• skarpetki kolorowe
          • 21 III Światowy Dzień Zespołu Downa

             W ten wyjątkowy dzień zachęcamy do założenia skarpetek – najlepiej trzech (bo przecież w zespole Downa są 3 chromosomy w 21 parze) i w różnych, wesołych kolorach! – zachęcają organizatorzy ŚDZD. Kolorowe skarpetki to symbol solidaryzowania się z osobami z Zespołem Downa. Celem tej akcji jest podniesienie świadomości na temat życia i potrzeb osób z zespołem Downa. Skarpetki mogą być w paski, w kropki, za kolano lub tuż przy kostce, mogą być z różnych, niepasujących do siebie par.Jeśli jednak skarpetki to dla Was za mało – załóżcie kolorowe ubrania. Kolory przewodnie ŚDZD to granatowy i czerwony

            W tym roku kampania Światowego Dnia Zespołu Downa skupia się na pytaniu „Włączanie społeczne - co to znaczy?” (#InclusionMeans). Tego dnia szczególnie pochylamy się nad problemem zwiększenia efektywności działań i systemów umożliwiających osobom z Zespołem Downa pełne uczestnictwo w życiu społecznym oraz organizowania wsparcia ich samodzielności.

            Jednym z tradycyjnych już sposobów włączenia się do obchodów Dnia Zespołu Downa jest założenie niepasujących, kolorowych skarpetek (akcja #LotsOfSocks).

            Światowy Dzień Zespołu Downa, ang. World Down Syndrome Day (WDSD) – niektórzy nazywają go "Dniem 21 chromosomu" święto obchodzone corocznie 21 marca z inicjatywy Europejskiego Stowarzyszenia Zespołu Downa (ang. Down Syndrome International, DSI) ustanowione w 2005 roku, od 2012 roku pod patronatem Organizacji Narodów Zjednoczonych.

            Pomysłodawcą był Stylianos E. Antonarakis – genetyk z uniwersytetu w Genewie, a inauguracja WDSD miała miejsce w Singapurze 21 marca 2006 roku zorganizowana przez angielską organizację Down's Syndrome Association (DSA).

            Data obchodów nie jest przypadkowa – dzień 21 marca patronuje rozpoczynającej się wiośnie i narodzinom ludzi niezwykłych, data wiąże się również z istotą zaburzenia – trisomią 21 chromosomu. 

            Z tej okazji na całym świecie odbywają się imprezy, których celem jest zwiększenie świadomości społecznej dotyczącej zespołu Downa, propagowanie praw i dobra ludzi z tą wadą genetyczną i integracja z nimi.

            W grudniu 2011 Zgromadzenie Ogólne ONZ potwierdziło celowość obchodów na arenie międzynarodowej rezolucją A/RES/66/149. Od 2012 roku obchody odbywają się oficjalnie pod auspicjami Organizacji Narodów Zjednoczonych.

            W Polsce pierwszą organizacją, która włączyła się w obchody w 2006 roku było Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom i Młodzieży Specjalnej Troski „Jeden Świat” w Białymstoku.

             

            https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%9Awiatowy_Dzie%C5%84_Zespo%C5%82u_Downa

        • 145
          • 18 III DZIEŃ MÓZGU

            Po raz pierwszy obchodzony był 18 marca 1998 roku. Celem obchodów tego dnia jest zwiększenie wiedzy o tym organie oraz informowanie społeczeństwa o konieczności badań układu nerwowego.

            Mózg, a poprawnie mózgowie to część OUN(Ośrodkowego układu nerwowego).Mózg umieszczony jest w jamie czaszki otoczony 3 oponami jest najbardziej złożonym i najważniejszym narządem człowieka odpowiadającym w dużym uproszczeniu za mówienie, kodowanie i przetwarzanie informacji, wyrażanie emocji i wiele innych złożonych funkcji psychicznych jak i przebieg wielu procesów życiowych. Zdrowy i sprawnie funkcjonujący mózg ma wpływ na nasze funkcjonowanie, zachowanie, postrzeganie, myślenie, jakość naszego życia

            Dzięki pracy mózgu widzimy, słyszymy, czujemy, gromadzimy i przetwarzamy informacje. Mózg działa także wtedy, kiedy śpimy a nieprawidłowa praca mózgu źle wpływa na cały organizm, dlatego warto zadbać o nasz mózg.

            Aby nasz funkcjonował lepiej i wydajniej należy pamiętać, aby w naszej diecie nie zabrakło: kwasów omega-3, witamin z grupy B (w tym kwasu foliowego), witamin D, C, A, E, a także minerałów: potasu, żelaza, magnezu, cynku, jodu, chromu i manganu. Dobre nawodnienie, antyoksydanty i lecytyna również wspomagają pracę mózgu.

            Niedostateczna ilość tych związków w organizmie może skutkować niepokojem, agresją, bólami głowy, problemami z zasypianiem, ciągłym zmęczeniem i stanami depresyjnymi.

            Naszemu mózgowi szkodzą również:

            • palenie papierosów (w tym bierne),
            • dieta bogata w cukier, sztuczne barwniki i aromaty,
            • przejadanie się, produkty typu fast food,
            • nadciśnienie, cukrzyca i nadwaga.

            Ważne jest, abyśmy zaczęli dbać o mózg od najwcześniejszych lat. Dostarczajmy mu odpowiedniej ilości snu, jedzmy różnorodne posiłki zgodnie z  Piramidą Zdrowego Żywienia oraz bądźmy aktywni fizycznie – dzięki temu wesprzemy zdolności poznawcze naszego mózgu.

            Obejrzyjcie również kilka slajdów z ciekawostkami o mózgu. Wykorzystano materiały ze strony pssekrakow.pl oraz pedagog michalina na fb.

             Ciekawostki

            1. Mózg pochłania naszą energię

            Mózg to najbardziej energochłonny organ naszego ciała. Chociaż stanowi tylko 2 proc. naszej wagi, to zużywa nawet do 20 proc. energii. Cała ta moc jest mu potrzebna do utrzymania naszych szarych komórek w zdrowiu. Mózg zużywa też sporo energii na wysyłanie impulsów energetycznych, które pozwalają na komunikację między poszczególnymi komórkami. 

            2. 100 miliardów neuronów

            Słuchanie muzyki klasycznej spowalnia rozwój starczej demencji

            Każdy mózg ma ok. 100 miliardów neuronów! Całkiem sporo, prawda? To aż 16 razy więcej niż liczba ludzi na Ziemi. 

            3. 90% proc. mózgu działa non stop

            Ludzie nie używają tylko ok. 10 proc. części swojego mózgu. Chociaż wiele osób powtarza, że nie wykorzystujemy jego możliwości, to jest to nieprawda. 

            4. Mózg to woda

            Wiedzieliście, że mózg składa się w 75 proc. z wody? Czyżby o to chodziło w tym całym "robieniu wody z mózgu"?

            5. Stres zmienia rozmiar mózgu

            Okazuje się, że stres to czynnik, który najbardziej wpływa na zmiany w mózgu. Najgorsze, że może on doprowadzić do zmniejszenia jego objętości. Chyba czas poświęcić chwilę na relaks.

             

            6. Ziewanie ochładza mózg

            Ziewanie to sposób organizmu na ochłodzenie przegrzanego mózgu. Dodatkowo, jeśli narząd nie dostanie wystarczającą ilości tlenu, to ziewanie pomoże mu w nadrobieniu tych niedoborów. Bez tlenu komórki mózgu zaczynają umierać po 4 do 6 minutach. 

            7. Mózg zapali żarówkę

            Mózg produkuje wystarczającą ilość energii, żeby zapalić żarówkę. Jeśli jesteśmy obudzeni, to jest to średnio od 30 do 35 watów

            https://sp105.pl/wp-content/uploads/2021/03/xdzien_mozgu_11-501x420.png.pagespeed.ic.DGWIIAwHf6.webp

        • Zbiórka makulatury
          • Zbiórka makulatury

                                                                               POSPRZĄTAJ  NA  WIOSNĘ

            od 14.03.2022 r. (poniedziałek)

            do 18.03.2022 r. (piątek)

                             

            Zachęcamy wszystkich uczniów, nauczycieli i rodziców

            do wzięcia udziału w tej akcji.

             

            1. Makulatura powinna być dobrze zapakowana, aby się nie rozsypywała.
            2. Makulaturę należy składać w wyznaczonym miejscu na placu szkolnym.
            3. Przyjmujemy: papier, kartony, kalendarze, książki, zeszyty, itp.

                                        Serdecznie zapraszam

                                       Monika Zimny

        • Szkolny Budżet Obywatelski 2021/2022
          • Szkolny Budżet Obywatelski 2021/2022

            Szkolny Budżet Obywatelski funkcjonuje w naszej szkole od 4 lat.  Pierwsza edycja projektu miała miejsce w roku szkolnym 2017/2018. Od tego czasu co roku uczniowie mają okazję aktywnie kształtować otaczającą ich przestrzeń i realizować swoje pomysły – zgłaszając swoje projekty a następnie biorąc udział w głosowaniu i realizowaniu.

            Szkolny Budżet Obywatelski ma na celu:

            – zwiększenie wpływu uczniów na działalność szkoły,

            – zwiększenie poczucia przynależności uczniów do społeczności szkolnej,

            – nabycie przez uczniów umiejętności pozyskiwania środków na realizację swoich projektów,

            – rozwijanie umiejętności prezentacji,

            – rozwijanie umiejętności pozyskiwania sojuszników.

            Harmonogram na rok szkolny  2021/2022 zawarty w regulaminie SBO przedstawia się następująco:
            3 I – 21 I –       informowanie i promocja Szkolnego Budżetu Obywatelskiego
            3 I - 21 I -        zgłaszanie projektów
            24 I - 26 I -      weryfikacja projektów pod względem formalnym
            27 I -                ogłoszenie listy projektów, które przeszły do etapu głosowania
            14 II - 28 II –   promocja projektów, prezentacje (forma stacjonarna lub on-line w zależności od sytuacji epidemicznej w kraju)

            1 III –                Apel Samorządności (forma stacjonarna lub on-line w zależności od sytuacji epidemicznej w kraju)

            3 III - 4 III -      głosowanie
            6 III -                ogłoszenie wyników
            7 III - 15 V -     realizacja projektów
            16 V - 31 V -     ewaluacja
             

            W tegorocznej edycji Szkolnego Budżetu Obywatelskiego złożonych zostało 6  projektów, które przeszły do etapu promocji i głosowania. Są nimi:

            1. Remont łazienek, Weronika Wołońciej, kl. 5c

            2. Mural na budynku szkoły, Weronika Wołońciej, kl. 5c

            3. Kosze na śmieci recycling, Weronika Wołońciej, kl. 5c

            4. Przyroda (więcej roślin i akwarium w szkole), Ula Pałczyńska, Wiktoria Kępińska, Sofiia Tymchenko, Hania Reczek, 4b

            5. Szkolny radiowęzeł, Staś Bańka, kl. 4a

            6. Wygodne śniadanie (stoliki śniadaniowe), Kalina Gontarewicz, Lena Byśkiniewicz, Julia Doboszyńska, kl. 4c

            Dnia 1.03 odbył się ważny dzień – Apel Samorządności podczas, którego nastąpiła prezentacja projektów. Dla niektórych uczniów było to wielkie przeżycie – nie jest łatwo wystąpić przed publicznością. Możecie być z siebie dumni. Jesteśmy pod wrażeniem Waszych prezentacji i wykonanych plakatów.

            Przez cały tydzień można było zapoznać się z plakatami na szkolnej tablicy informacyjnej.

            W dniach 3-4.03 na długich przerwach odbyło się głosowanie. Każdy uczeń, nauczyciel oraz pracownik naszej szkoły mógł oddać 1 głos na wybrany przez siebie projekt. W głosowaniu wzięło udział 334 uczniów oraz 34 nauczycieli i pracowników szkoły. Łącznie oddano 368 głosów.

            Wyniki przedstawiają się następująco:

            1. Szkolny radiowęzeł, Staś Bańka, kl. 4a – 154 głosy
            2. Remont łazienek, Weronika Wołońciej, kl. 5c – 68 głosów
            3. Przyroda (więcej roślin i akwarium w szkole), Ula Pałczyńska, Wiktoria Kępińska, Sofiia Tymchenko, Hania Reczek, 4b  - 65 głosów
            4. Wygodne śniadanie (stoliki śniadaniowe), Kalina Gontarewicz, Lena Byśkiniewicz, Julia Doboszyńska, kl. 4c   - 49 głosów
            5. Mural na budynku szkoły, Weronika Wołońciej, kl. 5c  - 16 głosów
            6. Kosze na śmieci recycling, Weronika Wołońciej, kl. 5c  - 16 głosów

             

            Gratulacje dla wszystkich projektodawców. Czekamy na realizację zwycięskich projektów.

            Chcielibyśmy serdecznie podziękować wszystkich osobom, które włączyły się w organizację oraz przeprowadzenie SBO szczególnie byłemu oraz obecnemu Samorządowi Uczniowskiego oraz nauczycielom.

            Samorząd Uczniowski SP 109

             

        • Spotkanie klas VIII z Zespołem Szkół nr 39 ul. Bełska 1/3  w Warszawie
          • Spotkanie klas VIII z Zespołem Szkół nr 39 ul. Bełska 1/3 w Warszawie

            09.03.2022 o godz. 09.00 na zaproszenie doradcy zawodowego do naszej szkoły przyjechały przedstawicielki Zespołu Szkół nr 39 przy ul. Bełskiej 1/3 w Warszawie, a były to Pani od języka angielskiego Katarzyna Gontarz i nasza abolwentka Zosia Malicka.

            Pani Katarzyna przedstawiła naszym czterem klasom ósmym zawody, w których kształci szkoła: technik ogrodnik, technik architektury krajobrazu, technik weterynarii, technik ochrony środowiska.

            Pani Katarzyna pokazała film nagrany przez uczniów reklamujący szkołę, przekazała ulotki dla doradcy zawodowego  i zaprosiła uczniów naszej szkoły na dni otwarte, które odbędą się 26.03.2022 (sobota) o godz.11.00 i 21.04.2022 (czwartek) o godz. 17.00

            Monika Zimny

        • AKCJA -  MASKOTKI DLA DZIECI Z UKRAINY
          • AKCJA - MASKOTKI DLA DZIECI Z UKRAINY

            Przez cały tydzień  od 28 II  - 4 III 2022 r.  w naszej szkole zbieraliśmy maskotki dla dzieci z Ukrainy. 

            Dzięki ogromnemu zaangazowaniu uczniów udało się nam zebrać aż 9 wielkich 120 litrowych worków pluszaków! 

            Dziękujemy wszystkim, którzy włączyli się do naszej akcji! Nie spodziewaliśmy się tak ogromnego odzewu. Ilość zebranych pluszaków przerosła nasze najśmielsze oczekiwania.

            Część maskotek już dzisiaj wieczorem ruszy bezpośrednio na granicę. Druga połowa zostanie przekazana Wspólnota Sant'Egidio, która przekaże je dzieciom z Ukrainy, które do nas przyjeżdżają.

            Jeszcze raz dziękujemy! 

            Joanna Latosińska-Kulasek

             

        • 213
          • Pomagamy UKRAINIE

            W naszej placówce od poniedziałku 28.02 organizujemy zbiórkę najpotrzebniejszych rzeczy w ramach pomocy humanitarnej ogarniętej wojną Ukrainie. Co konkretnie?

            ·żywność z dłuższym terminem przydatności (przede wszystkim w puszkach, konserwy),

            · środki medyczne (woda utleniona, bandaże, środki opatrunkowe i przeciwbólowe),

            · środki higieniczne (pampersy dla dzieci, chusteczki nawilżające, ręczniki papierowe),

            · koce,

            · słodycze dla dzieci

            - przybory szkolne, artykuły piśmienicze , długopisy, kredki,  ołówki, zeszyty do klas 1-3 i 4-8 

            - plecaki szkolne

             

            Dary należy składać w specjalnie przeznaczonych do tego pudełkach, wystawionych w wejściu głównym do szkoły.

            UWAGA! Na chwilę obecną - Nie zbieramy ubrań i obuwia ! Ubrania i obuwie zbieramy tylko i wyłącznie  zgodnie z konkretnymi potrzebami (o czym informujemy w specjalnym komunikacie poprzez wiadomości w dzienniku LIBRUS oraz mediach społecznościowych). 

            Przez cały tydzień  od 28 II  - 4 III  zbieramy maskotki -  PLUSZAKI. Bardzo prosimy, aby maskotki były nowe, małe, czyste i nieuszkodzone bez śladów użytkowania. Od poniedziałku do piątku w szatni, w oznaczonym pudełku, będziecie mogli zostawić maskotkę, którą chcecie podarować. Niewielki gest, a może znaczyć tak wiele! 

             

              

            Poniżej  informacje, które można dalej dystrybuować wśród znajomych zainteresowanych pomocą w aktualnej sytuacji:

            Chcesz pomóc? Zgłoś się przez stronę internetową. Dary można przynieść do jednego z wielu  miejskich punktów zbiórki.  

            Jak pomagać w Warszawie 

            TU https://um.warszawa.pl/-/pomoc-warszawy-dla-uchodzcow-z-ukrainy

            i tutaj: https://www.facebook.com/UrzadWawer

            1. Jeśli ktoś chce zostać wolontariuszem:oferty na bieżąco będą zamieszczane na stronie: ochotnicy.waw.pl

            Na razie mamy nabory do punktów informacyjnych https://ochotnicy.waw.pl/oferta/2003

            https://ochotnicy.waw.pl/oferta/2001

            2.Jeśli ktoś chce zaprosić kogoś do domu niech wypełni formularz: https://ochotnicy.waw.pl/mieszkania

            3. Jeśli ktoś chce wesprzeć finansowo – promujemy zbiórki organizacji świadczących pomoc humanitarną (PAH, PCPM, Caritas, Unicef, PCK, Fundacja Nasz Wybór prowadząca Ukraiński Dom itp.)

            4.Od wtorku będzie organizowana ogólnomiejska zbiórka darów rzeczowych. Jeśli zgłaszałyby się do Was firmy potencjalni darczyńcy to uruchomiony jest adres darczyncy@um.warszawa.pl

            Z góry dziekuję za okazane wsparcie 

            Hanna Ratańska- Szot

            Wsparcie dla rodzin ukraińskich, pomoc dla nauczycieli i rodziców

            oferuje Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 17 https://www.ppp17.pl/

            ul. Żegańska 1a, 04-713 Warszawatel.: (22) 27 72 000 e-mail: ppp17@edu.um.warszawa.pl 

             

        • AKCJA  „PACZKA NA KRESY”
          • AKCJA „PACZKA NA KRESY”

            Szanowni Uczniowie, Nauczyciele, Rodzice, Wolontariusze

                   W związku ze zbliżającymi się Świętami Wielkiej Nocy, pragnę zaprosić do udziału w akcji „Paczka na Kresy”, skierowanej do  Polaków mieszkających za wschodnią granicą Polski.

            Pomimo trwającej pandemii oraz innych trudnych okoliczności, chcemy dzielić się radością, nadzieją i miłością  z drugim człowiekiem.

               Akcja „Paczka na Kresy” polega na zbiórce darów i  funduszy przeznaczonych na świąteczne paczki dla  Polaków z Litwy i  Ukrainy.

            Ta inicjatywa jest niesamowitą okazją, żeby właśnie naszym  Rodakom, żyjącym poza granicami swojej ukochanej Ojczyzny, ale jednoczącym się duchowo i często marzącym o powrocie „na Ojczyzny łono”, pomóc w sposób materialny i duchowy.

            Dotychczasowe działania nie tylko łączyły młodzież wobec tak  szlachetnego wysiłku, ale tworzyły równocześnie więzi osobowe oraz przeżycia duchowe, które pozostają w  sercu na zawsze.

             

                     Organizatorami akcji są:  Fundacja Kresy w Potrzebie – Polacy Polakom, Polska Fundacja Narodowa, Poczta Polska, Mazowiecka  Wojewódzka Komenda OHP,  harcerze ze Szczepu 147 „Błękitni” oraz Mazowiecki Kurator Oświaty.

                 Serdecznie zachęcamy do włączenia się w  tę szlachetną inicjatywę.

                     Pragnę zwrócić uwagę, że akcja jest prowadzona z zachowaniem wszystkich zasad bezpieczeństwa obowiązujących w czasie pandemii.

             

            AKCJA „PACZKA NA KRESY 2022”

            informacje organizacyjne

            W akcji zbieramy:

            • produkty spożywcze, takie jak: kawa, herbata liściasta, ekspresowa, owocowa, kakao naturalne, rozpuszczalne, słodycze: czekolada, praliny, cukierki, ciastka, czekoladki, chałwa, pierniki, ciasta zapakowane hermetycznie, bombonierki, ptasie mleczko, galaretki, batony czekoladowe, owocowe, delicje, sezamki; 
            • owoce kandyzowane: figi, rodzynki, morele, skórka pomarańczowa, orzeszki, pistacje;
            • przyprawy świąteczne: cynamon, kardamon, wanilia, goździki, posypki na ciast;
            • konserwy, olej, przyprawy, owoce w puszce (np. ananasy, brzoskwinie), oliwki, suszone pomidory;
            • makarony, kasze, cukier, mąka
            • środki czyszczące, dezynfekujące, środki do prania etc.
            • środki higieniczne: pasty do zębów, mydła, żele, płyny do kąpieli,
            • medykamenty, kremy, środki opatrunkowe

            Miłym załącznikiem do paczek będą:

            -  własnoręcznie wykonane kartki świąteczne z życzeniami; 

            Nie będą przyjmowane: ubrania, artykuły papiernicze, zabawki, pluszaki, książki, podręczniki.

            Istnieje możliwość wpłaty darowizny pieniężnej na konto Fundacji. Pozyskane środki będą wykorzystane na organizację Akcji:

            Alior Bank SA, 94 2490 0005 0000 4520 7799 3602
            Fundacja „Kresy w potrzebie – Polacy Polakom” KRS 0000412780
            ul. Rzeźbiarska 87, 04-620 Warszawa

            Przekazanie zebranych darów

            Zebrane dary przekażemy:

            1. w Warszawie: w dniach 18 – 19.03.2022 - XXVI LO przy ulicy Alpejskiej 16 (Warszawa – Anin) w godzinach 8.00 – 16.00. 

            Pakowanie paczek odbędzie się w dniach 19-20 marca w XXVI LO przy ul. Alpejskiej 16 od godz. 9.00.

            W celu zachowania zasad bezpieczeństwa wolontariusze uczestniczący w pakowaniu paczek zostaną podzieleni na grupy, które będą zapraszane na konkretne godziny, tak aby uniknąć spotkań większych grup.

            Koordynator akcji

            Kierownik świetlicy -  MONIKA ZIMNY

        • W NASZEJ SZKOLE RUSZA AKCJA BOOKCROSSING czyli UWOLNIJ KSIĄŻKĘ!
          • W NASZEJ SZKOLE RUSZA AKCJA BOOKCROSSING czyli UWOLNIJ KSIĄŻKĘ!

            ZAPRASZAMY  do BIBLIOTECZNO-ŚWIETLICOWEJ AKCJI DZIELENIA SIĘ KSIĄŻKAMI ! (z angielska zwanej BOOKCROSSINGIEM)

            E. Łaszkiewicz, M. Zimny

             W naszej szkole stworzono małą przestrzeń na Bookcrossing- w tym celu został umieszczony  regał na górnym korytarzu.

            Na czym polega bookcrossing?  Bookcrossing polega  na pozostawianiu przeczytanych książek w miejscach publicznych po to, by kolejne osoby mogły je przeczytać i znów puścić w obieg.To niekonwencjonalna forma popularyzowania książek i czytelnictwa poprzez nieodpłatne ich przekazywanie metodą „podaj dalej”. Idea krążącej książki narodziła się w Stanach Zjednoczonych w 2001 roku, jej inicjatorem był programista komputerowy Ron Hornbaker. Swój pomysł nazwał bookcrossingiem. 

            Jak włączyć się  tę akcję? Wystarczy przynieść książkę, którą chcemy udostępnić innym, pozostawić ją wyznaczonym miejscu  bądź wziąć interesującą nas książkę do przeczytania. Po przeczytaniu należy przynieść ją z powrotem, by ktoś inny mógł mieć radość z jej czytania. Nie trzeba tego nigdzie rejestrować i nikomu zgłaszać.

            UWAGA! Zapytaj rodziców/opiekunów o zgodę na przekazanie książki !

             

             

        • KONKURS PLASTYCZNY „MARZANNA 2022"
          • KONKURS PLASTYCZNY „MARZANNA 2022"

            Zapraszamy na rodzinną imprezę plenerową połączoną z konkursem na najładniejszą marzannę.

            Zachęcamy do kultywowania tradycji i wykonania pracy na konkurs.

            To może być zabawa plastyczna dla całej rodziny. Za najładniejsze prace Klub Kultury Zastów

            przewidział nagrody.

            Szczegóły w regulaminie Regulamin MARZANNA 2022.pdf 

            Kartę zgłoszenia należy dostarczyć, przesłać pocztą lub mailem do dnia 14.03.2022

            Marzanny prosimy przynieść w poniedziałek 21.03.2022 w godzinach 

            12:00-14:00 do Klubu Kultury Zastów

            O godzinie 14:15 jury zaczyna obrady.

            Wręczenie dyplomów i nagród odbędzie się podczas XXV Wawerskiego Święta Wiosny

            w poniedziałek 21.03.2022, o godzinie 17:00

             

            Podczas imprezy dużo zabaw, konkursów i tańców wiosennych. Będzie też

            pieczenie kiełbaski w ognisku i pyszna herbata z cytryną, a na zakończenie imprezy

            symbolicznie zostanie spalona Marzanna.

             

            Powitajmy razem wiosnę!

             

            Serdecznie zapraszam uczniów naszej szkoły do udziału w konkursie.

             

            Monika Zimny

        • 21 II Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego
          • 21 II Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego

            (International Mother Language Day) to święto, którego celem jest ochrona różnorodności językowej jako dziedzictwa kulturowego. Również nasza  szkoła  włączyła się  w obchody  tego święta. Na lekcjach języka polskiego uczniowie poznawali historię naszego języka od czasów średniowiecza do współczesności oraz dowiedzieli się, że nasz język – choć niełatwy – to potrafi być naprawdę piękny. Nie zabrakło także konkursów  i zabaw językowych. Czytali „łamańce językowe”, odgadywali znaczenia popularnych związków frazeologicznych, rozwiązywali quiz językowy. Nauczyciele języka polskiego starali się przekazać uczniom swoje przeświadczenie o wyjątkowym bogactwie języka polskiego i konieczności dbania o to, jak mówimy i jak piszemy.

            Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego A jeżeli komuś wydaje się, że zna dobrze swój język ojczysty, niech poćwiczy przed lustrem lub z kolegami ten oto wierszyk Małgorzaty Strzałkowskiej:

             MOWA POLSKA

            Od stuleci polska mowa

            ma w zapasie różne słowa –

            kto się ćwiczy w ich wymowie,

            ten bez trudu je wypowie!

            Nie wierzycie? Sprawdźcie sami,

            powtarzając razem z nami:

            Skrajem parku rudy stworek

            targa z górki spory worek,

            w worku miarkę, tarkę, rogi,

            bierki, serki i pierogi.

            Nad rzeczułką nietoperze

            taszczą paczkę poprzez perze,

            w paczce kaszkę, ważkę, szelki,

            muszkę, puszkę i muszelki

            oraz miarkę, tarkę, rogi,

            bierki, serki i pierogi.

            Brzęczą pszczółki nad rzeczułką:

            – Tu się trzeba puknąć w czółko!

            Na cóż kaszka, ważka, szelki,

            muszka, puszka i muszelki?

            Po co miarka, tarka, rogi,

            bierki, serki i pierogi?

            Wszystko po to, aby z gracją

            cieszyć się artykulacją,

            bo kto ćwiczy się w wymowie,

            znajdzie radość w każdym słowie!

            Nie wierzycie? Sprawdźcie sami,

            powtarzając razem z nami!

            Połamania języka!

             

            Historia Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego

            Data Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego lub też Dnia Dziedzictwa Językowego przypada 21 lutego, święto ustanowione zostało przez UNESCO 17 listopada 1999 roku. Data obchodów nawiązuje do tragicznych wydarzeń z 1952 roku, kiedy to pięciu studentów uniwersytetu w Dhace (Bangladesz) zginęło podczas demonstracji. Jej celem była walka o nadanie językowi bengalskiemu statusu języka urzędowego. Ostatecznie cel ten osiągnięty został w 1956 roku, a zabici studenci zostali uhonorowani przez swoich rodaków. Historia rzadko zna przypadki, w których ludzie poświęcali życie za swój język ojczysty. Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego to święto narodowe w Bangladeszu, w tym dniu mieszkańcy składają kwiaty pod Pomnikiem Męczenników i jego replikami.

            To właśnie Bengalczycy Rafiqul Islam i Abdus Salam mieszkający w Vancouver w Kanadzie napisali list do sekretarza ONZ Kofiego Annana, prosząc go o podjęcie kroków na rzecz uratowania języków świata przed wyginięciem. Ich prośba była początkiem powstania Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego.

             

            Obchody Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego

            Podstawowym założeniem Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego jest ochrona różnorodności językowej, ponieważ coraz więcej języków zanika. Od 1950 roku około 250 z 6 tysięcy języków świata zostało zapomnianych. Głównymi przyczynami są migracje społeczne, wymieranie narodów czy nadużywanie wyrazów obcojęzycznych. Szacuje się, że na całym świecie 40 procent populacji nie ma dostępu do edukacji w swoim rodzimym języku. Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego jest też narzędziem do budowania wzajemnej tolerancji i zrozumienia między ludźmi.

            21 lutego w ramach obchodów święta na całym świecie odbywają się najróżniejsze konferencje, wykłady, kampanie społeczne czy konkursy. Wiele dedykowanych wydarzeń organizowanych jest przez szkoły, uniwersytety, biblioteki, księgarnie czy domy kultury. Każdego roku obowiązuje inne motto i temat przewodni, np.:- W galaktyce języków każde słowo jest gwiazdą- Braille i języki migowe- Języki i cyberprzestrzeń- Książki do nauki języka ojczystego- Ku zrównoważonej przyszłości poprzez wielojęzyczną edukację- Międzynarodowy Rok Języków Tubylczych.

            W Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego ogłaszane są także nagrody dla osób, które w wyjątkowy sposób zasłużyły się w pracy nad ochroną zagrożonych języków. Jedną z nich jest Nagroda Linguapax, przyznawana od 2002 roku. Wśród trzech pierwszych laureatów znalazł się Polak Jerzy Smolicz.

             

            Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego w Polsce

            Polacy chętnie angażują się w obchody święta z kilku powodów. Przede wszystkim mamy piękny, zróżnicowany język, który wyróżnia się na tle innych. O jego potędze świadczy fakt, że nawet sami Polacy mają trudności z opanowaniem niektórych jego zagadnień. W 1996 roku UNESCO opracowała Atlas Języków Zagrożonych, w którym znalazło się aż dziewięć języków z naszego kraju. Są to m. in. kaszubski, dolnosaksoński, białoruski, poleski, romski, rusiński, słowiński, jidysz, wilamowski. Cały czas trwa walka o zachowanie ostatniego z nich, którym posługuje się już nieliczna grupa starszych mieszkańców Wilamowic koło Bielska-Białej.

            To święto obchodzone jest na całym świecie już po raz 22. Ma przypomnieć wszystkim, jak ważna jest troska o język ojczysty, budowanie świadomości językowej oraz dbałość o czystość słowa.

            .Temat Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego 2022, „Wykorzystywanie technologii do wielojęzycznego uczenia się: wyzwania i możliwości” (Using technology for multilingual learning: Challenges and opportunities) odnosi się do roli technologii w rozwoju edukacji wielojęzycznej i wspieraniu rozwoju oraz powszechnego dostępu do wysokiej jakości nauczania i uczenia się dla wszystkich - informuje Polski Komitet ds. UNESCO.

            Technologia ma potencjał, aby sprostać niektórym z największych dzisiaj wyzwań w dziedzinie edukacji. Może przyspieszyć wysiłki na rzecz zapewnienia wszystkim równych możliwości uczenia się przez całe życie, jeśli będzie wykorzystywana zgodnie z podstawowymi zasadami inkluzywności i sprawiedliwości - wyjaśnia Komitet.

             

            ..

            Animowana historia języka polskiego „Błyskawiczne dzieje polszczyzny” powstała w ramach kampanii społecznej „Ojczysty znam, lubię, szanuję” programu Mam Gen Wolności. Każdy odcinek animacji w nietuzinkowy i innowacyjny sposób ilustruje kolejne okresy rozwoju naszego języka. Zachęcamy do obejrzenia wszystkich odcinków umieszczonych na platformie YouTube:

             Odcinek 1 – Polszczyzna jako język słowiański

            https://www.youtube.com/watch?v=RxPKer-tmfA

            Odcinek 2 – Powstanie języka polskiegohttps://www.youtube.com/watch?v=UZW4GgzQ1c4

            Odcinek 3 – Rozwój polszczyzny w średniowieczuhttps://www.youtube.com/watch?v=C_mCux85_38

            Odcinek 4 – Najstarsze zabytki piśmiennictwa

            https://www.youtube.com/watch?v=fSbzsA7kDiU

            Odcinek 5 – Renesans i polszczyzna

            https://www.youtube.com/watch?v=pULsS1pPDlg

            Odcinek 6 – Polszczyzna barokowa

            https://www.youtube.com/watch?v=kA0wXEp-EKI

            12 stycznia 2012 r. gościem Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Śląskiego był prof. zw. dr hab. Jan Miodek. W sali Rady Wydziału wygłosił wykład zatytułowany „Polszczyzna najmłodszych pokoleń”.

            https://www.youtube.com/watch?v=lLKIXsd6kh8

             Zródła:

            http://zanotowane.pl/34/1267/m,strzalkowska,gimnastyka,dla,jezyka,i,polaka,i.php

            https://napolskimbeznudy.blogspot.com/2019/02/kilka-pomysow-zwiazanych-z-obchodami.html

             

        • 17 II - Międzynarodowy Dzień Kota
          • 17 II - Międzynarodowy Dzień Kota

            17 lutego na całym świecie obchodzimy Międzynarodowy Dzień Kota. Tradycja podkreślania znaczenia kotów w naszym życiu przyszła do nas z Włoch ponad 30 lat temu. Wiele domowych mruczków, gdyby tylko mogło, powiedziałoby pewnie, że podobne święto obchodzi codziennie. Inne koty wciąż czekają na swój ciepły kąt. Światowy Dzień Kota to święto każdego z nich.

            Kiedy jest Dzień Kota? Gdyby zapytać o to same czworonogi, odpowiedzi mogłyby znacząco się różnić. Dla naszych domowych futrzaków byłoby to oczywiste, że święto takie powinno być wpisane w kalendarz przez 365 dni roku (a w latach przestępnych jeszcze o jeden dzień więcej). W końcu każdego dnia, na każde nieśmiałe miauknięcie, biegniemy do kuchni, aby napełnić kocią miseczkę jedzeniem najlepszej jakości, a mięsa, które dajemy swoim kotom, nierzadko odmawiamy sobie samym, bo za drogie i zbyt luksusowe. Takie są kocie realia.

            Czytaj więcej na:https://www.ekokalendarz.pl/kategoria/swieta/dzien-kota/

            ZOBACZ: https://www.youtube.com/results?search_query=miau+rossini

        • Powrót do nauki stacjonarnej od 21 lutego br.
          • Powrót do nauki stacjonarnej od 21 lutego br.

            Termin powrotu uczniów do nauki stacjonarnej został przyspieszony. Od 21 lutego br. wszystkie szkoły będą funkcjonowały w trybie stacjonarnym.Okres nauki zdalnej został skrócony. Data powrotu do edukacji stacjonarnej uczniów klas 5-8 szkół podstawowych oraz uczniów szkół ponadpodstawowych została zmieniona z 27 lutego na 21 lutego br.Źródło:

            • Konferencja prasowa ministrów Przemysława Czarnka i Adama Niedzielskiego poświęcona bieżącym decyzjom wynikającym z sytuacji epidemicznej w kraju z dnia 9 lutego 2022 r.
        • Konkurs zawodoznawczy - "Mój wymarzony zawód"
          • Konkurs zawodoznawczy - "Mój wymarzony zawód"

             

                  Konkurs „Mój wymarzony zawód” jest corocznym wydarzeniem organizowanym od 2014 r. przez Centrum Rozwoju Doradztwa Zawodowego (WCIES) we współpracy z Biurem Edukacji Urzędu m.st. Warszawy.

            Kolejna edycja konkursu „Mój wymarzony zawód”, która odbędzie w roku szkolnym 2021/2022 będzie już VIII odsłoną tego wydarzenia.Z każdą nową edycją konkurs zyskuje coraz większe zainteresowanie uczestników.

            W roku szkolnym 2020/21 do etapu finałowego zostało zakwalifikowanych ponad 100 prac w czterech kategoriach.

            W każdej edycji na finalistów konkursu czekają cenne nagrody.

            Do udziału w kolejnej edycji Warszawskiego Konkursu Wiedzy o Zawodach "Mój wymarzony zawód" zapraszamy wszystkich uczniów warszawskich szkół podstawowych i ponadpodstawowych.

             

            Poniżej do pobrania regulamin tegorocznej edycji oraz załączniki.

            Regulamin konkursu "Mój wymarzony zawód" - edycja VIII 

            https://tiny.pl/9jvk5

             

            Załącznik nr 1 do Regulaminu konkursu "Mój wymarzony zawód" 

            https://tiny.pl/9jvkx

             

            Załącznik nr 2 do Regulaminu konkursu "Mój wymarzony zawód"

            https://tiny.pl/9jvnb

             

            Serdecznie zapraszam 

            Doradca zawodowy - Monika Zimny

        • WYNIKI SZTABU 5408 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 109
          • WYNIKI SZTABU 5408 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 109

            SZANOWNI RODZICE, NAUCZYCIELE, DRODZY UCZNIOWIE!  

            30 Finał WOŚP  30 stycznia 2022r. to

             ponad 45 tys. zł

            Do 14 lutego trwają jeszcze aukcje Allegro, wystawione przez nasz Sztab.

            Zapraszamy do licytacji:https://allegro.pl/uzytkownik/wospsp109?logout=1

            Na naszych aukcjach mamy gadżety WOŚP, ciekawe książki, robot z głośnikiem z drukarki 3D, talerze z podpisami nauczycieli, squash i obiad oraz męskie cięcie ze znanymi aktorami oraz wiele innych ciekawych rzeczy :)

            Bardzo bardzo dziękujemy

  • RODO

  • DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI

    • Logowanie

    • Kontakt

      • Szkoła Podstawowa Nr 109 im. Batalionów Chłopskich w Warszawie
      • 22 277 11 23
      • ul. Przygodna 2
        03-991 Warszawa
        03-991 Warszawa
        Poland
  • MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE

  • Liczba wizyt

    liczba odwiedzin: 442009
  • Galeria zdjęć

      brak danych