• ROZDZIAŁ VI

        • aktualizacja 14 12 2022  22:52 

          ROZDZIAŁ VI

           

          NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY

           

          § 34 Nauczyciele i inni pracownicy szkoły.

           

          1. W szkole zatrudnia się nauczycieli, pracowników administracyjnych oraz pracowników obsługi.
          2. Zasady zatrudniania określają odrębne przepisy.
          3. Nauczyciel:
          1. prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy, a także za bezpieczeństwo powierzanych jego opiece uczniów,
          2. doskonali swoje umiejętności dydaktyczne i podnosi poziom wiedzy merytorycznej, wzbogaca warsztat pracy, dba o pomoce dydaktyczne i sprzęt szkolny,
          3. respektuje prawa dziecka i ucznia,
          4. życzliwie i podmiotowo traktuje uczniów w procesie dydaktyczno-wychowawczym,
          5. sprawiedliwie i obiektywnie ocenia oraz dokonuje kontroli postępów w nauce według ustalonych zasad,
          6. udziela pomocy w przezwyciężeniu niepowodzeń szkolnych, wspiera rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności i zainteresowania.

          g)   Zapewnia bezpieczeństwo uczniom na terenie szkoły poprzez m.in.:

          • dyżury nauczycielskie podczas przerw lekcyjnych zgodnie z Regulaminem Dyżurów,
          • uwypuklenie w tematyce godzin wychowawczych problematyki bezpiecznego pobytu uczniów na terenie szkoły, powodów, dla których część dzieci nie do końca czuje się bezpiecznie wśród koleżanek i kolegów,
          • wzmożenie działalności profilaktycznej wśród tej grupy uczniów, która -
            w relacjach rówieśniczych – nie sprzyja tworzeniu środowiska bezpiecznego
            i przyjaznego innym uczniom; realizację programów profilaktycznych
            w określonych grupach wiekowych,
          • współpracę z pedagogiem i psychologiem szkolnym,
          • sprowadzanie uczniów pod opieką do szatni po skończonych zajęciach szkolnych, jeśli jest to ostatnia lekcja,
          • informowanie na bieżąco dyrekcji o zdarzeniach noszących znamiona przestępstwa, stanowiących zagrożenie dla życia i zdrowia uczniów oraz przejawach demoralizacji dzieci i młodzieży wymagających zawiadomienia policji,
          • zawiadamianie dyrekcji o okolicznościach świadczących o demoralizacji nieletniego wymagających zgłoszenia na policję lub do sądu,
          • reagowanie na wszystkie, nawet najdrobniejsze przejawy naruszenia przez uczniów zasad zachowania, dyscypliny szkolnej, w szczególności na przemoc fizyczną, agresję, używanie wulgarnych wyrazów i zwrotów, wulgarne gesty.

           

          h) W przypadku zakłócania przebiegu zajęć przez niewłaściwe zachowanie ucznia nauczyciel:

            • każde zdarzenie zakłócające przebieg zajęć odnotowuje w zeszycie klasowym (uwag i spostrzeżeń) lub innym przeznaczonym przez wychowawcę miejscu, po uprzednim dwukrotnym ustnym upomnieniu ucznia. W przypadku zdarzeń związanych z agresją słowną lub fizyczną, niszczeniem sprzętu, lekceważeniem nauczyciela wpis następuje bez wcześniejszego dwukrotnego upomnienia.
            • nauczyciel informuje rodziców podczas rozmowy indywidualnej o wpisach

             w zeszycie na zebraniu klasowym lub spotkaniu indywidualnym.

            • jeśli zdarzenia zakłócające przebieg zajęć powtarzają się mimo podjętych działań wychowawca klasy informuje o trudnej sytuacji pedagoga szkolnego i psychologa.
            • jeżeli sytuacja nie ulegnie zmianie po interwencji specjalistów pedagog szkolny wzywa rodziców i w trakcie indywidualnego spotkania informuje o problemie oraz szuka wspólnie z rodzicami rozwiązania problemu.
            • w przypadku, gdy sytuacje zakłócające przebieg zajęć nadal się powtarzają, a rodzice ucznia nie podejmują działań ustalonych ze specjalistami, pedagog w porozumieniu
              z wychowawcą prosi o wsparcie dyrekcję szkoły (np.: Dyrektor szkoły wzywa rodziców  i przeprowadza rozmowę.)
            • Dyrektor szkoły upomina ucznia, karze naganą lub przenosi do równoległej klasy na zasadach określonych przez rozporządzenia oraz Statut Szkoły.

           

          1. Nauczyciele klas I-III oraz nauczyciele poszczególnych bloków tworzą zespoły przedmiotowe, którymi kieruje przewodniczący powoływany przez dyrektora szkoły na wniosek zespołu. Nauczyciele uczący w klasach IV-VIII tworzą zespoły na poszczególnych poziomach edukacyjnych (klasowe zespoły nauczycieli) - powołuje je dyrektor szkoły.

           

          1. Zadania zespołów:
          1. uzgadnianie sposobów realizacji treści nauczania,
          2. korelowanie treści nauczania przedmiotów pokrewnych,
          3. opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania prac uczniowskich

          oraz sposobów badania wyników nauczania,

          1. omawianie wyników sprawdzianów i podejmowanie wniosków do dalszej pracy,
          2. opiniowanie zestawów programów obowiązujących w danej klasie.

           

          1. Dyrektor szkoły powierza każdy oddział opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale zwanemu „wychowawcą”.

           

          1. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności pożądane jest,

          by wychowawca opiekował się tymi samymi uczniami w ciągu całego etapu edukacyjnego.

          1. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami szkoły,

          a w szczególności:

          1. tworzenie atmosfery wychowawczej sprzyjającej rozwojowi osobowości ucznia,
          2. przygotowanie ucznia do życia w rodzinie i społeczeństwie,
          3. pobudzanie do poznawczej i emocjonalnej aktywności indywidualnej jak
            i zespołowej,
          4. indywidualne traktowanie sprawy każdego wychowanka,
          5. śledzenie ich postępów w nauce,
          6. informowanie rodziców (prawnych opiekunów) o grożącej uczniowi niedostatecznej ocenie klasyfikacyjnej - śródrocznej i rocznej lub nagannym zachowaniu – w trybie i terminie określonym w Wewnątrzszkolnym Ocenianiu,
          7. współdziałanie z nauczycielami uczącymi w jego klasie,
          8. planowanie i organizowanie wspólnie z uczniami i ich rodzicami różnorodnych form życia zespołowego,
          9. poznawanie warunków życia i nauki swoich wychowanków,
          10. współpraca z rodzicami, pedagogiem szkolnym, psychologiem i innymi specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności uczniów,
          11. pomoc dzieciom w pokonywaniu własnych kompleksów, przezwyciężaniu trudności w nawiązywaniu kontaktów, otaczanie opieką uczniów nieśmiałych
            i nadpobudliwych,
          12. organizowanie spotkań z rodzicami, zgodnie z przyjętym przez radę pedagogiczną planem zebrań z rodzicami.

           

          9. Wychowawca prowadzi określoną przepisami dokumentację pracy dydaktyczno- 

                 wychowawczej (dzienniki, arkusze ocen, świadectwa szkolne).

           

          10. W szkole powoływany jest koordynator do spraw bezpieczeństwa.

           

          11. Nauczycieli oddziałów przedszkolnych obowiązują zasady określone § 33, ponadto:

          1)   Nauczyciele współdziałają z rodzicami (prawnymi opiekunami) w sprawach wychowania i nauczania poprzez:

          a) zaznajamianie rodziców z zadaniami wynikającymi w szczególności z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale,

          b) uzyskiwanie informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju,

          c) ustalanie i poznawanie potrzeb rozwojowych dzieci,

          d) okazywanie rodzicom pomocy w ich działaniach wychowawczych wobec dzieci,

          e) udzielanie informacji na temat zachowania i rozwoju ich dzieci,

          f) podejmowanie dyskusji na tematy wychowawcze, ustalanie wspólnych wymagań
          i sposobów pracy z dzieckiem,

          g) włączanie rodziców w sprawy życia oddziału i szkoły,

          h) kształtowania świadomości zdrowotnej oraz nawyków dbania o własne zdrowie dzieci w codziennych sytuacjach w przedszkolu i w domu.

           

          2)  Nauczyciele systematycznie planują swoją pracę w sposób cykliczny w oparciu o:

          a) wybrany program wychowania przedszkolnego, dopuszczony do realizacji
          w danym roku szkolnym,

          b) Koncepcję Pracy Szkoły,

          c) plany pracy opracowane na potrzeby każdej z grup,

          d) dokumenty opracowane w ramach realizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej.

          3) Nauczyciel prowadzący pracę wychowawczo – dydaktyczną i opiekuńczą, jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy oraz za bezpieczeństwo powierzonych jego opiece dzieci.

          4) W swoich działaniach wychowawczo – dydaktycznych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem wychowanków, troską o ich zdrowie a także o szanowanie ich godności osobistej.

          5) Nauczyciel podczas prowadzenia zajęć ruchowych winien zwracać szczególną uwagę na stopień sprawności fizycznej i wydolność organizmu dziecka, dobierając ćwiczenia
          o odpowiednim stopniu trudności i intensywności.

          6) W ramach realizacji zadań pedagogicznych nauczyciel przede wszystkim:

          a) sprawuje opiekę nad powierzonymi mu dziećmi oraz odpowiada, na zasadach określonych              w odrębnych przepisach, za życie, zdrowie i bezpieczeństwo,

          b) zapewnia prawidłowy przebieg procesu edukacyjnego, w szczególności poprzez:

          • realizację obowiązujących programów wychowania w przedszkolu,
          • stosowanie właściwych metod pracy,
          • systematyczne przygotowanie do zajęć,
          • pełne wykorzystanie czasu przeznaczonego na prowadzenie zajęć,
          • właściwe prowadzenie dokumentacji działalności pedagogicznej,

          c) dba o pomoce edukacyjne i sprzęt szkolny,

          d) tworzy warunki wspomagające rozwój dzieci, ich zdolności i zainteresowań,

          e) udziela dzieciom, w razie potrzeby, pomocy w przezwyciężaniu ich trudności
          i niepowodzeń.

          7) Zadaniem nauczycieli jest systematyczne prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji. O sposobie dokumentowania obserwacji decyduje nauczyciel
          w porozumieniu z dyrektorem szkoły.

          8) Z początkiem roku poprzedzającego rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie I szkoły podstawowej należy przeprowadzić analizę gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (wstępna diagnoza przedszkolna). Sposób prowadzenia i dokumentowania diagnozy określa przyjęty program wychowania przedszkolnego. Z wynikami diagnozy nauczyciel zapoznaje rodziców dziecka.

          9) Do 30 kwietnia nauczyciele przeprowadzają diagnozę gotowości szkolnej dziecka realizującego roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne, zgodnie z odrębnymi przepisami prawa. Diagnozę nauczyciel przekazuje rodzicom dziecka.

          10) Celem diagnozy gotowości szkolnej dziecka jest zgromadzenie informacji, które mogą pomóc:

          a) rodzicom w poznaniu stanu gotowości swojego dziecka do podjęcia nauki
          w szkole podstawowej, aby mogli je w osiąganiu tej gotowości, odpowiednio do potrzeb, wspomagać;

          b) nauczycielowi przedszkola przy opracowaniu indywidualnego programu wspomagania i korygowania rozwoju dziecka, który będzie realizowany w roku poprzedzającym rozpoczęcie nauki w szkole podstawowej; 

          c) pracownikom poradni psychologiczno-pedagogicznej, do której zostanie skierowane dziecko, w razie potrzeby pogłębionej diagnozy związanej ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

          11) W celu właściwego przygotowania dzieci do podjęcia nauki w szkole podstawowej, nauczyciele powinni znać podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych w zakresie I etapu edukacyjnego, a zwłaszcza klasy I szkoły podstawowej.

          12)  Dla przeprowadzenia pełnej diagnozy gotowości szkolnej dziecka oraz opracowania planu pracy z dzieckiem nauczyciel wychowania przedszkolnego ma prawo zasięgnąć opinii specjalistów zatrudnionych w szkole oraz poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym szczególności:

          a) pedagoga szkolnego,

          b) psychologa,

          c) logopedy,

                                  d) innych nauczycieli specjalistów prowadzących pacę z dzieckiem.

          13) Nauczyciele współpracują ze specjalistami także w przygotowaniu i udzielaniu pomocy psychologiczno – pedagogicznej dzieciom i ich rodzicom.

          14) W realizacji działań w zakresie edukacji zdrowotnej dzieci nauczyciel współpracuje
          z pielęgniarką szkolną, która:

          a) prowadzi pogadanki, prezentacje związane z higieną osobistą i zdrowym stylem życia;

          b) realizuje we współpracy z innymi instytucjami programy prozdrowotne
          i profilaktyczne.

          15) Nadzór pedagogiczny nad pracą oddziałów przedszkolnych sprawuje dyrektor szkoły.

           

          ROZDZIAŁ VI

           

          NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY

           

          § 34 Nauczyciele i inni pracownicy szkoły.

           

          1. W szkole zatrudnia się nauczycieli, pracowników administracyjnych oraz pracowników obsługi.
          2. Zasady zatrudniania określają odrębne przepisy.
          3. Nauczyciel:
          1. prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy, a także za bezpieczeństwo powierzanych jego opiece uczniów,
          2. doskonali swoje umiejętności dydaktyczne i podnosi poziom wiedzy merytorycznej, wzbogaca warsztat pracy, dba o pomoce dydaktyczne i sprzęt szkolny,
          3. respektuje prawa dziecka i ucznia,
          4. życzliwie i podmiotowo traktuje uczniów w procesie dydaktyczno-wychowawczym,
          5. sprawiedliwie i obiektywnie ocenia oraz dokonuje kontroli postępów w nauce według ustalonych zasad,
          6. udziela pomocy w przezwyciężeniu niepowodzeń szkolnych, wspiera rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności i zainteresowania.

          g)   Zapewnia bezpieczeństwo uczniom na terenie szkoły poprzez m.in.:

          • dyżury nauczycielskie podczas przerw lekcyjnych zgodnie z Regulaminem Dyżurów,
          • uwypuklenie w tematyce godzin wychowawczych problematyki bezpiecznego pobytu uczniów na terenie szkoły, powodów, dla których część dzieci nie do końca czuje się bezpiecznie wśród koleżanek i kolegów,
          • wzmożenie działalności profilaktycznej wśród tej grupy uczniów, która -
            w relacjach rówieśniczych – nie sprzyja tworzeniu środowiska bezpiecznego
            i przyjaznego innym uczniom; realizację programów profilaktycznych
            w określonych grupach wiekowych,
          • współpracę z pedagogiem i psychologiem szkolnym,
          • sprowadzanie uczniów pod opieką do szatni po skończonych zajęciach szkolnych, jeśli jest to ostatnia lekcja,
          • informowanie na bieżąco dyrekcji o zdarzeniach noszących znamiona przestępstwa, stanowiących zagrożenie dla życia i zdrowia uczniów oraz przejawach demoralizacji dzieci i młodzieży wymagających zawiadomienia policji,
          • zawiadamianie dyrekcji o okolicznościach świadczących o demoralizacji nieletniego wymagających zgłoszenia na policję lub do sądu,
          • reagowanie na wszystkie, nawet najdrobniejsze przejawy naruszenia przez uczniów zasad zachowania, dyscypliny szkolnej, w szczególności na przemoc fizyczną, agresję, używanie wulgarnych wyrazów i zwrotów, wulgarne gesty.

           

          h) W przypadku zakłócania przebiegu zajęć przez niewłaściwe zachowanie ucznia nauczyciel:

            • każde zdarzenie zakłócające przebieg zajęć odnotowuje w zeszycie klasowym (uwag i spostrzeżeń) lub innym przeznaczonym przez wychowawcę miejscu, po uprzednim dwukrotnym ustnym upomnieniu ucznia. W przypadku zdarzeń związanych z agresją słowną lub fizyczną, niszczeniem sprzętu, lekceważeniem nauczyciela wpis następuje bez wcześniejszego dwukrotnego upomnienia.
            • nauczyciel informuje rodziców podczas rozmowy indywidualnej o wpisach

             w zeszycie na zebraniu klasowym lub spotkaniu indywidualnym.

            • jeśli zdarzenia zakłócające przebieg zajęć powtarzają się mimo podjętych działań wychowawca klasy informuje o trudnej sytuacji pedagoga szkolnego i psychologa.
            • jeżeli sytuacja nie ulegnie zmianie po interwencji specjalistów pedagog szkolny wzywa rodziców i w trakcie indywidualnego spotkania informuje o problemie oraz szuka wspólnie z rodzicami rozwiązania problemu.
            • w przypadku, gdy sytuacje zakłócające przebieg zajęć nadal się powtarzają, a rodzice ucznia nie podejmują działań ustalonych ze specjalistami, pedagog w porozumieniu
              z wychowawcą prosi o wsparcie dyrekcję szkoły (np.: Dyrektor szkoły wzywa rodziców  i przeprowadza rozmowę.)
            • Dyrektor szkoły upomina ucznia, karze naganą lub przenosi do równoległej klasy na zasadach określonych przez rozporządzenia oraz Statut Szkoły.

           

          1. Nauczyciele klas I-III oraz nauczyciele poszczególnych bloków tworzą zespoły przedmiotowe, którymi kieruje przewodniczący powoływany przez dyrektora szkoły na wniosek zespołu. Nauczyciele uczący w klasach IV-VIII tworzą zespoły na poszczególnych poziomach edukacyjnych (klasowe zespoły nauczycieli) - powołuje je dyrektor szkoły.

           

          1. Zadania zespołów:
          1. uzgadnianie sposobów realizacji treści nauczania,
          2. korelowanie treści nauczania przedmiotów pokrewnych,
          3. opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania prac uczniowskich

          oraz sposobów badania wyników nauczania,

          1. omawianie wyników sprawdzianów i podejmowanie wniosków do dalszej pracy,
          2. opiniowanie zestawów programów obowiązujących w danej klasie.

           

          1. Dyrektor szkoły powierza każdy oddział opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale zwanemu „wychowawcą”.

           

          1. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności pożądane jest,

          by wychowawca opiekował się tymi samymi uczniami w ciągu całego etapu edukacyjnego.

          1. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami szkoły,

          a w szczególności:

          1. tworzenie atmosfery wychowawczej sprzyjającej rozwojowi osobowości ucznia,
          2. przygotowanie ucznia do życia w rodzinie i społeczeństwie,
          3. pobudzanie do poznawczej i emocjonalnej aktywności indywidualnej jak
            i zespołowej,
          4. indywidualne traktowanie sprawy każdego wychowanka,
          5. śledzenie ich postępów w nauce,
          6. informowanie rodziców (prawnych opiekunów) o grożącej uczniowi niedostatecznej ocenie klasyfikacyjnej - śródrocznej i rocznej lub nagannym zachowaniu – w trybie i terminie określonym w Wewnątrzszkolnym Ocenianiu,
          7. współdziałanie z nauczycielami uczącymi w jego klasie,
          8. planowanie i organizowanie wspólnie z uczniami i ich rodzicami różnorodnych form życia zespołowego,
          9. poznawanie warunków życia i nauki swoich wychowanków,
          10. współpraca z rodzicami, pedagogiem szkolnym, psychologiem i innymi specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności uczniów,
          11. pomoc dzieciom w pokonywaniu własnych kompleksów, przezwyciężaniu trudności w nawiązywaniu kontaktów, otaczanie opieką uczniów nieśmiałych
            i nadpobudliwych,
          12. organizowanie spotkań z rodzicami, zgodnie z przyjętym przez radę pedagogiczną planem zebrań z rodzicami.

           

          9. Wychowawca prowadzi określoną przepisami dokumentację pracy dydaktyczno- 

                 wychowawczej (dzienniki, arkusze ocen, świadectwa szkolne).

           

          10. W szkole powoływany jest koordynator do spraw bezpieczeństwa.

           

          11. Nauczycieli oddziałów przedszkolnych obowiązują zasady określone § 33, ponadto:

          1)   Nauczyciele współdziałają z rodzicami (prawnymi opiekunami) w sprawach wychowania i nauczania poprzez:

          a) zaznajamianie rodziców z zadaniami wynikającymi w szczególności z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale,

          b) uzyskiwanie informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju,

          c) ustalanie i poznawanie potrzeb rozwojowych dzieci,

          d) okazywanie rodzicom pomocy w ich działaniach wychowawczych wobec dzieci,

          e) udzielanie informacji na temat zachowania i rozwoju ich dzieci,

          f) podejmowanie dyskusji na tematy wychowawcze, ustalanie wspólnych wymagań
          i sposobów pracy z dzieckiem,

          g) włączanie rodziców w sprawy życia oddziału i szkoły,

          h) kształtowania świadomości zdrowotnej oraz nawyków dbania o własne zdrowie dzieci w codziennych sytuacjach w przedszkolu i w domu.

           

          2)  Nauczyciele systematycznie planują swoją pracę w sposób cykliczny w oparciu o:

          a) wybrany program wychowania przedszkolnego, dopuszczony do realizacji
          w danym roku szkolnym,

          b) Koncepcję Pracy Szkoły,

          c) plany pracy opracowane na potrzeby każdej z grup,

          d) dokumenty opracowane w ramach realizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej.

          3) Nauczyciel prowadzący pracę wychowawczo – dydaktyczną i opiekuńczą, jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy oraz za bezpieczeństwo powierzonych jego opiece dzieci.

          4) W swoich działaniach wychowawczo – dydaktycznych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem wychowanków, troską o ich zdrowie a także o szanowanie ich godności osobistej.

          5) Nauczyciel podczas prowadzenia zajęć ruchowych winien zwracać szczególną uwagę na stopień sprawności fizycznej i wydolność organizmu dziecka, dobierając ćwiczenia
          o odpowiednim stopniu trudności i intensywności.

          6) W ramach realizacji zadań pedagogicznych nauczyciel przede wszystkim:

          a) sprawuje opiekę nad powierzonymi mu dziećmi oraz odpowiada, na zasadach określonych              w odrębnych przepisach, za życie, zdrowie i bezpieczeństwo,

          b) zapewnia prawidłowy przebieg procesu edukacyjnego, w szczególności poprzez:

          • realizację obowiązujących programów wychowania w przedszkolu,
          • stosowanie właściwych metod pracy,
          • systematyczne przygotowanie do zajęć,
          • pełne wykorzystanie czasu przeznaczonego na prowadzenie zajęć,
          • właściwe prowadzenie dokumentacji działalności pedagogicznej,

          c) dba o pomoce edukacyjne i sprzęt szkolny,

          d) tworzy warunki wspomagające rozwój dzieci, ich zdolności i zainteresowań,

          e) udziela dzieciom, w razie potrzeby, pomocy w przezwyciężaniu ich trudności
          i niepowodzeń.

          7) Zadaniem nauczycieli jest systematyczne prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji. O sposobie dokumentowania obserwacji decyduje nauczyciel
          w porozumieniu z dyrektorem szkoły.

          8) Z początkiem roku poprzedzającego rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie I szkoły podstawowej należy przeprowadzić analizę gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (wstępna diagnoza przedszkolna). Sposób prowadzenia i dokumentowania diagnozy określa przyjęty program wychowania przedszkolnego. Z wynikami diagnozy nauczyciel zapoznaje rodziców dziecka.

          9) Do 30 kwietnia nauczyciele przeprowadzają diagnozę gotowości szkolnej dziecka realizującego roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne, zgodnie z odrębnymi przepisami prawa. Diagnozę nauczyciel przekazuje rodzicom dziecka.

          10) Celem diagnozy gotowości szkolnej dziecka jest zgromadzenie informacji, które mogą pomóc:

          a) rodzicom w poznaniu stanu gotowości swojego dziecka do podjęcia nauki
          w szkole podstawowej, aby mogli je w osiąganiu tej gotowości, odpowiednio do potrzeb, wspomagać;

          b) nauczycielowi przedszkola przy opracowaniu indywidualnego programu wspomagania i korygowania rozwoju dziecka, który będzie realizowany w roku poprzedzającym rozpoczęcie nauki w szkole podstawowej; 

          c) pracownikom poradni psychologiczno-pedagogicznej, do której zostanie skierowane dziecko, w razie potrzeby pogłębionej diagnozy związanej ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

          11) W celu właściwego przygotowania dzieci do podjęcia nauki w szkole podstawowej, nauczyciele powinni znać podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych w zakresie I etapu edukacyjnego, a zwłaszcza klasy I szkoły podstawowej.

          12)  Dla przeprowadzenia pełnej diagnozy gotowości szkolnej dziecka oraz opracowania planu pracy z dzieckiem nauczyciel wychowania przedszkolnego ma prawo zasięgnąć opinii specjalistów zatrudnionych w szkole oraz poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym szczególności:

          a) pedagoga szkolnego,

          b) psychologa,

          c) logopedy,

                                  d) innych nauczycieli specjalistów prowadzących pacę z dzieckiem.

          13) Nauczyciele współpracują ze specjalistami także w przygotowaniu i udzielaniu pomocy psychologiczno – pedagogicznej dzieciom i ich rodzicom.

          14) W realizacji działań w zakresie edukacji zdrowotnej dzieci nauczyciel współpracuje
          z pielęgniarką szkolną, która:

          a) prowadzi pogadanki, prezentacje związane z higieną osobistą i zdrowym stylem życia;

          b) realizuje we współpracy z innymi instytucjami programy prozdrowotne
          i profilaktyczne.

          15) Nadzór pedagogiczny nad pracą oddziałów przedszkolnych sprawuje dyrektor szkoły.

           

           

           
  • RODO

  • DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI

    • Logowanie

    • Kontakt

      • Szkoła Podstawowa Nr 109 im. Batalionów Chłopskich w Warszawie
      • 22 277 11 23
      • ul. Przygodna 2
        03-991 Warszawa
        03-991 Warszawa
        Poland
  • MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE

  • Liczba wizyt

    liczba odwiedzin: 1365
  • Galeria zdjęć

      brak danych