• Warsztaty edukacyjne przygotowujące do kampanii Rowerowy Maj
          • Warsztaty edukacyjne przygotowujące do kampanii Rowerowy Maj

            W tym roku po raz kolejny uczniowie naszej szkoły będą brali udział w akcji Rowerowy Maj. Jak co roku kampanię poprzedzają warsztaty edukacyjne.
            Mają one na celu:
            – przypomnienie, jak bezpiecznie przemieszczać się po ścieżkach rowerowych i chodnikach;
            – utrwalenie znajomości znaków drogowych przez uczniów;
            – zapoznanie z przepisami ruchu drogowego.
            Warsztaty zostały przeprowadzone w dniu 07.04.2022 r. w klasie 3c i 3d. Poprowadzili je Państwo Agata i Grzegorz Kukowka wraz z ich córką Anielką. Pan Grzegorz jest członkiem Zarządu Głównego Komisji Turystyki Kolarskiej PTTK. 
            Uczniowie z dużym zaangażowaniem brali udział w zajęciach. Kolejne zajęcia zaplanowane są tuż po świętach Wielkiej Nocy. 
            Rowerowy Maj to największa kampania w Polsce promująca zdrowy tryb życia i zrównoważoną mobilność wśród dzieci przedszkolnych, uczniów szkół podstawowych, grona nauczycielskiego oraz rodziców i opiekunów. 
            Rowerowy Maj, poprzez zabawę połączoną z elementami rywalizacji, popularyzuje rower jako środek transportu do szkoły, uczy dobrych i zdrowych nawyków, które utrzymują się również po zakończeniu kampanii. 
            Rowerowy Maj skutecznie zmienia okolice szkół i przedszkoli na bardziej bezpieczne i przyjazne rowerzystom, zmniejszając liczbę samochodów dowożących dzieci i motywując samorządy do inwestycji prorowerowych.

            Zasady kampanii są bardzo proste: każdy przedszkolak, uczeń i nauczyciel, który w maju dotrze na lekcje w sposób aktywny: na rowerze, hulajnodze, rolkach czy deskorolce, otrzymuje naklejki do rowerowego dzienniczka i na wspólny plakat klasowy. Dla najaktywniejszych uczestników, klas i placówek przewidziane są atrakcyjne nagrody.

            Zachęcam do aktywnego udziału w kampanii,
            Agata Cygan 

        • SP 109 w Programie Pozarządownik Szkolny 4.0
          • SP 109 w Programie Pozarządownik Szkolny 4.0

            W marcu 2022 r. nasza szkoła dołączyła do programu Centrum Edukacji Obywatelskiej - Pozarządownik szkolny 4.0. 
            Program “Pozarządownik szkolny” skierowany jest do nauczycieli i nauczycielek z warszawskich szkół, którzy chcą przybliżyć swoim uczniom i uczennicom działalność organizacji pozarządowych.
            W tym roku to już 4. edycja programu, mającego na celu rozwijanie wiedzy o III sektorze wśród uczniów warszawskich szkół podstawowych (VII i VIII klasy) oraz ponadpodstawowych.

            Uczniowie i uczennice: 

            • zdobywają wiedzę o organizacjach społecznych 
            • rozwijają kluczowe kompetencje – komunikacji, argumentacji, pracy w grupie 
            • zyskują świadomość, w jaki sposób sami mogą się zaangażować w działania organizacji

            Nauczyciele i nauczycielki:

            • mają możliwość skorzystania ze wsparcia mentorskiego, które ułatwia bezpieczne, odpowiedzialne, ale też głębsze i bardziej kreatywne zajęcie się tematem organizacji społecznych
            • mogą wziąć udział w webinariach oraz szkoleniach
            • otrzymują materiały merytoryczne (scenariusze lekcji na podstawie wizyt filmowych i inne)

            Nauczyciele ze wsparciem mentora / mentorki będą mogli zrealizować dwie spośród poniższych form aktywności:

            • Lekcję wprowadzającą z informacjami ogólnymi o III sektorze
            • Lekcję z rozgrywką gry karcianej “Gra w zmianę”
            • Lekcję z wykorzystaniem scenariusza stworzonego na podstawie filmowej wizyty studyjnej (do wybory jeden z dwóch filmów z odpowiadającym mu scenariuszem)
            • Warsztat dla młodzieży prowadzony przez organizację społeczną
            • Warsztat dla rodziców prowadzony przez organizację społeczną (z listy dostępnych warsztatów oferowanych przez ngo)

            Dnia 1.04 odbyły się warsztaty dla uczniów kl. 6a i 6b, w ramach których uczniowie zapoznali się ze światem organizacji społecznych, oddolnego organizowania się w różnych obszarach życia, rozwijania pasji czy zainteresowań. Dzięki podnoszeniu wiedzy na temat III sektora wspólnie doprowadzamy do zwiększania postaw obywatelskich wśród młodzieży i jej zaangażowania społecznego.


            Szkolny Koordynator Programu
            Agata Cygan 
             

        • WOLONTARIUSZE ze 109 - na Warszawskim Półmaratonie Pokoju
          • WOLONTARIUSZE ze 109 - na Warszawskim Półmaratonie Pokoju

            W dniu 27 marca 2022 odbył się 16 Warszawski Półmaraton, w tym roku nazwany Półmaratonem Pokoju.

            Organizator przedsięwzięcia, Fundacja Maraton Warszawski, postawił nam spore wyzwanie – wsparcie imprezy biegowej od samego świtu.

            Piękny i mroźny wschód słońca przywitał nas o 6:30 przy Parku Fontann, co ciekawe, świeżo po zmianie czasu i krótszym o godzinę śnie.

            Grupa 20 uczniów naszej szkoły z dużym zaangażowaniem zajęła się obsługą depozytów, a także „dostawą” bieżących informacji uczestnikom półmaratonu.

            Choć poranek był bardzo rześki, widząc aktywnych i pełnych energii biegaczy, z każdą minutą robiło nam się cieplej.

            Smaczku dodało spotkanie z p. Iwoną Świercz – naszą nauczycielką j. niemieckiego, która pełniła niezwykle ważną funkcję podczas biegu – jako tzw. pacemaker poprowadziła grupę półmaratończyków w równym tempie, w założonym czasie 1: 55! Jako doświadczona zawodniczka zrobiła to perfekcyjnie!

            Liczne pozytywne doświadczenia dały nam dużo radości ze wspólnych działań.

            Dlatego piszemy się na kolejne i zachęcamy wszystkich do udziału w takich wydarzeniach!

        • 224
          • 2 IV Światowy Dzień Świadomości Autyzmu

            Kwiecień to Światowy Miesiąc Wiedzy na Temat Autyzmu, a 2 kwietnia na całym świecie obchodzimy Światowy Dzień Świadomości Autyzmu (Wiedzy na Temat Autyzmu).

            "Spektrum autyzmu to odmienny wzorzec neurorozwojowy mózgu charakteryzujący się innym rozwojem w sferze KOMUNIKACJI, EMOCJI I RELACJI SPOŁECZNYCH, tak zwana TRIADA AUTYSTYCZNA.  

            Znaczy to ni mniej ni więcej tyle, że w tych sferach dzieci i dorośli w spektrum mogą potrzebować szczególnego wsparcia, ale przede wszystkim empatii, zrozumienia i uważności ze strony otoczenia oraz szacunku dla ich indywidualnych potrzeb."

            (źródło: Fundacja Ale Klasa)

            W kwietniu na całym świecie szerzona jest wiedza na temat spektrum autyzmu, obalane są mity na temat autyzmu oraz zespołu Aspergera, a także wyraża się solidarność z osobami w spektrum.

            Od wielu lat 2.kwietnia, w ramach wsparcia osób w spektrum ubiera się na niebiesko. W tym kolorze ozdabiane są także różnego rodzaju budynki.

            Od kilku lat zmienia się jednak narracja względem kolorystyki. Głównie samorzecznicy podkreślają, że autyzm nie jest niebieski, a wielobarwny. Nie ma dwóch identycznych osób z autyzmem- to całe spektrum autyzmu. Dlatego też, ze względu na to, że 2.04 przypada w sobotę, przesunęliśmy obchody Dnia Wiedzy na Temat Autyzmu na 1.04 (piątek) i wykazując wsparcie dla wszystkich osób w spektrum ubieramy się najbardziej kolorowo, jak się tylko da!

            Przyłączcie się do naszej akcji! 

            1. KWIETNIA  BĄDŹMY KOLOROWI !

             

             

        • Podręczny tłumacz polsko-ukraiński- programowanie w SCRATCH -
          • Podręczny tłumacz polsko-ukraiński- programowanie w SCRATCH -

            Scratch to edukacyjny język programowania dla dzieci, który w prosty i przyjemny sposób umożliwia przyswajanie tajników kodowania nawet jego najmłodszym kursantom. Język Scratch jest pierwszym krokiem na ścieżce nauki programowania. Dzięki niemu możliwe jest zrozumienie istoty tego kierunku informatycznego i podejmowanie coraz bardziej skomplikowanych działań. Jeden z naszych uczniów Tymoteusz Utrata z klasy 5a podjął się trudnego wyzwania - zaprogramowania w tym języku  podręcznego tłumacza polsko-ukraińskiego.                Nad projektem pracowal  2 tygodnie, pod opieką pani Doroty Walasek, a w planach jest aktualizowanie programu w miarę potrzeb uczniów. TŁUMACZ pomoże Wam w komunikowaniu się z nowymi kolegami z Ukrainy.

            Zapraszamy do korzystania !

            Tymon Utrata

            Dorota Walasek

        • 29 III (wtorek) DZIEŃ BEZ PLECAKA
          • 29 III (wtorek) DZIEŃ BEZ PLECAKA

            RELACJA Z WYDARZENIA ->>kliknij   No BackPack Day to dzień, w którym dzieci w USA chodzą do szkoły bez plecaków, niosąc wszystkie swoje książki i przybory szkolne w rękach lub w plastikowych torbach, aby podnieść świadomość w całym świecie, o tych, milionach dzieci, które muszą chodzić wiele kilometrów do szkoły, niosąc książki i przybory szkolne w rękach lub w plastikowych torbach, ponieważ nie stać ich na plecak.

            No BackPack Day to świetny sposób dla uczniów, aby przejść dzień z życia tych, którzy mają mniej szczęścia. Empatia jest świetnym nauczycielem.

            Źródło: No BackPack Day - Charlotte based non profit organization

            Drodzy Uczniowie (kl. 4-8), Nauczyciele! 

            Dnia 29.03 (wtorek) Samorząd Uczniowski zaprasza do udziału w akcji No Backpack Day. Dzień bez plecaka to nowa szkolna tradycja. Zabawa, w której chętni uczniowie i nauczyciele przychodzą do szkoły jak zwykle, przynosząc ze sobą to co potrzebne na lekcjach lecz nie mogą używać plecaka ani torby. Trzeba wykazać się inwencją twórczą i pogłówkować 

            Zapraszamy wszystkich do zabawy

            Samorząd Uczniowski

             

        • 26 III Godzina dla Ziemi WWF
          • 26 III Godzina dla Ziemi WWF

            W tym roku Godzina dla Ziemi WWF przypada 26 marca o 20:30, kiedy to na 60 minut w symbolicznym geście troski o planetę rzesze ludzi, miast i instytucji wygaszą światła pod hasłem „Razem dla planety”. To już 15. edycja tej akcji w Polsce, a 16. na świecie.

            Po co mam gasić światło? 

            Godzina dla Ziemi WWF to coś więcej niż zgaszenie światła na 60 minut. Nie chodzi w niej o oszczędzanie energii; to symboliczny wyraz troski o naszą planetę, o różnorodność biologiczną lądów, a także mórz i oceanów

              Coroczne wydarzenie, organizowane w ostatnią sobotę marca. Godzinę dla Ziemi zapoczątkował WWF (Światowy Fundusz na rzecz Przyrody), który w 2007 roku zachęcił aż 2 miliony mieszkańców Sydney do wyłączenia niepotrzebnych świateł i urządzeń elektrycznych na 60 minut. Godzina to oczywiście zbyt krótki czas, by osiągnąć odczuwalne rezultaty. Inicjatywa ta jednak na ma charakter symboliczny – promuje postawy pro-ekologiczne i ma na celu wykształcenie trwałych nawyków – z korzyścią zarówno dla Ziemi, jak i jej mieszkańców. Oszczędność energii to przecież nie tylko ulga dla domowego budżetu, ale również „cegiełka” przekazana na rzecz ochrony planety, która pilnie potrzebuje „odetchnąć” od natłoku gazów cieplarnianych. Z roku na rok idea ta cieszy się coraz większym uznaniem. Do akcji włączyło się ponad 100 państw, a w ciągu ostatnich lat na symboliczną godzinę światło zgasło w wielu znanych miejscach, takich jak Koloseum, Opera w Sydney czy Piramidy w Gizie. Niektóre stacje telewizyjne wstrzymały nawet transmisje lub używały wyłącznie świateł LED-owych. Szacuje się, ze w 2011 roku w obchodach Godziny dla Ziemi w mniejszym lub większym stopniu uczestniczyły blisko 2 miliardy ludzi. Wtedy też ciemności zapadły w Pałacu Kultury i Nauki, w Galerii Zachęta czy w krakowskich Sukiennicach. Promowanie tej ekologicznej inicjatywy ułatwia Internet i wirtualne media – można więc mieć nadzieję, że „zielony” trend przyjmie się powszechnie na całym globie, na którym przecież wszyscy chcą gościć jak najdłużej.

        • 22 marca - Światowy Dzień Wody
          • 22 marca - Światowy Dzień Wody

            Światowy Dzień Wody (ang. World Water Day) został ustanowiony rezolucją z 22 grudnia 1992 r. przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w ramach Agendy 21, w czasie konferencji Szczyt Ziemi 1992 (UNCED) w Rio de Janeiro (Brazylia). Powodem był fakt, że ponad miliard ludzi na świecie cierpi z powodu braku dostępu do czystej wody pitnej.

            https://www.ekokalendarz.pl/swiatowy-dzien-wody/

            Corocznie Dzień Wody obchodzony jest pod innym hasłem:

            • 2022- Wody podziemne. Uczynić widzialnym niewidoczne
            • 2021- Doceń wodę
            • 2020 – Zmiana klimatu
            • 2019 – Nie pominąć nikogo
            • 2018 – Natura dla wody
            • 2017 – Ścieki jako nieograniczone źródło wody
            • 2016 – Woda a praca
            • 2015 – Woda a zrównoważony rozwój
            • 2014 – Woda i energia
            • 2013 – Współpraca w dziedzinie wody
            • 2012 – Znaczenie wody dla produkcji żywności na świecie
            • 2011 – Woda dla miast
            • 2010 – Jakość wody
            • 2009 – Wody transgraniczne
            • 2008 – Woda a stan sanitarny świata
            • 2007 – Niedobór wody
            • 2006 – Woda i kultura
            • 2005 – Woda dla życia
            • 2004 – Woda i kataklizmy
            • 2003 – Woda dla przyszłości
            • 2002 – Woda dla rozwoju
            • 2001 – Woda a zdrowie
            • 2000 – Woda dla XXI wieku
            • 1999 – Wszyscy mamy wpływ na wykorzystanie wody
            • 1998 – Wody podziemne – niewidoczne zasoby
            • 1997 – Zasoby wodne świata: czy ich wystarczy?
            • 1996 – Woda dla spragnionych miast
            • 1995 – Kobiety a woda
            • 1994 – Troska o wodę jest obowiązkiem każdego człowieka
            • 1993 – Pierwsze obchody (brak hasła)
        • skarpetki kolorowe
          • 21 III Światowy Dzień Zespołu Downa

             W ten wyjątkowy dzień zachęcamy do założenia skarpetek – najlepiej trzech (bo przecież w zespole Downa są 3 chromosomy w 21 parze) i w różnych, wesołych kolorach! – zachęcają organizatorzy ŚDZD. Kolorowe skarpetki to symbol solidaryzowania się z osobami z Zespołem Downa. Celem tej akcji jest podniesienie świadomości na temat życia i potrzeb osób z zespołem Downa. Skarpetki mogą być w paski, w kropki, za kolano lub tuż przy kostce, mogą być z różnych, niepasujących do siebie par.Jeśli jednak skarpetki to dla Was za mało – załóżcie kolorowe ubrania. Kolory przewodnie ŚDZD to granatowy i czerwony

            W tym roku kampania Światowego Dnia Zespołu Downa skupia się na pytaniu „Włączanie społeczne - co to znaczy?” (#InclusionMeans). Tego dnia szczególnie pochylamy się nad problemem zwiększenia efektywności działań i systemów umożliwiających osobom z Zespołem Downa pełne uczestnictwo w życiu społecznym oraz organizowania wsparcia ich samodzielności.

            Jednym z tradycyjnych już sposobów włączenia się do obchodów Dnia Zespołu Downa jest założenie niepasujących, kolorowych skarpetek (akcja #LotsOfSocks).

            Światowy Dzień Zespołu Downa, ang. World Down Syndrome Day (WDSD) – niektórzy nazywają go "Dniem 21 chromosomu" święto obchodzone corocznie 21 marca z inicjatywy Europejskiego Stowarzyszenia Zespołu Downa (ang. Down Syndrome International, DSI) ustanowione w 2005 roku, od 2012 roku pod patronatem Organizacji Narodów Zjednoczonych.

            Pomysłodawcą był Stylianos E. Antonarakis – genetyk z uniwersytetu w Genewie, a inauguracja WDSD miała miejsce w Singapurze 21 marca 2006 roku zorganizowana przez angielską organizację Down's Syndrome Association (DSA).

            Data obchodów nie jest przypadkowa – dzień 21 marca patronuje rozpoczynającej się wiośnie i narodzinom ludzi niezwykłych, data wiąże się również z istotą zaburzenia – trisomią 21 chromosomu. 

            Z tej okazji na całym świecie odbywają się imprezy, których celem jest zwiększenie świadomości społecznej dotyczącej zespołu Downa, propagowanie praw i dobra ludzi z tą wadą genetyczną i integracja z nimi.

            W grudniu 2011 Zgromadzenie Ogólne ONZ potwierdziło celowość obchodów na arenie międzynarodowej rezolucją A/RES/66/149. Od 2012 roku obchody odbywają się oficjalnie pod auspicjami Organizacji Narodów Zjednoczonych.

            W Polsce pierwszą organizacją, która włączyła się w obchody w 2006 roku było Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom i Młodzieży Specjalnej Troski „Jeden Świat” w Białymstoku.

             

            https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%9Awiatowy_Dzie%C5%84_Zespo%C5%82u_Downa

        • 145
          • 18 III DZIEŃ MÓZGU

            Po raz pierwszy obchodzony był 18 marca 1998 roku. Celem obchodów tego dnia jest zwiększenie wiedzy o tym organie oraz informowanie społeczeństwa o konieczności badań układu nerwowego.

            Mózg, a poprawnie mózgowie to część OUN(Ośrodkowego układu nerwowego).Mózg umieszczony jest w jamie czaszki otoczony 3 oponami jest najbardziej złożonym i najważniejszym narządem człowieka odpowiadającym w dużym uproszczeniu za mówienie, kodowanie i przetwarzanie informacji, wyrażanie emocji i wiele innych złożonych funkcji psychicznych jak i przebieg wielu procesów życiowych. Zdrowy i sprawnie funkcjonujący mózg ma wpływ na nasze funkcjonowanie, zachowanie, postrzeganie, myślenie, jakość naszego życia

            Dzięki pracy mózgu widzimy, słyszymy, czujemy, gromadzimy i przetwarzamy informacje. Mózg działa także wtedy, kiedy śpimy a nieprawidłowa praca mózgu źle wpływa na cały organizm, dlatego warto zadbać o nasz mózg.

            Aby nasz funkcjonował lepiej i wydajniej należy pamiętać, aby w naszej diecie nie zabrakło: kwasów omega-3, witamin z grupy B (w tym kwasu foliowego), witamin D, C, A, E, a także minerałów: potasu, żelaza, magnezu, cynku, jodu, chromu i manganu. Dobre nawodnienie, antyoksydanty i lecytyna również wspomagają pracę mózgu.

            Niedostateczna ilość tych związków w organizmie może skutkować niepokojem, agresją, bólami głowy, problemami z zasypianiem, ciągłym zmęczeniem i stanami depresyjnymi.

            Naszemu mózgowi szkodzą również:

            • palenie papierosów (w tym bierne),
            • dieta bogata w cukier, sztuczne barwniki i aromaty,
            • przejadanie się, produkty typu fast food,
            • nadciśnienie, cukrzyca i nadwaga.

            Ważne jest, abyśmy zaczęli dbać o mózg od najwcześniejszych lat. Dostarczajmy mu odpowiedniej ilości snu, jedzmy różnorodne posiłki zgodnie z  Piramidą Zdrowego Żywienia oraz bądźmy aktywni fizycznie – dzięki temu wesprzemy zdolności poznawcze naszego mózgu.

            Obejrzyjcie również kilka slajdów z ciekawostkami o mózgu. Wykorzystano materiały ze strony pssekrakow.pl oraz pedagog michalina na fb.

             Ciekawostki

            1. Mózg pochłania naszą energię

            Mózg to najbardziej energochłonny organ naszego ciała. Chociaż stanowi tylko 2 proc. naszej wagi, to zużywa nawet do 20 proc. energii. Cała ta moc jest mu potrzebna do utrzymania naszych szarych komórek w zdrowiu. Mózg zużywa też sporo energii na wysyłanie impulsów energetycznych, które pozwalają na komunikację między poszczególnymi komórkami. 

            2. 100 miliardów neuronów

            Słuchanie muzyki klasycznej spowalnia rozwój starczej demencji

            Każdy mózg ma ok. 100 miliardów neuronów! Całkiem sporo, prawda? To aż 16 razy więcej niż liczba ludzi na Ziemi. 

            3. 90% proc. mózgu działa non stop

            Ludzie nie używają tylko ok. 10 proc. części swojego mózgu. Chociaż wiele osób powtarza, że nie wykorzystujemy jego możliwości, to jest to nieprawda. 

            4. Mózg to woda

            Wiedzieliście, że mózg składa się w 75 proc. z wody? Czyżby o to chodziło w tym całym "robieniu wody z mózgu"?

            5. Stres zmienia rozmiar mózgu

            Okazuje się, że stres to czynnik, który najbardziej wpływa na zmiany w mózgu. Najgorsze, że może on doprowadzić do zmniejszenia jego objętości. Chyba czas poświęcić chwilę na relaks.

             

            6. Ziewanie ochładza mózg

            Ziewanie to sposób organizmu na ochłodzenie przegrzanego mózgu. Dodatkowo, jeśli narząd nie dostanie wystarczającą ilości tlenu, to ziewanie pomoże mu w nadrobieniu tych niedoborów. Bez tlenu komórki mózgu zaczynają umierać po 4 do 6 minutach. 

            7. Mózg zapali żarówkę

            Mózg produkuje wystarczającą ilość energii, żeby zapalić żarówkę. Jeśli jesteśmy obudzeni, to jest to średnio od 30 do 35 watów

            https://sp105.pl/wp-content/uploads/2021/03/xdzien_mozgu_11-501x420.png.pagespeed.ic.DGWIIAwHf6.webp

        • Zbiórka makulatury
          • Zbiórka makulatury

                                                                               POSPRZĄTAJ  NA  WIOSNĘ

            od 14.03.2022 r. (poniedziałek)

            do 18.03.2022 r. (piątek)

                             

            Zachęcamy wszystkich uczniów, nauczycieli i rodziców

            do wzięcia udziału w tej akcji.

             

            1. Makulatura powinna być dobrze zapakowana, aby się nie rozsypywała.
            2. Makulaturę należy składać w wyznaczonym miejscu na placu szkolnym.
            3. Przyjmujemy: papier, kartony, kalendarze, książki, zeszyty, itp.

                                        Serdecznie zapraszam

                                       Monika Zimny

        • Szkolny Budżet Obywatelski 2021/2022
          • Szkolny Budżet Obywatelski 2021/2022

            Szkolny Budżet Obywatelski funkcjonuje w naszej szkole od 4 lat.  Pierwsza edycja projektu miała miejsce w roku szkolnym 2017/2018. Od tego czasu co roku uczniowie mają okazję aktywnie kształtować otaczającą ich przestrzeń i realizować swoje pomysły – zgłaszając swoje projekty a następnie biorąc udział w głosowaniu i realizowaniu.

            Szkolny Budżet Obywatelski ma na celu:

            – zwiększenie wpływu uczniów na działalność szkoły,

            – zwiększenie poczucia przynależności uczniów do społeczności szkolnej,

            – nabycie przez uczniów umiejętności pozyskiwania środków na realizację swoich projektów,

            – rozwijanie umiejętności prezentacji,

            – rozwijanie umiejętności pozyskiwania sojuszników.

            Harmonogram na rok szkolny  2021/2022 zawarty w regulaminie SBO przedstawia się następująco:
            3 I – 21 I –       informowanie i promocja Szkolnego Budżetu Obywatelskiego
            3 I - 21 I -        zgłaszanie projektów
            24 I - 26 I -      weryfikacja projektów pod względem formalnym
            27 I -                ogłoszenie listy projektów, które przeszły do etapu głosowania
            14 II - 28 II –   promocja projektów, prezentacje (forma stacjonarna lub on-line w zależności od sytuacji epidemicznej w kraju)

            1 III –                Apel Samorządności (forma stacjonarna lub on-line w zależności od sytuacji epidemicznej w kraju)

            3 III - 4 III -      głosowanie
            6 III -                ogłoszenie wyników
            7 III - 15 V -     realizacja projektów
            16 V - 31 V -     ewaluacja
             

            W tegorocznej edycji Szkolnego Budżetu Obywatelskiego złożonych zostało 6  projektów, które przeszły do etapu promocji i głosowania. Są nimi:

            1. Remont łazienek, Weronika Wołońciej, kl. 5c

            2. Mural na budynku szkoły, Weronika Wołońciej, kl. 5c

            3. Kosze na śmieci recycling, Weronika Wołońciej, kl. 5c

            4. Przyroda (więcej roślin i akwarium w szkole), Ula Pałczyńska, Wiktoria Kępińska, Sofiia Tymchenko, Hania Reczek, 4b

            5. Szkolny radiowęzeł, Staś Bańka, kl. 4a

            6. Wygodne śniadanie (stoliki śniadaniowe), Kalina Gontarewicz, Lena Byśkiniewicz, Julia Doboszyńska, kl. 4c

            Dnia 1.03 odbył się ważny dzień – Apel Samorządności podczas, którego nastąpiła prezentacja projektów. Dla niektórych uczniów było to wielkie przeżycie – nie jest łatwo wystąpić przed publicznością. Możecie być z siebie dumni. Jesteśmy pod wrażeniem Waszych prezentacji i wykonanych plakatów.

            Przez cały tydzień można było zapoznać się z plakatami na szkolnej tablicy informacyjnej.

            W dniach 3-4.03 na długich przerwach odbyło się głosowanie. Każdy uczeń, nauczyciel oraz pracownik naszej szkoły mógł oddać 1 głos na wybrany przez siebie projekt. W głosowaniu wzięło udział 334 uczniów oraz 34 nauczycieli i pracowników szkoły. Łącznie oddano 368 głosów.

            Wyniki przedstawiają się następująco:

            1. Szkolny radiowęzeł, Staś Bańka, kl. 4a – 154 głosy
            2. Remont łazienek, Weronika Wołońciej, kl. 5c – 68 głosów
            3. Przyroda (więcej roślin i akwarium w szkole), Ula Pałczyńska, Wiktoria Kępińska, Sofiia Tymchenko, Hania Reczek, 4b  - 65 głosów
            4. Wygodne śniadanie (stoliki śniadaniowe), Kalina Gontarewicz, Lena Byśkiniewicz, Julia Doboszyńska, kl. 4c   - 49 głosów
            5. Mural na budynku szkoły, Weronika Wołońciej, kl. 5c  - 16 głosów
            6. Kosze na śmieci recycling, Weronika Wołońciej, kl. 5c  - 16 głosów

             

            Gratulacje dla wszystkich projektodawców. Czekamy na realizację zwycięskich projektów.

            Chcielibyśmy serdecznie podziękować wszystkich osobom, które włączyły się w organizację oraz przeprowadzenie SBO szczególnie byłemu oraz obecnemu Samorządowi Uczniowskiego oraz nauczycielom.

            Samorząd Uczniowski SP 109

             

        • Spotkanie klas VIII z Zespołem Szkół nr 39 ul. Bełska 1/3  w Warszawie
          • Spotkanie klas VIII z Zespołem Szkół nr 39 ul. Bełska 1/3 w Warszawie

            09.03.2022 o godz. 09.00 na zaproszenie doradcy zawodowego do naszej szkoły przyjechały przedstawicielki Zespołu Szkół nr 39 przy ul. Bełskiej 1/3 w Warszawie, a były to Pani od języka angielskiego Katarzyna Gontarz i nasza abolwentka Zosia Malicka.

            Pani Katarzyna przedstawiła naszym czterem klasom ósmym zawody, w których kształci szkoła: technik ogrodnik, technik architektury krajobrazu, technik weterynarii, technik ochrony środowiska.

            Pani Katarzyna pokazała film nagrany przez uczniów reklamujący szkołę, przekazała ulotki dla doradcy zawodowego  i zaprosiła uczniów naszej szkoły na dni otwarte, które odbędą się 26.03.2022 (sobota) o godz.11.00 i 21.04.2022 (czwartek) o godz. 17.00

            Monika Zimny

        • AKCJA -  MASKOTKI DLA DZIECI Z UKRAINY
          • AKCJA - MASKOTKI DLA DZIECI Z UKRAINY

            Przez cały tydzień  od 28 II  - 4 III 2022 r.  w naszej szkole zbieraliśmy maskotki dla dzieci z Ukrainy. 

            Dzięki ogromnemu zaangazowaniu uczniów udało się nam zebrać aż 9 wielkich 120 litrowych worków pluszaków! 

            Dziękujemy wszystkim, którzy włączyli się do naszej akcji! Nie spodziewaliśmy się tak ogromnego odzewu. Ilość zebranych pluszaków przerosła nasze najśmielsze oczekiwania.

            Część maskotek już dzisiaj wieczorem ruszy bezpośrednio na granicę. Druga połowa zostanie przekazana Wspólnota Sant'Egidio, która przekaże je dzieciom z Ukrainy, które do nas przyjeżdżają.

            Jeszcze raz dziękujemy! 

            Joanna Latosińska-Kulasek

             

        • 213
          • Pomagamy UKRAINIE

            W naszej placówce od poniedziałku 28.02 organizujemy zbiórkę najpotrzebniejszych rzeczy w ramach pomocy humanitarnej ogarniętej wojną Ukrainie. Co konkretnie?

            ·żywność z dłuższym terminem przydatności (przede wszystkim w puszkach, konserwy),

            · środki medyczne (woda utleniona, bandaże, środki opatrunkowe i przeciwbólowe),

            · środki higieniczne (pampersy dla dzieci, chusteczki nawilżające, ręczniki papierowe),

            · koce,

            · słodycze dla dzieci

            - przybory szkolne, artykuły piśmienicze , długopisy, kredki,  ołówki, zeszyty do klas 1-3 i 4-8 

            - plecaki szkolne

             

            Dary należy składać w specjalnie przeznaczonych do tego pudełkach, wystawionych w wejściu głównym do szkoły.

            UWAGA! Na chwilę obecną - Nie zbieramy ubrań i obuwia ! Ubrania i obuwie zbieramy tylko i wyłącznie  zgodnie z konkretnymi potrzebami (o czym informujemy w specjalnym komunikacie poprzez wiadomości w dzienniku LIBRUS oraz mediach społecznościowych). 

            Przez cały tydzień  od 28 II  - 4 III  zbieramy maskotki -  PLUSZAKI. Bardzo prosimy, aby maskotki były nowe, małe, czyste i nieuszkodzone bez śladów użytkowania. Od poniedziałku do piątku w szatni, w oznaczonym pudełku, będziecie mogli zostawić maskotkę, którą chcecie podarować. Niewielki gest, a może znaczyć tak wiele! 

             

              

            Poniżej  informacje, które można dalej dystrybuować wśród znajomych zainteresowanych pomocą w aktualnej sytuacji:

            Chcesz pomóc? Zgłoś się przez stronę internetową. Dary można przynieść do jednego z wielu  miejskich punktów zbiórki.  

            Jak pomagać w Warszawie 

            TU https://um.warszawa.pl/-/pomoc-warszawy-dla-uchodzcow-z-ukrainy

            i tutaj: https://www.facebook.com/UrzadWawer

            1. Jeśli ktoś chce zostać wolontariuszem:oferty na bieżąco będą zamieszczane na stronie: ochotnicy.waw.pl

            Na razie mamy nabory do punktów informacyjnych https://ochotnicy.waw.pl/oferta/2003

            https://ochotnicy.waw.pl/oferta/2001

            2.Jeśli ktoś chce zaprosić kogoś do domu niech wypełni formularz: https://ochotnicy.waw.pl/mieszkania

            3. Jeśli ktoś chce wesprzeć finansowo – promujemy zbiórki organizacji świadczących pomoc humanitarną (PAH, PCPM, Caritas, Unicef, PCK, Fundacja Nasz Wybór prowadząca Ukraiński Dom itp.)

            4.Od wtorku będzie organizowana ogólnomiejska zbiórka darów rzeczowych. Jeśli zgłaszałyby się do Was firmy potencjalni darczyńcy to uruchomiony jest adres darczyncy@um.warszawa.pl

            Z góry dziekuję za okazane wsparcie 

            Hanna Ratańska- Szot

            Wsparcie dla rodzin ukraińskich, pomoc dla nauczycieli i rodziców

            oferuje Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 17 https://www.ppp17.pl/

            ul. Żegańska 1a, 04-713 Warszawatel.: (22) 27 72 000 e-mail: ppp17@edu.um.warszawa.pl 

             

        • AKCJA  „PACZKA NA KRESY”
          • AKCJA „PACZKA NA KRESY”

            Szanowni Uczniowie, Nauczyciele, Rodzice, Wolontariusze

                   W związku ze zbliżającymi się Świętami Wielkiej Nocy, pragnę zaprosić do udziału w akcji „Paczka na Kresy”, skierowanej do  Polaków mieszkających za wschodnią granicą Polski.

            Pomimo trwającej pandemii oraz innych trudnych okoliczności, chcemy dzielić się radością, nadzieją i miłością  z drugim człowiekiem.

               Akcja „Paczka na Kresy” polega na zbiórce darów i  funduszy przeznaczonych na świąteczne paczki dla  Polaków z Litwy i  Ukrainy.

            Ta inicjatywa jest niesamowitą okazją, żeby właśnie naszym  Rodakom, żyjącym poza granicami swojej ukochanej Ojczyzny, ale jednoczącym się duchowo i często marzącym o powrocie „na Ojczyzny łono”, pomóc w sposób materialny i duchowy.

            Dotychczasowe działania nie tylko łączyły młodzież wobec tak  szlachetnego wysiłku, ale tworzyły równocześnie więzi osobowe oraz przeżycia duchowe, które pozostają w  sercu na zawsze.

             

                     Organizatorami akcji są:  Fundacja Kresy w Potrzebie – Polacy Polakom, Polska Fundacja Narodowa, Poczta Polska, Mazowiecka  Wojewódzka Komenda OHP,  harcerze ze Szczepu 147 „Błękitni” oraz Mazowiecki Kurator Oświaty.

                 Serdecznie zachęcamy do włączenia się w  tę szlachetną inicjatywę.

                     Pragnę zwrócić uwagę, że akcja jest prowadzona z zachowaniem wszystkich zasad bezpieczeństwa obowiązujących w czasie pandemii.

             

            AKCJA „PACZKA NA KRESY 2022”

            informacje organizacyjne

            W akcji zbieramy:

            • produkty spożywcze, takie jak: kawa, herbata liściasta, ekspresowa, owocowa, kakao naturalne, rozpuszczalne, słodycze: czekolada, praliny, cukierki, ciastka, czekoladki, chałwa, pierniki, ciasta zapakowane hermetycznie, bombonierki, ptasie mleczko, galaretki, batony czekoladowe, owocowe, delicje, sezamki; 
            • owoce kandyzowane: figi, rodzynki, morele, skórka pomarańczowa, orzeszki, pistacje;
            • przyprawy świąteczne: cynamon, kardamon, wanilia, goździki, posypki na ciast;
            • konserwy, olej, przyprawy, owoce w puszce (np. ananasy, brzoskwinie), oliwki, suszone pomidory;
            • makarony, kasze, cukier, mąka
            • środki czyszczące, dezynfekujące, środki do prania etc.
            • środki higieniczne: pasty do zębów, mydła, żele, płyny do kąpieli,
            • medykamenty, kremy, środki opatrunkowe

            Miłym załącznikiem do paczek będą:

            -  własnoręcznie wykonane kartki świąteczne z życzeniami; 

            Nie będą przyjmowane: ubrania, artykuły papiernicze, zabawki, pluszaki, książki, podręczniki.

            Istnieje możliwość wpłaty darowizny pieniężnej na konto Fundacji. Pozyskane środki będą wykorzystane na organizację Akcji:

            Alior Bank SA, 94 2490 0005 0000 4520 7799 3602
            Fundacja „Kresy w potrzebie – Polacy Polakom” KRS 0000412780
            ul. Rzeźbiarska 87, 04-620 Warszawa

            Przekazanie zebranych darów

            Zebrane dary przekażemy:

            1. w Warszawie: w dniach 18 – 19.03.2022 - XXVI LO przy ulicy Alpejskiej 16 (Warszawa – Anin) w godzinach 8.00 – 16.00. 

            Pakowanie paczek odbędzie się w dniach 19-20 marca w XXVI LO przy ul. Alpejskiej 16 od godz. 9.00.

            W celu zachowania zasad bezpieczeństwa wolontariusze uczestniczący w pakowaniu paczek zostaną podzieleni na grupy, które będą zapraszane na konkretne godziny, tak aby uniknąć spotkań większych grup.

            Koordynator akcji

            Kierownik świetlicy -  MONIKA ZIMNY

        • W NASZEJ SZKOLE RUSZA AKCJA BOOKCROSSING czyli UWOLNIJ KSIĄŻKĘ!
          • W NASZEJ SZKOLE RUSZA AKCJA BOOKCROSSING czyli UWOLNIJ KSIĄŻKĘ!

            ZAPRASZAMY  do BIBLIOTECZNO-ŚWIETLICOWEJ AKCJI DZIELENIA SIĘ KSIĄŻKAMI ! (z angielska zwanej BOOKCROSSINGIEM)

            E. Łaszkiewicz, M. Zimny

             W naszej szkole stworzono małą przestrzeń na Bookcrossing- w tym celu został umieszczony  regał na górnym korytarzu.

            Na czym polega bookcrossing?  Bookcrossing polega  na pozostawianiu przeczytanych książek w miejscach publicznych po to, by kolejne osoby mogły je przeczytać i znów puścić w obieg.To niekonwencjonalna forma popularyzowania książek i czytelnictwa poprzez nieodpłatne ich przekazywanie metodą „podaj dalej”. Idea krążącej książki narodziła się w Stanach Zjednoczonych w 2001 roku, jej inicjatorem był programista komputerowy Ron Hornbaker. Swój pomysł nazwał bookcrossingiem. 

            Jak włączyć się  tę akcję? Wystarczy przynieść książkę, którą chcemy udostępnić innym, pozostawić ją wyznaczonym miejscu  bądź wziąć interesującą nas książkę do przeczytania. Po przeczytaniu należy przynieść ją z powrotem, by ktoś inny mógł mieć radość z jej czytania. Nie trzeba tego nigdzie rejestrować i nikomu zgłaszać.

            UWAGA! Zapytaj rodziców/opiekunów o zgodę na przekazanie książki !

             

             

  • RODO

  • DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI

    • Logowanie

    • Kontakt

      • Szkoła Podstawowa Nr 109 im. Batalionów Chłopskich w Warszawie
      • 22 277 11 23
      • ul. Przygodna 2 03-991 Warszawa 03-991 Warszawa Poland
  • Nagłówek

  • Liczba wizyt

    liczba odwiedzin: 305759
  • Galeria zdjęć

      brak danych