc,
działania integracyjne czy wdrożenie w szkole systemowych narzędzi takich jak np. Metoda Wspólnej Sprawy (metoda wczesnego reagowania na wykluczenie i przemoc) podejścia Self -Reg czy Komunikacji Bez Przemocy (NVC).
Z założenia w planowanie i realizację działań zaangażowana jest cała społeczność szkolna: kadra pedagogiczna, kadra niepedagogiczna, rodzice a także, przede wszystkim, uczniowie i uczennice.
W procesie planowania i wdrażania działań kadra szkoły oraz rodzice mogą korzystać ze wsparcia WCIES m.in. konsultacji, warsztatów tematycznych (np. dotyczących Metody Wspólnej Sprawy, NVC).
Skala projektu
Pilotaż programu rozpoczął się w szkołach podstawowych w dzielnicy Warszawa-Ochota w sierpniu 2018 r. Ze względu na pozytywne efekty trwającego do końca 2019 r. pilotażu, w maju 2019 r. wiceprezydent Renata Kaznowska podjęła decyzję o systemowym wdrożeniu programu także w pozostałych dzielnicach. Do 2024 r. programem zostaną objęte wszystkie warszawskie szkoły podstawowe.
W roku szkolnym 2019/2020 program jest realizowany w dzielnicach: Wawer, Wola i Wilanów.
Geneza programu
Inicjatorką programu dla dzielnicy Ochota była pani Katarzyna Łęgiewicz - burmistrz Ochoty. Realizację programu wsparło Centrum Komunikacji Społecznej m.st. Warszawy, a także Biuro Edukacji m.st. Warszawy. Autorką koncepcji merytorycznej programu oraz jego główną koordynatorką jest Izabela Podsiadło-Dacewicz - Koordynatorka ds. wychowania oraz przeciwdziałania dyskryminacji i przemocy w szkole w Warszawskiem Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń. Realizację programu w poszczególnych dzielnicach wspierają koordynatorki dzielnicowe.
- SPIS TREŚCI
- Szkoła przyjazna prawom człowieka - jak przeciwdziałać wykluczeniu i przemocy w szkole?
- 19 dni bez przemocy 2019
- Szkoła Przyjazna Uczniom z Dysleksją – V edycja projektu
- Szkoła z klasą 2.0 Weź szkołę w swoje ręce. Na nowo!
- Wychowanie przez czytanie
- Lekcje z emocjami. Jak dbać o swój nastrój?
- 'Spójrz inaczej'
- Edukacja przez Szachy w Szkole
- „Mały Miś w Świecie Wielkiej Literatury”
- Ekologia (Klimatyczna Klasa)
- Projekt edukacyjny: „Lekcje z klasą. Jak odczytywać emocje?”
- Projekt edukacyjny: „Lepsza Szkoła”
- archiw prom