• NIE BĄDŹ ZIELONY W TEMACIE AUTYZMU. W KWIETNIU BĄDŹ NIEBIESKI !
          • NIE BĄDŹ ZIELONY W TEMACIE AUTYZMU. W KWIETNIU BĄDŹ NIEBIESKI !

            2 kwietnia obchodziliśmy dwa niezwykle ważne i potrzebne, międzynarodowe święta – Dzień Świadomości Autyzmu oraz Dzień Książki Dla Dzieci. I choć z pozoru wydają się one nie mieć ze sobą nic wspólnego, można je połączyć. Nie jest bowiem tajemnicą, że książki, podobnie jak podróże, pozwalają otworzyć umysł na wiedzę i nowe doświadczenia. A taki otwarty umysł przyda się, by zrozumieć, czym jest spektrum autyzmu i jak wspierać osoby, które się z nim zmagają.

            Tego dnia można było zrobić sobie zdjęcie w niebieskim ubraniu i dołączyć je do naszego szkolnego postu na (1) Szkoła Podstawowa nr 109 im. Batalionów Chłopskich | Facebook. Każdy z nas może wyrazić swoją solidarność z osobami w spektrum autyzmu dzięki ogólnoświatowej akcji "Na niebiesko dla autyzmu" (Light It Up Blue), której inicjatorem jest amerykańska organizacja Autism Speaks.

            Zachęcamy też do zapoznania się z informacjami na temat autyzmu. https://view.genial.ly/.../interactive-content-rozumiem...

            Materiały pochodzą ze strony www.eduspecjalni.blogspot.com

             

             

            Szkolny Zespól Specjalistów

            oraz nauczycieli wspomagających 

            Światowy Dzień Świadomości Autyzmu

            Trudności w kontaktach z innymi ludźmi, zrozumieniu ich uczuć oraz odczytywaniu mimiki czy gestów; powtarzalne zachowania; przywiązanie do rutyny, a w związku z tym utrudniona adaptacja do zmian; opóźniony rozwój mowy; za bardzo lub za mało wrażliwe zmysły – z tym m.in. muszą mierzyć się osoby dotknięte zaburzeniem rozwoju, jakim jest spektrum autyzmu. Spektrum, bo zachowania oraz ich nasilenie jest inne u każdej osoby. I właśnie po to, by wiedza na temat autyzmu upowszechniała się w społeczeństwie, ONZ ustanowiło pierwsze z dzisiejszych świąt.

            Szacuje się, że w Europie autyzm diagnozowany jest u jednego dziecka na 100. 4 razy częściej zaś pojawia się u chłopców, niż u dziewczynek, choć w ostatnich latach badacze zaczęli sugerować, że ta dysproporcja nie jest realna. Odpowiadać ma za nią fakt, że autyzm u dziewczynek ma nieco inne objawy, dlatego w części przypadków może nie być diagnozowany. Tak czy inaczej, zdecydowanie nie jest to problem marginalny. Dlatego właśnie potrzebne są takie dni jak Światowy Dzień Świadomości Autyzmu, by rósł poziom zrozumienia i akceptacji dla tego rodzaju zaburzeń. W tym celu organizowane są dziś wykłady i spotkania ze specjalistami, którzy swoją wiedzę przekazują dalej. W wielu miastach na świecie najważniejsze budynki są też podświetlane na niebiesko, by w ramach akcji „Light in up blue” okazać wsparcie osobom cierpiącym na spektrum autyzmu.

            Warto wspomnieć, że inicjatorką powstania dzisiejszego święta była Mozah bint Nasser Al Missned, jedna z trzech żon byłego emira Kataru, szejka Hamada ibn Chalifa as-Sani. Mozah znana jest ze swojej ambitnej działalności, przede wszystkim na rzecz kobiet, osób niepełnosprawnych, dzieci i młodzieży oraz edukacji. Jest współzałożycielką i przewodniczącą Katarskiej Fundacji Edukacji, Nauki i Rozwoju Społecznego, przewodniczącą szpitala dla kobiet i dzieci Sidra Medical and Research Center, członkiem zarządu uczelni medycznej i jednostki badawczej Weill Cornell Medical College, inicjatorką Światowego Szczytu Innowacji na rzecz Zdrowia oraz rzeczniczką ONZ w zakresie celów zrównoważonego rozwoju. A jest to tylko wycinek działań, jakich Mozah się podejmowała i wciąż podejmuje.

             za swoją pracę otrzymała szereg nagród i wyróżnień na całym świecie. To m.in. chorwacki Wielki Krzyż Orderu Królowej Jeleny, malezyjski Honorowy Wielki Dowódca Orderu Obrońcy Królestwa, holenderski medal inauguracyjny króla Willema-Aleksandra, portugalski Krzyż Wielki Orderu Infante Henryka czy nagrodę George’a Busha za doskonałość w służbie publicznej (George Bush Award for Excellence in Public Service). Co ciekawe, na liście jest także polskie odznaczenie Kawaler Orderu Uśmiechu, które od 1968 roku jest przyznawane za działalność przynoszącą radość dzieciom.


            Międzynarodowy Dzień Książki Dla Dzieci

            Jak rozwinąć pamięć i wyobraźnię swojego dziecka, poszerzyć jego wiedzę, nauczyć je logicznego myślenia i łączenia faktów? Oczywiście czytając mu książki, a później zachęcając by robiło to samodzielnie. Idealną do tego okazją jest  święto, które zostało ustanowione przez Międzynarodową Izbę ds. Książek dla Młodych Ludzi (IBBY) już w 1967 roku.

            Co roku inny kraj, a dokładnie inna Krajowa Sekcja IBBY jest gospodarzem Międzynarodowego Dnia Książki Dla Dzieci, a tym samym decyduje o temacie oraz zaprasza wybranego autora z danego kraju do napisania wiadomości do dzieci i znanego ilustratora do zaprojektowania plakatu. Polska była takim gospodarzem w 1979 roku, a w roku 2021 są to Stany Zjednoczone, które na tegoroczny temat wybrały „Muzykę słów”.

            Jak można uczcić to święto? Dobrym sposobem będzie oczywiście spędzenie wieczoru ze swoją pociechą, wspólnie czytając książki. Warto jednak sprawdzić też wydarzenia organizowane przez okoliczne szkoły, domy kultury, biblioteki czy księgarnie, które często z tej okazji organizują różnego rodzaju wystawy, warsztaty, spotkania autorskie i konkursy.  W tym roku oczywiście były to wydarzenia online, ale oznacza to też, że dostęp do nich będzie prostszy, a na pewno bardziej wygodny.

            Za tym świętem kryje się jeszcze jedno, które było zresztą powodem dla ustanowienia Międzynarodowego Dnia Książki Dla Dzieci właśnie 2 kwietnia. To rocznica urodzin Hansa Christiana Andersena (ur. 2 kwietnia 1805 r.), autora takich baśni jak „Calineczka”, „Mała Syrenka”, „Królowa Śniegu”, „Nowe szaty króla”, „Brzydkie kaczątko” czy „Dziewczynka z zapałkami”.

            Obchodzony w dniu urodzin Hansa Christiana Andersena Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci został ustanowiony przez IBBY, aby promować wartościową literaturę i grafikę dla młodych odbiorców.

             

            Gospodarzem Międzynarodowego Dnia Książki dla Dzieci w 2021 roku jest Amerykańska Izba ds. Książek dla Młodych Ludzi (USBBY). 

            Przesłanie dla dzieci napisała światowej sławy autorka dla dzieci, Margarita Engle ze Stanów Zjednoczonych.

            Plakat zaprojektował zdobywca nagrody IBBY im. Hansa Christiana Andersena w 2014 roku, Roger Mello z Brazylii.

            Geneza plakatu: komentarz Rogera Mello

            Zwierzęta i ludzie ze wszystkich kontynentów są inspirowani muzyką słów, ja również – zainspirowała mnie muzyka, rytm i rytm w poetyckich słowach Margarity Engle. Wyjątkowy rytm to puls różnorodności, rytm literatury i sztuki, który pomaga dzieciom na całym świecie odnaleźć w myślach głos „innego” – głos świata.  

            IBBY – ze swoim oddaniem prawom dzieci, ich prawom czytelniczym i prawom do dobrej literatury – zawsze będzie w moim sercu i duszy symbolem harmonijnej polifonii. Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci IBBY to wyjątkowy i znaczący moment każdego roku na świętowanie tego chóru dzieci na całym świecie. Dzieci są różnorodne, poetyckie i filozoficzne; po prostu posłuchaj ich poezji, po prostu posłuchaj rytmu. Słowami Margarity: bicie serca, kopyt i skrzydeł. Próbowałem narysować ten bezgraniczny dźwięk. Muzyka, słowa, obrazy – bez granic. Jak dusza IBBY!

             

            „Muzyka słów”: komentarz Margarity Engle 

            Dla mnie słowa przywracające pokój są osobiste. Pochodzę ze skomplikowanej rodziny uchodźców, imigrantów i ludzi, którzy zdecydowali się zostać tam, gdzie się urodzili. Wolę kochać ich wszystkich jednakowo. Poezja i historie pomagają mi poczuć nadzieję. Rymy, rytmy, a nawet puste przestrzenie między słowami na stronie wywołują w moim umyśle echo, jak piękne dźwięki, które słyszysz przez długi czas po dzwonku. Język to muzyka. Płynie w sposób naturalny i ludzki. Kiedy dzielimy się naszymi historiami i wierszami, nasze umysły uskrzydlają się, latają i spotykają się w powietrzu. Zaczynamy się rozumieć. Stajemy się sąsiadami, a nie obcymi.

            MUZYKA SŁÓW 

            Napisana przez Margaritę Engle 

            Tłumaczenie: Katarzyna Ryrych

             

            Czytając, umysły nasze w przestrzeń wysyłamy.

            Pisząc, palcom naszym śpiewać pozwalamy.

             

            Słowa to głośne bębny i flety na stronie,

            to śpiewające ptaki, to trąbiące słonie,

            szum wodospadów,

            rzeki, co płyną przed siebie,

            motyle, co nad nami wirują gdzieś w niebie!

             

            Zaproszenie do tańca – słowa, rytmy, rymy,

            serca, skrzydła, kopyta biją, gdy tańczymy,

            opowieści – te nowe, historie leciwe,

            fantazje i te inne, codzienne, prawdziwe.

             

            Czy jesteś teraz w domu i dobrze się czujesz,

            czy przez granice w stronę nieznanego wędrujesz –

            opowiadania i wiersze należą do Ciebie.

            A kiedy dzielisz słowa – twój głos to muzyka przyszłości,

            pokój, przyjaźń, nadzieja

            – zwycięstwo radości.

             

            Oryginalna wiadomość do pobrania  Plakat do pobrania  Autorką polskiego plakatu jest Dorota Wojciechowska – Danek

            Źródło: 2 kwietnia – Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci : IBBY – Polska Sekcja

        • DLA ÓSMOKLASISTÓW
          • DLA ÓSMOKLASISTÓW

                   Harmonogram działań UCZNIA SZKOŁY PODSTAWOWEJ w ramach elektronicznej rekrutacji na rok szkolny 2021/2022 do liceów ogólnokształcących, techników i branżowych szkół I stopnia prowadzonych przez m.st. Warszawę.
                    Podgląd oferty edukacyjnej od  28 kwietnia od godz. 10.00. Publikacja  oferty  edukacyjnej  szkół  w  elektronicznym  systemie  rekrutacji pod adresem: https://warszawa.edu.com.pl 

             

            czytaj więcej >>>Rekrutacja 2021/2022

          • Ogólnopolska Sieć Edukacyjna (OSE)

            We wrześniu 2019 roku nasza placówka została podłączona do Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej (OSE). Jest to rządowy program bezpłatnego dostępu do Internetu dla szkół.

             

            OSE to dedykowana sieć łączącą wszystkie szkoły w Polsce, która ma zadanie zapewnić dostęp do szybkiego Internetu, usług i treści edukacyjnych oraz bezpieczeństwo sieci. 

            Operator OSE zapewnia szkołom usługę dostępu do szerokopasmowego Internetu o symetrycznej przepustowości 100 Mb/s, usługi bezpieczeństwa teleinformatycznego obejmujące ochronę przed szkodliwym oprogramowaniem, monitorowanie zagrożeń i bezpieczeństwa sieciowego, w tym wsparcie szkół w podejmowaniu działań zabezpieczających uczniów przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju, oraz usługi ułatwiające użytkownikom OSE dostęp do technologii cyfrowych. Usługi te są świadczone nieodpłatnie.

            Więcej informacji na www.ose.gov.pl

            Program Szkolny Klub Sportowy to działanie systemowe skierowane do uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych.SKS ma na celu stworzenie przestrzeni do dodatkowej aktywności fizycznej, realizowanej w formie zajęć sportowych i rekreacyjnych pod opieką nauczyciela prowadzącego zajęcia wychowania fizycznego w danej szkole. Stanowi także motywację do podejmowania aktywności fizycznej, skupiając się w szczególności na dzieciach i młodzieży o mniejszej sprawności fizycznej, rzadziej podejmujących aktywność fizyczną w czasie wolnym oraz nieobjętych regularnymi formami aktywności fizycznej, np. treningami w klubie sportowym.

        • krokusy
          • Witamy wiosnę!

            Początek astronomicznej wiosny w tym roku przypadł dokładnie w sobotę 20 marca o godz. 10:37, tak więc w niedzielę 21 marca rozpoczęła się kalendarzowa wiosna.

            Tradycyjnie, dzień ten wiąże się m.in. ze zwyczajem topienia marzanny, a dla uczniów  to "dzień wagarowicza".  

            W tym roku uczcimy Pierwszy Dzień Wiosny  inaczej. Nie namawiamy Was drodzy uczniowie do wagarowania z domu od nauki online, ale zapraszamy do wspólnej zabawy przed kamerami podczas  waszych czwartkowych lekcji (25.03.).

            Niech wasze ubranie tego dnia będzie zabawne lub w wiosennych kolorach.

            Możecie zadbać o wiosenne dekoracje biurka i otoczenia przed komputerem.

             Włączając na lekcji kamerę pokażcie na lekcjach nauczycielom i  uczniom  w jaki sposób świętujecie rozpoczęcie wiosny.

            Pomyślcie też o ekologii  i trosce o naszą planetę. Dbajcie  np.  o segregację śmieci, oszczędzanie wody. Pamiętajcie  o tym aby wyłączyć  np. ładowarkę telefonu  z kontaktu,  gdy już z niej  nie korzystacie. Te małe rzeczy tworzą świat lepszym.

             

            Pozdrawiamy

            Samorząd Uczniowski

        • egzamin kl.8
          • 17.03-19.03 Próbny egzamin klas ósmych

            Organizacja przebiegu próbnego egzaminu klas ósmych (test diagnostyczny CKE w zakresie poziomu przygotowania uczniów do egzaminu ósmoklasisty)

            W dniach od 17.03 do 19.03.2021 na terenie szkoły odbywać się będą próbne egzaminy klas ósmych

            (17 marca - język polski, 18 marca - matematyka, 19 marca - język obcy nowożytny).

            Egzaminy będą rozpoczynać się o godzinie 9.00.

            Język polski 120 min (dla uczniów z  dostosowaniami czas wydłużony do 180 min), matematyka 100 min (dla uczniów z  dostosowaniami czas wydłużony  do 150 min), język obcy nowożytny 95 min (dla uczniów z  dostosowaniami czas wydłużony do 140 min). Dostosowanie dotyczące zapisywania przez ucznia odpowiedzi do zadań na komputerze będzie uwzględnione - uczniowie posiadający takie dostosowanie ( egzamin z języka polskiego oraz języka angielskiego) będą zapisywać odpowiedzi przy komputerze.

            Obowiązuje strój galowy. Proszę, aby każdy uczeń miał legitymację. Przypominam, iż uczniowie powinni  mieć na próbnym egzaminie ósmoklasisty z każdego przedmiotu długopis (lub pióro) z czarnym tuszem (atramentem) przeznaczony do zapisywania rozwiązań (odpowiedzi). Dodatkowo na egzaminie z matematyki każdy piszący powinien mieć linijkę. Rysunki – jeżeli trzeba je wykonać – uczniowie wykonują długopisem. Nie wykonuje się rysunków ołówkiem.  Nie można na egzamin wnosić urządzeń telekomunikacyjnych ani z nich korzystać.

             

            W dniach egzaminu uczniowie klas ósmych nie mają innych zajęć dydaktycznych (zajęcia zostaną odwołane).


            Uczniowie mogą przychodzić do szkoły od godz. 8.30. Proszę, aby do godz. 8.55 wszyscy byli obecni.

            8a – wejście przez szatnię,                                                                                                               

            8b – główne wejście,                                                                                                                   

            8c-  wejście od gabinetu pani intendent,

            8d – wejście w module.

            Przypominam o zachowaniu reżimu sanitarnego, m.in. założenie maseczki, zachowanie odpowiedniej odległości od siebie. Czekający na wejście do szkoły albo do sali klasowej zachowują odpowiedni odstęp (co najmniej 1,5 m).

            Przy każdym z wejść do szkoły będzie sprawdzana temperatura ciała ucznia. Tylko zdrowy uczeń może przyjść do szkoły i przystąpić do próbnego egzaminu.

            Po skończonym egzaminie próbnym każdy uczeń powinien udać się do domu, niedopuszczalne jest tworzenie się grup zdających przed szkołą.

            Uczeń przy wejściu do szkoły otrzyma informację, w której sali pisze próbny egzamin i pod tę salę przemieszcza się.                                                                                                                                                   

             Próbne egzaminy będą przeprowadzane w salach: M 201, M 202, M 203, 215, 216, 217, 217a, 218, 219,  222, 211, 201, 123.   

                                                                                                                                                               

            Przyniesione rzeczy (kurtki, czapki, szaliki) uczniowie mogą pozostawić i przywiesić w ustawionych przed każdą salą wieszakach, nie obowiązuje zmiana obuwia.

             

            Urszula Plust

            Wicedyrektor Szkoły

             

        • 60 lat minęło -  jak jeden dzień...
          • 60 lat minęło - jak jeden dzień...

            21 stycznia 2021 roku  to szczególny  dzień w życiu naszej szkoły. Tego dnia po raz pierwszy mury TYSIĄCLATKI przekroczyli uczniowie - odbyło się wówczas uroczyste otwarcie nowego budynku, zwanego przez ówczesnego kierownika szkoły Leonarda Kałęckiego "Pałacem": 

            Jednym z elementów przygotowań do obchodów jubileuszu są organizowane różnorodne konkursy: plastyczne, literackie, filmowe - dotyczące nie tylko historycznych dziejów szkoły, a nawet wybiegających w przyszłość do roku 2070 !

             

          • Chwile utrwalone w kronice szkolnej...

              Film został nagrany w 2011 (pomysł i realizacja) przez absolwenta naszej szkoły Dominika Gawryszewskiego (2002/2003). Prezentuje pierwszy tom kroniki szkolnej, w której pierwszy wpis pochodzi z roku 1961. Przez wiele lat kronika nie była prowadzona, kolejne zapiski pojawiają się dopiero od roku 1989. Powstała wówczas w samorządzie uczniowskim sekcja kronikarska, której  inicjatorką, a potem opiekunką przez wiele lat była pani Elżbieta Miłkowska-Łaszkiewicz z biblioteki szkolnej. Nad tomami od 1-9  pracowała pani Elżbieta Miłkowskiej (Łaszkiewicz), a następne to już  kronikarskie dzieło kolejnej  pani bibliotekarki -  Barbary Michałek ( od 2005 r). 

            W sumie zebrało się już 17 opasłych tomów, które co jakiś czas są udostępniane, a  oglądane przez różne osoby- w tym z zewnątrz, przyprawiają o łezkę w oku.

        • postać ewy wojtyszko
          • "WSPOMNIENIE O SZKOLE" - Ewa Wojtyszko

            Pierwsza relacja  (poza konkursem), którą za zgodą autorki publikujemy - to wspomnienia pani Ewy Wojtyszko -   nauczycielki  Szkoły Powszechnej w Zerzeniu  w latach 1947-1950 - prywatnie żony Wacława Wojtyszki - również nauczyciela naszej szkoły. 

            Wspomnienia te co prawda dotyczą wcześniejszego okresu - czasów szkoły w PRL, ale są niezwykle ciekawe i mogą być źródłem inspiracji.  

            ZAPRASZAMY DO LEKTURY !

            Wspomnienie byłej nauczycielki

                   W Zerzniu pracowałam w latach 1947-1950. Nikt z ówczesnego grona pedagogicznego już nie żyje, a być może osoby, które są emocjonalnie związane ze szkołą (sami do niej uczęszczali lub ich rodzice czy krewni) zechcą usłyszeć kilka wspomnień starej nauczycielki.

            Czasy nie były ciekawe. Skończyła się wprawdzie okupacja hitlerowska, ale upadło Powstanie Warszawskie, a nastała tak zwana „władza ludowa” – wiadomo, nie do śmiechu.

            Bieda, głód, więzienia przepełnione. Lekcje odbywały się w baraku odbudowanym własnymi siłami i kosztem obywateli przy pomocy wójta gminy Wawer śp. Stanisława Krupki. To najszlachetniejszy i najmądrzejszy Człowiek, który życiem swoim dowiódł, że można być uczciwym i pożytecznym, współpracując nawet z najgorszą władzą. Mąż mój, Wacław Wojtyszko, wrócił z więzienia 15 IV 1947 r. schorowany i prawie niedołężny po torturach.

            Trochę odpoczął, ale wkrótce zaczął pracować. Zespół nauczycieli był zgrany, dzieci chętne do nauki. Urządzaliśmy apele, przedstawienia, prelekcje dla rodziców. Jeśli potrzebna była duża sala, wyjmowało się ze ściany deski, dzielące ja na co dzień.

                  Ważnym elementem nauki było wychowanie patriotyczne. Program przewidywał oczywiście „wychowanie obywatelskie” (może to się inaczej wtedy nazywało). Chodziło o to, aby dzieci poznały wielkość „wielkiego brata”, no i szeroko pojęta organizację państwa – Polski Ludowej. Na ścianach wisiały portrety dostojników państwowych.

                Poszła fama, że będzie wizytacja w szkole. Któregoś dnia wchodzę do II klasy, wskazuje na portret Rokossowskiego i pytam: „dzieci, czy wiecie, kto to?”. Podnosi rączkę chłopiec, któremu nieczęsto się to zdarzało. Uradowana mówię: „Powiedz, Franek”. A on zadowolony z siebie: „O, Rusek”. No i wygrał dom i rodzina, w której się pewnie rozmawiało na te tematy. A pani w szkole? Nieważne.

            Dzieci uwielbiały lekcje z Wacławem, moim mężem. Tak się złożyło, że właśnie zastępował mnie przez kilka lekcji wychowania obywatelskiego w klasie siódmej. Wreszcie po kilku tygodniach idę do mojej klasy i rzucam niefrasobliwe pytanie: „Czego was pan nauczył?”.

            „Proszę pani, pan opowiadał nam o walkach Polaków z Niemcami i o bolszewikach, i o tym, kto siedzi w więzieniu…”

            Trochę się zmartwiłam, bo zbliżała się wizytacja. Ale wybrałam najważniejsze elementy z „ustrojowych mądrości”, dzieci zapisały i w ciągu tygodnia nawet te najmniej zdolne recytowały na pamięć.

            No i przyjechał pan wizytator. Ale wtedy mój mąż już nie żył. Wizytator najpierw zapytał w II klasie: „Jaki mamy ustrój?.  Dzieci odpowiadały: socjalistyczny, komunistyczny, demokratyczny…Pytanie powtórzył w klasie III, V, VII … Otrzymał mniej więcej podobne odpowiedzi. Były złe.

            Na konferencji powizytacyjnej zostałam pouczona, że mamy ustrój „dyktatury proletariatu”. Na a jestem żadną nauczycielką, skoro nie umiem wychowywać dzieci w prawdziwie patriotycznym duchu. To były ostatnie dni roku szkolnego. Po wakacjach nie wróciłam do pracy w szkole. Dopiero po 10 latach podjęłam nauczanie, ale w innej placówce.

                 Jeszcze na chwilę wrócę do pracy w Zerzniu. Największym zmartwieniem był brak podręczników i książek do lektury. W małej szafce w „gabinecie” kierownika szkoły (nie mieliśmy nawet pokoju nauczycielskiego) układałam około stu mocno zniszczonych książek.  Na dużej przerwie dzieci przenosiły je do klasy i następowała wymiana. Potem nawiązałam kontakt  z biblioteką publiczną w Wawrze i co dwa tygodnie przyjeżdżał samochód i wymieniał komplet. To były książki nie tylko dla uczniów, ale i dla dorosłych. Raz w tygodniu, wieczorem, przychodzili rodzice, mieli okazję wymienić książkę, czasem wysłuchać referatu na temat wychowania dzieci, dowiedzieć się o postępach własnych pociech albo obejrzeć scenki aktorskie przygotowane z udziałem uczniów.

             

            Ewa Wojtyszko

            Ewa Wojtyszko - podczas uroczystości odsłonięcia pomnika poświęconego pamięci jej męża Wacława.

            ______________________

            Warszawa ul. Mazowiecka 1942 / 43 r.

            Ewa Lasocka - Wojtyszko ze swoimi uczennicami .Z prawej strony Jadwiga Byśkiniewicz - Bochenek , po lewej stronie jej siostra Halina później Karwicka.Idą z kwiatami do grobu Nieznanego Żołnierza.Na drugim planie widoczny patrol niemiecki.

            na fotografii Ewa Wojtyszko z synem Macjejem - 1949- ze zbiorów autorki

  • RODO

  • DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI

    • Logowanie

    • Kontakt

      • Szkoła Podstawowa Nr 109 im. Batalionów Chłopskich w Warszawie
      • 22 277 11 23
      • ul. Przygodna 2 03-991 Warszawa 03-991 Warszawa Poland
  • MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE

  • Liczba wizyt

    liczba odwiedzin: 328193
  • Galeria zdjęć

      brak danych