• Zeszyt.online

            Uczniowie klas 4 – 8 naszej szkoły, dzięki współpracy dzielnicy Wawer z Wydziałem Matematyki i Nauk Informatycznych Politechniki Warszawskiej, korzystają ze wsparcia edukacyjnego i podnoszą swoje umiejętności matematyczne rozwiązując zadania w systemie zeszyt.online. Program ten doskonałą formą pomocy nauki matematyki zarówno uczniom słabszym jak i tym najlepszym. Zeszyt.online to platforma e-lerningowa, na którą logują się uczniowie i rozwiązują zadania. Loginy i hasła uczniowie otrzymali od swoich nauczycieli matematyki. 

            Zeszyt.online to innowacyjny system, który dzięki sztucznej inteligencji dostosowuje poziom trudności zadań do wiedzy ucznia.  Sztuczna inteligencja stara się wykrywać problemy uczniów i tak kieruje doborem zadań, aby uczeń sam był w stanie zrozumieć przyczynę swojego błędu i się poprawić, jak również samodzielnie rozwiązać zadanie, które wcześniej było dla niego za trudne. Uczniowie zdolni otrzymują zadania trudniejsze, dostosowywane do swoich możliwości  i aktualnych kompetencji. Dlatego ważne jest aby uczeń rozwiązywał zadania samodzielnie, w przeciwnym razie system dopasuje się do osoby która rozwiązuje zadania za niego.

            System nie podaje od razu gotowych rozwiązań, tylko tak prowadzi ucznia, aby ten samodzielnie był w stanie udzielić właściwej odpowiedzi.

            Nad zeszytem.online od kilku lat pracuje zespół naukowców Wydziału Matematyki i Nauk Informatycznych  Politechniki Warszawskiej. System jest ciągle udoskonalany.

             

                                                                                                                       Joanna Lewicka

        • Wyniki II warszawskiego konkursu plastycznego "W WARSZAWSKICH SZKOŁACH LENIWE SĄ TYLKO ÓSEMKI"
          • Wyniki II warszawskiego konkursu plastycznego "W WARSZAWSKICH SZKOŁACH LENIWE SĄ TYLKO ÓSEMKI"

            Z ogromną przyjemnością ogłaszamy, że II warszawski konkurs plastyczny „W WARSZAWSKICH SZKOŁACH LENIWE SĄ TYLKO ÓSEMKI” został rozstrzygnięty.

            Wszystkim uczestnikom serdecznie dziękujemy i zapraszamy do udziału w przyszłym roku w kolejnej edycji konkursu.

             

            Poniżej lista zwycięzców i galeria nagrodzonych prac.

             

            KLASY PIERWSZE

            MIEJSCE 1

            Jakub Jędrzejewski, SP NR 172, terapeuta BARBARA ŻBIKOWSKA

             

            MIEJSCE 2

            Brayan Kaszyński, SP NR 307, terapeuta KATARZYNA GOLEC

             

            MIEJSCE 3

            Bartosz Skubida, SP NR 307, terapeuta  KATARZYNA GOLEC

             

            WYRÓŻNIENIE 

            Mateusz Krukowski, SP NR 307, terapeuta KATARZYNA GOLEC

             

             

            KLASY DRUGIE

            MIEJSCE 1

            Amelia Stein, SP NR 139, terapeuta EWELINA NIEDZIELSKA

             

            MIEJSCE 2

            Sandra Bazylczuk, SP NR 307, terapeuta KATARZYNA GOLEC

             

            MIEJSCE 3

            Kacper Krawczyk, SP NR 25, terapeuta AGNIESZKA ZABŁOCKA JURKA

             

            WYRÓŻNIENIE 

            Kalina Sobczak, SP NR 139, terapeuta EWELINA NIEDZIELSKA

            Tomasz Szczepaniak, SP NR 222, terapeuta MONIKA ŚCIUBA

            Tomasz Skowyrski, SP NR 172, terapeuta MONIKA SKOŁOŻYŃSKA

            Lew Cichocki, SP NR 222, terapeuta MONIKA ŚCIUBA

             

             

            KLASY TRZECIE

            MIEJSCE 1

            NU YENNHI TON, SP NR 25, terapeuta AGNIESZKA ZABŁOCKA JURKA

            PHAM YEN NHI, SP NR 25, terapeuta AGNIESZKA ZABŁOCKA JURKA

             

            MIEJSCE 2

            Małgorzata Sitkiewicz, SP NR 139, terapeuta EWELINA NIEDZIELSKA

            Emilia Zawistowska, SP NR 25, terapeuta AGNIESZKA ZABŁOCKA JURKA

             

            MIEJSCE 3

            Weronika Lepianka, SP NR 109, terapeuta SYLWIA ŁASEK-MARMUR      

             

            WYRÓŻNIENIE 

            Szymon Gulina, SP NR 172, terapeuta KATARZYNA KORCZYŃSKA

            Anna Wyszkowska, SP NR 139, terapeuta EWELINA NIEDZIELSKA

             

             

             

            UWAGA: Zwycięzcom gratulujemy i zapraszamy po odbiór nagród i dyplomów do sekretariatu po ogłoszeniu zakończenia nauczania zdalnego.

             

            Organizatorki konkursu:

            Sylwia Łasek-Marmur

            Dagmara Chojnacka

        • Wyniki I warszawskiego konkursu plastycznego "PALCEM MALOWANE"
          • Wyniki I warszawskiego konkursu plastycznego "PALCEM MALOWANE"

            Z przyjemnością informujemy, że I warszawski konkurs plastyczny „Palcem malowane” został rozstrzygnięty.

            Dziękujemy wszystkim, którzy podjęli wyzwanie, zwycięzcom gratulujemy i zachęcamy do wzięcia udziału w kolejnych edycjach konkursu.

            Poniżej lista zwycięzców oraz galeria nagrodzonych prac.

             

            ODDZIAŁ PRZEDSZKOLNY

            WYRÓŻNIENIE:

            Jeremi Krajanowski, SP NR172, terapeuta BARBARA ŻBIKOWSKA

             

            KLASY PIERWSZE

            MIEJSCE 1

            Krzysztof Chaja , SP NR 128, terapeuta AGNIESZKA BIAŁKOWSKA

             

            MIEJSCE 2

            Kamil Łapacz , SP NR 128, terapeuta AGNIESZKA BIAŁKOWSKA

            ALICJA MIŚKIEWICZ , SP NR 139, terapeuta EWELINA NIEDZIELSKA

             

            MIEJSCE 3

            Helena Korolczuk, SP NR 139, terapeuta  EWELINA NIEDZIELSKA

            Milena Woźniak , SP NR 143, terapeuta BOŻENA ADAMCZYK

             

            WYRÓŻNIENIE 

            Jan Hałasiewicz, SP NR 139, terapeuta EWELINA NIEDZIELSKA

             

             

            KLASY DRUGIE

            MIEJSCE 1

            Zofia Dopadko , SP NR 150, terapeuta AGNIESZKA TARAPATA

             

            MIEJSCE 2

            Krzysztof Gajewski, SP NR 124, terapeuta BARBARA FRELEK

             

            MIEJSCE 3

            Franciszek Siedlarz , SP NR 124, terapeuta MAŁGORZATA ZAMBRZYCKA CHODNICKA

             

            WYRÓŻNIENIE

            Wojciech  Michalec, SP NR 109, terapeuta DAGMARA CHOJNACKA

            Zofia Hałasiewicz, SP NR 139, terapeuta EWELINA NIEDZIELSKA

            Marcin Skomra, SP NR 109, terapeuta SYLWIA ŁASEK-MARMUR

             

             

            KLASY TRZECIE

            MIEJSCE 1          

            Anna Wyszkowska ,  SP NR 139, terapeuta EWELINA NIEDZIELSKA

             

            MIEJSCE 2

            Aleksander Żółtek ,  SP NR 150, terapeuta AGNIESZKA TARAPATA

             

            MIEJSCE 3

            Karol Byś ,  SP NR 150, terapeuta AGNIESZKA TARAPATA

             

            WYRÓŻNIENIE:

            Daryna Martyniuk, SP NR 109 , terapeuta SYLWIA ŁASEK-MARMUR    

            Urszula Pałczyńska, SP NR 109, terapeuta SYLWIA ŁASEK-MARMUR     

             

            UWAGA: Nagrody oraz dyplomy będzie można odebrać w sekretariacie szkoły po zakończeniu nauczania zdalnego.

             

            Organizatorki konkursu:

            Sylwia Łasek-Marmur

            Dagmara Chojnacka

        • 25 XI  Światowy Dzień Pluszowego Misia
          • 25 XI Światowy Dzień Pluszowego Misia

            Z okazji zbliżającego się (bo już 25 listopada ) Wielkimi Misiowymi Krokami Światowego Dnia Pluszowego Misia, będącego jednocześnie 118 urodzinami pierwszego pluszowego Misia który pojawił się na rynku zabawkarskim w 1902 r., jak co roku biblioteka szkolna zaprasza wszystkich do udziału w Misiowym Święcie - Tym razem w wymiarze wirtualnym.

            Na pewno każdy z Was - a zwracam się i do Was - Małych i do Was - Dużych - ma swojego ulubionego pluszowego Misia. Może to być zupełnie zwyczajny mały bury Miś przesiadujący na kanapie albo w pudle z zabawkami. Może to być piękny kolorowy Niedźwiedź zajmujący główne miejsce w domu - takie miejsce, które rzuca się w oczy już przy samym wejściu. Może to być zupełnie malutki Misio, którego nosimy na szczęście, w portfelu lub w kieszeni. Czy wreszcie - może to być któryś z Wielkich i Sławnych Misiów, o których mówi się wszędzie i o których głośno niemal w każdej części świata - np. Kubuś Puchatek, Miś Paddington albo Miś Uszatek. Może to być Miś, który posiada jakieś piękne, ważne imię ku czci i pamięci zacnych przodków, a może to być Miś zupełnie bez imienia ...

            W ramach konkursu proszę o sfotografowanie siebie i swojego Misia, może w sposób szczególnie wyjątkowy, w specjalnej dekoracji (aranżacji). Powstanie niezwykła Wirtualna Galeria Misiów. Nagrodą dla każdego będzie umieszczenie Jego Misia w  Misiowej Galerii 109-tki. 

            Zdjęcia przesyłajcie mailem na adres biblioteki  szkolnej  biblioteka.sp109.waw@gmail.com 

            Termin nadsyłania fotografii: do 30  listopada 2020 r. 

             

            Inicjatorka Misiowego Sietowania w 109- tce - pani Barbara Michałek - ze swoim 40 letnim - pluszowym misiem .

             

             

            SŁAWNE MISIE  -  może jakiś Miś został pominięty ?   --->>>  proszę o inormację na adres biblioteki 

            • Archie - cyrkowy niedźwiedź, kandydat na męża dla niedźwiedzicy Avy w filmie pt. Dr Dolittle 2 - reż. Steve Carr, USA 2001
            • Ava - niedźwiedzica z ginącego gatunku, której dr Dolittle (Eddie Murphy) stara się znaleźć partnera, w filmie pt. Dr Dolittle 2 - reż. Steve Carr, USA 2001
            • Baloo - niedźwiedź z Księgi dżungli - R. Kiplinga
            • Beary - niedźwiadek wychowywany przez ludzi; z filmu The Conutry Bears - wytwórnia W. Disneya
            • Benjamin- bohater serii bajeczek dla dzieci pt. Sekretny Świat Misia Benjamina. Miś Benjamin uwielbia przygody i zawsze pomaga rozwiązywać nawet najbardziej skomplikowane problemy, nieważne czy dotyczą one innych misiów czy ich właścicieli - dzieci.
            • Bohaterski miś - jest maskotką przynoszącą szczęście wszystkim swoim właścicielom na frontach I wojny. Pluszowy niedźwiadek bierze udział w historii i z jego perspektywy dzieci słuchają o trudnych "dorosłych" sprawach - zaborach, wojnie, rewolucji, walce o niepodległość. Główny bohater książki dla dzieci i młodzieży o tym samym tytule - Bronisławy Ostrowskiej (Wyd. Polwen - 2004)
            • Boo Boo - mały przyjaciel Misia Yogi
            • Brer - niedźwiedź z opowiadania pt. Wujek Remus (Uncle Remus) - autor: Joel Chandler Harris
            • Bunia - opiekunka Gumisiów, której najważniejszym zajęciem było przygotowywanie soku z gummi jagód
            • Bunny- niedźwiadek brunatny z serialu animowanego dla dzieci pt. Stinky i Jake przedstawiają. Bunny wraz z sokołem o imieniu Armstrong specjalizuje się w felietonach o wystroju wnętrz przybliżając zwyczaje mieszkaniowe zwierząt z całego świata.
            • Bussi - niedźwiadek z książeczki dla dzieci pt. Miś Bussi przedstawia świat zwierząt - Rolf Kauka
            • Colargol - miś z Dobranocki , jego przyjaciółką była Nordynka
            • Czarny Nosek - miś z książki Janiny Porazińskiej pt. Pamiętnik Czarnego Noska
            • Fantazy - miś, jako bohater serialu dla dzieci przeżywa tysiące niesamowitych przygód. Bajki o nim powstają w poznańskim Studiu Filmów Animowanych na podstwie powieści Ewy Karwan-Jastrzębskiej pt. Miś Fantazy w Krainie Wiecznego Słońca
            • Finli - Bezpieczny Miś PCK, widniejący na billboardach w całej Polsce. ZWOLNIJ, niech nasze aniołki zostaną na ziemi! - tymi słowami przypomina kierowcom o zachowaniu bezpiecznej prędkości na drodze.
            • Fozzie- miś z Muppet Show
            • Grafi - jeden z Gumisiów, zajmujący się wszelkimi naprawami w Gumisiowej Dolinie
            • Gumiesie - siedem sympatycznych misiów z serialu Disney'a: Bunia, Grafi, Gusto, Sani, Kabi, Tami, Zami
            • Gusto - Gumiś artysta, zajmujący się malarstwem i rzeźbą
            • Jackie - bohater filmu animowanego dla dzieci pt. Mali mieszkańcy wielkich gór. Film powstał na podstawie opowiadań Ernesta Thompsona ze zbioru Wild Animals I Have Known. Jackie to malutki niedźwiadek, który wraz z Nuką po stracie matki dostaje się pod opiekę białej dziewczynki i indiańskiego chłopca
            • Jake - niedźwiedź polarny z serialu animowanego (Wielka Brytania, 1999) pt. Stinky i Jake przedstawiają. Jake wraz ze skunksem Stinky przyjmują w programie wielu ciekawych gości. W serialu występuje również niedźwiedź brunatny o imieniu Bunny.
            • Jednouchy- niedźwiadek z książki dla dzieci pt. Paulinka i miś w krainie marzeń - Renate Shoof, Uli Wass
            • Kabi - najmłodszy Gumiś. Marzy o tym by zostać Gumisiowym rycerzem. Bardzo lubi szalone przygody i często popada w kłopoty, gdy robi to czego mu nie wolno. Odkąd został mianowany przez Księżniczkę Kalę na rycerza zyskał tytuł Niewidzialnego Obrońcy Dunwyn.
            • Ke - bóstwo zachodu obdarzone wielką mocą magiczno-leczniczą u Indian Tewa, boski niedźwiedź
            • Kimun - w mitologii Ajnów niedźwiedź jako najwyższy z bogów ziemi (Hokkaido)
            • Kiwaczek - Czieburaszka: zwierzaczek niewiadomego pochodzenia, podobny do misia, bohater radzieckiej dobranocki pt. Kiwaczek i krokodyl Gienia
            • Kobi- miś, maskotka igrzysk olimpijskich w Barcelonie w 1992 r
            • Kubuś Puchatek - sympatyczny misiu o bardzo małym rozumku, z książki o tym samym tytule, którego twórcą był Alan A. Milne. Po raz pierwszy wystąpił w opowiadaniu The Wrong Sort Of Bees, które ukazało się w wigilię Bożego Narodzenia 1925 roku w londyńskich Wiadomościach Wieczornych. Inspiracja dla utworzenia postaci Kubusia Puchatka ( w oryginale Winnie-The-Pooh) datuje się na rok 1920, kiedy to prawdziwy niedźwiedź nazywany Winnie był jednym z najbardziej popularnych zwierząt zamieszkujących londyński Ogród Zoologiczny.
            • Kudłatek - symaptyczny miś z polskiego serialu animowanego dla dzieci pt. Miś Kudłatek, który wraz z przyjaciółmi przeżywa różne przygody
            • Maciek- niedźwiadek z książki pt. Miś Maciek dzwoni do przyjaciół - Marta Berowska
            • Mały Miś - ciekawy świata, pluszowy bohater animowanego serialu dla dzieci. Świat widziany jego oczyma ma jest radosny, czarujący i pełen przygód. Razem z Małym Misiem widzowie obserwują codzienne zajęcia typowego przedszkolaka. Animowana seria oparta jest na popularnej książce dla dzieci autorstwa Else Holmelund Minarik z ilustracjami Maurice Sendaka.
            • Mandarynkowy miś - bohater filmu animowanego pt. Tangerine Bear (USA - Hyperion for Artisan, 2000). Miś, któremu przez pomyłkę przyszyto usta do góry nogami. Jego największym marzeniem było zostanie bożonarodzeniowym prezentem dla jakiegoś małego dziecka. Jednak smutna minka spowodowała, że trafił do sklepu z używanymi rzeczami, gdzie jego futerko płowiejąc na słońcu stało się koloru mandarynki.
            • Misiaczek - malutka maskotka z książki dla dzieci Miry Jaworczakowej pt. Coś ci powiem, Stokrotko...
            • Miszka i Muszka - dwa niedźwiadki z animowanej bajki pt. Przygoda na Biegunie Północnym, zekranizowanej na podstawie powieści Tomiko Inui
            • Nalle - bohater książki Nalle wesoły niedźwiadek - Gosta Knutsson
            • Nemcatacoa - bóg, niedźwiedź u Czibów (Kolumbia)
            • Niedźwiadki Berenstain - rodzina niedźwiadków występujących w serii bajek dla dzieci Stana i Jana Berenstainów, np.: Niedźwiadki Berenstain uczą się, jak postępować z obcymi (The Berenstain Bears Learn about Strangers - 1985).
              W skład rodziny wchodzą: Tata Miś, który jest drwalem, Mama Miś - zajmująca się domem i dwoje dzieci, Brat z Siostrą. Przed pojawiewniem się siostry, brat nazywany był Małym Misiem. Rodzina żyje w kraju zamieszkiwanym przez wiele innych niedźwiedzich postaci.
            • Niedźwiedź w dużym... - pomarańczowy, pluszowy miś, bohater brytyjskiego serialu animowanego o tym samym tutule, mieszkający w wielkim niebieskim domu wraz ze swoimi przyjaciółmi.
            • Niua - niedźwiadek, towarzysz szczeniaka Miki - Włóczęgi Północy - James Oliver Curwood
            • Nordynka (Nordine) - polarna przyjaciółka misia Colargola
            • Nuka - siostra niedźwiadka Jackie z filmu Mali mieszkańcy wielkich gór
            • Olo - miś, który nie może spać. Bohater bajeczki dla dzieci pt. Bach mówi miś Olo - Tony Kenyon
            • Paddington - niedźwiadek z Peru, mieszkający w Londynie. Bohater książki Miś zwany Paddington - Michael Bond
            • Pafnucy - bardzo łagodny i sympatyczny niedżwiadek, bohater powieści Joanny Chmielewskiej pod tym samym tytułem
            • Pako - miś, który ma wielu przyjaciół do świetnej zabawy. Lubi wspinaczkę, pracę w ogródku, budowanie zamków z piasku i puszczanie latawców. Bohater bajeczki dla dzieci pt. Miś Pako - Vaclav Suplata
            • Piotrek - mały niedźwiadek, który przy boku swojej mamy rozgląda sie po świecie. Bohater książki dla dzieci pt. Niedźwiedź Piotrek i jego przyjaciele - Martiny Drijverovej (Wyd. Bertelsmann Media - 2001)
            • Płaczek- miś ze zbioru bajek Ulica Bajkowych Postaci - Bogusława Michalca
            • Pooky - pluszowy miś z komiksu pt. Garfield - Jima Davisa. Pooky jest nieodłącznym towarzyszem kota Garfielda, który bez swojej maskotki nie potrafi się obejść. Garfield dzieli się z Pookym swoimi najgłębszymi przemyśleniami.
            • Puszek- ciekawski świata niedźwiadek z książki pt. Puszek, miś wędrowniczek - Agnes Vandewiele
            • Remiś- niedźwiadek z bajki pt. Miś Remiś - Denise Chabot
            • Rupert - bohater komiksu, który od 1920 roku bawił czytelników brytyjskiego dziennika Daily Express. Rupert to zawsze uprzejmy i pogodny miś, ubrany w swój charakterystyczny czerwony sweter, żółte, kraciaste spodnie i szalik pozwalający zrozumieć, dlaczego dobre maniery i uśmiech, na co dzień są tak ważne w życiu.
            • Sani - Gumiś płci żeńskiej, marząca o tym aby zostać księżniczką
            • Stary Ben (Old Ben)- potężny i nieuchwytny niedźwiedź, bohater jednego z najsłynniejszych i najlepszych opowiadań Williama Faulknera Niedźwiedź (ang. The Bear).
            • Szardik (Shardik)- olbrzymi niedźwiedź, wysłannik Boga z książki pod tym samym tytułem - Richarda Adamsa
            • Sztruksik - głóny bohater animowanego serialu dla dzieci o tym samym tytule. Sztruksik to pierwszy miś, którego przygody toczą się we współczesnym dużym mieście. Film powstał na podstawie książeczek dla dzieci napisanych przez Dona Freemana.
            • Tami - Gumiś, którego hobby jest ogrodnictwo oraz praca nad modelami statków
            • Tao-Tao - bohater filmu animowanego pt. Tao-Tao, mały miś panda
            • Teddy - pluszowy miś - superzabawka, towarzysząca Dawidowi w poszukiwaniu Błękintej Wróżki w filmie Stevena Spilberga Sztuczna inteligencja
            • Tina - towarzyszka Walta, latającego misia z bajki Niedźwiadki z Leśnej Polany
            • Tsetsesgin - niedźwiedź o nadprzyrodzonej mocy u Kwakiutlów (Kanada)
            • Tymoteusz Rymcimci - pluszowy bohater słuchowiska nagranego w 1972 r. pod tym samym tytułem, do którego tekst napisał Jan Wilkowski, muzykę zaś Jerzy Dobrzański. Głosu Tymoteuszowi udziliła Eleonora Staniecka, a jego Tatusiowi Tadeusz Bartosik
            • Uszatek - miś z "klapniętym" uszkiem, stworzony przez Czesława Janczarskiego oraz ilustratora Zbigniewa Rychlickiego. Filmowy bohater lalkowego serialu dla dzieci pt. Miś Uszatek. Cz. Janczarski wymyślił tę postać w roku 1957, a na ekrany telewizorów miś trafił w roku 1975
            • Walt - towarzysz Tiny z filmu Niedźwiadki z Leśnej Polany
            • Wojtek  - słynny niedźwiadek z armii Andersa 
            • Yogi - słynny niedźwiadek mieszkający w Parku Jellystone. Bohater rysunkowego filmu dla dzieci. Twórcami tej animowanej postaci byli: William Hanna i Joseph Barbera (1959).
            • Zami - Gumiś, strażnik Gumisiowej mądrości, który ma lęk wysokości i jąka się
        • Zmiany na egzaminie ósmoklasisty i egzaminie maturalnym w 2021 r.
          • Zmiany na egzaminie ósmoklasisty i egzaminie maturalnym w 2021 r.

            W 2021 roku egzamin ósmoklasisty i egzamin maturalny będą przeprowadzone wyjątkowo na podstawie wymagań egzaminacyjnych, a nie jak w ubiegłych latach na podstawie wymagań określonych w podstawie programowej.

            Prekonsultacje propozycji wymagań egzaminacyjnych – 20-27 listopada br.

            Mamy opracowaną propozycję wymagań egzaminacyjnych z poszczególnych przedmiotów egzaminacyjnych, którą chcemy teraz poddać publicznej dyskusji. Zmianie powinny ulec również arkusze egzaminacyjne, chcemy pokazać na czym te zmiany będą polegały. Do końca grudnia będą gotowe przepisy, a także aneksy do informatorów, dzięki którym można spokojnie przygotować się do egzaminów. 

            Wymagania egzaminacyjne to istotne wytyczne dla nauczycieli i uczniów. Dzięki nim wiadomo, jakie wiadomości i umiejętności będą sprawdzane w zadaniach egzaminacyjnych oraz co należy z lat wcześniejszych powtórzyć do egzaminu. Wprowadzone rozwiązania pozwolą również na większy komfort pracy nauczycielom.

            Prace nad wymaganiami egzaminacyjnymi

            19 listopada zakończył się pierwszy etap prac zespołów ekspertów, którzy od października br. pracowali nad opracowaniem wymagań egzaminacyjnych.

            Minister Edukacji i Nauki, po analizie wyników ubiegłorocznych egzaminów i biorąc pod uwagę obecną sytuację epidemiczną, uznał, że w 2021 r. egzaminy powinny być przeprowadzone na podstawie zawężonego zakresu wymagań podstawy programowej. Podjął również decyzję o powołaniu zespołów eksperckich, których zadaniem było opracowanie propozycji wymagań egzaminacyjnych. Członkami tych zespołów zostali eksperci w zakresie każdego przedmiotu: nauczyciele - praktycy, nauczyciele akademiccy, przedstawiciele CKE i okręgowych komisji egzaminacyjnych.

            Zadaniem zespołów było przeanalizowanie obowiązujących podstaw programowych oraz stworzenie – na ich podstawie – wymagań egzaminacyjnych dla poszczególnych przedmiotów w zakresie obu egzaminów. Podczas tych prac eksperci przeprowadzili również konsultacje międzyprzedmiotowe, tak aby wymagania egzaminacyjne dla pokrewnych przedmiotów, np. biologii i chemii, wiedzy o społeczeństwie oraz geografii, były skorelowane i spójne. Efektem pracy zespołów jest przygotowana propozycja wymagań egzaminacyjnych na rok szkolny 2020/2021. Co istotne zmiana ta będzie dotyczyła egzaminów wyłącznie w bieżącym roku szkolnym (2020/2021).

            Prekonsultacje propozycji wymagań egzaminacyjnych

            Od 20 listopada br. rozpoczynamy prekonsultacje propozycji wymagań egzaminacyjnych. Na uwagi i opinie merytoryczne czekamy do 27 listopada pod adresem: prekonsultacje@men.gov.pl. Wszystkie przesłane opinie zostaną przekazane zespołom, które w kolejnym etapie prac dokonają analizy propozycji i zmodyfikują projekt.

            Kolejne kroki w przygotowaniu egzaminów

            Wymagania egzaminacyjne zostaną ogłoszone w grudniu br. w formie rozporządzenia. Również w grudniu rozpoczną się szkolenia dla doradców metodycznych i nauczycieli, organizowane przez Ośrodek Rozwoju Edukacji. Dodatkowo dyrektor CKE opublikuje aneksy do informatorów, zawierające m.in. opisy zmian w formułach arkuszy, zmodyfikowane zakresy struktur gramatycznych dotyczące egzaminów z języków obcych nowożytnych oraz listy lektur do egzaminów z języków mniejszości narodowych, języka mniejszości etnicznej i języka regionalnego.

            Po opublikowaniu ostatecznej wersji wymagań egzaminacyjnych, opracowane zostaną arkusze próbnego egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego. Następnie zostaną one udostępnione szkołom i zdającym w marcu 2021 r., na około 2 miesiące przed egzaminami w maju 2021 r.

            Warto podkreślić, że w przypadku egzaminu ósmoklasisty w 2021 r. uczniowie będą mieli więcej czasu na opanowanie i powtórzenie zredukowanego zakresu wymagań, ponieważ w 2021 r. egzamin ten odbędzie się w ostatnim tygodniu maja, a nie jak w roku 2019 – w kwietniu.

            Czym są wymagania egzaminacyjne?

            Przygotowane przez ekspertów wymagania egzaminacyjne są oparte na wymaganiach ogólnych i szczegółowych podstawy programowej kształcenia ogólnego. W swoim zakresie uwzględniają one jednak specyficzną sytuację edukacyjną na przestrzeni ostatnich trzech lat szkolnych. Wymagania egzaminacyjne nie określają zakresu kształcenia. Nie ograniczają także w żaden sposób możliwości i zakresu realizacji podstawy programowej jako takiej. Określają natomiast treści – zakres wiadomości i umiejętności, których opanowanie będzie w 2021 r. sprawdzane w zadaniach egzaminacyjnych odpowiednio egzaminu ósmoklasisty czy maturalnego.

            Co istotne, nauczyciel realizuje program nauczania uwzględniający wymogi podstawy programowej. Jednocześnie w związku z ustaleniem nowych wymagań egzaminacyjnych na 2021 r. w sposób szczególny zwraca uwagę na te treści kształcenia, które zostały wskazane jako wymagania egzaminacyjne.

            Zmiana arkuszy egzaminacyjnych

            Wprowadzenie na potrzeby egzaminów w 2021 r. wymagań egzaminacyjnych wiąże się z modyfikacją formuły arkuszy egzaminacyjnych. Zmiana ta będzie dotyczyła m.in.:

            w przypadku egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego:

            • zmniejszenia zakresu treści sprawdzanych w zadaniach egzaminacyjnych, np. ograniczona będzie liczba lektur obowiązkowych, formy wypowiedzi ograniczone zostaną do dwóch: rozprawka albo opowiadanie,
            • zmniejszenia (o 5 pkt) liczby zadań do rozwiązania w pierwszej części arkusza egzaminacyjnego (czytanie ze zrozumieniem), przy zachowaniu pełnego czasu przeprowadzania egzaminu (120 minut),
            • możliwości odwołania się przez ucznia w wypracowaniu do wybranej lektury obowiązkowej, spełniającej warunki zadania (nie będzie wskazana lektura obowiązkowa, do której uczeń musiałby się odwołać );

            w przypadku egzaminu ósmoklasisty z matematyki:

            • zmniejszenia zakresu treści sprawdzanych w zadaniach egzaminacyjnych, np. ograniczono wymagania dotyczące m.in. własności figur geometrycznych na płaszczyźnie, geometrii przestrzennej, elementów statystyki opisowej,
            • zmniejszenia (o 5 pkt) liczby zadań do rozwiązania w arkuszu egzaminacyjnym, przy zachowaniu pełnego czasu przeprowadzania egzaminu (100 minut),
            • zmniejszenia liczby zadań otwartych do rozwiązania (w porównaniu do arkuszy z lat 2019–2020);

            w przypadku egzaminu ósmoklasisty z języka obcego nowożytnego:

            • zmniejszenia zakresu treści sprawdzanych w zadaniach egzaminacyjnych, np. obniżony zostanie ogólny oczekiwany poziom biegłości językowej (poziom A2),
            • zmniejszenia (o 5 pkt) liczby zadań do rozwiązania w arkuszu egzaminacyjnym, przy zachowaniu pełnego czasu przeprowadzania egzaminu (90 minut),
            • ograniczenia/dostosowania zakresu struktur gramatycznych (opublikowanych w Informatorach o egzaminie z poszczególnych języków);

            w przypadku egzaminu maturalnego z matematyki na poziomie podstawowym:

            • zmniejszenia (o 5 pkt) liczby zadań do rozwiązania w arkuszu egzaminacyjnym (przede wszystkim w zakresie zadań otwartych), przy zachowaniu pełnego czasu przeprowadzania egzaminu (170 minut);

            w przypadku egzaminu maturalnego ze wszystkich przedmiotów na poziomie rozszerzonym:

            • zniesienia obowiązku przystąpienia do egzaminu maturalnego z jednego przedmiotu na poziomie rozszerzonym jako warunku zdania egzaminu maturalnego.

            Przypominamy o konsultacjach dla zdających egzaminy

            W okresie zawieszenia zajęć stacjonarnych dyrektorzy szkół mogą umożliwić uczniom klas ósmych oraz klas maturalnych konsultacje indywidualne lub w małych grupach.

            Materiały

            Prezentacja – Zmiany​_na​_egzaminie​_ósmoklasisty​_i​_egzaminie​_maturalnym​_w​_2021.pdf 3.56MB

            Departament Informacji i PromocjiMinisterstwo Edukacji Narodowej

            Prekonsultacje propozycji wymagań egzaminacyjnych – zachęcamy do udziału

            20.11.2020

            20 listopada br. rozpoczynamy prekonsultacje propozycji wymagań egzaminacyjnych dotyczących egzaminu maturalnego oraz egzaminu ósmoklasisty w roku szkolnym 2020/2021. Wszystkie nadesłane uwagi zostaną przekazane zespołom, które w kolejnym etapie prac dokonają analizy propozycji i zmodyfikują projekt. Na merytoryczne opinie czekamy do 27 listopada. Prekonsultacje to efekt zmiany w egzaminach ósmoklasisty i maturalnym, które w roku szkolnym 2020/2021 zostaną wyjątkowo przeprowadzone na podstawie wymagań egzaminacyjnych, a nie jak w ubiegłych latach na podstawie wymagań określonych w podstawie programowej.

            Prekonsutacje wymagań egzaminacyjnych – 20-27 listopada br.

            Ministerstwo Edukacji Narodowej opracowało propozycje wymagań egzaminacyjnych dotyczących egzaminu maturalnego oraz egzaminu ósmoklasisty w roku szkolnym 2020/2021.

            Na merytoryczne uwagi i opinie w dotyczące tej propozycji czekamy do 27 listopada br.

            Prosimy przesyłać je na adres mailowy prekonsultacje@men.gov.pl 

            Wszystkie przesłane opinie zostaną przekazane zespołom, które w kolejnym etapie prac dokonają analizy propozycji i zmodyfikują projekt.

            Osoby przekazujące uwagi prosimy o zapoznanie się z klauzulą RODO.

            Zmiany w egzaminach w roku szkolnym 2020/2021

            Prekonsultacje to efekt zmiany w egzaminach ósmoklasisty i maturalnym, które w roku szkolnym 2020/2021 zostaną wyjątkowo przeprowadzone na podstawie wymagań egzaminacyjnych, a nie jak w ubiegłych latach na podstawie wymagań określonych w podstawie programowej. Informację w tej sprawie ogłosił wczoraj, 19 listopada br. Minister Edukacji i Nauki Przemysław Czarnek podczas konferencji prasowej.

            Wymagania egzaminacyjne zostaną ogłoszone w grudniu br. w formie rozporządzenia.

            Również w grudniu rozpoczną się szkolenia dla doradców metodycznych i nauczycieli, organizowane przez Ośrodek Rozwoju Edukacji. Dodatkowo dyrektor CKE opublikuje aneksy do informatorów, zawierające m.in. opisy zmian w formułach arkuszy, zmodyfikowane zakresy struktur gramatycznych dotyczące egzaminów z języków obcych nowożytnych oraz listy lektur do egzaminów z języków mniejszości narodowych, języka mniejszości etnicznej i języka regionalnego.

            Więcej informacji na temat zmian w egzaminach w roku szkolnym 2020/2021 w komunikacie MEN dostępnym na stronie.

            Materiały

            EGZAMIN ÓSMOKLASISTY – wymagania egzaminacyjneE8​_Wymagania.pdf 0.51MB

            EGZAMIN MATURALNY – wymagania egzaminacyjneEM​_Wymagania.pdf 1.50MB

        • Wykaz placówek - indywidualne konsultacje stacjonarnie/online z doradztwa zawodowego - dla uczniów/rodziców Szkoły Podstawowej nr 109 w Warszawie
          • Wykaz placówek - indywidualne konsultacje stacjonarnie/online z doradztwa zawodowego - dla uczniów/rodziców Szkoły Podstawowej nr 109 w Warszawie

            I. SZKOŁA PODSTAWOWA NR 109 w Warszawie

            Pani  Monika Zimny  - pokój nr 101 A (wejście główne do szkoły)

            Ze względu na sytuację epidemiologiczną konsultacje stacjonarne zostają zawieszone.      

            Odbywają się obecnie online - Ms Teams  -    MZimny@eduwarszawa.pl  Zapisy przez dziennik elektroniczny Librus lub telefonicznie /22/ 277 11 57

            II. PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA NR 17

            Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 17 otwarta dla potencjalnych klientów konsultacji z doradztwa zawodowego.

            ul. Żegańska 1a 04 - 713 Warszawa
            tel./fax. 22 27 72 000
            e-mail: ppp17@edu.um.warszawa.pl

            Najlepiej jest dzwonić w godzinach pracy doradczyń (wskazane poniżej).

            Jeśli nie będą mogły odebrać telefonu, to oddzwonią na pozostawiony  w sekretariacie numer i umówią się na konsultację /diagnozę.

            Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna zaprasza również na trening antystresowy dla ósmoklasistów.

            Nowa edycja treningu ruszy po nowym roku. Zajęcia będą odbywać się w piątki i obejmą 7 spotkań  po 45 minut.

             

            Godziny pracy Pani Janiny Mąki:

            • poniedziałek i środa 14.00-19.00
            • wtorek 13.00-16.00
            • czwartek 8.30-11.30
            • piątek 13.00-17.00

            Godziny pracy Pani Pauli Wojtyńskiej:

            • poniedziałek i środa 8.00-12.00
            • wtorek 11.00-16.00
            • czwartek 15.00-19.00
            • piątek  8.00-11.00

            III. CENTRUM ROZWOJU DORADZTWA ZAWODOWEGO  WCIES

            Indywidualne konsultacje dla uczniów prowadzone przez doradców zawodowych.

            Konsultacje odbywają się przez Internet, z wykorzystaniem komunikatora Teams oraz stacjonarnie.

            Obecnie ze względu na sytuację epidemiologiczną konsultacje stacjonarne zostają zawieszone.  

            Zapisów do doradców zawodowych z Centrum Rozwoju Doradztwa Zawodowego WCIES można dokonać elektronicznie: 

            https://crdz.wcies.edu.pl/index.php/indywidualne-konsultacje-z-doradcami-zawodowymi 

            Osoby zapisane na spotkanie zdalne, dzień wcześniej, otrzymają na podany przy zgłoszeniu adres mailowy, link do spotkania.

            Doradca zawodowy - Monika Zimny

        • 18 listopada - Europejski Dzień Wiedzy o Antybiotykach
          • 18 listopada - Europejski Dzień Wiedzy o Antybiotykach

            W tym roku już po raz dziesiąty w dniu 18 listopada w całej Europie obchodzimy Europejski Dzień Wiedzy o Antybiotykach (EDWA) , ustanowiony przez Komisję Europejską w 2008 roku. 

             http://antybiotyki.edu.pl/edwa/index.php

            Celem Dnia jest promowanie wiedzy na temat odpowiedzialnego stosowania antybiotyków oraz zwiększenie świadomości, jakim zagrożeniem dla zdrowia każdego z nas jest zjawisko antybiotykooporności. Następujące informacje stanowią najistotniejsze przesłania kampanii:

            • Antybiotyki działają tylko na bakterie;
            • Antybiotyki nie leczą chorób wirusowych: grypy, przeziębienia, ostrych zapaleń gardła i oskrzeli;
            • Narastanie antybiotykooporności to w dużej mierze skutek niewłaściwego stosowania i nadużywania antybiotyków;
            • Utrzymanie skuteczności antybiotyków w przyszłości zależy od działań każdego z nas;
            • Przyjmujmy tylko antybiotyki przepisane przez lekarza i zaufajmy jego wiedzy.

            Więcej informacji: https://tiny.pl/72w8x

            W Polsce organizacją Europejskiego Dnia Wiedzy o Antybiotykach i propagowaniem jego celów zajmuje się Narodowy Instytut Leków, w ramach programu zdrowotnego Ministerstwa Zdrowia pn. „Narodowy Program Ochrony Antybiotyków na lata 2016-2020”. Szczegółowe informacje o tegorocznych obchodach Europejskiego Dnia Wiedzy o Antybiotykach w Polsce, znajdują się na stronie internetowej „Narodowego Programu Ochrony Antybiotyków”  http://www.nil.gov.pl/edwa/

            pismo_z_Narodowego_Instytutu_Lekow.pdf

            ulotka-kampanii-edwa-2020

             

        • Konkurs plastyczny on-line dla uczniów klas I-III
          • Konkurs plastyczny on-line dla uczniów klas I-III

            URODZINY PLUSZOWEGO MISIA

            “Dzieci lubią Misie, Misie lubią dzieci”

                               25 listopada obchodzimy Światowy Dzień Pluszowego Misia, z tej okazji Świetlica SP 109 zaprasza do udziału w konkursie.

            Konkurs plastyczny dla uczniów klas I-III

            Cele konkursu:

            • promowanie Światowego Dnia Pluszowego Misia,
            • wyzwolenie wyobraźni dziecięcej poprzez ekspresję plastyczną,
            • promowanie talentów plastycznych dzieci.

            Regulamin konkursu:

            Zadaniem uczestników konkursu jest wykonanie pracy plastycznej w dowolnej formie plastycznej. Uczestnik składa tylko jedną pracę  z wybranej przez siebie kategorii.

            • I kategoria forma plastyczna płaska np. rysunek, pastele, farby, wyklejanka.
            • II kategoria forma przestrzenna np. maskotka, konstrukcja, masa plastyczna, origami.

            Uczestnik przesyła zdjęcie wykonanej pracy na adres:

            aflorianska@eduwarszawa.pl

            1. W tytule e-mail proszę podać dane dziecka: imię, nazwisko, klasę  i kategorię I lub II.
            2. Prace należy przesłać do dnia 211.2020 r.
            3. Kryteria oceny: zgodność z tematyką konkursu, pomysłowość, ogólne wrażenie estetyczne.
            4. Dostarczenie prac jest równoznaczne z akceptacją regulaminu oraz zgodą na ogłoszenie wyników konkursu na stronie internetowej szkoły.

            Koordynator konkursu

            Aleksandra Floriańska

          • 11 listopada - NARODOWE ŚWIĘTO NIEPODLEGŁOŚCI

            W historii Polski, tak się składa

            Był kiedyś ponad wiek niewoli

            Jedenastego listopada       

            Nasz kraj z niewoli się wyzwolił 

            I wtedy myśl powstała taka

             By, przez szacunek dla przyszłości

            Ten dzień na zawsze, dla Polaka

            Pozostał Dniem Niepodległości.

            Odzyskanie niepodległości

                       11 listopada 1918 r., po latach wysiłków i zmagań wielu patriotów, Polska powróciła na mapę Europy jako suwerenne państwo. Walka o niepodległość silnie wpisywała się w codzienność tych, którzy ciężko pracowali, uczyli się, dbali o rozwój gospodarki i życia społecznego, częstokroć będąc z tego powodu szykowanymi, aresztowanymi i prześladowanymi. Starania o niepodległość naznaczone są również trudem i pracą Polaków na emigracji, którzy tak wytrwale kultywowali polskość, rozwijając z myślą o niej myśl polityczną czy polską kulturę.

                     Polska powstała w chwili klęski zaborców w I wojnie światowej. 11 listopada dekretem Rady Regencyjnej Józef Piłsudski otrzymał naczelne dowództwo nad wojskiem. Trzy dni później gremium to rozwiązało się, przekazując Naczelnikowi pełnię władzy nad odbudowującym się państwem.

                    11 listopada przypada Święto Niepodległości, ustanowione na mocy ustawy z dnia 23 kwietnia 1937 r. Zostało zniesione po II wojnie światowej – w 1945 r. – a następnie przywrócone ustawą z dnia 15 lutego 1989 r.

                                                                                                                            Katarzyna  Strzelczyk -nauczyciel historii

          • Niepodległa do Hymnu 2020 - dołącz do akcji!

            „Niepodległa do hymnu” – jak uczcić Narodowe Święto Niepodległości w czasie epidemii

            Biuro Programu „Niepodległa”, jak każdego roku, zaprasza do włączenia się w akcję „Niepodległa do hymnu”. Zdajemy sobie jednak sprawę, że tym razem, ze względu na trudne warunki ogólnoświatowej pandemii obchody Narodowego Święta Niepodległości będą musiały być inne niż zwykle i odbyć się z zachowaniem wymogów reżimu sanitarnego.

            Ze względu na rosnącą liczbę zakażeń odradzamy organizację zgromadzeń większych niż zalecane przez Ministerstwo Zdrowia, a w przypadku wszelkich wątpliwości dotyczących planowanych aktywności sugerujemy konsultację z lokalnym oddziałem sanepidu. Zachęcamy do przygotowywania kameralnych wydarzeń, włączenia się w akcję „Niepodległa do hymnu” w małych grupach (w gronie domowników bądź najbliższych osób, z którymi na co dzień pozostajemy w kontakcie). Narodowe Święto Niepodległości możemy uczcić także bez wychodzenia z domu. W południe 11 listopada Mazurek Dąbrowskiego wybrzmi na antenach najważniejszych polskich stacji radiowych i telewizyjnych, dzięki czemu możliwe będzie przyłączenie się do akcji „Niepodległa do hymnu” i zaśpiewanie w domu, na balkonie, na podwórku.

            Zapraszamy do zgłaszania swoich wydarzeń biorących udział w akcji „Niepodległa do hymnu” na stronie https://niepodlegla.gov.pl/dodaj-wydarzenie/. Na naszej mapie wydarzeń można też znaleźć miejsca, gdzie oficjalnie będzie wykonywany Mazurek Dąbrowskiego – w czasie uroczystości państwowych i podczas niewielkich uroczystości lokalnych w kraju i za granicą.

            Zachęcamy również do skorzystania z przygotowanych przez Biuro Programu „Niepodległa” materiałów:

            Słowa Hymnu Państwowego - https://niepodlegla.gov.pl/wp-content/uploads/2018/09/hymna4_grafika.pdf

            Nuty Hymnu rozpisane na głos - https://niepodlegla.gov.pl/wp-content/uploads/2018/09/hymna4_nuty_glos.pdf

            Nuty Hymnu rozpisane na fortepian - https://niepodlegla.gov.pl/wp-content/uploads/2018/09/hymna4_nuty_fortepian.pdf

            Nagranie Hymnu Państwowego  - https://niepodlegla.gov.pl/wp-content/uploads/mazurek_dabrowskiego.wav

            GRAFIKA – NIEPODEGŁA DO HYMNU

            NUTY HYMNU WERSJA UPROSZCZONA

            W tym roku bardziej niż kiedykolwiek wcześniej ważne jest pokazanie, że świętujemy wspólnie, stworzenie atmosfery jedności i solidarności – tak ogromnie potrzebnych dziś nam wszystkim. Musimy jednak pamiętać, by wszelkie działania realizowane były przede wszystkim z zachowaniem zasad bezpieczeństwa sanitarnego, troską o zdrowie swoje i innych. Ze względu na wyjątkowe warunki sugerujemy tak samo szczególne, zupełnie inne niż w latach ubiegłych podejście i myślenie o udziale w akcji „Niepodległa do hymnu”. Mamy nadzieję, jak zapewne wszyscy Państwo, że za rok będziemy już świętować hucznie, radośnie i bez przeszkód.

             

            Biuro Programu „Niepodległa”

             

            ŻRÓDŁO: https://niepodlegla.gov.pl/aktualnosci/niepodlegla-do-hymnu-2020-dolacz-do-akcji/

          • „Mała książka – wielki człowiek”

            W ramach tegorocznej edycji kampanii społecznej Instytutu Książki „Mała książka – wielki człowiek” przez cały październik oraz początek listopada do wszystkich szkół podstawowych w Polsce, które mają oddziały klas pierwszych, były przekazywane Wyprawki Czytelnicze dla pierwszoklasistów. Do naszej 109 - tki przesyłka dotarła pod koniec października, a 5 listopada wyprawka czytelnicza trafiła do dzieci.

            Projekt realizowany jest ze środków Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu i jest całkowicie bezpłatny, zarówno dla szkół, jak i uczniów. Instytut Książki pokrywał również koszty wysyłki wszystkich materiałów.

            W skład Wyprawki czytelniczej wchodzą:

            • – książka „Pierwsze abecadło,
            • – broszura „Książką połączeni, czyli uczymy się czytać razem” (zafoliowana razem z książką),
            • – materiał pomocniczy „Kreatywny alfabet”.
  • RODO

  • DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI

    • Logowanie

    • Kontakt

      • Szkoła Podstawowa Nr 109 im. Batalionów Chłopskich w Warszawie
      • 22 277 11 23
      • ul. Przygodna 2
        03-991 Warszawa
        03-991 Warszawa
        Poland
  • MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE

  • Liczba wizyt

    liczba odwiedzin: 442959
  • Galeria zdjęć

      brak danych