KONKURSY Z OKAZJI 60-LECIA SZKOŁY
-
Szkolny konkurs plastyczny „ CZTERY PORY ROKU ZE 109-KĄ”
-
Konkurs HISTORYCZNO- LITERACKI O PATRONIE
-
Konkurs „Moja szkoła za lat ... 50” - przyszłość szkoły w obiektywie
-
Konkurs LITERACKO - FILMOWY "WSPOMNIENIE O SZKOLE"
Szczegółowe informacje - w zakładce JUBLILEUSZ 60 LECIA
-
Wyniki VII Międzynarodowego Konkursu Historycznego o Żołnierzach Wyklętych.
„Kochajcie ojczystą ziemię. Kochajcie swoją świętą wiarę i tradycję własnego Narodu. Wyrośnijcie na ludzi honoru, zawsze wierni uznanym przez siebie najwyższym wartościom, którym trzeba służyć całym swoim życiem” –
Witold Pilecki w rozmowie z dziećmi, 1943 rok
Konkurs organizowany był przez Komitet Pamięci Rotmistrza Witolda Pileckiego i miał na celu upamiętnienie Narodowego Dnia Pamięci Żołnierzy Niezłomnych (Żołnierzy Wyklętych), kultywowanie wartości, ideałów i postaw żołnierzy Polskiego Państwa Podziemnego po II wojnie światowej, budzenie i utrwalanie dumy z dziedzictwa narodowego, pogłębienie wiedzy historycznej, doskonalenie umiejętności samodzielnego poszukiwania, gromadzenia i selekcjonowania informacji z różnych źródeł oraz kształtowanie postaw patriotycznych młodzieży poprzez propagowanie i pogłębianie wiedzy o działalności drugiej konspiracji w latach 1944-1963 r. Organizatorzy chcieli też w ten sposób promować młodych twórców i zachęcać ich do doskonalenia umiejętności artystycznych – plastycznych i literackich.
Uczestnicy konkursu mieli za zadanie przygotować pracę artystyczną na temat Żołnierzy Niezłomnych. Zależnie od kategorii wiekowej mogła to być praca plastyczna, laurka, plakat, komiks, wiersz, projekt serii znaczków pocztowych lub banknotów albo krótki film. Prace powinny były charakteryzować się pomysłowością, oryginalnością i samodzielnością wykonania. Konkurs objęty był Patronatem Narodowym Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy. W konkursie uczestniczyły dzieci i młodzież z Polski oraz z wielu polskich szkół dokształcających na całym świecie.
Dwie uczennice SP 109 im. Batalionów Chłopskich znalazły się wśród osób wyróżnionych.
Karolina Pawelec uczennica kl 7d oraz Antonina Kosowska kl 5b.
Serdecznie gratuluję naszym uczennicom sukcesu !
Katarzyna Strzelczyk
WEBINARY DLA RODZICÓW
„Reaguj i wspieraj. Koalicja na rzecz tworzenia bezpiecznego środowiska nauczania na odległość.”
Zapraszamy Rodziców na pierwszy webinar, podczas którego Pan Paweł Łaszkiewicz psycholog, psychoterapeuta, specjalista ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej omówi zagadnienia dotyczące potrzeb psychicznych, społecznych i emocjonalnych dzieci i młodzieży w okresie pandemii. Ekspert odpowie, m. in. na pytania: Jak radzić sobie z przedłużającym się stresem? Jak reagować na symptomy depresji? Jak rozmawiać z dzieckiem o negatywnych konsekwencjach wynikających z pandemii?
TYDZIEŃ WALENTYNKOWY - akcja Samorządu Uczniowskiego - on-line
Samorząd Uczniowski zaprasza na "TYDZIEŃ WALENTYNKOWY"! Zachęcamy wszystkich uczniów i nauczycieli do wspólnej aktywności w trakcie najbliższego tygodnia.
WTOREK (16.02): zmieniamy swoje awatary na Teams np. na obrazek z serduszkiem. Obrazki powinny być związane z Walentynkami.
ŚRODA (17.02): każdy wysyła losowej osobie w Teams jakieś miłe słowa. Zależy nam, aby nie były to tylko osoby z klasy i osoby Wam dobrze znane.
CZWARTEK (18.02): uczniowie i nauczyciele podczas lekcji ubierają się na czerwono lub w strój z motywem serca. W miarę możliwości włączamy kamerkę na wszystkich lekcjach online.
PIĄTEK (19.02): Samorząd Uczniowski ogłosi w Librusie wyniki konkursu na najpiękniejszy wiersz walentynkowy przygotowany w ciągu tego tygodnia przez każdą klasę. Najładniejsze wiersze zostaną również opublikowane na stronie internetowej szkoły wraz z listą laureatów.
Uwaga! Wszystkie wiersze, wychowawcy klas lub przewodniczący klas, przesyłają do czwartku (18.02) poprzez Teams do przewodniczącej Samorządu Uczniowskiego - Poli Maciejewskiej.
opiekunowie Samorządu Uczniowskiego
Marta Biedrzycka, Agata Cygan
PONIEDZIAŁEK (15.02): wieczorek walentynkowy - o godzinie 17.30, zorganizowany w ramach wspólnego spotkania na Teams. Na Wieczorek walentynkowy uczniowie przygotują kartki walentynkowe, wiersze lub cytaty, związane ze świętem i włączą się do wspólnej zabawy.
Dzień Bezpiecznego Internetu w naszej świetlicy szkolnej
9 lutego 2021 uczniowie klas I - nasze Świetliczaki - miały okazję uczestniczyć w zajęciach nt. "Bezpieczeństwa Dzieci w Sieci".
Na podstawie programu Sieciaki stworzyliśmy podstawowe zasady korzystania z INTERNETU, obejrzeliśmy filmiki edukacyjne, pokolorowaliśmy SIECIAKOmazaki...
Zajęcia przygotowała i poprowadziła Pani Ola Floriańska
Bardzo dziękujemy
1
Wielkie dzięki !!!
Wszystkim wolontariuszom naszej szkoły, biorącym udział w tym nietypowym 29. Finale WOŚP, bardzo dziękujemy!!!
Każda złotówka, którą zebraliście, pomaga nie tylko realizować główny cel finału (pomoc laryngologii, otolaryngologii i diagnostyki głowy), ale i wspierać Polaków w ich codziennej walce z COVID-19.
Zebrana wczoraj kwota to ponad 47.000 zł - jesteście wielcy!!!
Bardzo dziękujemy, serdecznie pozdrawiamy i życzymy zdrowia!
Sztab WOŚP przy SP 109
AKCJA "Tusz do paki"
Miło nam poinformować, że nasza Szkoła bierze udział w ogólnopolskiej akcji ekologiczno-edukacyjnej „Tusz do paki”.
W naszej placówce zostały umieszczone pojemniki na zużyte tusze do drukarek komputerowych do których dzieci mogą wrzucać puste tusze zużyte w domu lub pracy rodziców.
Celem akcji jest edukacja ekologiczna dzieci, a dzięki nim również dorosłych, w zakresie segregacji tuszów do drukarek-tzw. kartridży. Zbieramy tylko tusze atramentowe, nie zbieramy laserowych tonerów.
Zachęcamy uczniów do przyniesienia z domu zużytych tuszów z drukarek atramentowych i wrzucenia ich do przygotowanych kartonów. Zebrane w ten sposób odpady przekażemy do recyklingu i zakupimy karmę dla bezdomnych zwierząt.
Ucząc się w domu ciągle możemy pomagać zwierzakom. Wystarczy, że pustego tuszu nie wyrzucisz do kosza. Po powrocie do szkoły pamiętaj wrzucić tusz do paki, bo w schronisku ciągle pomocy potrzebują zwierzaki. "
Jestem EKO SP109
ks. Łukasz Sikorski
Organizacja przebiegu próbnego egzaminu klas ósmych
W dniach od 02.02 do 04.02.2021 na terenie szkoły odbywać się będą próbne egzaminy klas ósmych (2 lutego - język polski, 3 lutego - matematyka, 4 lutego - język obcy nowożytny).
Egzaminy będą rozpoczynać się o godzinie 9.00. Język polski 120 min (dla uczniów z dostosowaniami czas wydłużony do 180 min), matematyka 100 min (dla uczniów z dostosowaniami czas wydłużony do 150 min), język obcy nowożytny 95 min (dla uczniów z dostosowaniami czas wydłużony do 140 min).
Obowiązuje strój galowy. Proszę, aby każdy uczeń miał legitymację. Przypominam, iż uczniowie powinni mieć na próbnym egzaminie ósmoklasisty z każdego przedmiotu długopis (lub pióro) z czarnym tuszem (atramentem) przeznaczony do zapisywania rozwiązań (odpowiedzi). Dodatkowo na egzaminie próbnym z matematyki każdy piszący powinien mieć linijkę. Rysunki – jeżeli trzeba je wykonać – uczniowie wykonują długopisem. Nie wykonuje się rysunków ołówkiem. Nie można na próbny egzamin ósmoklasisty wnosić urządzeń telekomunikacyjnych ani z nich korzystać.
W dniach egzaminu uczniowie klas ósmych nie mają innych zajęć dydaktycznych (zajęcia zostaną odwołane).
Uczniowie mogą przychodzić do szkoły od godz. 8.30. Proszę, aby do godz. 8.55 wszyscy byli obecni.
8a – wejście przez szatnię,
8b – główne wejście,
8c- wejście od gabinetu pani intendent,
8d – wejście w module.Przypominam o zachowaniu reżimu sanitarnego, m.in. założenie maseczki, zachowanie odpowiedniej odległości od siebie. Czekający na wejście do szkoły albo do sali klasowej zachowują odpowiedni odstęp (co najmniej 1,5 m).
Tylko zdrowy uczeń może przyjść do szkoły i przystąpić do próbnego egzaminu.
Po skończonym egzaminie próbnym każdy uczeń powinien udać się do domu, niedopuszczalne jest tworzenie się grup zdających przed szkołą.
Przy każdym z wejść do szkoły będzie sprawdzana temperatura ciała ucznia.
Uczeń przy wejściu do szkoły otrzyma informację, w której sali pisze próbny egzamin i pod tę salę przemieszcza się.
Próbne egzaminy będą przeprowadzane w salach: M 201, M 202, M 203, 218, 219, 217a, 222, 123. Przyniesione rzeczy (kurtki, czapki, szaliki) uczniowie mogą pozostawić i przywiesić w ustawionych przed każdą salą wieszakach, nie obowiązuje zmiana obuwia.
Urszula Plust Wicedyrektor Szkoły
Zaproszenie do udziału w konsultacjach "Jaki Wawer dla młodzieży?"
Szanowni Państwo,
poniżej przesyłamy informację oraz link do konsultacji społecznych dotyczących potrzeb młodzieży z Wawra.
Nasze konsultacje kierujemy do młodzieży, która:
• mieszka w Wawrze
• uczy się w 7-8 klasie szkoły podstawowej lub szkole ponadpodstawowej w dzielnicy i poza nią
Konsultacje trwają do 6 marca 2021
Jak można wziąć udział w konsultacjach:
• Wypełnić ankietę on-line do 14 lutego
• Porozmawiać z na spotkaniach – terminy spotkań zależą od sytuacji epidemicznej:
w poniedziałek 22 lutego
w czwartek 25 lutego
Spotkania planujemy w formule on-line na platformie ZOOM. Jeżeli jednak młodzież wróci do szkół - zmienimy formułę spotkań na warsztat stacjonarny z zachowaniem reżimu sanitarnego.
O ostatecznej formie spotkań i sposobie zapisów poinformujemy 15 lutego.
Link do konsultacji: http://konsultacje.um.warszawa.pl/jaki_wawer_dla_mlodziezy
Link do ankiety: https://www.webankieta.pl/ankieta/594848/ankieta-dla-mlodziezy-z-wawra.html
Dorota Głażewska Główny specjalista URZĄD M.ST. WARSZAWY Dzielnica Wawer Wydział Organizacyjny dla Dzielnicy
Podsumowanie projektu terapeutycznego w ramach Warszawskich Inicjatyw Edukacyjnych - WIE
"Słyszę, czuję, tworzę" - program arteterapeutyczny z elementami muzykoterapii i sensoplastyki
W ramach XV edycji Warszawskich Inicjatyw Edukacyjnych SP 109 otrzymała dofinansowanie na realizację projektu dotyczącego działań na rzecz uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
W ramach projektu został zrealizowany program atreterapeutyczny z elementami muzykoterapii i sensoplastyki "Słyszę, czuję, tworzę", który zakładał osiągnięcie mierzalnych i niemierzalnych efektów poprzez pobudzenie wszystkich zmysłów: wzroku, słuchu, węchu, dotyku w połączeniu z prostym muzykowaniem.
Cele główne programu, to:
- rozładowanie napięć i nagromadzonych negatywnych emocji,
- rozwój emocjonalny, wspieranie stabilizacji emocjonalnej,
- rozwój społeczny, integrowanie grupy, kształtowanie umiejętności pracy w parach i w grupie,
- poznawanie siebie i świata, wychodzenie ze schematów,
- twórcza ekspresja, poznawanie nowych form wyrazu i działań artystycznych,
- rozwijanie motoryki dużej i małej, usprawnianie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej,
- umuzykalnianie, doskonalenie umiejętności naśladowania określonych rytmów;
W ramach projektu został zaplanowany cykl zajęć o charakterze arteterapeutycznym:
- warsztaty z elementami sensoplastyki - bazujące na twórczych działaniach z wykorzystaniem metody Integracji sensorycznej, wspierające motorykę dużą i małą, koordynację wzrokowo-ruchową, mające na celu stworzenie dzieciom takiej przestrzeni i mozliwości, by mogły wspolnie wyrażać siebie w procesie tworzenia dzieł plastycznych;
- warsztaty z elementami muzykoterapii - opierajace się na prostym muzykowaniu z wykorzystaniem instrumentu Bum bum rurki, rozwijające ekspresję muzyczną, poczucie rytmu, wrażliwość oraz pamięć słuchową, koordynację słuchowo-wzrokowo-ruchową, koncentrację uwagi, spostrzegawczość, pobudzające wyobraźnię i kreatywność dzieci;
- kreatywne warsztaty ze specjalistą - animatorem ceramiki, które niestety nie doszły do skutku w zaplanowanym terminie ze względu na zaistniałą sytuację związaną z Covid19 i zamknięciem placówek szkolnych;
WARSZTATY Z ELEMENTAMI SENSOPLASTYKI:
GALERIA ZDJĘĆ:
Praca grupowa - AKWARIUM - z wykorzystaniem techniki frottage, kredek o różnych kształtach oraz farb strukturalnych, stemplowania słomką, oraz przyklejania trójwymiarowych elementów
Praca grupowa - DOMKI W LESIE - wykorzystanie różnych faktur i grubości materiałów plastycznych, stemplowanie paluszkami z użyciem pasty do zębów
Praca grupowa - GWIADKA Z NIEBA - wykorzystanie gwiazdek w formie zdrapek, dekorowanie za pomocą drewnianych patyczków
Praca grupowa - BAŚNIOWY DOMEK - z wykorzystaniem kartoników - zdrapek dzieci tworzyły kolorowe domki zdrapując farbę drewnianym patyczkiem
Indywidualne zabawy w pudełku sensorycznym - POSZUKIWACZ SKARBÓW - z użyciem elementów metody integracji sensorycznej, dzieci miały okazję za pomocą zmysłu dotyku doświadczac różnorodnych faktur
WARSZTATY Z ELEMENTAMI MUZYKOTERAPII BUM BUM RURKI:
Uczniowie z wielkim zapałem i skupieniem uczestniczyli w warsztatach Bum bum rurki, na których uczyli się grać na tym niecodziennym instrumencie. Bawili się tymi kolorowymi tubami, układali z nich gamę, uderzali nimi o siebie, bądź o dłoń lub dowolny przedmiot, wytwarzając w ten sposób różne dźwięki, naśladując rytmiczne sekwencje, uczyli się grać proste melodie.
Wspólnie nauczyliśmy się grać gamę C-dur oraz kilka utworów m.in.:
- "Biedroneczka",
- "Dwa malutkie misie",
- "Kosi, kosi łapci",
- "Pojedziemy na łów",
- "Pszczółka śpi w ogrodzie",
- "Siała baba mak",
- "Tańczymy labada",
- "Te opolskie dziouchy",
- "Wlazł kotek na płotek";
GALERIA ZDJĘĆ:
WARSZAWSKI KONKURS PLASTYCZNY "PALCEM MALOWANE":
Dodatkowo, jako zwieńczenie projektu został zorganizowany i przeprowadzony I warszawski konkurs plastyczny "Palcem malowane" dla oddziałów przedszkolnych i uczniów klas I-III.
Konkurs dedykowany był uczniom uczestniczącym w zajęciach specjalistycznych: terapii ręki, integracji sensorycznej, terapii pedagogicznej lub logopedycznej.
Celem konkursu było:
- doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz ćwiczenie precyzyjnych ruchów palców i nadgarstka poprzez malowanie palcami,
- kształtowanie twórczej ekspresji i rozbudzanie wyobraźni plastycznej,
- możliwość doświadczenia i utrwalania określonych wrażeń dotykowych,
- rozładowanie emocji, napięcia poprzez techniki arteterapeutyczne,
- rozwijanie koncentracji uwagi poprzez skupienie się na zadaniu,
- nabywanie nowych doświadczeń,
- prezentacja swoich umiejętności, zdolności plastycznych oraz wspólna praca terapeuty, rodzica i dziecka.
Wyłaniając zwycięzców Jury brało pod uwagę:
- oryginalność, pomysłowość, twórcze podejście do tematu,
- samodzielność oraz jakość wykonanej pracy.
Konkurs spotkał się z dużym zainteresowaniem, wpłynęło wiele pięknych prac spośród których Jury wybrało 18, które zostały nagrodzone w postaci dyplomów oraz nagród rzeczowych. Na stronie szkoły powstała internetowa galeria prac laureatów i osób wyróżnionych w konkursie.
GALERIA ZDJĘĆ:
Nagrodzone prace uczniów klas pierwszych
Nagrodzone prace uczniów klas drugich
Nagrodzone prace uczniów klas trzecich
Projekt realizowały:
logopeda i terapeuta SI - Dagmara Chojnacka
terapeuta pedagogiczny - Sylwia Łasek-Marmur
SZKOLNE MISTRZOSTWA TABLICZKI MNOŻENIA
W dniach 16 - 18.12.2020r. odbyły się Szkolne Mistrzostwa Tabliczki Mnożenia. W rozgrywkach drużynowych oraz indywidualnych rywalizowali uczniowie klas 4-8. Zadaniem każdego ucznia było w czasie 3 minut wykonać jak najwięcej przykładów z tabliczki mnożenia.
WYNIKI KONKURSU INDYWIDUALNEGO:
KLASY 4 - 6:
I miejsce - Małgorzata Chmielewska 6c - 81 pkt.
II miejsce - Aleksander Szczodrak - 5a - 79 pkt.
III miejsce - Albert Mechecki 6a oraz Marek Borkowski 6d - po 74 pkt.
KLASY 7-8:
I miejsce - Anna Hoffman 7a - 108 punktów
II miejsce - Ignacy Waszkiewicz 7c oraz Jan Ludzia 8b - po 96 pkt.
III miejsce - Amelia Kempińska 8a oraz Emilia Krzyżanowska 8d - po 90 pkt.
WYNIKI KONKURSU DRUŻYNOWEGO:
Klasy ósme:
I miejsce -8a - 959 pkt. II miejsce -8b - 917 pkt. III miejsce -8d - 854 pkt. IV miejsce- 8c - 823 pkt.
Klasy siódme:
I miejsce - 7c - 935 pkt. II miejsce 7a - 824 pkt. III miejsce - 7b - 778 pkt. IV miejsce - 7d - 676 pkt.
Klasy szóste:
I miejsce - 6c - 720 pkt. II miejsce - 6d - 631 pkt. III miejsce - 6a - 537 pkt. IV miejsce - 6b - 417 pkt.
Klasy piąte:
I miejsce - 5a - 544 pkt. II miejsce - 5c - 542 pkt. III miejsce - 5b - 401 pkt.
Klasy czwarte:
I miejsce - 4b - 367 pkt. II miejsce - 4a - 361 pkt. III miejsce - 4c - 350 pkt. IV miejsce - 4d - 341 pkt.
21-22 STYCZNIA świętują babcie i dziadkowie
DZIEŃ BABCI, święto obchodzone w Polsce od 1964 roku. Dzień Babci jest świętem, podczas którego wnuki składają życzenia swoim babciom - najlepszy sposób to kartki na Dzień Babci! To taki szczególny dzień w roku, kiedy można wyrazić im wdzięczność za trud i oddanie.
Jest wiele powodów do podziękowań, począwszy od troski i opieki nad wnukami, przez dobre słowo i miłość do bliskich, wpajanie zasad moralnych, kształtowanie wiary, przekazywanie tradycji rodzinnych, dawanie przykładu obowiązkowości i pracowitości, naukę miłości do Ojczyzny, aż po bardziej przyziemne powody jak obdarowywanie słodyczami i prezentami oraz przygotowywanie ulubionych dań. W Dzień Babci na całym świecie wysyłane są babciom laurki i kartki. Organizowane są występy i akademie w szkołach oraz przedszkolach, na które zapraszane są babcie.
Dzień Babci w zależności od części świata obchodzony jest w różnych datach: 21 stycznia – Polska, Bułgaria 26 stycznia – Hiszpania 11 lutego – Wielka Brytania Pierwsza niedziela marca – Francja 26 lipca – Brazylia 2 października – Włochy 15 października – nieoficjalne święto w Rosji.
W niektórych państwach święto babć jest połączone z Dniem Dziadka.
DZIEŃ DZIADKA to święto obchodzone w Polsce od lat 80. XX wieku. W Stanach Zjednoczonych obchodzony jest Narodowy Dzień Dziadków, który wypada we wrześniu w pierwszą niedzielę po Święcie Pracy.
W Japonii nie ma święta Dnia Babci ani Dnia Dziadka, obchodzi się tam Dzień Szacunku dla Wieku. W Japonii starsi ludzie uważani są za bardzo przydatnych i wyjątkowo często dożywają 100 lat.
Odbiór nagród zdobytych w I warszawskim konkursie plastycznym "PALCEM MALOWANE"
Z przyjemnością informujemy, że od poniedziałku 25 stycznia w sekretariacie szkoły laureaci oraz osoby wyróżnione mogą odbierać nagrody i dyplomy zdobyte w I warszawskim konkursie plastycznym „Palcem malowane”.
Dziękujemy wszystkim, którzy podjęli wyzwanie, zwycięzcom gratulujemy i zachęcamy do wzięcia udziału w kolejnych edycjach konkursu.
Poniżej przypominamy listę zwycięzców:
ODDZIAŁ PRZEDSZKOLNY
WYRÓŻNIENIE:
Jeremi Krajanowski, SP NR172, terapeuta BARBARA ŻBIKOWSKA
KLASY PIERWSZE
MIEJSCE 1
Krzysztof Chaja , SP NR 128, terapeuta AGNIESZKA BIAŁKOWSKA
MIEJSCE 2
Kamil Łapacz , SP NR 128, terapeuta AGNIESZKA BIAŁKOWSKA
ALICJA MIŚKIEWICZ , SP NR 139, terapeuta EWELINA NIEDZIELSKA
MIEJSCE 3
Helena Korolczuk, SP NR 139, terapeuta EWELINA NIEDZIELSKA
Milena Woźniak , SP NR 143, terapeuta BOŻENA ADAMCZYK
WYRÓŻNIENIE
Jan Hałasiewicz, SP NR 139, terapeuta EWELINA NIEDZIELSKA
KLASY DRUGIE
MIEJSCE 1
Zofia Dopadko , SP NR 150, terapeuta AGNIESZKA TARAPATA
MIEJSCE 2
Krzysztof Gajewski, SP NR 124, terapeuta BARBARA FRELEK
MIEJSCE 3
Franciszek Siedlarz , SP NR 124, terapeuta MAŁGORZATA ZAMBRZYCKA CHODNICKA
WYRÓŻNIENIE
Wojciech Michalec, SP NR 109, terapeuta DAGMARA CHOJNACKA
Zofia Hałasiewicz, SP NR 139, terapeuta EWELINA NIEDZIELSKA
Marcin Skomra, SP NR 109, terapeuta SYLWIA ŁASEK-MARMUR
KLASY TRZECIE
MIEJSCE 1
Anna Wyszkowska , SP NR 139, terapeuta EWELINA NIEDZIELSKA
MIEJSCE 2
Aleksander Żółtek , SP NR 150, terapeuta AGNIESZKA TARAPATA
MIEJSCE 3
Karol Byś , SP NR 150, terapeuta AGNIESZKA TARAPATA
WYRÓŻNIENIE:
Daryna Martyniuk, SP NR 109 , terapeuta SYLWIA ŁASEK-MARMUR
Urszula Pałczyńska, SP NR 109, terapeuta SYLWIA ŁASEK-MARMUR
Dziękujemy za udział w konkursie
Organizatorki: Dagmara Chojnacka i Sylwia Łasek-Marmur
Odbiór nagród zdobytych w II warszawskim konkursie plastycznym "W WARSZAWSKICH SZKOŁACH LENIWE SĄ TYLKO ÓSEMKI"
Zapraszamy wszystkich laureatów i osoby wyróżnione po odbiór nagród zdobytych w II warszawskim konkursie plastycznym „W WARSZAWSKICH SZKOŁACH LENIWE SĄ TYLKO ÓSEMKI”.
Wszystkim uczestnikom serdecznie dziękujemy i zapraszamy do udziału w przyszłym roku w kolejnej edycji konkursu.
Nagrody i dyplomy można odbierać od poniedziałku 25 stycznia w sekretariacie szkoły.
Poniżej przypominamy listę zwycięzców:
KLASY PIERWSZE
MIEJSCE 1
Jakub Jędrzejewski, SP NR 172, terapeuta BARBARA ŻBIKOWSKA
MIEJSCE 2
Brayan Kaszyński, SP NR 307, terapeuta KATARZYNA GOLEC
MIEJSCE 3
Bartosz Skubida, SP NR 307, terapeuta KATARZYNA GOLEC
WYRÓŻNIENIE
Mateusz Krukowski, SP NR 307, terapeuta KATARZYNA GOLEC
KLASY DRUGIE
MIEJSCE 1
Amelia Stein, SP NR 139, terapeuta EWELINA NIEDZIELSKA
MIEJSCE 2
Sandra Bazylczuk, SP NR 307, terapeuta KATARZYNA GOLEC
MIEJSCE 3
Kacper Krawczyk, SP NR 25, terapeuta AGNIESZKA ZABŁOCKA JURKA
WYRÓŻNIENIE
Kalina Sobczak, SP NR 139, terapeuta EWELINA NIEDZIELSKA
Tomasz Szczepaniak, SP NR 222, terapeuta MONIKA ŚCIUBA
Tomasz Skowyrski, SP NR 172, terapeuta MONIKA SKOŁOŻYŃSKA
Lew Cichocki, SP NR 222, terapeuta MONIKA ŚCIUBA
KLASY TRZECIE
MIEJSCE 1
NU YENNHI TON, SP NR 25, terapeuta AGNIESZKA ZABŁOCKA JURKA
PHAM YEN NHI, SP NR 25, terapeuta AGNIESZKA ZABŁOCKA JURKA
MIEJSCE 2
Małgorzata Sitkiewicz, SP NR 139, terapeuta EWELINA NIEDZIELSKA
Emilia Zawistowska, SP NR 25, terapeuta AGNIESZKA ZABŁOCKA JURKA
MIEJSCE 3
Weronika Lepianka, SP NR 109, terapeuta SYLWIA ŁASEK-MARMUR
WYRÓŻNIENIE
Szymon Gulina, SP NR 172, terapeuta KATARZYNA KORCZYŃSKA
Anna Wyszkowska, SP NR 139, terapeuta EWELINA NIEDZIELSKA
Dziękujemy za udział w konkursie
Organizatorki: Sylwia-Łasek Marmur i Dagmara Chojnacka
"JESTEM EKO - SP109" zachęca do pomocy w mroźny zimowy czas
Dokarmianie ptaków zimą: jak to robić dobrze?
Na pewno wielu z Was zastanawia się, czy trzeba dokarmiać ptaki w zimie? W poniższym tekście odpowiemy sobie na to pytanie oraz wiele innych:, kiedy rozpocząć dokarmianie, jak prawidłowo pielęgnować karmnik, czym karmić ptaki, czego unikać.
Czy dokarmianie ptaków jest potrzebne?
Czas zima to trudny czas dla ptaków. Wiele raz trudno znaleźć im cokolwiek do jedzenia, gdyż wszystko zasypał śnieg. Poszukiwania pożywienia na mrozie pochłaniają cenną energię. W świecie pokrytym śniegiem często możemy spotkać wróble, mazurki, sikory, dzięcioły, kawki, gawrony, kosy oraz wiele innych gatunków ptaków, także w okolicach nasz szkoły.. Wielu ptakom nie uda się przetrwać ciężkich zimowych warunków – niskiej temperatury i opadów, bez naszej pomocy. Aby pomóc im w przetrwaniu zimy można je dokarmiać.
Ptaki często przylatują w pobliże naszych domów, ogrodów gdyż wiedzą doskonale, że mogą spodziewać się "darmowych smakołyków". Ptaki bardzo szybko przyzwyczajają się do takiego źródła pokarmu i dłuższe przerwy w dostarczaniu im pożywienia mogą być dla nich niebezpieczne.
Karmnik – ptasia stołówka
Warto umieścić karmnik dla ptaków w przy domowym ogródku. Karmnik powinien zabezpieczać pokarm przed rozwianiem, zasypaniem i zamoczeniem - musi mieć daszek chroniący pokarm przed deszczem i śniegiem oraz osłonę przed wiatrem. Jednocześnie powinien zapewniać ptakom bezpieczeństwo.
Pamiętajcie, że karmnik może przyciągać drapieżniki (np. koty), dlatego umieśćmy go tak, aby utrudnić dostanie się im do niego. Powinien być zamocowany solidnie, aby nie spadł, gdy przyjdzie silny wiatr.
Czym warto karmić ptaki?
Zapamiętaj, że do karmienia ptaków używamy tylko naturalnych produktów – nieprzetworzonych przez człowieka! Mogą to być kasze, zboża, płatki owsiane, ziarna słonecznika, dyni, orzechy, suszone owoce oraz gotowe mieszanki nasion dla dzikich ptaków. Dla wielu gatunków ptaków przysmakiem jest tłuszcz zwierzęcy (słonina lub łój), a także zalane roztopionym tłuszczem nasiona i orzechy - tzw. zimowe kule.
Czym nie można karmić ptaków?
Nasi mali przyjaciel są często dokarmiani w sposób przypadkowy i nieprzemyślany, a niewłaściwy rodzaj pokarmu powoduje więcej szkód niż pożytku. Głodne ptaki zjedzą wszystko, ale efekty mogą być tragiczne.
Ptaków nie wolno karmić produktami, które zawierają sól – tj. orzeszkami solonymi, soloną słoniną, słonym pieczywem. Bardzo niebezpieczny jest pokarm zepsuty np.: spleśniałe pieczywo. Nie wolno dawać ptakom nieugotowanego pęczaku oraz innych pęczniejących w przewodzie pokarmowym ziaren!
Pochwal się jak Ty pomagasz ptakom przetrwać zimę !
Napisz do NAS ! Prześlij fotografię!
Ks. Łukasz Sikorski
opiekun szkolnego zespołu
KOMUNIKAT Ministerstwa Edukacji i Nauki
Szanowni Państwo,
od poniedziałku, 18 stycznia br. uczniowie klas I-III szkół podstawowych, a także uczniowie szkół specjalnych wracają do nauki stacjonarnej w ścisłym reżimie sanitarnym. Możliwe będzie realizowanie praktycznej nauki zawodu w szkołach i placówkach prowadzących kształcenie zawodowe. Uczniowie klas IV-VIII szkół podstawowych, szkół ponadpodstawowych, placówek kształcenia ustawicznego i centrów kształcenia zawodowego nadal będą się uczyć zdalnie, poza wyjątkami dotyczącymi kształcenia zawodowego.
Szczegóły dotyczące funkcjonowania szkół i placówek znajdą Państwo w komunikacie MEiN, który wraz z nowymi regulacjami prawnymi dołączam do wiadomości. Informacje te zamieściliśmy również na naszej stronie internetowej https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/organizacja-nauki-w-szkolach-i-placowkach-po-feriach.Wytyczne MEiN, GIS i MZ dla szkół
Opracowane wspólnie przez MEiN, Ministerstwo Zdrowia i Głównym Inspektoratem Sanitarnym wytyczne dla dyrektorów szkół. mają na celu przede wszystkim zwiększenie bezpieczeństwa zarówno uczniów, jak i kadry pedagogicznej, a także rodziców.
Wytyczne te w dużym stopniu opierają się na zapisach znanych już m.in. z września 2020 r. Znajdują się w nich rekomendacje dotyczące zasad organizacji zajęć, higieny, czyszczenia i dezynfekcji pomieszczeń oraz powierzchni, organizowania gastronomii czy postępowania w przypadku podejrzenia zakażenia u pracowników szkoły.
Zachęcamy do zapoznania się z wytycznymi
- dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkole podstawowej i innych form wychowania przedszkolnego oraz instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3: Wytyczne dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkole podstawowej i innych form wychowania przedszkolnego oraz instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3
- dla szkół podstawowych klas I-III : Wytyczne MEiN, MZ i GIS dla klas 1-3 szkół podstawowych
- dla szkół i placówek realizujących edukację stacjonarnie: zalecenia dla dyrektorów publicznych i niepublicznych szkół i placówek, które znajdują się w strefie czerwonej/żółtej
SANEPID - udostępnianie danych osobowych
Szanowni Państwo,
W związku z szeregiem pytań ze strony rodziców / opiekunów prawnych, związanych z udostępnianiem danych osobowych do sanepidu w przypadku potwierdzonego w placówce zakażenia, poniżej plik z krótką informacją.
Powrót uczniów klas I-III do szkoły od 18.01.2021
Szanowni Rodzice, Opiekunowie, Drodzy Uczniowie klas 1-3,
informuję, że zgodnie z wczorajszą konferencją Ministra Edukacji i Nauki i Ministra Zdrowia od 18 stycznia 2021 r. wznawiamy nauczanie stacjonarne w klasach 1-3. Powrót uczniów do szkół będzie możliwy jedynie w reżimie sanitarnym, według procedur bezpieczeństwa na podstawie wytycznych GIS i MZ.
Dyrektor Szkoły
Hanna Ratańska-Szot
Wytyczne_MEiN,_MZ_i_GIS_dla_klas_I-III_szkół_podstawowych.pdf 0.18MB
Wytyczne_MEiN,_MZ_i_GIS_dla_klas_I-III_szkół_podstawowych.docx 0.14MB
Szanowni Rodzice, Opiekunowie, Drodzy Uczniowie klas 1-3,
informuję, że od 18 stycznia 2021 r. wznawiamy zajęcia opiekunczo - wychowawcze stacjonarne dla uczniów klas 1-3.
Powrót uczniów do świetlicy szkolnej będzie możliwy jedynie w reżimie sanitarnym, według procedur bezpieczeństwa na podstawie wytycznych GIS i MZ oraz Regulaminu Świetlicy w Szkole Podstawowej nr 109 w Warszawie ul. Przygodna 2
Regulamin świetlicy szkolnej SP109 ważny od 18.01.2021.pdf
Kierownik świetlicy szkolnej
Monika Zimny
Archiwum Aktualności
Aktualności
- Wręczenie dyplomów - Olimpusek sesja zimowa 2023/24 - j. angielski
- Mobilny Serwis Rowerowy
- mały Wielki 109-tki Szkolny Budżet Obywatelski dla kl. 0-3
- ZEBRANIAE Z RODZICAMI
- Podsumowanie warszawskiego konkursu „Mój Przyjaciel Robot”
- 3 maja - NARODOWE ŚWIĘTO KONSTYTUCJI TRZECIEGO MAJA
- 6 edycja Szkolnych Zawodów Speedcubingu
- 25 IV ŚWIATOWY DZIEŃ PINGWINA- Przyjaciel z mroźnej krainy
- BUDŻET OBYWATELSKI - dla klas 0-3
- DZIEŃ JĘZYKA ANGIELSKIEGO w kl. 1-3
- Kampania Rowerowy Maj 2024 zbliża się wielkimi krokami...
- 27 IV - Wawerskie Sprzątanie Lasu
- 23 IV Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich
- 22 IV - Dzień Ziemi
- ŁĄCZY NAS PAMIĘĆ Akcja społeczno – edukacyjna „Żonkile”
- 15 IV - Międzynarodowy Dzień Kombatanta
- SP 109-tka Szkołą w Sąsiedztwie - apel
- DZIEŃ OTWARTY
- Światowy Dzień Świadomości Autyzmu
- #podcast #psychogadki