• AKCJA NAKRĘTKI

            Akcja zbierania nakrętek to jedna z popularnych form niesienia pomocy innym. Organizowane działanie polega na zbiórce plastikowych nakrętek, wieczek i pokrywek. Nasza szkoła już od kilku lat prowadzi zbiórkę. Dziś najmłodsi uczniowie z klasy 1a opróżnili kolejny zapełniony po brzegi kosz!

            Brawo dzieciaki

          • Panel "Stres w szkole - jak go przezwyciężać?

            Dnia 10.11.2022 r. odbyła się II Wawerska Konferencja Samorządów Uczniowskich w Szkoła Podstawowa nr 109 im. Batalionów Chłopskich, którą organizowała Młodzieżowa Rada Dzielnicy Wawer we współpracy z dyrekcją szkoły.

            Podczas panelu dyskusyjnego "Stres w szkole - jak go przezwyciężać?" prelegenci odpowiedzieli na poniższe pytania:

            - co najbardziej stresuje uczniów?

            - jak można sobie radzić ze stresem?

            - jak wzajemnie wspierać się w grupie rówieśniczej?

            - jak odczarować stereotypy o szkolnych pedagogach?

            Prelegentami byli psycholog, pedagog, rodzic i uczeń. Sala pełna młodzieży...

            Podczas spotkania, pograliśmy w odstersowujące gry towarzyskie.

            O 11:11 wspólnie odśpiewaliśmy Hymn Polski.

        • Wyniki VIII Warszawskiego Konkursu Plastyczno - Technicznego" Anioł Bożonarodzeniowy 2022" już dziś godz. 11.00
          • Wyniki VIII Warszawskiego Konkursu Plastyczno - Technicznego" Anioł Bożonarodzeniowy 2022" już dziś godz. 11.00

            Warszawa, 05.12.2022 r.

            Protokół VIII Warszawskiego Konkursu „Anioł Bożonarodzeniowy 2022”

            Komisja konkursowa w składzie :

            Przewodnicząca – Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 109 w Warszawie - Pani Hanna Ratańska – Szot

            Członek – Kierownik Świetlicy Szkolnej – Pani Monika Zimny

            Członek - nauczyciel plastyki, wychowawca świetlicy – Pani Małgorzata Sprycha

            wyłonili:

            Laureatów VIII warszawskiego konkursu plastyczno – technicznego „Anioł Bożonarodzeniowy 2022”

             

            Kategoria klas 0 - I

            Wyróżnienie – Amelia Szczykutowicz - kl. I a SP109

            Wyróżnienie - Andżelika Pacyniak – kl. I – SP 86

             

            Kategoria klas II – III

            Miejsce I - Nina Baryła - kl. II a SP 109

            Miejsce II – Liliana Rzepczak - kl. III SP 357

            Miejsce III – Ex æquo Maria Sokołowska – kl. III SP 357, Maria Laskowska – kl. III SP 357, Kinga Pawlak kl. II SP nr 357

            Wyróżnienie - Milena Domagała kl. II – SP 357

            Wyróżnienie - Katarzyna Pietrzak kl. III – SP 357

             

            Kategoria klas IV – VII

            I miejsce – Zuzanna Styś – kl. IV b SP109

            II miejsce – Hanna Reczek – kl. V b SP 109

            Wyróżnienie - Aleksandra Brzóskiewicz – kl. IV b – SP 109

            Protokół konkursu.pdf

            Serdecznie gratulujemy wszystkim Uczniom biorącym udział w konkursie, a także Rodzicom i Opiekunom.

            Uroczysta gala dla wszystkich uczestników konkursu, opiekunów i wręczenie dyplomów i nagród odbędzie się dn. 08.12.2022r. (czwartek) godz. 14.30 – 15.30 w dużej sali gimnastycznej Szkoły Podstawowej nr 109 ul. Przygodna 2 Warszawa

             

            Serdecznie zapraszam Monika Zimny

          • SPOTKANIE ze STEFANEM POTOCKIM -misiami: MIODALEM i LiLu

            Dziś w bibliotece odbyło się spotkanie ze Stefanem Potockim autorem książek o misiu Miodalu (2007) i misi Lilu (2022). Posłuchaliśmy ciekawostek o Kanadzie - to tam urodził się nasz szacowny gość; informacji o świecie fauny i flory tego kraju; historii związanych z powstaniem książek; o tym jak ważne są dobre relacje i umiejętność komunikacji byśmy "dorastali" . Zostalismy zauroczeni piosenką o Misiu, której na zakończenie spotkania mogliśmy wysłuchać. W spotkaniu uczestniczyły delegacje uczniów z klas 1-3, a także uczestnicy konkursu plastycznego. Wyróżnieni uczniowie otrzymywali dyplomy, słodkie upominki z rąk pani Moniki Zimny oraz pani Oli Floriańskiej, a także książkę "Lilu" z dedykacją, którą wręczał autor. 

        • ZAPROSZENIE na SPOTKANIE Z PISARZEM
          • ZAPROSZENIE na SPOTKANIE Z PISARZEM

            Z OKAZJI

            ŚWIATOWEGO DNIA MISIA  obchodzonego 25 XI

            BIBLIOTEKA SZKOLNA ZAPRASZA NA SPOTKANIE Z PISARZEM

            Bohaterem spotkania będzie autor - STEFAN POTOCKI i jego "DROGA MIODOWA "

            Laureaci konkursu plasycznego inspirowanego twórczością Stefana Potockiego oraz delegaci z klas 1-3 proszeni są o przybycie do biblioteki 30 LISTOPADA 2022 r.  punktualnie o godzinie 10.00

            Książka pt "Lilu" do zakupienia w bibliotece 24-25  listopada 2022r (25 zł).

            STEFAN POTOCKI urodził się w roku 1965 w Kanadzie, jego najstarsza siostra – w Buenos Aires, a pozostałe rodzeństwo – w Rio de Janeiro. Oboje rodzice wywodzili się z polskich arystokratycznych rodów. 

             Matka – Elżbieta Radziwiłłówna, urodziła się w 1939 w Warszawie, ale zaraz po wybuchu wojny musiała wyjechać z matką z Polski. W lipcu 1940 dotarła do Brazylii, gdzie się wychowywała i kształciła. Studiowała także w Anglii i Kanadzie. W Rio de Janeiro poślubiła Antoniego Potockiego.

            Ojciec autora urodził się w Krakowie 15 lat przed wybuchem II wojny światowej. Wychowywał się w majątkach rodzinnych, w Olszy (Kraków), Bończy (lubelskie) i w Miejscu Piastowym na Podkarpaciu. W 1944 roku wstąpił do Armii Krajowej. Po wojnie dwukrotnie uciekał z Polski i wracał do kraju, aż za trzecim razem wyjechał ostatecznie, gdyż groziło mu więzienie za walkę w szeregach AK i za to, z jakiej rodziny pochodził. W latach 1946-47 służył w Polskiej Marynarce Handlowej, wiele podróżował po świecie. Osiadł w Brazylii, gdzie pracował w firmie importu i eksportu dzikich zwierząt, z tym związane były wyprawy nad
            Amazonkę, do Afryki, Indii, Singapuru.

            Autor książki najbardziej pamięta z dzieciństwa brazylijskie piosenki śpiewane przez matkę oraz polskie pieśni i kolędy, których uczył go ojciec.

            Jako mały chłopiec zapragnął mieć pluszowego misia. Któregoś dnia jego marzenie się spełniło i pod choinką znalazł brązowego niedźwiadka. Gdy zastanawiał się, jak go nazwać, ojciec zaproponował imię Miodal, bo tak nazywał się jego miś z lat dziecięcych.

            Ojciec autora bardzo barwnie opowiadał o przeszłości Polski. Wspominał też swoje ekscytujące przygody z młodzieńczych lat i z czasów emigracji. Zaszczepił w synu wartości patriotyczne, zadbał, by nie zapomniał o rodzinnych tradycjach. Podkreślał, jak ważna i bezcenna jest wolność oraz podróże i nauka, także języków obcych, które otwierają umysł i świat. Ale przede wszystkim, ojciec wpoił synowi poczucie odpowiedzialności za tych, których życie zależy od niego.

            Pierwszym marzeniem autora było latanie – chciał zostać pilotem. Samoloty i lotniska fascynowały go, dopóki starszy brat nie uzmysłowił mu, że to nudny zawód – godzinami trzeba siedzieć i wpatrywać się we wskaźniki lotu!

            Za namową ojca został więc inżynierem. Po ukończeniu studiów podjął pracę niedaleko Toronto, ale kiedy tylko nadarzyła się okazja, wyjechał do Paryża. Tam poznał inny świat. Pogłębił wiedzę zawodową i zdobył cenne doświadczenie. 

            Po kilku latach (w 1997 roku) otrzymał propozycję wyjazdu do Polski, by objąć stanowisko dyrektora produkcji nowo powstającej fabryki kosmetyków L’Oréal. Uznał to za ciekawe wyzwanie i podjął je.

            Po zakończeniu projektu postanowił opuścić świat korporacji i rozpoczął pracę na własny rachunek. Z Zaangażował się w działalność Fundacji Awangarda na rzecz osób niepełnosprawnych.

                      Zawsze był pod wrażeniem pisarzy, ale nigdy nawet nie marzył, że stanie się jednym z nich. A jednak...

            2007

            Miodal i łabędź

            To książka przygodowa dla małych i dużych dzieci. Opowiada o podróży misia Miodala z Polski do ważnych miejsc w Europie, w których przytrafiają mu się raz miłe, raz dziwne – ale zawsze coś wnoszące – przygody. Jest to podróż na kształt odysei, prowadząca do lepszego rozumienia samego siebie i świata, który go otacza.

            Na początku swej wędrówki, w Warszawie, spotyka łabędzia, który pomaga mu znaleźć czarodziejski zegarek. Ten właśnie zegarek jest największym sprzymierzeńcem misia. Na razie jest jego DROGOwskazem, na razie za niego decyduje, pomaga mu, ratuje z opresji i doradza. W magiczny sposób przenosi Miodala z miejsca na miejsce, pozwalając mu spotkać ludzi, którym może pomóc lub których może zawieść, którym może sprawić przyjemność albo przykrość – wszystko zależy od tego, jakiego dokona wyboru. Podczas bycia w DRODZE Miodal poznaje kilkanaście europejskich miast i ludzi, którzy tam mieszkają na co dzień. Podziwia niezwykłe krajobrazy, oryginalne budowle, zamki, uczestniczy w lokalnych obrzędach, ciągle w tłumie ludzi, w gwarze różnojęzycznym, w biegu, w pędzie – i po co? Wiele doświadczył, widział, przeżył – a dalej tęskni, dalej szuka... Tylko czego? 

             

            2022

            LILU

            Tytułowa misia Lilu, niesiona młodzieńczym buntem, wyrusza w pełną przygód zamorską podróż, która zawiedzie ją do wielu egzotycznych krajów basenu Morza Śródziemnego. Bohaterka pragnie nie tylko poczuć smak przygody, szuka swojego miejsca na ziemi.

             Jej zmagania zafascynują każdego młodego czytelnika, który poszukuje tego, co jest trwałe i godne przeżycia w dzisiejszym świecie, wciąż zmieniającym się i pędzącym do przodu.

             

             Powieść utrzymana jest w konwencji baśniowej, nie tylko zaskakuje pełną zwrotów akcją i głębokim przesłaniem moralnym, potrafi także oczarować oryginalną i pełną tajemniczego wdzięku konwencją, literackim stylem, wreszcie piękną szatą graficzn

          • KONCERT PIEŚNI PATRIOTYCZNYCH 4-8

            14 listopada 2022 r. uczniowie Szkoły Podstawowej nr 109 w Warszawie śpiewali o niepodległości i o tych, których już nie ma, ale dzięki którym możemy żyć w pokoju. Uczniowie śpiewali także o tym, że teraz nasz kraj jest w naszych rękach. Patriotyzm zyskuje coraz to nowe wymiary. Dzieci polskie i ukraińskie z naszej szkoły śpiewały razem piosenki o swoich krajach i o tym tym, jak ważna jest dla nas wolność...To już kolejny koncert patriotyczny w naszej szkole, każdy jest poruszający, a w obliczu obecnych wydarzeń, słowa piosenek stają się z powrotem aktualne, a nie tylko sentymentalne... Uczestnikom akompaniował - nauczyciel muzyki - Pan Piotr Kania.

        • 25 XI  DZIEŃ PLUSZOWEGO MISIA
          • 25 XI DZIEŃ PLUSZOWEGO MISIA

            25 listopada na całym świecie obchodzony jest dzień pluszowego misia. Zabawka ta od prawie 120 lat towarzyszy dzieciom pod każdą szerokością geograficzną, ciesząc zarówno tych najmłodszych, jak i tych nieco starszych. Niesłabnąca popularność misiów nie dziwi chyba nikogo – w końcu każdy z nas miał w dzieciństwie pluszowego przyjaciela, pomagającego przetrwać cięzkie chwile. Symbolizuje same pozytywne cechy, takie jak dobroć, ciepło czy opiekuńczość.

            Istnieją dwie różne historie powstania pluszowego misia.

            Kariera misia-zabawki rozpoczęła się w końcu XIX wieku, kiedy to Margarete Steiff – niemiecka inwalidka sparaliżowana wskutek choroby Heinego-Medina, szyła różne pluszowe zabawki-zwierzątka. Jej siostrzeniec Richard Steiff w roku 1880 wpadł na pomysł, aby ulepszyć konstrukcję szytych zabawek i założyć firmę produkującą takie zabawki. Firma ta powstała w wirtemberskiej miejscowości Giengen an de Brenz, niedaleko granicy bawarskiej.

            Kolejna historia,  która jest bardziej popularna dotyczy prezydenta Stanów Zjednoczonych – Teodora Roosvelta, który w 1902 roku wybrał się z przyjaciółmi na polowanie. Podczas wyprawy postrzelono małego niedźwiadka. Prezydent nakazał jego uwolnienie, a całą historię zilustrowano komiksem w waszyngtońskiej prasie. Jednym z czytelników gazety był pewien producent zabawek, który zainspirował się tym wydarzeniem i stworzył nową zabawkę dla dzieci, właśnie w formie pluszowego misia. Nazwał go Teddy Bear, co było oczywistym nawiązaniem do imienia prezydenta USA.

            Biblioteka szkolna w tym dniu zaprasza na :

            - wystawę książek poświęconą misiom w literaturze  zatytułowaną "MSIOWE CZYTANIE" 

            - słodkie  " misiowe małe -co -nieco"

            - warsztat tworzenia pomponowych  miśków

            - kolorowanki 

            30 LISTOPADA (ŚRODA)  odbędzie się  spotkanie ze STEFANEM POTOCKIM - autorem książek poświęconych misowi MIODALOWI i  misi LILU. W spotkaniu wezmą udział laureaci konkursu plastycznego inspirowanego twórczością naszego gościa oraz wyróżnieni czytelnicy z klas 2-3. 

             Dzieci zainteresowane zakupem książki i zdobyciem dedykacji proszone są o wpłatę (25 zł) do biblioteki.

             

             

        • Dzień życzliwości
          • Dzień życzliwości

            21 LISTOPADA – ŚWIATOWY DZIEŃ ŻYCZLIWOŚCI 

            I POZDROWIEŃ

             

            „Życzliwe słowa przyjaciół mogą być krótkie i łatwe do wypowiedzenia, 

            ale ich działanie jest naprawdę wielkie.” 

            Matka Teresa z Kalkuty

            Skąd pomysł?

            Idea Dnia Życzliwości narodziła się w 1973 r. w Stanach Zjednoczonych. Była to odpowiedź na konflikt Egiptu i Izraela. Inicjatywa miała za zadanie przekonać rządzących do rozwiązywania problemów w sposób pokojowy.

            Obecnie to święto jest już obchodzone w ponad 180 krajach i ma nieco inny wymiar, mniej polityczny, a bardziej społeczny. Jego cele są następujące: uwrażliwianie ludzi oraz wzbudzanie w nich pozytywnych emocji, zachęcanie do dialogu międzypokoleniowego, jak również wyrażanie protestu przeciwko nienawiści, antypatii i nietolerancji.

             

            Co charakteryzuje człowieka życzliwego?

            Słownikowa definicja mówi, że to osoba nastawiona przychylnie, przyjaźnie, dobra i serdeczna.

             

            Z czego składa się życzliwość?

            Wystarczy zsumować uśmiech, miłe słowo i ciepłe spojrzenie.

             

            „Dziękuję, że jesteś…”, „Wszystkiego najlepszego…” czy „Miłego dnia!” – niby proste, znane wszystkim słowa, a wywoływały radość oraz niezapomniany uśmiech na twarzy obdarowanego.

            Życzliwego Dnia życzy Samorząd Uczniowski SP 109 

        • Wyniki konkursu pieśni patriotycznej dla kl. 0-3
          • Wyniki konkursu pieśni patriotycznej dla kl. 0-3

            Wśród klas 0- I miejsce zajęła: 

            -grupa OE- Alicja Libiszowska, Natalia Krzykała,Aleksandra Górecka i Laura Cichocka

            - szczególne wyróżnienie przypadło: dla tria  z grupy OB- Marcelina Kasperowicz, AleksandraPuchlik, Jagoda Ciecierska

            Wśród klas 1

            I miejsce zajęło wykonanie solo:- kl. 1D - Zuzanna Puchlik

            - Wyróżnienie dla: kl.1B: Hanny Fijałkowskiej

            Wśród klas 2 -

            I miejsce zajęło wykonanie grupowe:- kl.2B- Nina Chrzan, Martyna Rój, Leon Kosowski, Agata Kiliszek i Antoni Haze

            - Wyróżnienie szczególne dla całej klasy 2C;

            Wśród klas 3

            - I miejsce zajął duet:- kl. 3B Hanna Grochowska i Zuzanna Gołębiewska

            - Wyróżnienie szczególne: dla kl. 3B:Ewelina Romaniuk, Maja Pytlarczyk, Barbara Smoręgiewicz oraz solistka: Anna Kowalkowska

             Wszystkim serdecznie dziękuję za udział i gratuluję sukcesów!.

            Zapraszam na rozdanie dyplomów/książeczek do biblioteki szkolnej ( 30.11.2022 - godzina 13.00)

            Organizator:Katarzyna Salach

             

             

        • Światowy Dzień Praw Dziecka
          • Światowy Dzień Praw Dziecka

            20 listopada 2022 r. to wyjątkowy dzień – to  dzień uchwalenia Konwencji o prawach dziecka. Jest to moment, w którym uwaga wszystkich kierowana jest na dzieci i ich prawa.W tym roku ten dzień wypada w niedzielę, jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby świętować Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka w poniedziałek - 21 listopada. W tym roku mija dokładnie 33 lata od uchwalenia najważniejszego dokumentu stanowiącego o prawach najmłodszych.  Każdemu dziecku, niezależnie od koloru skóry, wyznania czy pochodzenia, przysługują takie same prawa – prawa dziecka. 

            W tym roku obchody Międzynarodowego Dnia Praw Dziecka mają szczególny przekaz. Okazujemy wsparcie wszystkim dzieciom na świecie, których prawa nie są respektowane! Przeciwdziałamy dyskryminacji i głośno mówimy o tolerancji! Integrujemy się z naszymi kolegami z Ukrainy, którzy dołączyli do szkół i przedszkoli i razem z nami tworzą społeczność. Uczymy się o tym co nas różni, a co łączy. Różnorodność jest wspaniała! 

            Najważniejszym dokumentem dotyczącym praw dziecka jest Konwencja o prawach dziecka uchwalona w 1989 roku przez Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych i ratyfikowana przez Polskę w 1991 roku. Polska może poszczycić się bogatą tradycją związaną z promowaniem praw dziecka, począwszy od postaci Janusza Korczaka, cenionego na świecie działacza na rzecz godnego traktowania dzieci, po Ludwika Rajchmana, pomysłodawcę stworzenia międzynarodowej organizacji działającej na rzecz dzieci – UNICEF. Polska była również inicjatorem powstania Konwencji o prawach dziecka, gdyż przedłożyła Komisji Praw Człowieka ONZ jej pierwszy projekt. Upowszechnianie wiedzy o prawach dziecka nie jest wymierzone przeciwko rodzicom. Zarówno rodzice, opiekunowie jak i nauczyciele powinni mieć świadomość, że prawa dziecka nie kolidują z prawami dorosłych, lecz się uzupełniają.

            Zapisy zawarte w Konwencji o prawach dziecka są podstawą działalności UNICEF, który podejmuje starania, aby stanowiły one kanon zasad etycznych i standardów międzynarodowych postępowania wobec dzieci.

            Najważniejsze prawa określone w Konwencji o prawach dziecka to:

            – prawo do życia i tożsamości,

            – prawo do wychowania w rodzinie,

            – prawo do wyrażania własnych poglądów,

            – prawo do prywatności,

            – prawo do odpoczynku,

            – prawo do wolności od przemocy fizycznej lub psychicznej,

            – prawo do godziwych warunków socjalnych,

            – prawo do edukacji,

            – prawo do informacji,

            – prawo do ochrony przed konfliktem zbrojnym,

            – prawo do ochrony w procesie karnym,

            – prawo do znajomości swoich praw.

             

            Tekst "Piosenki o prawach dziecka"

             

            Mam prawo żyć

            Mam prawo być sobą

            Czuć się bezpiecznie, wolną być osobą.

            Mam prawo kochać i kochanym być

            Nie można mnie krzywdzić, poniżać i bić

            Dziecka prawa poważna sprawa

            Dziecka prawa to nie zabawa /a/d/G/C/E7

            Mogę się śmiać

            Może się dziać pięknie

            Pragnę być zdrowy, rosnąć w swoim tempie.

            Mam prawo wybrać sam przyjaciół swych

            Nie można mnie zmuszać do uczynków złych.

            Mam prawo śnić

            Mam prawo być inny

            Mogę być słabszy lecz nie czuć się winny.

            Mam prawo śpiewać głośno kiedy chcę

            Mam prawo płakać cicho, gdy mi źle.

             

            Piosenka o prawach dziecka / Mała Orkiestra Dni Naszych - YouTube

            Słowa i muzyka: Jerzy Kobyliński

            Nasza szkoła włącza się aktywnie o obchody tej rocznicy. Na korytarzu głównym szkoły pojawiła się gazetka okolicznościowa dotycząca „Międzynarodowego Dnia Praw Dziecka z UNICEF”. Ponadto wszyscy uczniowie  w tym dniu zakładają niebieskie ubrania, które są symbolem solidarności ze wszystkimi dziećmi na świecie, również tymi, których prawa nie są przestrzegane.

        • Szkolne zawody "speedcubingu" - układania kostki Rubika na czas
          • Szkolne zawody "speedcubingu" - układania kostki Rubika na czas

            We wtorek 15 listopada odbyła się III edycja Szkolnych zawodów speedcubingu – układania kostki Rubika na czas - konkurencja 3x3.

            Zwycięzcą z czasem 37 sekund został Jakub Podlecki, kl. 8d.

            Wyniki:

            1. Jakub Podlecki, kl. 8d – 0: 37 (pozostałe czasy: 0:34, 0:46)

            2. Jakub Zimny, kl. 8d – 0:38 (pozostałe czasy: 0:35, 0:47)

            3. Aleksander Szczepankowski, kl. 6d – 0:42 (pozostałe czasy: 0:41, 0:51)

            4. Franek Gąsiorowski, kl. 4b – 0:44 (pozostałe czasy: 0:36, 0:45)

            5. Maksymilian Palacz, kl. 4b - 0:45 (pozostałe czasy: 0:41, 1:16)

            6. Ksawery Mundzik, kl. 4b - 0:51 (pozostałe czasy: 0:37, 1:03)

            7. Antoni Rogólski, kl. 7b – 0:56 (pozostałe czasy: 0:43, 1:11)

            8. Adam Bartczak, kl. 5c – 1:02 (pozostałe czasy: 0:56, 1:06)

            9. Kyrylo Dmytriiev, kl. 8b - 1:04 (pozostałe czasy: 0:47, 1:05)

            10. Staś Bajda, kl. 7a – 1:06 (pozostałe czasy: 1:04, 1:17)

            11. Kajetan Syrewicz, kl. 8d – 1:10 (pozostałe czasy: 1:05, 1:28)

            12. Adam Biela, kl. 5d – 1:11 (pozostałe czasy: 0:56, 1:06)

            13. Wojtek Chądzyński, 5d – 1:14 (pozostałe czasy: 1:12, 1:31)

            14. Filip Stój, kl. 6d – 1:16 (pozostałe czasy: 1:09, DNF)

            15. Mikołaj Frelek – 1:17 (pozostałe czasy: 0:52, 1:22 +2)

            16. Maksymilian Tytus Kamiński, kl. 5b – 1:31 (pozostałe czasy: 1:19, 1:31)

            Gratulacje dla wszystkich uczestników. Poziom zawodów był wysoki. Wszyscy zawodnicy układali kostkę w czasie poniżej półtorej minuty. Brawa dla najmłodszego zawodnika – Mikołaja Frelka z kl. 0e, który osiągnął pojedynczy czas 52 sekund.

            Zawodnicy mieli po trzy ułożenia. W klasyfikacji odrzucany był najniższy i najwyższy wynik, a brany pod uwagę średni.

            .

            Marta Płachecka

        • „Mała książka – wielki człowiek”
          • „Mała książka – wielki człowiek”

                Do szkolnej biblioteki nareszcie dotarły książeczki dla pierwszaków  z kampanii społecznej „Mała książka - wielki człowiek”, organizowanej przez Instytut Książki. Jej celem jest zachęcenie pierwszoklasistów  do czytania,  rozwijania umiejętności rozpoznawania liter, składania ich w wyrazy i zdania, aż w końcu  do czerpania przyjemność z lektury – tej czytanej przy wsparciu najbliższych, jak i tej odkrywanej samodzielnie.

            Każdy pierwszoklasista naszej szkoły otrzyma bezpłatnie na własność -pakiet: książkę „Pierwsze abecadło” oraz „Książką połączeni czyli uczymy się czytać razem”oraz plakat z alfabetem. Książeczki będą wręczane uczniom podczas pierwszych wizyt w bibliotece szkolnej. Taki pakiet otrzymała już klasa 1d :)

            Więcej informacji o kampanii „Mała książka - wielki człowiek”,  można znaleźć na stronie Instytutu Książki pod hasłem „Pierwsze abecadło” – Wyprawka Czytelnicza dla pierwszaka”.​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​

            ​​​​​​​

            Instytut Książki w ramach kampanii „Mała książka – wielki człowiek” , której celem jest promocja czytelnictwa, pragnie zachęcić najmłodszych uczniów do częstego sięgania po książeczki i regularnego czytania.

            Aby zrealizować ten istotny cel, Instytut Książki podarował każdemu uczniowi klasy pierwszej szkoły podstawowej specjalną „Wyprawkę Czytelniczą”.

            Projekt jest ogólnopolski i w całości został sfinansowany ze środków Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.

            W skład każdej „Wyprawki Czytelniczej” wchodzi:

            • „Pierwsze abecadło” – antologia tekstów najlepszych polskich autorów dziecięcych, w opracowaniu graficznym wybitnej ilustratorki – Iwony Chmielewskiej;

            • „Książką połączeni, czyli uczymy się czytać razem” – broszura, która jest poradnikiem dla rodziców i opiekunów, podpowiadającym, jak wspierać dziecko w nauce czytania, a także zbiorem pomysłów na zabawy dla dzieci i aktywności związane z tekstami z książki;

            • „Kreatywny alfabet” – plakat z literami do wycinania, wspomagający naukę czytania.

            Wszystkie materiały zostały skonsultowane z ekspertami w dziedzinie czytelnictwa dzieci i młodzieży.

             

            Książka „Pierwsze abecadło” jest antologią tekstów literackich dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym, które zostały napisane przez najwybitniejszych twórców książek dla dzieci, zarówno klasycznych, jak i współczesnych. Czytelnicy znajdą w niej utwory poetyckie i prozatorskie:

            • Tadeusz Kubiak „Ja jestem książka”
            • Małgorzata Musierowicz „Kurczak”, „Boję się” (w: „Hihopter”)
            • Janusz Korczak „Legenda o pieśni”
            • Aleksander Fredro „Paweł i Gaweł”
            • Dorota Terakowska „Babci Brygidy szalona podróż po Krakowie”
            • Józef Czechowicz „Baranek wielkanocny”
            • Jan Twardowski „Dwa święta” (w: „Nowe patyki i patyczki”)
            • Małgorzata Strzałkowska „Czterolistna koniczynka” (w: „Plaster czarownicy i inne baśnie”)
            • Anna Onichimowska „Prawie się nie boję”
            • Joanna Olech „Pompon w rodzinie Fisiów”
            • Rafał Kosik „Amelia i Kuba”
            • Danuta Wawiłow „Spacer”
            • Eliza Piotrowska „Wojtek. Żołnierz bez munduru”
            • Katarzyna Ryrych „Łopianowe pole”
            • Marcin Szczygielski „Czarownica piętro niżej”
            • Jerzy Ficowski „Dom, w którym śmieszy”

            Ilustracje do książki stworzyła Iwona Chmielewska – artystka o niezwykłym wrażliwości i dorobku twórczym, znana i ceniona także za granicą (m.in. nagrodzona kilkukrotnie najważniejszą nagrodą dla ilustratorów – BolognaRagazzi Award). Przygotowany przez nią metaforyczny alfabet ukazuje wielowymiarowość sztuki, która nie tylko zachwyca swoją estetyką, ale też ma rozbudzać w dzieciach ciekawość do poznawania liter

             

  • RODO

  • DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI

    • Logowanie

    • Kontakt

      • Szkoła Podstawowa Nr 109 im. Batalionów Chłopskich w Warszawie
      • 22 277 11 23
      • ul. Przygodna 2
        03-991 Warszawa
        03-991 Warszawa
        Poland
  • MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE

  • Liczba wizyt

    liczba odwiedzin: 426839
  • Galeria zdjęć

      brak danych