• "Dzień Ziemi. Razem dla czystej planety" 
          • "Dzień Ziemi. Razem dla czystej planety" 

            „Światowy Dzień Ziemi zapoczątkowywany w 1970 r. przez amerykańskiego senatora Gaylorda Nelsona został poparty przez tysiące uczniów oraz studentów. 22 kwietnia młodzi ludzie wyszli na ulice by razem domagać się zaprzestania degradacji środowiska. Ten dzień to idealna okazja do podjęcia wspólnych działań na rzecz klimatu i różnorodności biologicznej oraz wzmacniania kontaktu z naturą.” – CEO


            22.04. uczniowie klasy 1a wzięli udział w webinarze wprowadzającym do obchodów Dnia Ziemi oraz zrealizowali zadanie terenowe dot. tego jak badać i chronić przyrodę. Podczas weekendu 23-24.04 zaproponowałam uczniom oraz rodzicom wspólne wprowadzenie w święto ziemi po przez wspólne obserwacyjne i rodzinne spacery. Po powrocie do domu zaprosiłam dzieci do wypełnienia wraz z rodzicami karty obserwacji, która cieszyła się dużym zainteresowaniem.  Pytania w niej zawarte zachęciły do uważności oraz inspirujących refleksji.
            Dzień Ziemi w naszej szkole cieszy się dużym zainteresowaniem zarówno wśród uczniów jak i rodziców. Obie grupy chętnie współpracują podczas wiosennych obchodów. Zachęcenie młodych uczniów do działania, którzy uwielbiają spędzać czas na świeżym powietrzu było przyjemnością.  Trudnością, a może wyzwaniem było zorganizowanie się w określonym czasie :)
            Podjęte działania zostały realizowane w ramach programu Centrum Edukacji Obywatelskiej "Dzień Ziemi. Razem dla czystej planety". 


            Agata Cygan
            Szkolna realizatorka programu 

          • 22 IV Światowy Dzień Ziemi

            22 kwietnia setki milionów ludzi na całym świecie będzie świętować Dzień Ziemi. Idea troski o niebieską planetę łączy ludzi niezależnie od narodowości, wyznania, zawodu, wieku czy innych kategorii różnicujących. 

            22 kwietnia wypada również Międzynarodowy Dzień Matki Ziemi, czyli święto ustanowione przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w 2009 roku. W Polsce Dzień Ziemii obchodzony jest od 1990 roku.

            Tysiące ludzi na Piątej Alei w Nowym Jorku podczas pierwszych obchodów Dnia Ziemi w 1970 roku, fot.www.earthday.org/

            Hasło przewodnie Światowego Dnia Ziemi 2022 to Invest in our planet - Zainwestuj w naszą planetę. Organizatorzy zwracają uwagę na konieczność zmian w różnych obszarach działalności oraz wspólną odpowiedzialność - firm, rządów i obywateli.

            Hasła przewodnie Dnia Ziemi w poprzednich latach to m.in.:

            2018: Zakończmy zanieczyszczenia plastikiem

            2019: Chrońmy gatunki zagrożone

            2020: Działajmy dla klimatu

            2021: Przywróćmy naszą Ziemię

            Podejmij wyzwanie:

            Poszukaj przyrody wokół siebie. Wyjdź z domu i poszukaj przyrody w dziwnych miejscach, zobacz jak przyroda walczy o swoje miejsce w mieście (np. drzewka na gzymsach, dachach komórek, rośliny wyrastające z murów, w pęknięciach asfaltu, między płytami chodnikowymi), przyjrzyj się drzewom w twojej okolicy, dotknij ich, powąchaj, przyjrzyj się liściom, zidentyfikuj gatunek.

             

            Co możesz zrobić na Światowy Dzień Ziemi?

            13 pomysłów na Dzień Ziemi 2022

            Małe rzeczy wykonywane przez wiele osób mają duże znaczenie.

            Co można robić podczas Dnia Ziemi i nie tylko?

            Ogranicz nieprzemyślane zakupy - kupując tylko to, czego potrzebujesz przyczyniasz się m.in. do zmniejszenia ilości śmieci

            ;Użyj wielorazowych toreb na zakupy

            ;Segreguj odpady;

            Wyłączaj światło, kiedy wychodzisz z pomieszczenia - oszczędzaj energię

            ;Oszczędzaj gaz;

            Wybieraj produkty w szklanych i papierowych opakowaniach;

            Ogranicz spożycie mięsa;

            Zrezygnuj z zakupów wody w plastikowej butelce - wybierz szklaną butelkę albo wielorazową opcję z filtrem;

            Kupuj produkty od lokalnych dostawców;

            Naprawiaj zepsute sprzęty, ubrania czy narzędzia;

            Wybierz ubrania z drugiej ręki;

            Wybierz komunikację miejską albo rower zamiast samochodu;

            Zakręć kran w czasie mycia zębów, napraw zepsuty kran - oszczędzaj wodę.

            Czytaj więcej na:https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Dzien-Ziemi-2022-data-ciekawostki-haslo-przewodnie-n166056.html#tri

        • Akcja społeczno – edukacyjna „Żonkile”
          • Akcja społeczno – edukacyjna „Żonkile”

                          Niech połączy nas Pamięć…..

              W 79 rocznicę wybuchu powstania w warszawskim getcie nasza szkoła zaangażowała się w akcję społeczno-edukacyjną „Żonkile” organizowaną przez Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie – POLIN.

             19 kwietnia przypada rocznica wybuchu powstania w getcie warszawskim – największego zbrojnego zrywu Żydów podczas II wojny światowej, a zarazem pierwszego powstania miejskiego w okupowanej Europie

                Uczniowie podczas lekcji historii pogłębiali wiedzę  z materiałów edukacyjnych przygotowanych przez Muzeum POLIN takich jak filmy, słuchowiska i webinaria o historii  największego zrywu Żydów podczas II wojny światowej.

            Dla  uczczenia pamięci tamtych dni uczniowie na lekcji plastyki wykonali żółte żonkile jako symbol pamięci, nadziei i szacunku.

             

                                                                                 Katarzyna Strzelczyk

        • ŻYCZENIA
          • ŻYCZENIA

            W tym szczególnym czasie... Niech nadzieja i radość zastukają do Naszych drzwi, a Wielkanoc przyniesie pomyślność i szczęście. Niech Nasze serca będą przepełnionepokojem i miłością.

            Serdeczne życzenia składają:

            DYREKCJA

            GRONO PEDAGOGICZNE

            PRACOWNICY SZKOŁY

        • Warsztaty edukacyjne przygotowujące do kampanii Rowerowy Maj
          • Warsztaty edukacyjne przygotowujące do kampanii Rowerowy Maj

            W tym roku po raz kolejny uczniowie naszej szkoły będą brali udział w akcji Rowerowy Maj. Jak co roku kampanię poprzedzają warsztaty edukacyjne.
            Mają one na celu:
            – przypomnienie, jak bezpiecznie przemieszczać się po ścieżkach rowerowych i chodnikach;
            – utrwalenie znajomości znaków drogowych przez uczniów;
            – zapoznanie z przepisami ruchu drogowego.
            Warsztaty zostały przeprowadzone w dniu 07.04.2022 r. w klasie 3c i 3d. Poprowadzili je Państwo Agata i Grzegorz Kukowka wraz z ich córką Anielką. Pan Grzegorz jest członkiem Zarządu Głównego Komisji Turystyki Kolarskiej PTTK. 
            Uczniowie z dużym zaangażowaniem brali udział w zajęciach. Kolejne zajęcia zaplanowane są tuż po świętach Wielkiej Nocy. 
            Rowerowy Maj to największa kampania w Polsce promująca zdrowy tryb życia i zrównoważoną mobilność wśród dzieci przedszkolnych, uczniów szkół podstawowych, grona nauczycielskiego oraz rodziców i opiekunów. 
            Rowerowy Maj, poprzez zabawę połączoną z elementami rywalizacji, popularyzuje rower jako środek transportu do szkoły, uczy dobrych i zdrowych nawyków, które utrzymują się również po zakończeniu kampanii. 
            Rowerowy Maj skutecznie zmienia okolice szkół i przedszkoli na bardziej bezpieczne i przyjazne rowerzystom, zmniejszając liczbę samochodów dowożących dzieci i motywując samorządy do inwestycji prorowerowych.

            Zasady kampanii są bardzo proste: każdy przedszkolak, uczeń i nauczyciel, który w maju dotrze na lekcje w sposób aktywny: na rowerze, hulajnodze, rolkach czy deskorolce, otrzymuje naklejki do rowerowego dzienniczka i na wspólny plakat klasowy. Dla najaktywniejszych uczestników, klas i placówek przewidziane są atrakcyjne nagrody.

            Zachęcam do aktywnego udziału w kampanii,
            Agata Cygan 

        • SP 109 w Programie Pozarządownik Szkolny 4.0
          • SP 109 w Programie Pozarządownik Szkolny 4.0

            W marcu 2022 r. nasza szkoła dołączyła do programu Centrum Edukacji Obywatelskiej - Pozarządownik szkolny 4.0. 
            Program “Pozarządownik szkolny” skierowany jest do nauczycieli i nauczycielek z warszawskich szkół, którzy chcą przybliżyć swoim uczniom i uczennicom działalność organizacji pozarządowych.
            W tym roku to już 4. edycja programu, mającego na celu rozwijanie wiedzy o III sektorze wśród uczniów warszawskich szkół podstawowych (VII i VIII klasy) oraz ponadpodstawowych.

            Uczniowie i uczennice: 

            • zdobywają wiedzę o organizacjach społecznych 
            • rozwijają kluczowe kompetencje – komunikacji, argumentacji, pracy w grupie 
            • zyskują świadomość, w jaki sposób sami mogą się zaangażować w działania organizacji

            Nauczyciele i nauczycielki:

            • mają możliwość skorzystania ze wsparcia mentorskiego, które ułatwia bezpieczne, odpowiedzialne, ale też głębsze i bardziej kreatywne zajęcie się tematem organizacji społecznych
            • mogą wziąć udział w webinariach oraz szkoleniach
            • otrzymują materiały merytoryczne (scenariusze lekcji na podstawie wizyt filmowych i inne)

            Nauczyciele ze wsparciem mentora / mentorki będą mogli zrealizować dwie spośród poniższych form aktywności:

            • Lekcję wprowadzającą z informacjami ogólnymi o III sektorze
            • Lekcję z rozgrywką gry karcianej “Gra w zmianę”
            • Lekcję z wykorzystaniem scenariusza stworzonego na podstawie filmowej wizyty studyjnej (do wybory jeden z dwóch filmów z odpowiadającym mu scenariuszem)
            • Warsztat dla młodzieży prowadzony przez organizację społeczną
            • Warsztat dla rodziców prowadzony przez organizację społeczną (z listy dostępnych warsztatów oferowanych przez ngo)

            Dnia 1.04 odbyły się warsztaty dla uczniów kl. 6a i 6b, w ramach których uczniowie zapoznali się ze światem organizacji społecznych, oddolnego organizowania się w różnych obszarach życia, rozwijania pasji czy zainteresowań. Dzięki podnoszeniu wiedzy na temat III sektora wspólnie doprowadzamy do zwiększania postaw obywatelskich wśród młodzieży i jej zaangażowania społecznego.


            Szkolny Koordynator Programu
            Agata Cygan 
             

        • WOLONTARIUSZE ze 109 - na Warszawskim Półmaratonie Pokoju
          • WOLONTARIUSZE ze 109 - na Warszawskim Półmaratonie Pokoju

            W dniu 27 marca 2022 odbył się 16 Warszawski Półmaraton, w tym roku nazwany Półmaratonem Pokoju.

            Organizator przedsięwzięcia, Fundacja Maraton Warszawski, postawił nam spore wyzwanie – wsparcie imprezy biegowej od samego świtu.

            Piękny i mroźny wschód słońca przywitał nas o 6:30 przy Parku Fontann, co ciekawe, świeżo po zmianie czasu i krótszym o godzinę śnie.

            Grupa 20 uczniów naszej szkoły z dużym zaangażowaniem zajęła się obsługą depozytów, a także „dostawą” bieżących informacji uczestnikom półmaratonu.

            Choć poranek był bardzo rześki, widząc aktywnych i pełnych energii biegaczy, z każdą minutą robiło nam się cieplej.

            Smaczku dodało spotkanie z p. Iwoną Świercz – naszą nauczycielką j. niemieckiego, która pełniła niezwykle ważną funkcję podczas biegu – jako tzw. pacemaker poprowadziła grupę półmaratończyków w równym tempie, w założonym czasie 1: 55! Jako doświadczona zawodniczka zrobiła to perfekcyjnie!

            Liczne pozytywne doświadczenia dały nam dużo radości ze wspólnych działań.

            Dlatego piszemy się na kolejne i zachęcamy wszystkich do udziału w takich wydarzeniach!

        • 224
          • 2 IV Światowy Dzień Świadomości Autyzmu

            Kwiecień to Światowy Miesiąc Wiedzy na Temat Autyzmu, a 2 kwietnia na całym świecie obchodzimy Światowy Dzień Świadomości Autyzmu (Wiedzy na Temat Autyzmu).

            "Spektrum autyzmu to odmienny wzorzec neurorozwojowy mózgu charakteryzujący się innym rozwojem w sferze KOMUNIKACJI, EMOCJI I RELACJI SPOŁECZNYCH, tak zwana TRIADA AUTYSTYCZNA.  

            Znaczy to ni mniej ni więcej tyle, że w tych sferach dzieci i dorośli w spektrum mogą potrzebować szczególnego wsparcia, ale przede wszystkim empatii, zrozumienia i uważności ze strony otoczenia oraz szacunku dla ich indywidualnych potrzeb."

            (źródło: Fundacja Ale Klasa)

            W kwietniu na całym świecie szerzona jest wiedza na temat spektrum autyzmu, obalane są mity na temat autyzmu oraz zespołu Aspergera, a także wyraża się solidarność z osobami w spektrum.

            Od wielu lat 2.kwietnia, w ramach wsparcia osób w spektrum ubiera się na niebiesko. W tym kolorze ozdabiane są także różnego rodzaju budynki.

            Od kilku lat zmienia się jednak narracja względem kolorystyki. Głównie samorzecznicy podkreślają, że autyzm nie jest niebieski, a wielobarwny. Nie ma dwóch identycznych osób z autyzmem- to całe spektrum autyzmu. Dlatego też, ze względu na to, że 2.04 przypada w sobotę, przesunęliśmy obchody Dnia Wiedzy na Temat Autyzmu na 1.04 (piątek) i wykazując wsparcie dla wszystkich osób w spektrum ubieramy się najbardziej kolorowo, jak się tylko da!

            Przyłączcie się do naszej akcji! 

            1. KWIETNIA  BĄDŹMY KOLOROWI !

             

             

        • Podręczny tłumacz polsko-ukraiński- programowanie w SCRATCH -
          • Podręczny tłumacz polsko-ukraiński- programowanie w SCRATCH -

            Scratch to edukacyjny język programowania dla dzieci, który w prosty i przyjemny sposób umożliwia przyswajanie tajników kodowania nawet jego najmłodszym kursantom. Język Scratch jest pierwszym krokiem na ścieżce nauki programowania. Dzięki niemu możliwe jest zrozumienie istoty tego kierunku informatycznego i podejmowanie coraz bardziej skomplikowanych działań. Jeden z naszych uczniów Tymoteusz Utrata z klasy 5a podjął się trudnego wyzwania - zaprogramowania w tym języku  podręcznego tłumacza polsko-ukraińskiego.                Nad projektem pracowal  2 tygodnie, pod opieką pani Doroty Walasek, a w planach jest aktualizowanie programu w miarę potrzeb uczniów. TŁUMACZ pomoże Wam w komunikowaniu się z nowymi kolegami z Ukrainy.

            Zapraszamy do korzystania !

            Tymon Utrata

            Dorota Walasek

        • 29 III (wtorek) DZIEŃ BEZ PLECAKA
          • 29 III (wtorek) DZIEŃ BEZ PLECAKA

            RELACJA Z WYDARZENIA ->>kliknij   No BackPack Day to dzień, w którym dzieci w USA chodzą do szkoły bez plecaków, niosąc wszystkie swoje książki i przybory szkolne w rękach lub w plastikowych torbach, aby podnieść świadomość w całym świecie, o tych, milionach dzieci, które muszą chodzić wiele kilometrów do szkoły, niosąc książki i przybory szkolne w rękach lub w plastikowych torbach, ponieważ nie stać ich na plecak.

            No BackPack Day to świetny sposób dla uczniów, aby przejść dzień z życia tych, którzy mają mniej szczęścia. Empatia jest świetnym nauczycielem.

            Źródło: No BackPack Day - Charlotte based non profit organization

            Drodzy Uczniowie (kl. 4-8), Nauczyciele! 

            Dnia 29.03 (wtorek) Samorząd Uczniowski zaprasza do udziału w akcji No Backpack Day. Dzień bez plecaka to nowa szkolna tradycja. Zabawa, w której chętni uczniowie i nauczyciele przychodzą do szkoły jak zwykle, przynosząc ze sobą to co potrzebne na lekcjach lecz nie mogą używać plecaka ani torby. Trzeba wykazać się inwencją twórczą i pogłówkować 

            Zapraszamy wszystkich do zabawy

            Samorząd Uczniowski

             

        • 26 III Godzina dla Ziemi WWF
          • 26 III Godzina dla Ziemi WWF

            W tym roku Godzina dla Ziemi WWF przypada 26 marca o 20:30, kiedy to na 60 minut w symbolicznym geście troski o planetę rzesze ludzi, miast i instytucji wygaszą światła pod hasłem „Razem dla planety”. To już 15. edycja tej akcji w Polsce, a 16. na świecie.

            Po co mam gasić światło? 

            Godzina dla Ziemi WWF to coś więcej niż zgaszenie światła na 60 minut. Nie chodzi w niej o oszczędzanie energii; to symboliczny wyraz troski o naszą planetę, o różnorodność biologiczną lądów, a także mórz i oceanów

              Coroczne wydarzenie, organizowane w ostatnią sobotę marca. Godzinę dla Ziemi zapoczątkował WWF (Światowy Fundusz na rzecz Przyrody), który w 2007 roku zachęcił aż 2 miliony mieszkańców Sydney do wyłączenia niepotrzebnych świateł i urządzeń elektrycznych na 60 minut. Godzina to oczywiście zbyt krótki czas, by osiągnąć odczuwalne rezultaty. Inicjatywa ta jednak na ma charakter symboliczny – promuje postawy pro-ekologiczne i ma na celu wykształcenie trwałych nawyków – z korzyścią zarówno dla Ziemi, jak i jej mieszkańców. Oszczędność energii to przecież nie tylko ulga dla domowego budżetu, ale również „cegiełka” przekazana na rzecz ochrony planety, która pilnie potrzebuje „odetchnąć” od natłoku gazów cieplarnianych. Z roku na rok idea ta cieszy się coraz większym uznaniem. Do akcji włączyło się ponad 100 państw, a w ciągu ostatnich lat na symboliczną godzinę światło zgasło w wielu znanych miejscach, takich jak Koloseum, Opera w Sydney czy Piramidy w Gizie. Niektóre stacje telewizyjne wstrzymały nawet transmisje lub używały wyłącznie świateł LED-owych. Szacuje się, ze w 2011 roku w obchodach Godziny dla Ziemi w mniejszym lub większym stopniu uczestniczyły blisko 2 miliardy ludzi. Wtedy też ciemności zapadły w Pałacu Kultury i Nauki, w Galerii Zachęta czy w krakowskich Sukiennicach. Promowanie tej ekologicznej inicjatywy ułatwia Internet i wirtualne media – można więc mieć nadzieję, że „zielony” trend przyjmie się powszechnie na całym globie, na którym przecież wszyscy chcą gościć jak najdłużej.

        • 22 marca - Światowy Dzień Wody
          • 22 marca - Światowy Dzień Wody

            Światowy Dzień Wody (ang. World Water Day) został ustanowiony rezolucją z 22 grudnia 1992 r. przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w ramach Agendy 21, w czasie konferencji Szczyt Ziemi 1992 (UNCED) w Rio de Janeiro (Brazylia). Powodem był fakt, że ponad miliard ludzi na świecie cierpi z powodu braku dostępu do czystej wody pitnej.

            https://www.ekokalendarz.pl/swiatowy-dzien-wody/

            Corocznie Dzień Wody obchodzony jest pod innym hasłem:

            • 2022- Wody podziemne. Uczynić widzialnym niewidoczne
            • 2021- Doceń wodę
            • 2020 – Zmiana klimatu
            • 2019 – Nie pominąć nikogo
            • 2018 – Natura dla wody
            • 2017 – Ścieki jako nieograniczone źródło wody
            • 2016 – Woda a praca
            • 2015 – Woda a zrównoważony rozwój
            • 2014 – Woda i energia
            • 2013 – Współpraca w dziedzinie wody
            • 2012 – Znaczenie wody dla produkcji żywności na świecie
            • 2011 – Woda dla miast
            • 2010 – Jakość wody
            • 2009 – Wody transgraniczne
            • 2008 – Woda a stan sanitarny świata
            • 2007 – Niedobór wody
            • 2006 – Woda i kultura
            • 2005 – Woda dla życia
            • 2004 – Woda i kataklizmy
            • 2003 – Woda dla przyszłości
            • 2002 – Woda dla rozwoju
            • 2001 – Woda a zdrowie
            • 2000 – Woda dla XXI wieku
            • 1999 – Wszyscy mamy wpływ na wykorzystanie wody
            • 1998 – Wody podziemne – niewidoczne zasoby
            • 1997 – Zasoby wodne świata: czy ich wystarczy?
            • 1996 – Woda dla spragnionych miast
            • 1995 – Kobiety a woda
            • 1994 – Troska o wodę jest obowiązkiem każdego człowieka
            • 1993 – Pierwsze obchody (brak hasła)
        • skarpetki kolorowe
          • 21 III Światowy Dzień Zespołu Downa

             W ten wyjątkowy dzień zachęcamy do założenia skarpetek – najlepiej trzech (bo przecież w zespole Downa są 3 chromosomy w 21 parze) i w różnych, wesołych kolorach! – zachęcają organizatorzy ŚDZD. Kolorowe skarpetki to symbol solidaryzowania się z osobami z Zespołem Downa. Celem tej akcji jest podniesienie świadomości na temat życia i potrzeb osób z zespołem Downa. Skarpetki mogą być w paski, w kropki, za kolano lub tuż przy kostce, mogą być z różnych, niepasujących do siebie par.Jeśli jednak skarpetki to dla Was za mało – załóżcie kolorowe ubrania. Kolory przewodnie ŚDZD to granatowy i czerwony

            W tym roku kampania Światowego Dnia Zespołu Downa skupia się na pytaniu „Włączanie społeczne - co to znaczy?” (#InclusionMeans). Tego dnia szczególnie pochylamy się nad problemem zwiększenia efektywności działań i systemów umożliwiających osobom z Zespołem Downa pełne uczestnictwo w życiu społecznym oraz organizowania wsparcia ich samodzielności.

            Jednym z tradycyjnych już sposobów włączenia się do obchodów Dnia Zespołu Downa jest założenie niepasujących, kolorowych skarpetek (akcja #LotsOfSocks).

            Światowy Dzień Zespołu Downa, ang. World Down Syndrome Day (WDSD) – niektórzy nazywają go "Dniem 21 chromosomu" święto obchodzone corocznie 21 marca z inicjatywy Europejskiego Stowarzyszenia Zespołu Downa (ang. Down Syndrome International, DSI) ustanowione w 2005 roku, od 2012 roku pod patronatem Organizacji Narodów Zjednoczonych.

            Pomysłodawcą był Stylianos E. Antonarakis – genetyk z uniwersytetu w Genewie, a inauguracja WDSD miała miejsce w Singapurze 21 marca 2006 roku zorganizowana przez angielską organizację Down's Syndrome Association (DSA).

            Data obchodów nie jest przypadkowa – dzień 21 marca patronuje rozpoczynającej się wiośnie i narodzinom ludzi niezwykłych, data wiąże się również z istotą zaburzenia – trisomią 21 chromosomu. 

            Z tej okazji na całym świecie odbywają się imprezy, których celem jest zwiększenie świadomości społecznej dotyczącej zespołu Downa, propagowanie praw i dobra ludzi z tą wadą genetyczną i integracja z nimi.

            W grudniu 2011 Zgromadzenie Ogólne ONZ potwierdziło celowość obchodów na arenie międzynarodowej rezolucją A/RES/66/149. Od 2012 roku obchody odbywają się oficjalnie pod auspicjami Organizacji Narodów Zjednoczonych.

            W Polsce pierwszą organizacją, która włączyła się w obchody w 2006 roku było Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom i Młodzieży Specjalnej Troski „Jeden Świat” w Białymstoku.

             

            https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%9Awiatowy_Dzie%C5%84_Zespo%C5%82u_Downa

        • 145
          • 18 III DZIEŃ MÓZGU

            Po raz pierwszy obchodzony był 18 marca 1998 roku. Celem obchodów tego dnia jest zwiększenie wiedzy o tym organie oraz informowanie społeczeństwa o konieczności badań układu nerwowego.

            Mózg, a poprawnie mózgowie to część OUN(Ośrodkowego układu nerwowego).Mózg umieszczony jest w jamie czaszki otoczony 3 oponami jest najbardziej złożonym i najważniejszym narządem człowieka odpowiadającym w dużym uproszczeniu za mówienie, kodowanie i przetwarzanie informacji, wyrażanie emocji i wiele innych złożonych funkcji psychicznych jak i przebieg wielu procesów życiowych. Zdrowy i sprawnie funkcjonujący mózg ma wpływ na nasze funkcjonowanie, zachowanie, postrzeganie, myślenie, jakość naszego życia

            Dzięki pracy mózgu widzimy, słyszymy, czujemy, gromadzimy i przetwarzamy informacje. Mózg działa także wtedy, kiedy śpimy a nieprawidłowa praca mózgu źle wpływa na cały organizm, dlatego warto zadbać o nasz mózg.

            Aby nasz funkcjonował lepiej i wydajniej należy pamiętać, aby w naszej diecie nie zabrakło: kwasów omega-3, witamin z grupy B (w tym kwasu foliowego), witamin D, C, A, E, a także minerałów: potasu, żelaza, magnezu, cynku, jodu, chromu i manganu. Dobre nawodnienie, antyoksydanty i lecytyna również wspomagają pracę mózgu.

            Niedostateczna ilość tych związków w organizmie może skutkować niepokojem, agresją, bólami głowy, problemami z zasypianiem, ciągłym zmęczeniem i stanami depresyjnymi.

            Naszemu mózgowi szkodzą również:

            • palenie papierosów (w tym bierne),
            • dieta bogata w cukier, sztuczne barwniki i aromaty,
            • przejadanie się, produkty typu fast food,
            • nadciśnienie, cukrzyca i nadwaga.

            Ważne jest, abyśmy zaczęli dbać o mózg od najwcześniejszych lat. Dostarczajmy mu odpowiedniej ilości snu, jedzmy różnorodne posiłki zgodnie z  Piramidą Zdrowego Żywienia oraz bądźmy aktywni fizycznie – dzięki temu wesprzemy zdolności poznawcze naszego mózgu.

            Obejrzyjcie również kilka slajdów z ciekawostkami o mózgu. Wykorzystano materiały ze strony pssekrakow.pl oraz pedagog michalina na fb.

             Ciekawostki

            1. Mózg pochłania naszą energię

            Mózg to najbardziej energochłonny organ naszego ciała. Chociaż stanowi tylko 2 proc. naszej wagi, to zużywa nawet do 20 proc. energii. Cała ta moc jest mu potrzebna do utrzymania naszych szarych komórek w zdrowiu. Mózg zużywa też sporo energii na wysyłanie impulsów energetycznych, które pozwalają na komunikację między poszczególnymi komórkami. 

            2. 100 miliardów neuronów

            Słuchanie muzyki klasycznej spowalnia rozwój starczej demencji

            Każdy mózg ma ok. 100 miliardów neuronów! Całkiem sporo, prawda? To aż 16 razy więcej niż liczba ludzi na Ziemi. 

            3. 90% proc. mózgu działa non stop

            Ludzie nie używają tylko ok. 10 proc. części swojego mózgu. Chociaż wiele osób powtarza, że nie wykorzystujemy jego możliwości, to jest to nieprawda. 

            4. Mózg to woda

            Wiedzieliście, że mózg składa się w 75 proc. z wody? Czyżby o to chodziło w tym całym "robieniu wody z mózgu"?

            5. Stres zmienia rozmiar mózgu

            Okazuje się, że stres to czynnik, który najbardziej wpływa na zmiany w mózgu. Najgorsze, że może on doprowadzić do zmniejszenia jego objętości. Chyba czas poświęcić chwilę na relaks.

             

            6. Ziewanie ochładza mózg

            Ziewanie to sposób organizmu na ochłodzenie przegrzanego mózgu. Dodatkowo, jeśli narząd nie dostanie wystarczającą ilości tlenu, to ziewanie pomoże mu w nadrobieniu tych niedoborów. Bez tlenu komórki mózgu zaczynają umierać po 4 do 6 minutach. 

            7. Mózg zapali żarówkę

            Mózg produkuje wystarczającą ilość energii, żeby zapalić żarówkę. Jeśli jesteśmy obudzeni, to jest to średnio od 30 do 35 watów

            https://sp105.pl/wp-content/uploads/2021/03/xdzien_mozgu_11-501x420.png.pagespeed.ic.DGWIIAwHf6.webp

        • Zbiórka makulatury
          • Zbiórka makulatury

                                                                               POSPRZĄTAJ  NA  WIOSNĘ

            od 14.03.2022 r. (poniedziałek)

            do 18.03.2022 r. (piątek)

                             

            Zachęcamy wszystkich uczniów, nauczycieli i rodziców

            do wzięcia udziału w tej akcji.

             

            1. Makulatura powinna być dobrze zapakowana, aby się nie rozsypywała.
            2. Makulaturę należy składać w wyznaczonym miejscu na placu szkolnym.
            3. Przyjmujemy: papier, kartony, kalendarze, książki, zeszyty, itp.

                                        Serdecznie zapraszam

                                       Monika Zimny

  • RODO

  • DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI

    • Logowanie

    • Kontakt

      • Szkoła Podstawowa Nr 109 im. Batalionów Chłopskich w Warszawie
      • 22 277 11 23
      • ul. Przygodna 2 03-991 Warszawa 03-991 Warszawa Poland
  • Nagłówek

  • Liczba wizyt

    liczba odwiedzin: 319163
  • Galeria zdjęć

      brak danych