• SPOTKANIE Z AUTOREM - MAREK MICHALAK
          • SPOTKANIE Z AUTOREM - MAREK MICHALAK

             7 XI 2023 roku do naszej szkoły zawitał wyjątkowy Gość – Pan Marek Michalak. Spotkanie przeznaczone było dla uczniów klas I – III. Odbyło się w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa z inicjatywy biblioteki szkolnej, we współpracy z księgarnią „Tuliszków”. 

                  Pan Marek Michalak jest pisarzem, pedagogiem specjalnym, Kanclerzem Międzynarodowej Kapituły Orderu Uśmiechu i Przewodniczącym Międzynarodowego Stowarzyszenia im. Janusza Korczaka. W latach 2008 – 2018 sprawował funkcję Rzecznika Praw Dziecka. 

                  Spotkanie rozpoczęło się od powitania i przedstawienia Gościa przez Panią Bibliotekarkę. Przeczytany- w oczekiwaniu na naszego gościa - przez Panią Agnieszkę  fragment „Historii o miłości” stał się punktem wyjścia do rozmowy z dziećmi na temat tej wartości.

            Rozmowę z dziećmi Pan Marek Michalak rozpoczął od pytania, co jest w życiu ważne. W ten sposób nawiązał do swojej książki „Opowieści o tym, co w życiu ważne”. Odpowiedź „miłość” bardzo ucieszyła pisarza, ponieważ pierwsza opowieść w tej książce to właśnie „Historia o miłości”. Później padały odpowiedzi: rodzina, przyjaźń, akceptacja, tolerancja, przyroda. Pisarz mówił, jak ważne jest pielęgnowanie miłości,  przyjaźni, wzmacnianie więzi. Przedstawił również książkę będącą kontynuacją wymienionej powyżej – „Opowieści o tym, co daje moc”. 

            Marek Michalak wspomniał także o swojej najnowszej książce „Wielcy przyjaciele dzieci”. Bohaterami są osoby, które zrobiły coś wyjątkowego na świecie dla innych, i o których na ogół nie wiemy, co wpłynęło na to, co ich uwrażliwiło do tego stopnia, że są dziś takimi ludźmi, jakimi są. "Skupiłem się na ich dzieciństwie. Co wydarzyło się takiego wyjątkowego. Tam spotkacie historie królowej Szwecji Sylwii, Nelsona Mandelii, Ireny Sendlerowej, czy Roberta Lewandowskiego. Część z tych ludzi miałem szczęście znać osobiście"- zdradził autor. 

            Podczas spotkania można było zauważyć, jak ważna jest dla naszego Gościa rodzina: żona, dzieci – Julia i Miłosz, które są narratorami wspomnianych wyżej opowieści i pies, również należący do rodziny.

            Nasi uczniowie mieli także niepowtarzalną okazję obejrzenia i dotknięcia Orderu Uśmiechu. Pan Michalak pokazał swój Order Uśmiechu i opowiedział o procedurze jego nadania. Uczestnicy spotkania zobaczyli również insygnia Kanclerza Międzynarodowej Kapituły Orderu Uśmiechu oraz unikatowy, pochodzący z Czarnego Lądu, kubek do spełnienia toastu sokiem, wyciśniętym z dwunastu cytryn.

             Dzieci chętnie i licznie zadawały pytania pisarzowi. Po wzajemnym podziękowaniu za spotkanie Pan Marek Michalak podpisywał zakupione wcześniej książki.   

                                                                                                                              Dziękuję za udział w spotkaniu,                                                                                            nauczyciel – bibliotekarz Elżbieta Miłkowska-Łaszkiewicz.

        • PIERWSZAKI z wizytą w bibliotece
          • PIERWSZAKI z wizytą w bibliotece

            Pierwsza wizyta w szkolnej bibliotece pierwszoklasistów w listopadowe dni to zapoznanie się z pracą pani bibliotekarki, poznanie bibliotecznego savoir vivre zakończone  wypożyczeniem książek z serii "Czytam Sobie".

            Pierwszoklasiści z wielką radością zapoznali się z magicznym dla nich miejscem. Dla wielu uczniów była to pierwsza wizyta wśród tylu książek. Pani Ela opowiadała dzieciom o tym niesamowitym miejscu. Uczniowie dowiedzieli się, co należy zrobić, aby stać się czytelnikiem biblioteki oraz jak należy się w niej zachować. Z zainteresowaniem oglądali książki, przeszli gęsiego przez labirynt bibliotecznych regałów, a na koniec obiecali, że będą systematycznie odwiedzali to miejsce.

            Wszystkim uczniom klas pierwszych, którzy dołączyli do grona czytelników życzymy dużo miłych wrażeń podczas czytania książek, życzymy aby książka stała się dla nich nieodłącznym towarzyszem i w szkole i w domu. 

            EMŁ

        • Super klasa - Super moce”
          • Super klasa - Super moce”

            W naszej szkole dzięki współpracy z Instytutem Edukacji Pozytywnej realizowane są warsztaty dla wybranych klas. 7 XI zajęcia miała klasa 4a, która jak widać wspaniale współpracowała podczas ich realizacji.

            Warsztaty “Super klasa - Super moce”, to cykl spotkań skoncentrowanych na budowaniu wewnętrznych zasobów klasy jako grupy oraz poszczególnych jej jednostek. Głównym celem warsztatów jest wzmocnienie więzi oraz tworzenie pozytywnego klimatu sprzyjającego zdrowiu psychicznemu.

            Agata Cygan

            Szkolna koordynatorka programu

          • 5 XI - próbna ewakuacja

            Zgodnie z przepisami w naszej szkole odbyła się próbna ewakuacja. Przy tej okazji przypomnieliśmy sobie o obowiązujących zasadach.  Przeprowadzając próbną ewakuację należy wykonać określone czynności, zgodnie z ustaloną procedurą. Wszystkie osoby znajdujące się w budynku szkolnym opuszczają go we właściwym porządku (ustalonym w instrukcji, a zależnym od konstrukcji budynku.

            Nauczyciele muszą:

            1. znać stan liczebny klasy, z którą odbywają lekcję,
            2. zabrać ze sobą dziennik lekcyjny,
            3. zadbać o przestrzeganie przez uczniów zasad ewakuacji określonych w instrukcji, np.:
            • kolejność opuszczania sali - najpierw osoby znajdujące się najbliżej drzwi wejściowych do sali, potem uczniowie z kolejnych ławek, aż do znajdujących się najdalej od wejścia,
            • kolejność opuszczania piętra - na schody wchodzą najpierw uczniowie  klasy z sal będących najbliżej schodów, następnie z położonych dalej, aż po najbardziej odległe od schodów,
            • kolejność opuszczania budynku szkolnego - zaczynając od najniższych pięter,
            • uformować grupy ewakuacyjne na korytarzach i sprawować opiekę nad uczniami, z którymi prowadzili zajęcia dydaktyczne,
            • sprawdzić czy wszyscy opuścili pomieszczenie,
            • wskazać dzieciom kierunek ruchu oraz określić miejsce zbiórki,
            • zadbać, aby uczniowie udali się we właściwym kierunku - wyznaczonego miejsca zbiórki,
            • zadbać, aby wszyscy uczniowie dotarli do wyznaczonego miejsca,
            • nie dopuścić do powstania paniki wśród uczniów ani lekceważenia sytuacji.
            • wyznaczone w instrukcji osoby zabezpieczają dokumentację szkolną oraz pieczątki szkolne.

            Ewakuację prowadzi się w każdym przypadku poprzez wyjście z danego pomieszczenia – dalej przez pionowe i poziome drogi ewakuacyjne zgodnie z oznakowaniem kierunków ewakuacji (ostateczna decyzja dotycząca kierunku ewakuacji należy do opiekuna grupy i zależy od zaistniałej sytuacji niekoniecznie musi pokrywać się z kierunkiem określonym przez znaki ewakuacyjne tj. należy pamiętać, że nie idzie się w kierunku źródła dymu)

            Grupę ewakuowanych osób z konkretnej sali prowadzi nauczyciel uczący.

            1. Należy ściśle stosować się do poleceń przełożonych lub prowadzących akcję ratowniczą.

            2. Wyłączyć i zabezpieczyć urządzenia elektryczne i gazowe.

            3. Izolować pomieszczenia w których powstał pożar od pozostałych przez zamknięcie drzwi.

            4. W pierwszej kolejności ewakuować osoby z tych pomieszczeń gdzie występuje realne zagrożenie dla życia i zdrowia oraz osoby niepełnosprawne.

            5. Na poszczególnych odcinkach całej drogi ewakuacji należy nadzorować ewakuację.

            6. Nie przeciskać się w przeciwległym kierunku do ruchu ludzi. 

            7. Zachować spokój i opanowanie. Nie dopuszczać do powstania spiętrzeń, bezwładnego ruchu, względnie paniki.

            8. Sprawdzić pomieszczenia czy nie pozostały w nich jakieś osoby.

            9. Wytypowane osoby do działań zabezpieczających ewakuację winny przystąpić do wykonywania przypisanych im zadań.

            10. Wszystkie osoby opuszczające szkołę powinny przystąpić do ewakuacji postępując zgodnie z zaleceniami i udać się na wyznaczone miejsce zbiórki (plan sytuacyjny). Opuszczając sale lekcyjne nie zabieramy ze sobą żadnych rzeczy.

            11. W trakcie opuszczania budynku swoim zachowaniem wpływać na sprawny i spokojny przebieg akcji, w sposób nie wywołujący paniki.

            12. Na miejscu ewakuacji :  nauczyciel ustawia uczniów (zachowując odstęp pomiędzy grupami), sprawdza obecność,  nauczyciel uczący przekazuje informację o stanie liczbowym klasy (grupy) prowadzącemu ewakuację (osoba z założoną kamizelką odblaskową),  nauczyciel z uczniami i pozostali pracownicy przebywają do czasu otrzymania stosownej informacji, co do powrotu do budynku i dalszej pracy i nauki w miejscu zbiórki.

            13. Udzielić w razie potrzeby pierwszej pomocy przedmedycznej.

  • RODO

  • DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI

    • Logowanie

    • Kontakt

      • Szkoła Podstawowa Nr 109 im. Batalionów Chłopskich w Warszawie
      • 22 277 11 23
      • ul. Przygodna 2
        03-991 Warszawa
        03-991 Warszawa
        Poland
  • MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE

  • Liczba wizyt

    liczba odwiedzin: 463365
  • Galeria zdjęć

      brak danych