• #podcast #psychogadki

            Za nami nagranie piątego już podcastu w ramach projektu "Psychogadki, czyli wielkie rozmowy młodych ludzi." Dziś za mikrofonem, razem ze szkolną psycholog, uczennice klasy 7c, Sara Żbikowska i Zuzia Pietrzak. W piątym odcinku ciąg dalszy rozmów o depresji wśród młodzieży. Zapraszamy do wysłuchania.

            Aneta Janowska i Marta Płachecka

            https://fb.watch/r5FSmbTTB6/

          • Program "Sportowe Talenty"

            W naszej szkole realizowany jest program SPORTOWE TALENTY rekomendowany przez Ministerstwo Sportu i Turystyki we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej.

            Jego celem jest zdiagnozowanie poziomu kondycji fizycznej dzieci w polskich szkołach oraz wyszukiwanie najbardziej utalentowanych sportowo uczniów. Fundamentem programu jest koncepcja sprawności fizycznej warunkującej zdrowie (Health Related Fitness), zaś narzędziem pozwalającym na realizację działań platforma informatyczna SportoweTalenty.pl – udostępniona nauczycielom w celu wprowadzania i monitorowania wyników pomiarów somatycznych i badań sprawnościowych przeprowadzanych podczas lekcji wychowania fizycznego.

            Zgodnie z art. 28 ust. 2a i ust.2b ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2023  poz. 900 ze zm.) w ramach obowiązkowego wymiaru zajęć wychowania fizycznego dla uczniów klas szkół ponadpodstawowych, nauczyciel wychowania fizycznego zobowiązany jest do przeprowadzenia, raz w ciągu roku szkolnego w każdej klasie,testów sprawnościowych określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 47 ust. 1. pkt.1c. Natomiast  rodzic/ prawny opiekun jest zobowiązany każdego roku szkolnego do przekazania  informacji dotyczącej  masy ciała i wzrostu dziecka. Docelowo zanonimizowane wyniki testów będą udostępniane związkom i klubom sportowym które- za pośrednictwem szkoły- będą mogły kontaktować się z rodzicami, aby zaproponować dalszy sportowy rozwój dziecka.

            Więcej informacji na temat programu „Sportowe talenty” można uzyskać za pośrednictwem strony internetowej – www.sportowetalenty.gov.pl

             

        • WOLONTARIUSZE W AKCJI...
          • WOLONTARIUSZE W AKCJI...

             24 marca 2024 odbył się 18. Półmaraton Warszawski

            Stało się już tradycją, że kolejny raz mieliśmy przyjemność współpracować z organizatorem wielkiej biegowej imprezy - Fundacją Maraton Warszawski podczas Półmaratonu Warszawskiego.

            Choć poranek był chłodny i wietrzny, sceneria wokół Stadionu Narodowego i udzielające się podekscytowanie biegaczy dały nam sporo energii - nasza szkolna, 15 - osobowa grupa, pełna mocy i zapału stanęła na wysokości zadania, by wesprzeć swoją pomocą to wydarzenie. Obsługiwaliśmy depozyty biegaczy, dostarczaliśmy informacji i zagrzewaliśmy do biegu 😊

            Usłyszeliśmy wiele miłych słów, podziękowań za to, że jesteśmy!

            Liczne, pozytywne doświadczenia dały nam dużo radości i zadowolenia ze wspólnych działań, dlatego szykujemy się już do pomocy przy organizacji wrześniowego Maratonu Warszawskiego 😊

            Zachęcamy wszystkich do udziału w takich wydarzeniach!

            J.S

        • 27 III - Międzynarodowy Dzień Teatru
          • 27 III - Międzynarodowy Dzień Teatru

            Międzynarodowy Dzień Teatru – święto uchwalone w 1961 roku, na pamiątkę otwarcia Teatru Narodów w Paryżu,  które miało miejsce 27 marca 1957 roku. 

            Dzień Teatru ustanowiono w czerwcu 1961 roku podczas 9. światowego kongresu Międzynarodowego Instytutu Teatralnego (International Theatre Institute – ITI) w Helsinkach (działającego pod auspicjami UNESCO).  

            Jego ustanowienie zaproponował Arvi Kivimaa, prezydent Fińskiego Instytutu ITI. Dzień obchodów ustalono na 27 marca, w rocznicę otwarcia Teatru Narodów (Theatre of Nations) w Paryżu. Od tego czasu Dzień Teatru jest obchodzony corocznie przez ponad sto narodowych ośrodków ITI na całym świecie.  

            27 marca, co roku, rozsyłana jest wiadomość, tłumaczona na ponad 20 języków, od wybitnego człowieka teatru zawierająca jego przemyślenia na temat teatru i światowej harmonii. Pierwszą taką wiadomość wysłał w 1962 roku Jean Cocteau.  

             

            Autorem tegorocznego orędzia jest norweski pisarz, laureat Nagrody Nobla 2023 w dziedzinie literatury, Jon Fosse, który zauważa: 

             Nie przychodzi mi do głowy lepszy sposób łączenia przeciwieństw niż sztuka. Właśnie ona jest przeciwieństwem gwałtownego konfliktu, który, co zbyt często widzimy, znajduje swoje ujście w destrukcyjnych próbach zniszczenia obcego, tego niepowtarzalnie innego, nierzadko poprzez wykorzystanie najbardziej bestialskich odkryć nowej technologii. Czy to będzie terroryzm, czy to będzie wojna. [...] Postanowiłem mówić o sztuce w ogóle, a nie wyłącznie o sztuce teatru, dlatego że w każdej dziedzinie sztuki, w każdej dobrej sztuce, w jej najgłębszej istocie, chodzi o to samo, chodzi o to, żeby to, co niepowtarzalne, osobliwe, stało się uniwersalne. Sztuka łączy niepowtarzalne z uniwersalnym w swoim wyrazie artystycznym. Nie poprzez usuwanie swoistości, tylko poprzez jej uwydatnianie, aby wyraźnie wybrzmiało to, co obce.  

            To proste. Wojna i sztuka to przeciwieństwa. Wojna i pokój to przeciwieństwa. Sztuka to pokój. 

            Krótka historia teatru…

            Teatr starożytny związany był z kultem boga Dionizosa. W czasie tzw. Wielkich i Małych Dionizji przedstawiano na scenie tragedie i komedie. Teatry były duże, a ponieważ nie było współczesnych urządzeń typu mikrofon, budowano je w miejscach, gdzie dobrze roznosiło się echo. Wszystkie role na scenie odgrywali mężczyźni.

            W teatrze średniowiecznym większość przedstawień była tematycznie związana z kościołem i religią. Chętnie oglądano tzw. misteria – przedstawienia z życia Jezusa i jego rodziny. Ponadto dużym powodzeniem cieszyły się także tzw. moralitety – przedstawienia o charakterze obyczajowym z morałem na końcu. Aktorzy sami kupowali sobie stroje i często się przebierali wprost na scenie.

            W epoce renesansu powstał nowy typ teatru zwany operą, w którym wszystkie role odgrywano śpiewając. Ponadto w sztukach teatralnych nastąpił powrót do starożytności. Obok wielkich przedstawień pojawiły się tzw. commedia dell’ arte, czyli teatr ludowy. W Anglii rozwinął się teatr elżbietański, w którym swoje sztuki wystawiał m.in. William Szekspir.

            W XIX wieku wystawiano najchętniej dramaty. Rozwinęła się sztuka zdobienia sceny do wystawianego przedstawienia, czyli scenografia. W teatrze występowały kobiety, m.in. słynna na całym świecie polska aktorka Helena Modrzejewska.

            W teatrze współczesnym wystawiane są różne rodzaje sztuk. Obok typowych, takich jak dramat, tragedia czy komedia pojawiają się sztuki eksperymentalne, które często przypominają bardziej popisy cyrkowe czy seanse spirytystyczne niż przedstawienie teatralne.

            Kilka pojęć teatralnych na wesoło:

            AFISZ – plakat, ogłoszenie, kiedy będzie przedstawienie

            AKT – część przedstawienia, w której są zdarzenia

            SUFLER – to podpora pamięci aktora

            REŻYSER – zwykle nie występuje, lecz jak aktorzy się denerwuje

            DRAMATY – komedia się śmieje, tragedia łzy leje…

            OKLASKI – przepis na bis

            BIS – to miłe powtórzenie, gdy się uda przedstawienie

            PREMIERA – gdy już dobrze role zagramy, do teatru zapraszamy!

            PANTOMIMA – to ruch ciała, gesty, mina

            PACYNKA – kukiełka znana, dłonią poruszana

            MARIONETKA – aktoreczka na drucikach lub sznureczkach

            TEATR JEDNEGO AKTORA – ale publiczność spora

        • #dzienbezplecaka #dzienempatii
          • #dzienbezplecaka #dzienempatii

            21 marca w naszej szkole zorganizowany został Dzień bez Plecaka. Akcja miała zwrócić uwagę na problem z dostępem do edukacji dzieci w Afryce. W dniach 20-22 marca przeprowadziliśmy zbiórkę finansową dla fundacji Dzieci Afryki, która wspiera edukację dzieci na tym kontynencie. (KRS 0000331212 strona www: https://dzieciafryki.com/ )

            Zebrano 397,12zł. Bardzo dziękujemy uczniom, za empatię i okazane serce.

            SU

        • #naukawruchu #QRkody #webquest #lekcjekulturowe
          • #naukawruchu #QRkody #webquest #lekcjekulturowe

            17 marca to dzień św. Patryka - narodowe święto Irlandii. Na lekcjach języka angielskiego uczniowie klas 6a i 6d samodzielnie wyszukiwali informacje o Irlandii za pomocą kart z pytaniami i QR kodów przekierowujących ich na strony o tym regionie. Jeden z uczniów przyniósł upieczony w domu według oryginalnego irlandzkiego przepisu chleb (Irish soda bread) i poczęstował swoich rówieśników. W angażujący sposób uczniowie poznali kulturę krajów anglojęzycznych.

        • Podsumowanie projektu „Szkoła w Sąsiedztwie”
          • Podsumowanie projektu „Szkoła w Sąsiedztwie”

            W czwartek 21 marca odbyło się uroczyste podsumowanie projektu pt. „Szkoła w Sąsiedztwie”. Jego celem było budowanie i wzmacnianie relacji szkół z najbliższym otoczeniem. W projekcie uczestniczyło pięć warszawskich szkół. Naszą szkołę reprezentowały Nell z kl. 7b oraz Natalia z kl. 7a pod opieką p. Agaty. Wszystkie szkoły przedstawiły dziś w jaki sposób zrealizowały projekt. Podczas spotkania zostały wręczone certyfikaty dla szkół oraz dyplomy dla uczestników projektu.

        • WARSZAWSKI TYDZIEŃ ZDROWIA PSYCHICZNEGO
          • WARSZAWSKI TYDZIEŃ ZDROWIA PSYCHICZNEGO

            PONIEDZIAŁEK 18 III

            Dziś uczniowie kl. 2c rozpoczęli Tydzień Uważności od przyjrzenia się czym jest Moja Uważność… Odpowiedzi na to pytanie szukaliśmy w naszych wnętrzach podczas oddechu ślimaka oraz słuchaniu opowiadania z Planety Uważności. Już wiemy, że oddech jest super, bo przynosi Spokój, Uważność, Pewność siebie, Energię oraz Rozluźnienie. Jutro ciąg dalszy naszych wewnętrznych wędrówek.

            Link do webinaru Oddech jest super, jest moją siłą: https://www.facebook.com/events/3995189334102679/?ref=newsfeed

            WTOREK  19 III

            Drugiego dnia Warszawskiego Tygodnia Zdrowia Psychicznego ćwiczyliśmy naszą uważność. Pomocne okazały się karty Krople Uważności. W Kroplach Uważności skupiamy się na codziennych praktykach – kroplach – które pozwalają się skoncentrować, ograniczyć stres i niepokój oraz zadbać o wewnętrzną równowagę. Działamy zgodnie z zasadą: krótkie momenty uważności, często powtarzane, wzmacniają mięsień uwagi. Uczniowie dzielili się swoimi kroplami codzienności.

            W klasie 2a oddech ślimaka rozgościł się podczas zajęć z j. angielskiego. Oddech ślimaka: Usiądź wygodnie. Wyciągnij głowę do góry, tak jakbyś chciał dotknąć nieba. Teraz oddychaj jak ślimak, najwolniej jak potrafisz. Wykonaj takich oddechów 10. Wdech nosem, wydech też nosem. Delikatnie, powoli, łagodnie. Wolny wdech, bardzo powolny wydech. Gdy wykonasz 10 takich oddechów, otwórz oczy.

            Źródło: https://uwaznoscwedukacji.pl/uwaznosc-dla-dzieci-w-domu/

        • AKCJA "GÓRA GROSZA "
          • AKCJA "GÓRA GROSZA "

            Zakończyliśmy trwającą od listopada akcję Góra Grosza. W grosikach udało się nam zebrać ponad 600 złotych:)

            Cała suma została przekazana do Towarzystwa Nasz Dom, które wspiera dzieci i młodzież, finansując m.in. pomoc specjalistyczną i materialną.

            W akcji wzięły udział wszystkie klasy, nawet najmłodsi uczniowie z zerówek i przedszkola.

            Wszystkim dziękujemy za włączenie się do akcji i zapraszamy za rok.A.S, K.S, W.Z

        • 21 marca obchodzimy Światowy Dzień Poezji
          • 21 marca obchodzimy Światowy Dzień Poezji

            Pierwszy dzień kalendarzowej wiosny to także Święto Poezji, która uwrażliwia i pozwala zrozumieć to, co zostało napisane „między wierszami”.

            Światowy Dzień Poezji (Wolrld Poetry Day) obchodzony jest 21 marca z inicjatywy UNESCO. Ustanowiono go podczas 30. sesji konferencji generalnej tej organizacji w Paryżu w 1999 r. Celem jest promocja czytania, pisania i publikowania poezji, a nawet tworzenia własnych wierszy. Z tej okazji na całym świecie organizowane są imprezy i wydarzenia poświęcone poezji. W Polsce Światowy Dzień Poezji obchodzimy od 2000 roku.

             Jak w swoim wierszu „Niektórzy lubią poezję” zauważyła Wisława Szymborska, regularnych czytelników poezji nie ma przecież wielu: „Nie licząc szkół, gdzie się musi, / i samych poetów, / będzie tych osób chyba dwie na tysiąc”. 

            Dzisiejszy dzień jest świetną okazją, żeby zadać kłam słowom noblistki i sprawić, że czytelników poezji będzie o wiele więcej. To tym łatwiejsze, że w trzeciej dekadzie XXI wieku rodzajów poezji mamy całe mnóstwo: poezję łatwą w lekturze i hermetyczną, zabawną i śmiertelnie poważną, drukowaną i śpiewaną, publikowaną w internecie i dostępną w bibliotekach, slam i szacowną klasykę. 

             I jeszcze prośba do Was, drodzy uczniowie!  Czytajcie wiersze, nie tylko 21 marca, ale przez cały rok. Na pewno każdy z Was znajdzie taki wiersz, takiego poetę,  którego pokocha albo chociaż polubi.

            „Wszystko jest poezją, każdy jest poetą"

            Edward Stachura

            Każdego, kto będzie dziś poszukiwał poezji, zapraszam do szkolnej biblioteki na wspólne "poezjowanie" .

            EMŁ

             

             

          • WITAJ WIOSNO! ZIMO ZNIKAJ!

            Pokaz mody wiosennej przygotowany przez naszych najmłodszych projektanów. Prezentacja odbyła się w sali gimnastycznej, organizacją całego przesięwzięcia kierowała pani Małgorzata Sprycha.

            Czym różni się wiosna kalendarzowa od wiosny astronomicznej?

            Kiedy jest pierwszy dzień wiosny astronomicznej, a kiedy meteorologicznej? 1 dzień wiosny astronomicznej, wypada w środę 20 marca, natomiast 1 dzień wiosny meteorologicznej rozpoczął się w piątek 1 marca. Jest jeszcze takie pojęcie jak wiosna kalendarzowa i ma ona stałą datę - zaczyna się 21 marca i trwa do 21 czerwca.

             

            Pierwszy dzień wiosny kalendarzowej i astronomicznej nie zawsze przypada na ten sam termin.

            Kalendarzowa wiosna  zaczyna się 21 marca i jest to termin stały.

            Dlaczego występują różnice między pierwszym dniem wiosny kalendarzowej a astronomicznej?

            Otóż jest to związane z ruchem słońca. Astronomiczna wiosna rozpoczyna się zawsze w momencie równonocy wiosennej, inaczej przesilenia wiosennego (dzień i noc mają dokładnie taki sam czas trwania – po 12 godzin) i trwa aż do przesilenia letniego (najdłuższego dnia w roku). Astronomiczna wiosna może zaczynać się 20 lub 21 marca. Co ciekawe, z biegiem lat astronomiczny początek wiosny będzie wypadał coraz wcześniej.

            W roku 2048 prawdopodobnie termin ten przypadnie już na 18.03. Z kolei za niecałe 100 lat, dokładnie w 2102 roku, pierwszy dzień wiosny może wypaść nawet 13 marca.

            Ze świętem związanych jest wiele zwyczajów.Jednym z najpowszechniejszych zwyczajów związanych z pierwszym dniem wiosny jest topienie marzanny. Dawniej Marzanna uosabiała boginkę śmierci, którą należało wynieść ze wsi i utopić bądź spalić. Wierzono, że symboliczne zabicie postaci uosabiającej śmierć zapewni powrót życia (wiosny) i przyniesie urodzaj na cały nadchodzący rok.

            Obecnie Marzanna nie uosabia już śmierci, a raczej zimę, którą wyprasza się w dosadny sposób, aby zrobić miejsce wiośnie.

        • Konkurs „Pokaz mody wiosennej”
          • Konkurs „Pokaz mody wiosennej”


            Zapraszamy uczniów klas I-VIII Szkoły Podstawowej nr 109 do udziału w konkursie na NAJBARDZIEJ ORYGINALNE WIOSENNE PRZEBRANIE WRAZ Z NAKRYCIEM GŁOWY, który odbędzie się w dniu 20 marca 2024 roku o godzinie 11.50 w dużej sali gimnastycznej Szkole Podstawowej nr 109

            Regulamin konkursu „Pokaz mody wiosennej”
            § 1
            Postanowienia ogólne:
            1. Organizatorem konkursu jest świetlica szkolna.
            2. Udział w konkursie jest równoznaczny z wyrażeniem zgody na publikowanie wizerunku Państwa dziecka oraz wykonanej pracy.
            § 2
            Przedmiot i cele konkursu:
            1. Przedmiotem konkursu jest prezentacja najciekawszego, najbardziej kreatywnego wiosennego przebrania i nakrycia głowy, wykonanego według własnego pomysłu. Uczniowie przygotowują strój w domu, a następnie prezentują go podczas pokazu mody.
            2. Cele konkursu:
            a. rozwijanie kreatywności i wyobraźni uczniów,
            b. pogłębianie umiejętności plastycznych i manualnych,
            c. integracja społeczności szkolnej,
            d. rozwijanie umiejętności interpersonalnych podczas pokazów publicznych.
            § 3
            Uczestnicy:
            Konkurs ma charakter otwarty i jest skierowany do wszystkich uczniów z klas I-VIII  Szkoły Podstawowej nr 109
            § 4
            Przebieg konkursu:
            Uczestnicy konkursu wykonują w domu przebranie według własnego pomysłu.
            Zgłoszenia udziału do konkursu tylko przez dziennik Librus do 15.03.2024 r. do godz. 12.00 do Pani Małgorzaty Sprychy lub Anny Rafalskaiej
            Uczestnicy konkursu spotykają się w dniu konkursu tj. 20.03.2024r., o godzinie 11.50 (na 5 godzinie lekcyjnej) w sali gimnastycznej, podczas pokazu mody z okazji powitania  wiosny.
            Komisja konkursowa dokona wyboru najlepszych strojów spośród uczestników.
            § 5
            Kryteria oceny prac:
            1. Komisja Konkursowa oceni przebrania według następujących kryteriów:
            a. pomysłowość,
            b. estetyka wykonania stroju,
            c. wkład pracy.
            § 6
            Zasady przyznawania nagród:
            1. Laureaci otrzymają pamiątkowe dyplomy i/lub nagrody rzeczowe.
            2. Decyzje Komisji są ostateczne i nieodwołalne.
            § 7
            Ogłoszenie wyników:
            1. Ogłoszenie wyników konkursu nastąpi  w dniu konkursu tj. 20.03.2024 r.
            § 8
            Postanowienia końcowe:
            1. Udział w konkursie jest jednoznaczny z wyrażeniem zgody przez prawnego opiekuna uczestnika konkursu na wykorzystanie danych osobowych i wizerunku uczestnika w celu wyłonienia zwycięzcy konkursu                                   i przyznania nagrody.
            2. Opiekun prawny uczestnika konkursu wyraża zgodę na umieszczenie danych osobowych
            i wizerunku uczestnika w materiałach publikowanych przez organizatora i na stronie internetowej/ Facebooka organizatora.
            3. Opiekun prawny uczestnika konkursu ma prawo wglądu do danych osobowych uczestnika oraz ich weryfikacji.
            4. Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany regulaminu w każdym czasie bez podania przyczyny.

            Koordynatorzy konkursu:
            Małgorzata Sprycha, Anna Rafalska

        • 18 - 23 III  Warszawski Tydzień Zdrowia Psychicznego
          • 18 - 23 III Warszawski Tydzień Zdrowia Psychicznego

            W ramach akcji Warszawski Tydzień Zdrowia Psychicznego, która potrwa od 16 do 23 marca 2024 r. odbędą się liczne bezpłatne wykłady, warsztaty, webinary. Organizatorem wydarzenia jest m.st. Warszawa we współpracy z miejskimi poradniami, placówkami medycznymi oraz innymi partnerami.

            Mieszkańcy będą mogli skorzystać z bezpłatnych porad i konsultacji indywidualnych. Akcja skierowana jest do rodziców i opiekunów, nauczycieli oraz do młodzieży. 

            Lista wszystkich wydarzeń odbywających się w Wawrze oraz w pozostałych dzielnicach znajduje się tutaj: https://wawer.um.warszawa.pl/-/warszawski-tydzien-zdrowia-psychicznego-w-wawrze

            Wykaz wszystkich wydarzeń, które miasto organizuje w czasie Warszawskiego Tygodnia zdrowia Psychicznego, w tym szczegóły dotyczące zapisów, znajdują się na stronie: zdrowie.um.warszawa.pl/zdrowie-psychiczne. Tam również zostały udostępnione materiały poświęcone ważnym zagadnieniom jak hejt, agresja oraz depresja dzieci i młodzieży.

            Dzień komunikacji z drugim człowiekiem (poniedziałek, 18 marca)

            Rozmowa z drugim człowiekiem jest ważna dla naszego dobrego samopoczucia. Kiedy rozmawiamy z przyjaciółmi lub rodziną, możemy dzielić się swoimi uczuciami i pomagać sobie nawzajem w trudnych chwilach. To pozwala nam lepiej zrozumieć siebie i innych oraz budować silne relacje z przyjaciółmi i rodziną.

            Dzień uważności (wtorek, 19 marca) Dzień uważności

            Mówienie o swoich uczuciach jest ważne dla naszego poczucia szczęścia, ponieważ pomaga nam lepiej zrozumieć co czujemy. Gdy dzielimy się swoimi odczuciami, stają się one dla nas bardziej zrozumiałe, co umożliwia innym zrozumienie naszych przeżyć i wsparcie nas w razie potrzeby. Rozmawiając, budujemy dobre relacje i czujemy się bardziej akceptowani przez innych.

            Dzień dbania o swoje ciało (środa, 20 marcaDzień dbania o swoje ciało

            Dbanie o swoje ciało to ważna sprawa dla zdrowia i szczęścia. Kiedy biegamy, tańczymy lub ćwiczymy, czujemy się szczęśliwsi, bo nasze ciało produkuje specjalne substancje, które sprawiają, że jesteśmy radośni. Jedząc zdrowe jedzenie, takie jak warzywa i owoce, dostarczamy sobie energii i witamin, które pomagają nam być silniejszymi i zdrowszymi. Regularny sen i zdrowe posiłki sprawiają, że czujemy się lepiej i pewniejsi siebie, co jest ważne dla naszego dobrego nastroju i radości życia.

            Dzień empatii (czwartek, 21 marca) Dzień empatii

            Empatia czyli umiejętność współczucia i zrozumienia dla uczuć innych, jest ważna dla naszego szczęścia i dobrego samopoczucia. Gdy potrafimy zrozumieć, co przeżywają inni, łatwiej jest nam pomagać im w trudnych momentach i tworzyć mocniejsze więzi przyjaźni. Pokazując empatię, uczymy się budować przyjaźnie i sprawiać, że świat jest lepszy dla wszystkich.

            (piątek, 22 marca) Dzień życzliwości, radości i wdzięczności

            Radość czyli radosne uczucie, życzliwość, bycie miłym dla innych i wdzięczność, docenianie tego, co mamy, są bardzo ważne dla naszego zadowolenia i dobrego samopoczucia. Kiedy jesteśmy radośni i życzliwi, czujemy się lepiej i budujemy fajne relacje z innymi dziećmi i dorosłymi. Dziękowanie za to co mamy pomaga nam być bardziej usatysfakcjonowanymi z życia i widzieć świat w jasnych barwach.

            żródło: https://bibliotekawawer.pl/nowa/warszawski-tydzien-zdrowia-psychicznego/

        • Wojewódzki konkurs polonistyczno-artystyczny - ODKRYJ LEKTURY...NA NOWO"
          • Wojewódzki konkurs polonistyczno-artystyczny - ODKRYJ LEKTURY...NA NOWO"

            W piątek, piętnastego marca, odbył się finał "Wojewódzkiego konkursu polonistyczno-artystycznego - ODKRYJ LEKTURY...NA NOWO". Uczennica klasy 6a, Ania Sajdych zajęła I miejsce w kategorii klas 4-6.

                  Idea konkursu polega na twórczym odczytaniu wybranej lektury. W nawiązaniu do danego utworu należy stworzyć własną pracę: literacką, malarską, filmową lub z pogranicza wielu dziedzin sztuki. Ania napisała opowiadanie pod tytułem "BILBO BAGGINS w Krainie Emocji".Już sam tytuł perfekcyjnie nawiązywał do dzieła Tolkiena.

                  Piątkowe wydarzenie, to prezentacja finalistów (tylko dziewięć osób z bardzo licznego grona przystępujących do drugiego etapu) i wyłonienie zwycięzców. Zadaniem finalisty jest uzasadnienie wyboru lektury i krótka rozmowa z przedstawicielami jury. Ania znakomicie zaprezentowała SP 109 im. Batalionów Chłopskich na finale w Książenicach.Gratulujemy Ani i zachęcamy innych uczniów (już za rok) do udziału w tym polonistyczno-artystycznym konkursie.

            Elżbieta Karwowska

        • Konkurs plastyczny „Kwiaty polskich pól i łąk”
          • Konkurs plastyczny „Kwiaty polskich pól i łąk”

            Szkoła Podstawowa nr 109 w Warszawie ma zaszczyt zaprosić uczennice i uczniów do udziału w konkursie plastycznym pt. „Kwiaty polskich pól i łąk” organizowanym z okazji 35- lecia nadania Szkole Podstawowej nr 109 imienia Batalionów Chłopskich.

            Cele konkursu: Rozbudzanie i rozwijanie wrażliwości estetycznej oraz zdolności i umiejętności artystycznych uczniów. 

            Alternatywna forma twórczego spędzania czasu wolnego. 

            Inspirowanie do twórczych poszukiwań w dziedzinie plastyki, poszerzanie wiedzy w zakresie różnych technik plastycznych. 

            Upamiętnienie historii i dziedzictwa kulturowego.

            Budowanie trwałej więzi emocjonalnej z krajem ojczystym i regionem.

            Uhonorowanie ważnej roli Batalionów Chłopskich w historii naszego kraju.

            Zasady uczestnictwa:

            Konkurs adresowany jest do wszystkich uczniów naszej szkoły w dwóch kategoriach wiekowych:- kl. 1-3- kl. 4-8

            Każdy uczestnik może zgłosić tylko jedną pracę.

            Prace mogą być wykonane dowolną techniką plastyczną Prace powinny być wykonane na papierze typu brystol lub blok techniczny

            Format pracy nie mniejszy niż format A4. Na odwrocie każdej pracy należy dołączyć czytelną metryczkę zawierającą: imię i nazwisko, klasę, tytuł pracy.

            Do konkursu dopuszcza się wyłącznie formy płaskie. Prosimy nie rolować prac.

            Kryteria oceny:

            Zgodność pracy z tematem konkursu.

            Oryginalność i pomysłowość pracy.

            Walory artystyczne takie, jak kompozycja, gama kolorystyczna, technika wykonania - stopień trudności wykonania.

            Walory estetyczne.

            Termin składania prac :  Prace należy składać od 1 do 27 marca 2024.

            Proszę o przynoszenie prac do p.Magdaleny Wójcickiej, nauczycielki plastyki.

            Nagrody:Jury w szczególny sposób będzie zwracać uwagę na zgodność z tematem, ciekawe kompozycje, staranność wykonania oraz ogólne wrażenie artystyczne.

            Zwycięzcy konkursu otrzymają atrakcyjne nagrody.

            Prace zostaną zaprezentowane w czasie uroczystości 35-lecia nadania naszej szkole imienia Batalionów Chłopskich 18.04.2024.

            Serdecznie zapraszam do udziału w konkursie.

            Magdalena Wójcicka

        • 18 III   DZIEŃ MÓZGU
          • 18 III DZIEŃ MÓZGU

            18 marca obchodzimy Europejski Dzień Mózgu. To dobra okazja aby przypomnieć jak ważną funkcję pełni ten organ i jakie znaczenie dla zachowania jego pełnej sprawności ma prowadzony przez nas styl życia i regularne wykonywanie badań profilaktycznych układu nerwowego.

            Ludzki mózg to centrum dowodzenia całego organizmu – steruje wszelkimi procesami w nim zachodzącymi, pozwala na odbieranie, przetwarzanie i generowanie bodźców. Jest zbudowany z około 90–200 miliardów neuronów, waży 1,5 kg i w ok. 80% składa się z wody, a naczynia krwionośne obecne w mózgu mają prawie 160 tysięcy kilometrów długości.

            Mózg zbudowany jest z dwóch półkul odpowiedzialnych za odrębne funkcje.

            Lewa półkula odpowiada za mówienie, rozumienie mowy, pisanie, liczenie, analizowanie, logiczne myślenie, szeregowanie, planowanie, uczucia rozpoznawanie przedmiotów przy pomocy dotyku.

            Prawa półkula odpowiada za kreatywność, myślenie abstrakcyjne, zdolności artystyczne, muzykalność, wyobraźnie przestrzenną, rozróżnianie kolorów, dostrzeganie podobieństw, emocjonalność czy intuicję.

            Sprawne działanie obu tych półkul i wzajemna komunikacja między nimi to przejaw zdrowia mózgu. 

            Jak dbać o zdrowie mózgu?

            Odżywianie

            Istotne znaczenie dla właściwego rozwoju mózgu i prawidłowego działania układu nerwowego ma racjonalna i dobrze zbilansowana dieta. Ludzki mózg zużywa ogromne ilości energii, dlatego tak ważne jest dostarczenie odpowiednich składników żywności  w tym białka, węglowodanów, tłuszczów, witamin, składników mineralnych i innych substancji odżywczych.

            Mózg zbudowany jest przede wszystkim z wody, dlatego tak ważna jest dbałość o odpowiednie nawodnienie organizmu. Woda jest jak paliwo dla mózgu i już niewielkie odwodnienie może negatywnie wpływać na nasze zdolności poznawcze – pamięć krótkotrwałą, logiczne myślenie, koncentrację i inne procesy kognitywne. Chcąc zadbać o mózg warto wypijać ok. 2,5 l płynów każdego dnia. Nie bez znaczenia są także dostarczane do organizmu kwasy tłuszczowe. Tłuszcze są niezbędne do budowania osłonek mielinowych neuronów i prawidłowego rozwoju mózgu. Przypomnijmy z biologii – osłonka mielinowa jest niezbędna do prawidłowego przewodzenia impulsów elektrycznych. W diecie dla mózgu nie powinno zabraknąć kwasów omega-3, które znajdziemy w olejach roślinnych, orzechach, pestkach i tłustych rybach. Warzywa i owoce są źródłem witamin i składników mineralnych oraz substancji wykazujących działanie przeciwzapalne i przeciwutleniające. Szczególne znaczenie dla funkcjonowaniu mózgu mają substancje zawarte w warzywach zielono-liściastych i owocach jagodowych m.in. flawonoidy czy antocyjany. Ich zwiększone spożycie może spowalniać rozwój zaburzeń funkcji poznawczych.

            Aktywność fizyczna

            Aktywność fizyczna poprawia krążenie krwi w organizmie, pozwala na lepsze ukrwienie a co za tym idzie dotlenienie wszystkich tkanek i narządów organizmu, także mózgu. Do mózgu dostarczane są substancje odżywcze i tlen co poprawia aktywność mózgową, wpływając tym samym na poprawę koncentracji i zwiększenie naszej kreatywności. 

            Z roku na rok przybywa badań, które potwierdzają, ze regularna aktywność fizyczna jest jednym z najbardziej kluczowych czynników dla rozwoju mózgu i zachowania jego sprawności. W młodości ruch pomaga nam przyswajać nowe informacje (dzieci, które uprawiają sport uzyskują lepsze wyniki w nauce!), w kolejnych latach życia – utrzymać sprawność umysłową. Systematyczna aktywność fizyczna ogranicza ryzyko rozwoju depresji i chorób otępiennych (choroba Alzheimera). Zgodnie z wytycznymi Światowej Organizacji Zdrowia osoby dorosłe powinny podejmować umiarkowaną aktywność fizyczną minimum przez 150-300 minut tygodniowo.

            Sen

            Odpowiedniej długości i jakości sen umożliwia usuwanie z mózgu szkodliwych toksyn, które gromadzą się w czasie codziennego funkcjonowania, a  które są odpowiedzialne za rozwój choroby Alzheimera. Sen pełni także ważną funkcję w zakresie regeneracji organizmu. Deficyt snu jest równoważny e spadkiem zdolności poznawczych pogarszając naszą pamięć,  zdolność koncentracji czy rozwiązywania problemów.

            Co jeszcze mogę zrobić aby zadbać o zdrowie swojego mózgu?

            - unikaj używek, które mają destrukcyjny wpływ na organizm i mózg

            - zrezygnuj z żywności wyskoprzetworzonej i bogatej w cukry proste

            - nie przejadaj się

            - rozwijaj się i trenuj swój mózg (np. rozwijaj swoje hobby i pasje, ucz się języków)

            Dlaczego ludzki mózg jest wyjątkowy?

            Ludzki mózg jest nie tylko wyjątkowy, ale nadal zagadkowy. Wydaje się być niewspółmiernie duży w porównaniu do wielkości naszych ciał, zużywa ogromną ilość energii jak na swoją wagę i posiada zadziwiająco gęstą korę mózgową. Ale dlaczego tak się dzieje? Neurobiolog Suzana Herculano-Houzel prowadzi nas przez tę tajemnicę i dochodzi do zaskakującego wniosku.

            Miejski Ośrodek Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy - Światowy Tydzień Mózgu

            Prosto z tablicy

            Jak się uczyć i wszystko zapamiętywać? Metoda spaced repetition to prosta oparta o badania psychologiczne metoda pozwalająca pamiętać to czego się uczymy na dłużej. Polega ona na rozłożeniu powtórek w czasie w taki sposób abyśmy mogli zapamiętywać długotrwale jak i oszczędzić czas na zbyt wielu powtórkach. Brzmi łatwo ale warto poznać strategie, które pozwolą na jej wdrożenie do naszego systemu nauki. 

             

            Prosto z tablicy - YouTube

             

        • 14 marca - Dzień Matematyki; Liczby Pi
          • 14 marca - Dzień Matematyki; Liczby Pi

            „Matematyka nigdy nie jest nudna,
            Wcale także nie jest trudna,
            Zwłaszcza jeśli zaprzyjaźnimy się z nią od dziecka”.
            /Arystoteles/

            Dziś w szkole mieliśmy zaszczyt gościć panią Katarzynę Lubnauer - wiceminister edukacji w randze sekretarza stanu. Pani Katarzyna Lubner z wielkim zaangażowaniem uczestniczyła w  lekcji pokazowej prowadzonej przez  nauczyciela matematyki panią Joannę Lewicką. Nasz gość z  wykształcenia  jest matematykiem z tytułem doktora w tej dziedzinie. Uczniowie klasy 4c zaprezentowali swe umiejętności w korzystaniu ze sztucznej inteligencji wspomagającej ich w nauce  matematyki.  Program "Inteligentna matematyka -Zeszyt Online" w wawerskich szkołach został wdrożony już w 2020 roku, a został stworzony  przez naukowców z Politechniki Warszawskiej,  jego skuteczność potwierdzają szybko rosnące wyniki egzaminów z matematyki 8-klasistów.

            Relacje z wydarzenia 

            https://www.facebook.com/burmistrzwawer

            DZIELNICA WAWER

        • Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2024 - dla naszych przedszkolaków
          • Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2024 - dla naszych przedszkolaków

            Z ogromną radością przyjęliśmy informację, że wniosek na zakup nowości wydawniczych do placówek wychowania przedszkolnego w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa złożony przez nasz oddział przedszkolny przeszedł pomyślnie procedurę weryfikacji formalnej oraz oceny merytorycznej i tym samym uzyskaliśmy rządowe wsparcie w formie dotacji w kwocie 3.000,00 zł w ramach Priorytetu 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025”. Wkład własny  wyniósł 750,00 zł. Celem programu jest rozwijanie czytelniczych zainteresowań dzieci poprzez zagwarantowanie im dostępu do nowości wydawniczych oraz organizację wydarzeń promujących czytelnictwo.

            W ramach programu planujemy:

            1. Zakup książek będących nowościami wydawniczymi literatury dziecięcej, w tym:
            • literaturę, która dostarczy dzieciom informacji na temat prawd moralnych,
            • literaturę, która promuje zdrowy styl życia, porusza tematykę zdrowego odżywiania się,
            • literatura promująca dbałości o własne ciało, higienę,
            • dziecięcą literaturę europejską,
            • doposażenie w książki Kamishibai,
            • literaturę, która pomaga dzieciom poznawać emocje oraz radzić sobie z emocjami,
            • literaturę, która uczy najważniejszych zasad w codziennym życiu;
            • literaturę, która pomaga dzieciom zrozumieć świat i uczy, jak zachować się w trudnych sytuacjach,
            • bajki o emocjach,
            • literaturę ukazującą wartości takie jak rodzina, przyjaźń i zaufanie,- rozwijanie wiedzy ogólnej,
            • encyklopedie, które pomogą rozwijać wiedzę ogólną dzieci oraz przyczynią się do podniesienia jakości pracy,

                  2. Realizację działań promujących i wspierających rozwój czytelnictwa wśród dzieci między innymi:

            • udział w projekcie „Mały Miś w świecie wielkiej literatury”,
            • tworzenie kącików czasowych z pozycjami książkowymi dotyczącymi  aktualnego tematu,
            • spotkanie autorskie,
            • zorganizowanie konkursów promujących czytelnictwo, 
            • kontynuowanie współpracy z Biblioteką Publiczną oraz szkolną, 
  • RODO

  • DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI

    • Logowanie

    • Kontakt

      • Szkoła Podstawowa Nr 109 im. Batalionów Chłopskich w Warszawie
      • 22 277 11 23
      • ul. Przygodna 2
        03-991 Warszawa
        03-991 Warszawa
        Poland
  • MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE

  • Liczba wizyt

    liczba odwiedzin: 426862
  • Galeria zdjęć

      brak danych