ROZDZIAŁ VI
aktualizacja 14 12 2022 22:52
ROZDZIAŁ VI
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY
§ 34 Nauczyciele i inni pracownicy szkoły.
- W szkole zatrudnia się nauczycieli, pracowników administracyjnych oraz pracowników obsługi.
- Zasady zatrudniania określają odrębne przepisy.
- Nauczyciel:
- prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy, a także za bezpieczeństwo powierzanych jego opiece uczniów,
- doskonali swoje umiejętności dydaktyczne i podnosi poziom wiedzy merytorycznej, wzbogaca warsztat pracy, dba o pomoce dydaktyczne i sprzęt szkolny,
- respektuje prawa dziecka i ucznia,
- życzliwie i podmiotowo traktuje uczniów w procesie dydaktyczno-wychowawczym,
- sprawiedliwie i obiektywnie ocenia oraz dokonuje kontroli postępów w nauce według ustalonych zasad,
- udziela pomocy w przezwyciężeniu niepowodzeń szkolnych, wspiera rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności i zainteresowania.
g) Zapewnia bezpieczeństwo uczniom na terenie szkoły poprzez m.in.:
- dyżury nauczycielskie podczas przerw lekcyjnych zgodnie z Regulaminem Dyżurów,
- uwypuklenie w tematyce godzin wychowawczych problematyki bezpiecznego pobytu uczniów na terenie szkoły, powodów, dla których część dzieci nie do końca czuje się bezpiecznie wśród koleżanek i kolegów,
- wzmożenie działalności profilaktycznej wśród tej grupy uczniów, która -
w relacjach rówieśniczych – nie sprzyja tworzeniu środowiska bezpiecznego
i przyjaznego innym uczniom; realizację programów profilaktycznych
w określonych grupach wiekowych, - współpracę z pedagogiem i psychologiem szkolnym,
- sprowadzanie uczniów pod opieką do szatni po skończonych zajęciach szkolnych, jeśli jest to ostatnia lekcja,
- informowanie na bieżąco dyrekcji o zdarzeniach noszących znamiona przestępstwa, stanowiących zagrożenie dla życia i zdrowia uczniów oraz przejawach demoralizacji dzieci i młodzieży wymagających zawiadomienia policji,
- zawiadamianie dyrekcji o okolicznościach świadczących o demoralizacji nieletniego wymagających zgłoszenia na policję lub do sądu,
- reagowanie na wszystkie, nawet najdrobniejsze przejawy naruszenia przez uczniów zasad zachowania, dyscypliny szkolnej, w szczególności na przemoc fizyczną, agresję, używanie wulgarnych wyrazów i zwrotów, wulgarne gesty.
h) W przypadku zakłócania przebiegu zajęć przez niewłaściwe zachowanie ucznia nauczyciel:
-
- każde zdarzenie zakłócające przebieg zajęć odnotowuje w zeszycie klasowym (uwag i spostrzeżeń) lub innym przeznaczonym przez wychowawcę miejscu, po uprzednim dwukrotnym ustnym upomnieniu ucznia. W przypadku zdarzeń związanych z agresją słowną lub fizyczną, niszczeniem sprzętu, lekceważeniem nauczyciela wpis następuje bez wcześniejszego dwukrotnego upomnienia.
- nauczyciel informuje rodziców podczas rozmowy indywidualnej o wpisach
w zeszycie na zebraniu klasowym lub spotkaniu indywidualnym.
-
- jeśli zdarzenia zakłócające przebieg zajęć powtarzają się mimo podjętych działań wychowawca klasy informuje o trudnej sytuacji pedagoga szkolnego i psychologa.
- jeżeli sytuacja nie ulegnie zmianie po interwencji specjalistów pedagog szkolny wzywa rodziców i w trakcie indywidualnego spotkania informuje o problemie oraz szuka wspólnie z rodzicami rozwiązania problemu.
- w przypadku, gdy sytuacje zakłócające przebieg zajęć nadal się powtarzają, a rodzice ucznia nie podejmują działań ustalonych ze specjalistami, pedagog w porozumieniu
z wychowawcą prosi o wsparcie dyrekcję szkoły (np.: Dyrektor szkoły wzywa rodziców i przeprowadza rozmowę.) - Dyrektor szkoły upomina ucznia, karze naganą lub przenosi do równoległej klasy na zasadach określonych przez rozporządzenia oraz Statut Szkoły.
- Nauczyciele klas I-III oraz nauczyciele poszczególnych bloków tworzą zespoły przedmiotowe, którymi kieruje przewodniczący powoływany przez dyrektora szkoły na wniosek zespołu. Nauczyciele uczący w klasach IV-VIII tworzą zespoły na poszczególnych poziomach edukacyjnych (klasowe zespoły nauczycieli) - powołuje je dyrektor szkoły.
- Zadania zespołów:
- uzgadnianie sposobów realizacji treści nauczania,
- korelowanie treści nauczania przedmiotów pokrewnych,
- opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania prac uczniowskich
oraz sposobów badania wyników nauczania,
- omawianie wyników sprawdzianów i podejmowanie wniosków do dalszej pracy,
- opiniowanie zestawów programów obowiązujących w danej klasie.
- Dyrektor szkoły powierza każdy oddział opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale zwanemu „wychowawcą”.
- Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności pożądane jest,
by wychowawca opiekował się tymi samymi uczniami w ciągu całego etapu edukacyjnego.
- Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami szkoły,
a w szczególności:
- tworzenie atmosfery wychowawczej sprzyjającej rozwojowi osobowości ucznia,
- przygotowanie ucznia do życia w rodzinie i społeczeństwie,
- pobudzanie do poznawczej i emocjonalnej aktywności indywidualnej jak
i zespołowej, - indywidualne traktowanie sprawy każdego wychowanka,
- śledzenie ich postępów w nauce,
- informowanie rodziców (prawnych opiekunów) o grożącej uczniowi niedostatecznej ocenie klasyfikacyjnej - śródrocznej i rocznej lub nagannym zachowaniu – w trybie i terminie określonym w Wewnątrzszkolnym Ocenianiu,
- współdziałanie z nauczycielami uczącymi w jego klasie,
- planowanie i organizowanie wspólnie z uczniami i ich rodzicami różnorodnych form życia zespołowego,
- poznawanie warunków życia i nauki swoich wychowanków,
- współpraca z rodzicami, pedagogiem szkolnym, psychologiem i innymi specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności uczniów,
- pomoc dzieciom w pokonywaniu własnych kompleksów, przezwyciężaniu trudności w nawiązywaniu kontaktów, otaczanie opieką uczniów nieśmiałych
i nadpobudliwych, - organizowanie spotkań z rodzicami, zgodnie z przyjętym przez radę pedagogiczną planem zebrań z rodzicami.
9. Wychowawca prowadzi określoną przepisami dokumentację pracy dydaktyczno-
wychowawczej (dzienniki, arkusze ocen, świadectwa szkolne).
10. W szkole powoływany jest koordynator do spraw bezpieczeństwa.
11. Nauczycieli oddziałów przedszkolnych obowiązują zasady określone § 33, ponadto:
1) Nauczyciele współdziałają z rodzicami (prawnymi opiekunami) w sprawach wychowania i nauczania poprzez:
a) zaznajamianie rodziców z zadaniami wynikającymi w szczególności z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale,
b) uzyskiwanie informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju,
c) ustalanie i poznawanie potrzeb rozwojowych dzieci,
d) okazywanie rodzicom pomocy w ich działaniach wychowawczych wobec dzieci,
e) udzielanie informacji na temat zachowania i rozwoju ich dzieci,
f) podejmowanie dyskusji na tematy wychowawcze, ustalanie wspólnych wymagań
i sposobów pracy z dzieckiem,g) włączanie rodziców w sprawy życia oddziału i szkoły,
h) kształtowania świadomości zdrowotnej oraz nawyków dbania o własne zdrowie dzieci w codziennych sytuacjach w przedszkolu i w domu.
2) Nauczyciele systematycznie planują swoją pracę w sposób cykliczny w oparciu o:
a) wybrany program wychowania przedszkolnego, dopuszczony do realizacji
w danym roku szkolnym,b) Koncepcję Pracy Szkoły,
c) plany pracy opracowane na potrzeby każdej z grup,
d) dokumenty opracowane w ramach realizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
3) Nauczyciel prowadzący pracę wychowawczo – dydaktyczną i opiekuńczą, jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy oraz za bezpieczeństwo powierzonych jego opiece dzieci.
4) W swoich działaniach wychowawczo – dydaktycznych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem wychowanków, troską o ich zdrowie a także o szanowanie ich godności osobistej.
5) Nauczyciel podczas prowadzenia zajęć ruchowych winien zwracać szczególną uwagę na stopień sprawności fizycznej i wydolność organizmu dziecka, dobierając ćwiczenia
o odpowiednim stopniu trudności i intensywności.6) W ramach realizacji zadań pedagogicznych nauczyciel przede wszystkim:
a) sprawuje opiekę nad powierzonymi mu dziećmi oraz odpowiada, na zasadach określonych w odrębnych przepisach, za życie, zdrowie i bezpieczeństwo,
b) zapewnia prawidłowy przebieg procesu edukacyjnego, w szczególności poprzez:
- realizację obowiązujących programów wychowania w przedszkolu,
- stosowanie właściwych metod pracy,
- systematyczne przygotowanie do zajęć,
- pełne wykorzystanie czasu przeznaczonego na prowadzenie zajęć,
- właściwe prowadzenie dokumentacji działalności pedagogicznej,
c) dba o pomoce edukacyjne i sprzęt szkolny,
d) tworzy warunki wspomagające rozwój dzieci, ich zdolności i zainteresowań,
e) udziela dzieciom, w razie potrzeby, pomocy w przezwyciężaniu ich trudności
i niepowodzeń.7) Zadaniem nauczycieli jest systematyczne prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji. O sposobie dokumentowania obserwacji decyduje nauczyciel
w porozumieniu z dyrektorem szkoły.8) Z początkiem roku poprzedzającego rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie I szkoły podstawowej należy przeprowadzić analizę gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (wstępna diagnoza przedszkolna). Sposób prowadzenia i dokumentowania diagnozy określa przyjęty program wychowania przedszkolnego. Z wynikami diagnozy nauczyciel zapoznaje rodziców dziecka.
9) Do 30 kwietnia nauczyciele przeprowadzają diagnozę gotowości szkolnej dziecka realizującego roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne, zgodnie z odrębnymi przepisami prawa. Diagnozę nauczyciel przekazuje rodzicom dziecka.
10) Celem diagnozy gotowości szkolnej dziecka jest zgromadzenie informacji, które mogą pomóc:
a) rodzicom w poznaniu stanu gotowości swojego dziecka do podjęcia nauki
w szkole podstawowej, aby mogli je w osiąganiu tej gotowości, odpowiednio do potrzeb, wspomagać;b) nauczycielowi przedszkola przy opracowaniu indywidualnego programu wspomagania i korygowania rozwoju dziecka, który będzie realizowany w roku poprzedzającym rozpoczęcie nauki w szkole podstawowej;
c) pracownikom poradni psychologiczno-pedagogicznej, do której zostanie skierowane dziecko, w razie potrzeby pogłębionej diagnozy związanej ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
11) W celu właściwego przygotowania dzieci do podjęcia nauki w szkole podstawowej, nauczyciele powinni znać podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych w zakresie I etapu edukacyjnego, a zwłaszcza klasy I szkoły podstawowej.
12) Dla przeprowadzenia pełnej diagnozy gotowości szkolnej dziecka oraz opracowania planu pracy z dzieckiem nauczyciel wychowania przedszkolnego ma prawo zasięgnąć opinii specjalistów zatrudnionych w szkole oraz poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym szczególności:
a) pedagoga szkolnego,
b) psychologa,
c) logopedy,
d) innych nauczycieli specjalistów prowadzących pacę z dzieckiem.
13) Nauczyciele współpracują ze specjalistami także w przygotowaniu i udzielaniu pomocy psychologiczno – pedagogicznej dzieciom i ich rodzicom.
14) W realizacji działań w zakresie edukacji zdrowotnej dzieci nauczyciel współpracuje
z pielęgniarką szkolną, która:a) prowadzi pogadanki, prezentacje związane z higieną osobistą i zdrowym stylem życia;
b) realizuje we współpracy z innymi instytucjami programy prozdrowotne
i profilaktyczne.15) Nadzór pedagogiczny nad pracą oddziałów przedszkolnych sprawuje dyrektor szkoły.
ROZDZIAŁ VI
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY
§ 34 Nauczyciele i inni pracownicy szkoły.
- W szkole zatrudnia się nauczycieli, pracowników administracyjnych oraz pracowników obsługi.
- Zasady zatrudniania określają odrębne przepisy.
- Nauczyciel:
- prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy, a także za bezpieczeństwo powierzanych jego opiece uczniów,
- doskonali swoje umiejętności dydaktyczne i podnosi poziom wiedzy merytorycznej, wzbogaca warsztat pracy, dba o pomoce dydaktyczne i sprzęt szkolny,
- respektuje prawa dziecka i ucznia,
- życzliwie i podmiotowo traktuje uczniów w procesie dydaktyczno-wychowawczym,
- sprawiedliwie i obiektywnie ocenia oraz dokonuje kontroli postępów w nauce według ustalonych zasad,
- udziela pomocy w przezwyciężeniu niepowodzeń szkolnych, wspiera rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności i zainteresowania.
g) Zapewnia bezpieczeństwo uczniom na terenie szkoły poprzez m.in.:
- dyżury nauczycielskie podczas przerw lekcyjnych zgodnie z Regulaminem Dyżurów,
- uwypuklenie w tematyce godzin wychowawczych problematyki bezpiecznego pobytu uczniów na terenie szkoły, powodów, dla których część dzieci nie do końca czuje się bezpiecznie wśród koleżanek i kolegów,
- wzmożenie działalności profilaktycznej wśród tej grupy uczniów, która -
w relacjach rówieśniczych – nie sprzyja tworzeniu środowiska bezpiecznego
i przyjaznego innym uczniom; realizację programów profilaktycznych
w określonych grupach wiekowych, - współpracę z pedagogiem i psychologiem szkolnym,
- sprowadzanie uczniów pod opieką do szatni po skończonych zajęciach szkolnych, jeśli jest to ostatnia lekcja,
- informowanie na bieżąco dyrekcji o zdarzeniach noszących znamiona przestępstwa, stanowiących zagrożenie dla życia i zdrowia uczniów oraz przejawach demoralizacji dzieci i młodzieży wymagających zawiadomienia policji,
- zawiadamianie dyrekcji o okolicznościach świadczących o demoralizacji nieletniego wymagających zgłoszenia na policję lub do sądu,
- reagowanie na wszystkie, nawet najdrobniejsze przejawy naruszenia przez uczniów zasad zachowania, dyscypliny szkolnej, w szczególności na przemoc fizyczną, agresję, używanie wulgarnych wyrazów i zwrotów, wulgarne gesty.
h) W przypadku zakłócania przebiegu zajęć przez niewłaściwe zachowanie ucznia nauczyciel:
-
- każde zdarzenie zakłócające przebieg zajęć odnotowuje w zeszycie klasowym (uwag i spostrzeżeń) lub innym przeznaczonym przez wychowawcę miejscu, po uprzednim dwukrotnym ustnym upomnieniu ucznia. W przypadku zdarzeń związanych z agresją słowną lub fizyczną, niszczeniem sprzętu, lekceważeniem nauczyciela wpis następuje bez wcześniejszego dwukrotnego upomnienia.
- nauczyciel informuje rodziców podczas rozmowy indywidualnej o wpisach
w zeszycie na zebraniu klasowym lub spotkaniu indywidualnym.
-
- jeśli zdarzenia zakłócające przebieg zajęć powtarzają się mimo podjętych działań wychowawca klasy informuje o trudnej sytuacji pedagoga szkolnego i psychologa.
- jeżeli sytuacja nie ulegnie zmianie po interwencji specjalistów pedagog szkolny wzywa rodziców i w trakcie indywidualnego spotkania informuje o problemie oraz szuka wspólnie z rodzicami rozwiązania problemu.
- w przypadku, gdy sytuacje zakłócające przebieg zajęć nadal się powtarzają, a rodzice ucznia nie podejmują działań ustalonych ze specjalistami, pedagog w porozumieniu
z wychowawcą prosi o wsparcie dyrekcję szkoły (np.: Dyrektor szkoły wzywa rodziców i przeprowadza rozmowę.) - Dyrektor szkoły upomina ucznia, karze naganą lub przenosi do równoległej klasy na zasadach określonych przez rozporządzenia oraz Statut Szkoły.
- Nauczyciele klas I-III oraz nauczyciele poszczególnych bloków tworzą zespoły przedmiotowe, którymi kieruje przewodniczący powoływany przez dyrektora szkoły na wniosek zespołu. Nauczyciele uczący w klasach IV-VIII tworzą zespoły na poszczególnych poziomach edukacyjnych (klasowe zespoły nauczycieli) - powołuje je dyrektor szkoły.
- Zadania zespołów:
- uzgadnianie sposobów realizacji treści nauczania,
- korelowanie treści nauczania przedmiotów pokrewnych,
- opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania prac uczniowskich
oraz sposobów badania wyników nauczania,
- omawianie wyników sprawdzianów i podejmowanie wniosków do dalszej pracy,
- opiniowanie zestawów programów obowiązujących w danej klasie.
- Dyrektor szkoły powierza każdy oddział opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale zwanemu „wychowawcą”.
- Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności pożądane jest,
by wychowawca opiekował się tymi samymi uczniami w ciągu całego etapu edukacyjnego.
- Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami szkoły,
a w szczególności:
- tworzenie atmosfery wychowawczej sprzyjającej rozwojowi osobowości ucznia,
- przygotowanie ucznia do życia w rodzinie i społeczeństwie,
- pobudzanie do poznawczej i emocjonalnej aktywności indywidualnej jak
i zespołowej, - indywidualne traktowanie sprawy każdego wychowanka,
- śledzenie ich postępów w nauce,
- informowanie rodziców (prawnych opiekunów) o grożącej uczniowi niedostatecznej ocenie klasyfikacyjnej - śródrocznej i rocznej lub nagannym zachowaniu – w trybie i terminie określonym w Wewnątrzszkolnym Ocenianiu,
- współdziałanie z nauczycielami uczącymi w jego klasie,
- planowanie i organizowanie wspólnie z uczniami i ich rodzicami różnorodnych form życia zespołowego,
- poznawanie warunków życia i nauki swoich wychowanków,
- współpraca z rodzicami, pedagogiem szkolnym, psychologiem i innymi specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności uczniów,
- pomoc dzieciom w pokonywaniu własnych kompleksów, przezwyciężaniu trudności w nawiązywaniu kontaktów, otaczanie opieką uczniów nieśmiałych
i nadpobudliwych, - organizowanie spotkań z rodzicami, zgodnie z przyjętym przez radę pedagogiczną planem zebrań z rodzicami.
9. Wychowawca prowadzi określoną przepisami dokumentację pracy dydaktyczno-
wychowawczej (dzienniki, arkusze ocen, świadectwa szkolne).
10. W szkole powoływany jest koordynator do spraw bezpieczeństwa.
11. Nauczycieli oddziałów przedszkolnych obowiązują zasady określone § 33, ponadto:
1) Nauczyciele współdziałają z rodzicami (prawnymi opiekunami) w sprawach wychowania i nauczania poprzez:
a) zaznajamianie rodziców z zadaniami wynikającymi w szczególności z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale,
b) uzyskiwanie informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju,
c) ustalanie i poznawanie potrzeb rozwojowych dzieci,
d) okazywanie rodzicom pomocy w ich działaniach wychowawczych wobec dzieci,
e) udzielanie informacji na temat zachowania i rozwoju ich dzieci,
f) podejmowanie dyskusji na tematy wychowawcze, ustalanie wspólnych wymagań
i sposobów pracy z dzieckiem,g) włączanie rodziców w sprawy życia oddziału i szkoły,
h) kształtowania świadomości zdrowotnej oraz nawyków dbania o własne zdrowie dzieci w codziennych sytuacjach w przedszkolu i w domu.
2) Nauczyciele systematycznie planują swoją pracę w sposób cykliczny w oparciu o:
a) wybrany program wychowania przedszkolnego, dopuszczony do realizacji
w danym roku szkolnym,b) Koncepcję Pracy Szkoły,
c) plany pracy opracowane na potrzeby każdej z grup,
d) dokumenty opracowane w ramach realizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
3) Nauczyciel prowadzący pracę wychowawczo – dydaktyczną i opiekuńczą, jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy oraz za bezpieczeństwo powierzonych jego opiece dzieci.
4) W swoich działaniach wychowawczo – dydaktycznych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem wychowanków, troską o ich zdrowie a także o szanowanie ich godności osobistej.
5) Nauczyciel podczas prowadzenia zajęć ruchowych winien zwracać szczególną uwagę na stopień sprawności fizycznej i wydolność organizmu dziecka, dobierając ćwiczenia
o odpowiednim stopniu trudności i intensywności.6) W ramach realizacji zadań pedagogicznych nauczyciel przede wszystkim:
a) sprawuje opiekę nad powierzonymi mu dziećmi oraz odpowiada, na zasadach określonych w odrębnych przepisach, za życie, zdrowie i bezpieczeństwo,
b) zapewnia prawidłowy przebieg procesu edukacyjnego, w szczególności poprzez:
- realizację obowiązujących programów wychowania w przedszkolu,
- stosowanie właściwych metod pracy,
- systematyczne przygotowanie do zajęć,
- pełne wykorzystanie czasu przeznaczonego na prowadzenie zajęć,
- właściwe prowadzenie dokumentacji działalności pedagogicznej,
c) dba o pomoce edukacyjne i sprzęt szkolny,
d) tworzy warunki wspomagające rozwój dzieci, ich zdolności i zainteresowań,
e) udziela dzieciom, w razie potrzeby, pomocy w przezwyciężaniu ich trudności
i niepowodzeń.7) Zadaniem nauczycieli jest systematyczne prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji. O sposobie dokumentowania obserwacji decyduje nauczyciel
w porozumieniu z dyrektorem szkoły.8) Z początkiem roku poprzedzającego rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie I szkoły podstawowej należy przeprowadzić analizę gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (wstępna diagnoza przedszkolna). Sposób prowadzenia i dokumentowania diagnozy określa przyjęty program wychowania przedszkolnego. Z wynikami diagnozy nauczyciel zapoznaje rodziców dziecka.
9) Do 30 kwietnia nauczyciele przeprowadzają diagnozę gotowości szkolnej dziecka realizującego roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne, zgodnie z odrębnymi przepisami prawa. Diagnozę nauczyciel przekazuje rodzicom dziecka.
10) Celem diagnozy gotowości szkolnej dziecka jest zgromadzenie informacji, które mogą pomóc:
a) rodzicom w poznaniu stanu gotowości swojego dziecka do podjęcia nauki
w szkole podstawowej, aby mogli je w osiąganiu tej gotowości, odpowiednio do potrzeb, wspomagać;b) nauczycielowi przedszkola przy opracowaniu indywidualnego programu wspomagania i korygowania rozwoju dziecka, który będzie realizowany w roku poprzedzającym rozpoczęcie nauki w szkole podstawowej;
c) pracownikom poradni psychologiczno-pedagogicznej, do której zostanie skierowane dziecko, w razie potrzeby pogłębionej diagnozy związanej ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
11) W celu właściwego przygotowania dzieci do podjęcia nauki w szkole podstawowej, nauczyciele powinni znać podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych w zakresie I etapu edukacyjnego, a zwłaszcza klasy I szkoły podstawowej.
12) Dla przeprowadzenia pełnej diagnozy gotowości szkolnej dziecka oraz opracowania planu pracy z dzieckiem nauczyciel wychowania przedszkolnego ma prawo zasięgnąć opinii specjalistów zatrudnionych w szkole oraz poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym szczególności:
a) pedagoga szkolnego,
b) psychologa,
c) logopedy,
d) innych nauczycieli specjalistów prowadzących pacę z dzieckiem.
13) Nauczyciele współpracują ze specjalistami także w przygotowaniu i udzielaniu pomocy psychologiczno – pedagogicznej dzieciom i ich rodzicom.
14) W realizacji działań w zakresie edukacji zdrowotnej dzieci nauczyciel współpracuje
z pielęgniarką szkolną, która:a) prowadzi pogadanki, prezentacje związane z higieną osobistą i zdrowym stylem życia;
b) realizuje we współpracy z innymi instytucjami programy prozdrowotne
i profilaktyczne.15) Nadzór pedagogiczny nad pracą oddziałów przedszkolnych sprawuje dyrektor szkoły.