Drodzy Uczniowie, macie konkretny pomysł co zrobić, aby w szkole lepiej i przyjemniej się uczyło oraz spędzało czas?Do 9 lutego zgłoście swój projekt, co zorganizować, kupić lub zmienić w naszej szkole za 5000 złotych!
Rusza szósta edycja Szkolnego Budżetu Obywatelskiego dla uczniów naszej Szkoły. Do wydania jest 5000zł (2000zł przekazanych przez Radę Rodziców; 2000zł przez Dyrekcję Szkoły i 1000zł przez Organ Nadzorujący)
Karty zgłoszeń i listy poparcia dostępne w wiadomości na Librusie lub u p. Marty Płacheckiej.
Regulamin Szkolnego Budżetu Obywatelskiego - edycja szósta r. szk. 2023/2024
1.Szkolny Budżet Obywatelski jest przeprowadzany na terenie Szkoły Podstawowej nr 109 im. Batalionów Chłopskich w Warszawie i kierowany do uczniów tej Szkoły.
2. Celami Budżetu są:- umożliwienie uczniom wpływu na działalność szkoły,- zwiększenie poczucia przynależności uczniów do społeczności szkolnej,- nabycie przez uczniów umiejętności pozyskiwania środków na realizację swoich projektów i umiejętności prezentacji.
3. Koordynatorami Budżetu są p. Marta Płachecka, p. Marta Biedrzycka - opiekunowie Samorządu Uczniowskiego i nauczycielki języka angielskiego.
4. W roku szkolnym 2023/2024 Rada Rodziców przeznacza 2000zł, Dyrekcja Szkoły Podstawowej nr 109 2000zł oraz Organ Nadzorujący 1000zł - co stanowi łącznie 5000zł na realizację projektów zgłoszonych przez uczniów szkoły i wybranych w głosowaniu.
5. Projekty muszą mieścić się w zakresie działań szkoły tj. doposażenie szkoły, aranżacja przestrzeni szkolnej, organizacja warsztatów edukacyjnych, teatrzyków, koncertów, gier terenowych i innych podobnych imprez.
6. Projekty mogą być realizowane przez wykonawców zewnętrznych (np. firma organizująca gry terenowe) lub przez uczniów szkoły (gra terenowa przeprowadzona przez uczniów z użyciem materiałów zakupionych w ramach projektu).
7. Projekty, które zawierają treści uznawane powszechnie za obraźliwe lub które mogą być odebrane jako społecznie naganne nie są kierowane do kolejnych etapów.
8. Efekty projektów muszą być ogólnodostępne dla uczniów szkoły. Jeden projekt musi być ogólnodostępny co najmniej dla wszystkich chętnych uczniów z jednego etapu edukacyjnego (tj. dla uczniów klas 1-3, lub klas 4-8).
9. Projekty muszą być możliwe do realizacji w okresie od 8 marca 2023 do 30 kwietnia 2024.
10. Projekty muszą być zlokalizowane na terenie Szkoły Podstawowej nr 109 - wewnątrz budynku szkolnego lub na szkolnym terenie na zewnątrz budynku.
11. Pojedynczy projekt nie może przekraczać kwoty 5000zł.
12. Realizacja budżetu przebiega zgodnie z następującym harmonogramem:
HARMONOGRAM
18 XII - 9 II 2024 - informowanie i promocja Szkolnego Budżetu Obywatelskiego
3 I - 9 II 2024 - zgłaszanie projektów
12 II - 14 II 2024 - weryfikacja projektów pod względem formalnym
15 II 2024 - ogłoszenie listy projektów, które przeszły do etapu głosowania
15 II - 4 III 2024 - promocja projektów, prezentacje (forma stacjonarna lub on-line w zależności od sytuacji epidemicznej w kraju)
28 II 2024 - Apel Samorządności (forma stacjonarna lub on-line w zależności od sytuacji epidemicznej w kraju)
5 III - 6 III 2024 - głosowanie
7 III 2024 - ogłoszenie wyników
8 III - 30 IV 2024 - realizacja projektów
6 V - 17 V 2024 - ewaluacja
13. Każdy uczeń może zgłosić więcej niż jeden projekt.
14. Jeden projekt może zostać zgłoszony przez maksymalnie trzech uczniów.
15. Wzór formularza zgłoszeniowego projektu do budżetu partycypacyjnego stanowi załącznik nr 1 do niniejszego regulaminu.
16. Do formularza zgłoszeniowego należy dołączyć listę co najmniej 15 uczniów popierających projekt, której wzór stanowi załącznik nr 2 do niniejszego regulaminu. Osoby popierające projekt muszą się osobiście podpisać. Do grupy osób popierających nie wlicza się projektodawców.
17. Formularz zgłoszeniowy należy przekazać jednemu z koordynatorów.
18. Podczas weryfikacji projekt zostanie sprawdzony przez pracowników szkoły czy jest możliwy do zrealizowania. Jeśli projekt będzie zawierał jakieś błędy, uczeń zostanie poproszony o poprawienie wniosku. Należy poprawić wniosek w ciągu 2 dni od otrzymanie powiadomienia.
19. Projektodawcy mają obowiązek promować swój projekt w okresie 15 II - 4 III 2024r oraz przedstawić go innym uczniom na apelu 28 lutego 2024r. Prezentacje są obowiązkowe, aby projekt przeszedł do etapu głosowania.
20. Podczas głosowania kolejność projektów na liście jest ustalana losowo.
21. Głosować mogą tylko uczniowie Szkoły Podstawowej nr 109. Można głosować na jeden dowolny projekt na kartach do głosowania w wyznaczonych w szkole miejscach w dniach 5 III - 6 III 2024r.
22. Na podstawie wyników głosowania koordynatorzy tworzą listę rankingową projektów.
23. Do realizacji mogą przejść projekty, które uzyskały największą ilość głosów, aż do wyczerpania kwoty 5000zł.
24. W sytuacji, gdy pozostałe środki finansowe nie pozwalają na realizację kolejnego projektu z listy rankingowej, do realizacji przechodzi projekt zajmujący niższą pozycję na liście, jeżeli koszty jego realizacji mieszczą się w kwocie pozostałej do rozdysponowania.
25. W sytuacji, gdy kilka projektów uzyskało tę samą liczbę głosów, a pozostała kwota nie umożliwia realizacji ich wszystkich, za rekomendowany do realizacji uznaje się projekt wyłoniony w drodze losowania.
26. Warunki realizacji i harmonogram SBO mogą ulec zmianie z powodów niezależnych od organizatorów i koordynatorów projektu.