• ZAPROSZENIE na SPOTKANIE Z PISARZEM
          • ZAPROSZENIE na SPOTKANIE Z PISARZEM

            Z OKAZJI

            ŚWIATOWEGO DNIA MISIA  obchodzonego 25 XI

            BIBLIOTEKA SZKOLNA ZAPRASZA NA SPOTKANIE Z PISARZEM

            Bohaterem spotkania będzie autor - STEFAN POTOCKI i jego "DROGA MIODOWA "

            Laureaci konkursu plasycznego inspirowanego twórczością Stefana Potockiego oraz delegaci z klas 1-3 proszeni są o przybycie do biblioteki 30 LISTOPADA 2022 r.  punktualnie o godzinie 10.00

            Książka pt "Lilu" do zakupienia w bibliotece 24-25  listopada 2022r (25 zł).

            STEFAN POTOCKI urodził się w roku 1965 w Kanadzie, jego najstarsza siostra – w Buenos Aires, a pozostałe rodzeństwo – w Rio de Janeiro. Oboje rodzice wywodzili się z polskich arystokratycznych rodów. 

             Matka – Elżbieta Radziwiłłówna, urodziła się w 1939 w Warszawie, ale zaraz po wybuchu wojny musiała wyjechać z matką z Polski. W lipcu 1940 dotarła do Brazylii, gdzie się wychowywała i kształciła. Studiowała także w Anglii i Kanadzie. W Rio de Janeiro poślubiła Antoniego Potockiego.

            Ojciec autora urodził się w Krakowie 15 lat przed wybuchem II wojny światowej. Wychowywał się w majątkach rodzinnych, w Olszy (Kraków), Bończy (lubelskie) i w Miejscu Piastowym na Podkarpaciu. W 1944 roku wstąpił do Armii Krajowej. Po wojnie dwukrotnie uciekał z Polski i wracał do kraju, aż za trzecim razem wyjechał ostatecznie, gdyż groziło mu więzienie za walkę w szeregach AK i za to, z jakiej rodziny pochodził. W latach 1946-47 służył w Polskiej Marynarce Handlowej, wiele podróżował po świecie. Osiadł w Brazylii, gdzie pracował w firmie importu i eksportu dzikich zwierząt, z tym związane były wyprawy nad
            Amazonkę, do Afryki, Indii, Singapuru.

            Autor książki najbardziej pamięta z dzieciństwa brazylijskie piosenki śpiewane przez matkę oraz polskie pieśni i kolędy, których uczył go ojciec.

            Jako mały chłopiec zapragnął mieć pluszowego misia. Któregoś dnia jego marzenie się spełniło i pod choinką znalazł brązowego niedźwiadka. Gdy zastanawiał się, jak go nazwać, ojciec zaproponował imię Miodal, bo tak nazywał się jego miś z lat dziecięcych.

            Ojciec autora bardzo barwnie opowiadał o przeszłości Polski. Wspominał też swoje ekscytujące przygody z młodzieńczych lat i z czasów emigracji. Zaszczepił w synu wartości patriotyczne, zadbał, by nie zapomniał o rodzinnych tradycjach. Podkreślał, jak ważna i bezcenna jest wolność oraz podróże i nauka, także języków obcych, które otwierają umysł i świat. Ale przede wszystkim, ojciec wpoił synowi poczucie odpowiedzialności za tych, których życie zależy od niego.

            Pierwszym marzeniem autora było latanie – chciał zostać pilotem. Samoloty i lotniska fascynowały go, dopóki starszy brat nie uzmysłowił mu, że to nudny zawód – godzinami trzeba siedzieć i wpatrywać się we wskaźniki lotu!

            Za namową ojca został więc inżynierem. Po ukończeniu studiów podjął pracę niedaleko Toronto, ale kiedy tylko nadarzyła się okazja, wyjechał do Paryża. Tam poznał inny świat. Pogłębił wiedzę zawodową i zdobył cenne doświadczenie. 

            Po kilku latach (w 1997 roku) otrzymał propozycję wyjazdu do Polski, by objąć stanowisko dyrektora produkcji nowo powstającej fabryki kosmetyków L’Oréal. Uznał to za ciekawe wyzwanie i podjął je.

            Po zakończeniu projektu postanowił opuścić świat korporacji i rozpoczął pracę na własny rachunek. Z Zaangażował się w działalność Fundacji Awangarda na rzecz osób niepełnosprawnych.

                      Zawsze był pod wrażeniem pisarzy, ale nigdy nawet nie marzył, że stanie się jednym z nich. A jednak...

            2007

            Miodal i łabędź

            To książka przygodowa dla małych i dużych dzieci. Opowiada o podróży misia Miodala z Polski do ważnych miejsc w Europie, w których przytrafiają mu się raz miłe, raz dziwne – ale zawsze coś wnoszące – przygody. Jest to podróż na kształt odysei, prowadząca do lepszego rozumienia samego siebie i świata, który go otacza.

            Na początku swej wędrówki, w Warszawie, spotyka łabędzia, który pomaga mu znaleźć czarodziejski zegarek. Ten właśnie zegarek jest największym sprzymierzeńcem misia. Na razie jest jego DROGOwskazem, na razie za niego decyduje, pomaga mu, ratuje z opresji i doradza. W magiczny sposób przenosi Miodala z miejsca na miejsce, pozwalając mu spotkać ludzi, którym może pomóc lub których może zawieść, którym może sprawić przyjemność albo przykrość – wszystko zależy od tego, jakiego dokona wyboru. Podczas bycia w DRODZE Miodal poznaje kilkanaście europejskich miast i ludzi, którzy tam mieszkają na co dzień. Podziwia niezwykłe krajobrazy, oryginalne budowle, zamki, uczestniczy w lokalnych obrzędach, ciągle w tłumie ludzi, w gwarze różnojęzycznym, w biegu, w pędzie – i po co? Wiele doświadczył, widział, przeżył – a dalej tęskni, dalej szuka... Tylko czego? 

             

            2022

            LILU

            Tytułowa misia Lilu, niesiona młodzieńczym buntem, wyrusza w pełną przygód zamorską podróż, która zawiedzie ją do wielu egzotycznych krajów basenu Morza Śródziemnego. Bohaterka pragnie nie tylko poczuć smak przygody, szuka swojego miejsca na ziemi.

             Jej zmagania zafascynują każdego młodego czytelnika, który poszukuje tego, co jest trwałe i godne przeżycia w dzisiejszym świecie, wciąż zmieniającym się i pędzącym do przodu.

             

             Powieść utrzymana jest w konwencji baśniowej, nie tylko zaskakuje pełną zwrotów akcją i głębokim przesłaniem moralnym, potrafi także oczarować oryginalną i pełną tajemniczego wdzięku konwencją, literackim stylem, wreszcie piękną szatą graficzn

        • 25 XI  DZIEŃ PLUSZOWEGO MISIA
          • 25 XI DZIEŃ PLUSZOWEGO MISIA

            25 listopada na całym świecie obchodzony jest dzień pluszowego misia. Zabawka ta od prawie 120 lat towarzyszy dzieciom pod każdą szerokością geograficzną, ciesząc zarówno tych najmłodszych, jak i tych nieco starszych. Niesłabnąca popularność misiów nie dziwi chyba nikogo – w końcu każdy z nas miał w dzieciństwie pluszowego przyjaciela, pomagającego przetrwać cięzkie chwile. Symbolizuje same pozytywne cechy, takie jak dobroć, ciepło czy opiekuńczość.

            Istnieją dwie różne historie powstania pluszowego misia.

            Kariera misia-zabawki rozpoczęła się w końcu XIX wieku, kiedy to Margarete Steiff – niemiecka inwalidka sparaliżowana wskutek choroby Heinego-Medina, szyła różne pluszowe zabawki-zwierzątka. Jej siostrzeniec Richard Steiff w roku 1880 wpadł na pomysł, aby ulepszyć konstrukcję szytych zabawek i założyć firmę produkującą takie zabawki. Firma ta powstała w wirtemberskiej miejscowości Giengen an de Brenz, niedaleko granicy bawarskiej.

            Kolejna historia,  która jest bardziej popularna dotyczy prezydenta Stanów Zjednoczonych – Teodora Roosvelta, który w 1902 roku wybrał się z przyjaciółmi na polowanie. Podczas wyprawy postrzelono małego niedźwiadka. Prezydent nakazał jego uwolnienie, a całą historię zilustrowano komiksem w waszyngtońskiej prasie. Jednym z czytelników gazety był pewien producent zabawek, który zainspirował się tym wydarzeniem i stworzył nową zabawkę dla dzieci, właśnie w formie pluszowego misia. Nazwał go Teddy Bear, co było oczywistym nawiązaniem do imienia prezydenta USA.

            Biblioteka szkolna w tym dniu zaprasza na :

            - wystawę książek poświęconą misiom w literaturze  zatytułowaną "MSIOWE CZYTANIE" 

            - słodkie  " misiowe małe -co -nieco"

            - warsztat tworzenia pomponowych  miśków

            - kolorowanki 

            30 LISTOPADA (ŚRODA)  odbędzie się  spotkanie ze STEFANEM POTOCKIM - autorem książek poświęconych misowi MIODALOWI i  misi LILU. W spotkaniu wezmą udział laureaci konkursu plastycznego inspirowanego twórczością naszego gościa oraz wyróżnieni czytelnicy z klas 2-3. 

             Dzieci zainteresowane zakupem książki i zdobyciem dedykacji proszone są o wpłatę (25 zł) do biblioteki.

             

             

        • Dzień życzliwości
          • Dzień życzliwości

            21 LISTOPADA – ŚWIATOWY DZIEŃ ŻYCZLIWOŚCI 

            I POZDROWIEŃ

             

            „Życzliwe słowa przyjaciół mogą być krótkie i łatwe do wypowiedzenia, 

            ale ich działanie jest naprawdę wielkie.” 

            Matka Teresa z Kalkuty

            Skąd pomysł?

            Idea Dnia Życzliwości narodziła się w 1973 r. w Stanach Zjednoczonych. Była to odpowiedź na konflikt Egiptu i Izraela. Inicjatywa miała za zadanie przekonać rządzących do rozwiązywania problemów w sposób pokojowy.

            Obecnie to święto jest już obchodzone w ponad 180 krajach i ma nieco inny wymiar, mniej polityczny, a bardziej społeczny. Jego cele są następujące: uwrażliwianie ludzi oraz wzbudzanie w nich pozytywnych emocji, zachęcanie do dialogu międzypokoleniowego, jak również wyrażanie protestu przeciwko nienawiści, antypatii i nietolerancji.

             

            Co charakteryzuje człowieka życzliwego?

            Słownikowa definicja mówi, że to osoba nastawiona przychylnie, przyjaźnie, dobra i serdeczna.

             

            Z czego składa się życzliwość?

            Wystarczy zsumować uśmiech, miłe słowo i ciepłe spojrzenie.

             

            „Dziękuję, że jesteś…”, „Wszystkiego najlepszego…” czy „Miłego dnia!” – niby proste, znane wszystkim słowa, a wywoływały radość oraz niezapomniany uśmiech na twarzy obdarowanego.

            Życzliwego Dnia życzy Samorząd Uczniowski SP 109 

        • Wyniki konkursu pieśni patriotycznej dla kl. 0-3
          • Wyniki konkursu pieśni patriotycznej dla kl. 0-3

            Wśród klas 0- I miejsce zajęła: 

            -grupa OE- Alicja Libiszowska, Natalia Krzykała,Aleksandra Górecka i Laura Cichocka

            - szczególne wyróżnienie przypadło: dla tria  z grupy OB- Marcelina Kasperowicz, AleksandraPuchlik, Jagoda Ciecierska

            Wśród klas 1

            I miejsce zajęło wykonanie solo:- kl. 1D - Zuzanna Puchlik

            - Wyróżnienie dla: kl.1B: Hanny Fijałkowskiej

            Wśród klas 2 -

            I miejsce zajęło wykonanie grupowe:- kl.2B- Nina Chrzan, Martyna Rój, Leon Kosowski, Agata Kiliszek i Antoni Haze

            - Wyróżnienie szczególne dla całej klasy 2C;

            Wśród klas 3

            - I miejsce zajął duet:- kl. 3B Hanna Grochowska i Zuzanna Gołębiewska

            - Wyróżnienie szczególne: dla kl. 3B:Ewelina Romaniuk, Maja Pytlarczyk, Barbara Smoręgiewicz oraz solistka: Anna Kowalkowska

             Wszystkim serdecznie dziękuję za udział i gratuluję sukcesów!.

            Zapraszam na rozdanie dyplomów/książeczek do biblioteki szkolnej ( 30.11.2022 - godzina 13.00)

            Organizator:Katarzyna Salach

             

             

        • Światowy Dzień Praw Dziecka
          • Światowy Dzień Praw Dziecka

            20 listopada 2022 r. to wyjątkowy dzień – to  dzień uchwalenia Konwencji o prawach dziecka. Jest to moment, w którym uwaga wszystkich kierowana jest na dzieci i ich prawa.W tym roku ten dzień wypada w niedzielę, jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby świętować Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka w poniedziałek - 21 listopada. W tym roku mija dokładnie 33 lata od uchwalenia najważniejszego dokumentu stanowiącego o prawach najmłodszych.  Każdemu dziecku, niezależnie od koloru skóry, wyznania czy pochodzenia, przysługują takie same prawa – prawa dziecka. 

            W tym roku obchody Międzynarodowego Dnia Praw Dziecka mają szczególny przekaz. Okazujemy wsparcie wszystkim dzieciom na świecie, których prawa nie są respektowane! Przeciwdziałamy dyskryminacji i głośno mówimy o tolerancji! Integrujemy się z naszymi kolegami z Ukrainy, którzy dołączyli do szkół i przedszkoli i razem z nami tworzą społeczność. Uczymy się o tym co nas różni, a co łączy. Różnorodność jest wspaniała! 

            Najważniejszym dokumentem dotyczącym praw dziecka jest Konwencja o prawach dziecka uchwalona w 1989 roku przez Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych i ratyfikowana przez Polskę w 1991 roku. Polska może poszczycić się bogatą tradycją związaną z promowaniem praw dziecka, począwszy od postaci Janusza Korczaka, cenionego na świecie działacza na rzecz godnego traktowania dzieci, po Ludwika Rajchmana, pomysłodawcę stworzenia międzynarodowej organizacji działającej na rzecz dzieci – UNICEF. Polska była również inicjatorem powstania Konwencji o prawach dziecka, gdyż przedłożyła Komisji Praw Człowieka ONZ jej pierwszy projekt. Upowszechnianie wiedzy o prawach dziecka nie jest wymierzone przeciwko rodzicom. Zarówno rodzice, opiekunowie jak i nauczyciele powinni mieć świadomość, że prawa dziecka nie kolidują z prawami dorosłych, lecz się uzupełniają.

            Zapisy zawarte w Konwencji o prawach dziecka są podstawą działalności UNICEF, który podejmuje starania, aby stanowiły one kanon zasad etycznych i standardów międzynarodowych postępowania wobec dzieci.

            Najważniejsze prawa określone w Konwencji o prawach dziecka to:

            – prawo do życia i tożsamości,

            – prawo do wychowania w rodzinie,

            – prawo do wyrażania własnych poglądów,

            – prawo do prywatności,

            – prawo do odpoczynku,

            – prawo do wolności od przemocy fizycznej lub psychicznej,

            – prawo do godziwych warunków socjalnych,

            – prawo do edukacji,

            – prawo do informacji,

            – prawo do ochrony przed konfliktem zbrojnym,

            – prawo do ochrony w procesie karnym,

            – prawo do znajomości swoich praw.

             

            Tekst "Piosenki o prawach dziecka"

             

            Mam prawo żyć

            Mam prawo być sobą

            Czuć się bezpiecznie, wolną być osobą.

            Mam prawo kochać i kochanym być

            Nie można mnie krzywdzić, poniżać i bić

            Dziecka prawa poważna sprawa

            Dziecka prawa to nie zabawa /a/d/G/C/E7

            Mogę się śmiać

            Może się dziać pięknie

            Pragnę być zdrowy, rosnąć w swoim tempie.

            Mam prawo wybrać sam przyjaciół swych

            Nie można mnie zmuszać do uczynków złych.

            Mam prawo śnić

            Mam prawo być inny

            Mogę być słabszy lecz nie czuć się winny.

            Mam prawo śpiewać głośno kiedy chcę

            Mam prawo płakać cicho, gdy mi źle.

             

            Piosenka o prawach dziecka / Mała Orkiestra Dni Naszych - YouTube

            Słowa i muzyka: Jerzy Kobyliński

            Nasza szkoła włącza się aktywnie o obchody tej rocznicy. Na korytarzu głównym szkoły pojawiła się gazetka okolicznościowa dotycząca „Międzynarodowego Dnia Praw Dziecka z UNICEF”. Ponadto wszyscy uczniowie  w tym dniu zakładają niebieskie ubrania, które są symbolem solidarności ze wszystkimi dziećmi na świecie, również tymi, których prawa nie są przestrzegane.

        • Szkolne zawody "speedcubingu" - układania kostki Rubika na czas
          • Szkolne zawody "speedcubingu" - układania kostki Rubika na czas

            We wtorek 15 listopada odbyła się III edycja Szkolnych zawodów speedcubingu – układania kostki Rubika na czas - konkurencja 3x3.

            Zwycięzcą z czasem 37 sekund został Jakub Podlecki, kl. 8d.

            Wyniki:

            1. Jakub Podlecki, kl. 8d – 0: 37 (pozostałe czasy: 0:34, 0:46)

            2. Jakub Zimny, kl. 8d – 0:38 (pozostałe czasy: 0:35, 0:47)

            3. Aleksander Szczepankowski, kl. 6d – 0:42 (pozostałe czasy: 0:41, 0:51)

            4. Franek Gąsiorowski, kl. 4b – 0:44 (pozostałe czasy: 0:36, 0:45)

            5. Maksymilian Palacz, kl. 4b - 0:45 (pozostałe czasy: 0:41, 1:16)

            6. Ksawery Mundzik, kl. 4b - 0:51 (pozostałe czasy: 0:37, 1:03)

            7. Antoni Rogólski, kl. 7b – 0:56 (pozostałe czasy: 0:43, 1:11)

            8. Adam Bartczak, kl. 5c – 1:02 (pozostałe czasy: 0:56, 1:06)

            9. Kyrylo Dmytriiev, kl. 8b - 1:04 (pozostałe czasy: 0:47, 1:05)

            10. Staś Bajda, kl. 7a – 1:06 (pozostałe czasy: 1:04, 1:17)

            11. Kajetan Syrewicz, kl. 8d – 1:10 (pozostałe czasy: 1:05, 1:28)

            12. Adam Biela, kl. 5d – 1:11 (pozostałe czasy: 0:56, 1:06)

            13. Wojtek Chądzyński, 5d – 1:14 (pozostałe czasy: 1:12, 1:31)

            14. Filip Stój, kl. 6d – 1:16 (pozostałe czasy: 1:09, DNF)

            15. Mikołaj Frelek – 1:17 (pozostałe czasy: 0:52, 1:22 +2)

            16. Maksymilian Tytus Kamiński, kl. 5b – 1:31 (pozostałe czasy: 1:19, 1:31)

            Gratulacje dla wszystkich uczestników. Poziom zawodów był wysoki. Wszyscy zawodnicy układali kostkę w czasie poniżej półtorej minuty. Brawa dla najmłodszego zawodnika – Mikołaja Frelka z kl. 0e, który osiągnął pojedynczy czas 52 sekund.

            Zawodnicy mieli po trzy ułożenia. W klasyfikacji odrzucany był najniższy i najwyższy wynik, a brany pod uwagę średni.

            .

            Marta Płachecka

        • „Mała książka – wielki człowiek”
          • „Mała książka – wielki człowiek”

                Do szkolnej biblioteki nareszcie dotarły książeczki dla pierwszaków  z kampanii społecznej „Mała książka - wielki człowiek”, organizowanej przez Instytut Książki. Jej celem jest zachęcenie pierwszoklasistów  do czytania,  rozwijania umiejętności rozpoznawania liter, składania ich w wyrazy i zdania, aż w końcu  do czerpania przyjemność z lektury – tej czytanej przy wsparciu najbliższych, jak i tej odkrywanej samodzielnie.

            Każdy pierwszoklasista naszej szkoły otrzyma bezpłatnie na własność -pakiet: książkę „Pierwsze abecadło” oraz „Książką połączeni czyli uczymy się czytać razem”oraz plakat z alfabetem. Książeczki będą wręczane uczniom podczas pierwszych wizyt w bibliotece szkolnej. Taki pakiet otrzymała już klasa 1d :)

            Więcej informacji o kampanii „Mała książka - wielki człowiek”,  można znaleźć na stronie Instytutu Książki pod hasłem „Pierwsze abecadło” – Wyprawka Czytelnicza dla pierwszaka”.​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​

            ​​​​​​​

            Instytut Książki w ramach kampanii „Mała książka – wielki człowiek” , której celem jest promocja czytelnictwa, pragnie zachęcić najmłodszych uczniów do częstego sięgania po książeczki i regularnego czytania.

            Aby zrealizować ten istotny cel, Instytut Książki podarował każdemu uczniowi klasy pierwszej szkoły podstawowej specjalną „Wyprawkę Czytelniczą”.

            Projekt jest ogólnopolski i w całości został sfinansowany ze środków Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.

            W skład każdej „Wyprawki Czytelniczej” wchodzi:

            • „Pierwsze abecadło” – antologia tekstów najlepszych polskich autorów dziecięcych, w opracowaniu graficznym wybitnej ilustratorki – Iwony Chmielewskiej;

            • „Książką połączeni, czyli uczymy się czytać razem” – broszura, która jest poradnikiem dla rodziców i opiekunów, podpowiadającym, jak wspierać dziecko w nauce czytania, a także zbiorem pomysłów na zabawy dla dzieci i aktywności związane z tekstami z książki;

            • „Kreatywny alfabet” – plakat z literami do wycinania, wspomagający naukę czytania.

            Wszystkie materiały zostały skonsultowane z ekspertami w dziedzinie czytelnictwa dzieci i młodzieży.

             

            Książka „Pierwsze abecadło” jest antologią tekstów literackich dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym, które zostały napisane przez najwybitniejszych twórców książek dla dzieci, zarówno klasycznych, jak i współczesnych. Czytelnicy znajdą w niej utwory poetyckie i prozatorskie:

            • Tadeusz Kubiak „Ja jestem książka”
            • Małgorzata Musierowicz „Kurczak”, „Boję się” (w: „Hihopter”)
            • Janusz Korczak „Legenda o pieśni”
            • Aleksander Fredro „Paweł i Gaweł”
            • Dorota Terakowska „Babci Brygidy szalona podróż po Krakowie”
            • Józef Czechowicz „Baranek wielkanocny”
            • Jan Twardowski „Dwa święta” (w: „Nowe patyki i patyczki”)
            • Małgorzata Strzałkowska „Czterolistna koniczynka” (w: „Plaster czarownicy i inne baśnie”)
            • Anna Onichimowska „Prawie się nie boję”
            • Joanna Olech „Pompon w rodzinie Fisiów”
            • Rafał Kosik „Amelia i Kuba”
            • Danuta Wawiłow „Spacer”
            • Eliza Piotrowska „Wojtek. Żołnierz bez munduru”
            • Katarzyna Ryrych „Łopianowe pole”
            • Marcin Szczygielski „Czarownica piętro niżej”
            • Jerzy Ficowski „Dom, w którym śmieszy”

            Ilustracje do książki stworzyła Iwona Chmielewska – artystka o niezwykłym wrażliwości i dorobku twórczym, znana i ceniona także za granicą (m.in. nagrodzona kilkukrotnie najważniejszą nagrodą dla ilustratorów – BolognaRagazzi Award). Przygotowany przez nią metaforyczny alfabet ukazuje wielowymiarowość sztuki, która nie tylko zachwyca swoją estetyką, ale też ma rozbudzać w dzieciach ciekawość do poznawania liter

             

        • "Szkoła do hymnu 2022"
          • "Szkoła do hymnu 2022"

                Już po raz kolejny uczestniczymy w akcji "Szkoła do hymnu". Nasi uczniowie wspólnie z nauczycielami, w ostatni dzień roboczy przed Narodowym Świętem Niepodległości o symbolicznej godzinie 11:11 zaśpiewają „Mazurka Dąbrowskiego”. W ten sposób chcemy włączyć naszą społeczność szkolną we wspólne świętowanie kolejnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości.

                  Dzień póżniej 11 listopada w samo południe... zastanawiasz się co możesz robić? Można włączyć radio czy telewizję i dołączyć do wspólnego śpiewania. W poprzednich latach w akcji „Niepodległa do hymnu” Mazurka Dąbrowskiego słychać było od morza do Tatr: zagrano go z wieży kościoła Mariackiego, śpiew roznosił się na Śnieżce, placu Zamkowym w Warszawie, w Ratuszu Poznańskim i w setkach innych miejsc! W tym roku także zachęcamy do wspólnego śpiewania, wraz z rodziną, współlokatorami czy najbliższymi.

            . Więcej informacji na stronie: https://niepodlegla.gov.pl/aktualnosc...

             

            SŁOWA HYMNU PAŃSTWOWEGO

            NUTY HYMNU ROZPISANE NA GŁOS

            NUTY HYMNU ROZPISANE NA FORTEPIAN

            NUTY HYMNU WERSJA UPROSZCZONA

            W tym roku obchodzimy 96. rocznicę ustanowienia Mazurka Dąbrowskiego hymnem Polski i 226. rocznicę powstania pieśni Legionów. Oficjalnie Mazurek Dąbrowskiego został ogłoszony naszym hymnem państwowym na podstawie rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych  z 26 lutego 1927 r.  Przy wyborze brano pod uwagę sześć pieśni patriotycznych, takich jak: Rota, Boże coś Polskę, Warszawianka, Chorał, My pierwsza Brygada, ale Mazurek miał najszerszą akceptację społeczną i nieformalnie był już traktowany jako hymn.

            W 1797 r. w północnych Włoszech, przy boku armii francuskiej, powstały Legiony Polskie pod dowództwem generała Jana Henryka Dąbrowskiego. Tam również narodziła się pieśń, napisana do zasłyszanej melodii ludowego mazurka. Autorem  tekstu był Józef Wybicki, pisarz,  polityk, poseł na sejm, członek Towarzystwa do Ksiąg Elementarnych. Po upadku Rzeczypospolitej czynnie uczestniczył w zabiegach o utworzenie polskich jednostek wojskowych. Warto przypomnieć, że Józef Wybicki urodził się w 1747 r., a zmarł w 1822 to znaczy, że w tym roku obchodzimy 275. rocznicę jego urodzin i 200. rocznicę jego śmierci.

            Pieśń Legionów  po raz pierwszy wykonano  w lipcu  1797 r. podczas uroczystego pożegnania legionistów, opuszczających miejsce stacjonowania w Reggio Emilia. Wraz z legionami Mazurek Dąbrowskiego dotarł na ziemie polskie, śpiewali go żołnierze Księstwa Warszawskiego i powstańcy w 1831 i 1863 r. Szybko stał się najpopularniejszą pieśnią „ku pokrzepieniu serc”, nie tylko dla Polaków. W XIX wieku utwór przetłumaczono na 17 języków, a podczas wydarzeń rewolucyjnych Wiosny Ludów rozbrzmiewał na ulicach Wiednia, Pragi, Berlina. Na frontach I i II wojny światowej Pieśń Legionów zagrzewała do walki i dodawała otuchy.

            Dzisiaj pierwotna wersja tekstu została skrócona o 2 zwrotki, a linia melodyczna mazura – o kilka dźwięków. Tak ustalony hymn jest chroniony przez zapis w Konstytucji RP i ustawę o symbolach narodowych, a wspólnie z godłem i barwami narodowymi tworzy trwały zestaw atrybutów naszej państwowości.

             

          • Przedszkolaki z wizytą w bibliotece..."witajcie w książkowym świecie... "

            W środowy poranek 9 listopada nareszcie- długo oczekiwani- pojawili się w bibliotece najmłodsi w szkole czyli przedszkolaki 3. 4. latki. Maluchy  zapoznawały się z biblioteką, zaglądały do magazynu książek w poszukiwaniu czarodziejki  i czarownicy- Baby Jagi.  Pytały czym zajmuje się pani bibliotekarka, próbowały zgadnąć -  Kto jest najważniejszy w bibliotece? ... Bardzo się zdziwiły gdy pani Ela - bibliotekarka - powiedziała, że są to dzieci- czytelnicy, które odwiedzają biblotekę.

            Jak to w bibliotece zazwyczaj bywa, odbyło się też krótkie czytanie ... była to  niespodzianka w postaci teatrzyku kamishibai, a krótki wierszowany tekst  "O Panach Palcach" sprawił, że też świetnie się przy tym bawilły, o czym świadczą uśmiechnęte buzie.

            Za pół godziny punktualnie o godzinie 10 przybyły na spotkanie także Przedszkolaki- Starszaki. Tu już poważniejsze tematy poruszano - rozmawialiśmy o regulaminie, zasadach zachowania się w czytelni, poszanowaniu wypożyczonych książek. 

             

            EMŁ

        • "Pokój Ciszy"
          • "Pokój Ciszy"

            W dniu dzisiejszym  udostępniliśmy naszym uczniom, miejsce, długo przez dzieci i nauczycieli, wyczekiwane, "Pokój Ciszy". Pokój powstał dzięki Rodzicom! Bardzo, bardzo dziękujemy Pani Marzenie Maciąg - Urbańskiej, Pani Izabeli Palicy, Panu Wiktorowi Sierocińskiemu, za czas, "serce", zaangażowanie i ogromną pomoc w realizacji tego projektu, od początku do końca, Radzie Rodziców za dofinansowanie projektu !

            ZASADY KORZYSTANIA ZE SZKOLNEGO POKOJU WYCISZENIAW SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 109 IM. BATALIONÓW CHŁOPSKICH W WARSZAWIE

            DLA KOGO??? Szkolny Pokój Ciszy przeznaczony jest dla każdego dziecka, które potrzebuje wyciszenia, odprężenia, wyregulowania układu nerwowego, poradzenia sobie z trudnymi emocjami, zachowaniem.

            W pokoju można odpocząć od zgiełku, hałasu, za zgodą nauczyciela zaprosić kolegę, koleżankę do wspólnej, spokojnej zabawy. Tu można też rozwiązać sytuację konfliktową i omówić ją na osobności w życzliwej i komfortowej atmosferze.

             

            REGULAMIN SZKOLNEGO POKOJU WYCISZEŃ

            1. Uczeń przebywa tylko pod opieką osoby dorosłej - po pobycie nauczyciel/opiekun zobowiązany jest wpisać się do zeszytu odwiedzin; (imię i nazwisko nauczyciela/opiekuna, data, godzina wejścia, godzina wyjścia, imię i nazwisko ucznia z którym nauczyciel/opiekun przebywał)

            2. Aby zapewnić poczucie bezpieczeństwa i komfortu, w pokoju powinno przebywać jedno dziecko, chyba, że opiekun zdecyduje inaczej.

            3. Dbamy o porządek i czystość.

            4. Dbamy o wyposażenie pokoju i wykorzystujemy je zgodnie z jego przeznaczeniem.

            5. Sprzęt odkładamy na miejsce.

            6. Uszkodzenia sprzętu zgłaszamy nauczycielowi lub Dyrektorowi Szkoły;

            7. Sprzętu nie wynosimy z pokoju wyciszenia.

            8. Przestrzegamy zasad społecznych i regulaminów obowiązujących w szkole.

            9. Uczniowie mogą korzystać ze sprzętu elektronicznego wyłącznie za zgodą nauczyciela.

            10. W pokoju ciszy nie prowadzimy zajęć dydaktycznych.

            Z życzeniami dobrego czasu w Pokoju Wyciszenia!

            koordynator projektu: Ewa Fabrycka 

        • Witamy w naszym szkolnym gronie
          • Witamy w naszym szkolnym gronie

                96. dzieci z  klas pierwszych naszej Szkoły zostało pasowanych na ucznia przez panią dyrektor - Hannę Ratańską-Szot 27 października 2022 r. Tego dnia pierwszoklasiści przybyli do szkoły w galowych strojach w obecności swoich rodziców, którzy towarzyszyli im w ceremonii ślubowania oraz pasowania na ucznia. O godzinie 9 - ślubowanie składali wychowankowie pani Joanny Górczyńskiej  z klasy I A i wychowankowie pani Agnieszki Dejniak  I C, a godzinę później-  wychowankowie pani Elżbiety Sandach  z klasy I B oraz pani Magdaleny Jarosz z klasy  I D. 

              Dzieci przygotowały pod opieką swoich Pań krótkie występy, podczas których zaprezentowały recytację wierszy, zaśpiewały piosenki oraz pochwaliły się swoją wiedzą.

            W ramach pamiątki z tego pamiętnego dnia otrzymały  tarcze ufundoane przez Radę Rodziców. Od tego dnia klasy pierwsze stały się prawowitymi uczniami Szkoły. Mamy nadzieję, iż dotrzymają słowa  będą spełniać złożone obietnice.

            EMŁ

          • Listopadowe spotkania z Zarządem Dzielnicy Wawer

            Tematami poruszanymi podczas spotkań, będą najważniejsze dla mieszkańców kwestie, mające wpływ na ich codzienne funkcjonowanie.

            Spotkania będą mieć charakter otwarty.

            Podczas spotkań będzie można porozmawiać z przedstawicielami:

            • Wydziału Inwestycji
            • Wydziału Infrastruktury
            • Wydziału Obsługi Mieszkańców
            • Wydziału Ochrony Środowiska
            • MPWiK
            • Zarządu Dróg Miejskich
            • Policji
            • Ośrodka Pomocy Społecznej
            • ZGN Wawer
            • a także z przedstawicielami OSiR-u, Biblioteki i Wawerskiego Centrum Kultury.

            Spotkania odbędą się w następujących terminach:

            • 09.11.2022 r. – Szkoła Podstawowa nr 109 – ul. Przygodna 2 (Las, Wawer, Sadul, Zerzeń)
            • 15.11.2022 r. – Kulturoteka Falenica – u. Walcownicza 4/6 (Falenica, Aleksandrów, Radość)
            • 23.11.2022 r. – Szkoła Podstawowa nr 195 – ul. Króla Maciusia 5 (Marysin, Anin, Międzylesie)
            • 30.11.2022 r. – Szkoła Podstawowa nr 404 – ul. Cyklamenów 28 (Nadwiśle, Miedzeszyn)

            Wszystkie spotkania będą rozpoczynały się o godzinie 18:00 i będą trwały ok. 2 godzin. 

             

            https://wawernews.pl/listopadowe-spotkania-z-zarzadem-dzielnicy-wawer/

        • Uwaga! Listopad za rogiem, czyli CZAS NA POZYTYWNĄ UWAGĘ 2022/2023
          • Uwaga! Listopad za rogiem, czyli CZAS NA POZYTYWNĄ UWAGĘ 2022/2023

            Pozytywna Uwaga 2022 / 2023 w naszej szkole po raz czwarty. Więcej o akcji, a także ciekawe rozmowy na temat chwalenia na: www.pozytywnauwaga.pl.  Przegońmy wspólnie smutek ze szkolnych korytarzy! Przed nami: 

            • listopad miesiącem pozytywnych uwag w dzienniczkach
            • tworzenie Mapy Mocy Klasy wspólne odkrywanie talentów rozmowy o naszych wartościach
            • Radar Kompetencji Społecznych
            • Alfabet Pozytywnej Uwagi Dzienniczki Pozytywnej
            • Uwagi Świadectwo Pozytywnej Uwagi oraz wiele, wiele innych!

            Nauczycielu pochwal swojego ucznia, rodzicu pochwal dziecko czy nauczyciela. Na co dzień nie mamy problemu ze zwracaniem uwagi dzieciakom, co robią źle. Dlaczego wstydzimy się więc chwalenia?

            Ofiarami jesteśmy my wszyscy, bo warto doceniać także z egoistycznego powodu – dla siebie. – Docenianie innych robi dobrze i nam samym. Bycie dobrym dla innych pomaga ci być lepszym człowiekiem. A wszyscy lubimy być dobrymi ludźmi. (...)  – Popatrz uważnie na drugiego człowieka. Tak po ludzku. Popatrz na swojego ucznia, pracownika, swoje dziecko i zastanów się co możesz zrobić, by dodać mu skrzydeł. 

            Iwona Grochowska, psycholog, trener biznesu, autorka programu dla liderów „Akademia Doceniania”.

             

    • RODO

    • DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI

      • Logowanie

      • Kontakt

        • Szkoła Podstawowa Nr 109 im. Batalionów Chłopskich w Warszawie
        • 22 277 11 23
        • ul. Przygodna 2
          03-991 Warszawa
          03-991 Warszawa
          Poland
    • MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE

    • Liczba wizyt

      liczba odwiedzin: 460563
    • Galeria zdjęć

        brak danych