Dzień trzeci - język angielski napisany. Czekamy na wyniki do 6 lipca. Teraz zasłużony odpoczynek!
SPORTOWA OLIMPIADA PRZEDSZKOLAKÓW
W dniu dzisiejszym grupa 0d Sówki była na obiekcie OSiR Syrenka II Marysin, gdzie odbyła się SPORTOWA OLIMPIADA PRZEDSZKOLAKÓW
Zobaczcie jak te małe pociechy świetnie się bawiły, a przy tym aktywnie spędziły czas
Medale wręczył Leszek Baraniewski - Zastępca Burmistrza Dzielnicy Wawer oraz Dyrektor naszego ośrodka - Sylwester Rudziński
Udział w wydarzeniu wzięła również Radna Dzielnica Wawer Joanna Buczyńska
Świetnie było.
Do zobaczenia za rok
WAKACJE Z KSIĄŻKĄ
A to miej na pilnej pieczy abyś czytał kiedy tylko możesz
Mikołaj Rej
Zgodnie z zaleceniami programowymi Priorytetu 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025”. biblioteka szkolna umożliwia czytelnikom wypożyczenie książek w czerwcu na okres wakacji.
W tym celu należy zwrócić do biblioteki wcześniej wypożyczone lektury i inne książki, najpóźniej do 21 czerwca, aby móc wypożyczyć książki na wakacje.
BIBLIOTEKA SZKOLNA OTRZYMAŁA WSPARCIE FINANSOWE W RAMACH NPRCZ 2.0 na 2023 rok
Lista książek proponowanych do zakupienia dla czytelników do biblioteki szkolnej w ramach programu (na ten cel otrzymaliśmy 7500 zł) (powstała na podstawie dezyderatów czytelników, analizy oferty wydawniczej oraz pozycji rekomendowanych przez znawców literatury z zakresu literatury dla dzieci i młodzieży) do wglądu na szkolnej stronie www.sp109.waw.pl zakładka OFERTA>BIBLIOTEKA>NPCZ.2.0
Elżbieta Miłkowska-Łaszkiewicz
nauczyciel-bibliotekarz
Biblioteka szkolna otrzymała wsparcie finansowe w ramach Priorytetu 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025”. Program jest realizowany przez Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, przy zaangażowaniu Biblioteki Narodowej, Instytutu Książki i Narodowego Centrum Kultury oraz we współpracy z Ministerstwem Edukacji i Nauki jako Operatora Priorytetu 3.
W ramach wsparcia otrzymaliśmy 15 000 zł. do wydatkowania w roku 2023. Niestety ze względdów proceduralnych -niezależnych od biblioteki- Program ma duże opóźnienie. Otrzymane środki finansowe zgodnie z celem programu zostaną przeznaczone na zakup nowości wydawniczych, realizację działań promujących czytelnictwo wśród dzieci i młodzieży oraz zakup elementów wyposażenia biblioteki szkolnej.
E. Miłkowska-Łaszkiewicz
nauczyciel-bibliotekarz
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 (NPRCz 2.0) na lata 2021-2025 jest kolejną edycją wieloletniego programu, nakierowanego na wzmocnienie czytelnictwa oraz modernizację bibliotek w Polsce.
Główny cel NPRCz 2.0 – rozwój czytelnictwa w Polsce oraz wzmocnienie roli bibliotek – współtworzą cztery cele szczegółowe, z których każdy posiada odrębny Priorytet:
- Priorytet 1 – Poprawa oferty bibliotek publicznych,
- Priorytet 2 – Inwestycje w infrastrukturę bibliotek publicznych,
- Priorytet 3 – Zakup nowości wydawniczych do placówek wychowania przedszkolnego, bibliotek szkolnych i pedagogicznych,
- Priorytet 4 – Rozwijanie funkcjonalności bibliotek jako instytucji działających na rzecz integracji społecznej oraz promocja NPRCz 2.0.
Za Priorytet 3 odpowiedzialne jest Ministerstwo Edukacji i Nauki. Realizacja przebiega dwutorowo i adresowana jest do placówek wychowania przedszkolnego (Kierunek interwencji 3.1.) oraz do bibliotek szkolnych i pedagogicznych (Kierunek interwencji 3.2.).
Przyznane dofinansowania przedszkola oraz biblioteki szkolne i pedagogiczne przeznaczą na zakup nowości wydawniczych, wsparcie działań promujących czytelnictwo (w tym: zakup nagród książkowych dla dzieci biorących udział w akcjach czytelniczych, organizację spotkań autorskich, wystaw, konkursów itp.) oraz zakup nowych elementów wyposażenia, w tym sprzętu komputerowego, oprogramowania, czytników e-booków.
ZDROWY POCZĘSTUNEK
W dniu 13 czerwca w ramach promocji zdrowego odżywiania, na korytarzu naszej szkoły rozstawiliśmy kram owocowo – warzywny, oferujący wszystkim odwiedzającym go zdrowy poczęstunek. To już druga edycja naszego przedsięwzięcia!
Chętnych na małe co nieco nie brakowało :) Aż miło było patrzeć jak ze stołu znikają owoce i warzywa, efektem czego był puściutki stół już na początku drugiej przerwy. Brawo!
To świetny znak, że dobre nawyki żywieniowe są wśród nas!
Duże podziękowania dla Uczniów klasy 7a za pomoc i zaangażowanie; staranne wyszorowanie owoców i warzyw, podzielenie ich i udział we wspólnym przygotowaniu poczęstunku :)
Dziękujemy Radzie Rodziców za finansowe wsparcie naszej akcji.
J. Sperczyńska
14
2. Warszawska Debata o Prawach Uczniowskich #SzkolnaWyPrawa!
Dnia 14.06. odbyła się 2. Warszawska Debata o Prawach Uczniowskich #SzkolnaWyPrawa w której nasza szkoła wzięła udział: przedstawicielki społeczności szkolnej wraz z opiekunką Samorządu Uczniowskiego Agatą Cygan.
Rozmawialiśmy o wzmacnianiu relacji, komunikacji i współpracy w szkołach.
„Nie da się dbać o prawa uczniowskie, bez dbania o relacje. Nawet najlepsze prawo jest martwe, jeśli nie umiemy z niego korzystać, a ten problem dotyczy wielu szkół. Potrzebna jest zmiana myślenia o pozycji uczniów i uczennic w relacji z dorosłymi. Zależy mi na tym, żeby młodzi ludzie byli traktowani podmiotowo , mieli wpływ na swoją sytuację, nie obawiali się wyrażać swojego zdania i byli słuchani przez dorosłych. Wierzę, że skuteczne zmiany można wprowadzać poprzez dialog między różnymi pokoleniami i partnerską współpracę z poszanowaniem siebie nawzajem - dzięki temu możliwe będzie wypracowanie zasad współżycia w szkole.” – mówi Warszawski Rzecznik Praw Uczniowskich.
Spotkanie zakończyła gra terenowa.
Agata Cygan
Opiekunka Samorządu Uczniowskiego7Dziś odbyła się 2. Warszawska Debata o Prawach Uczniowskich #SzkolnaWyPrawa!
Tym razem rozmawialiśmy o wzmacnianiu relacji, komunikacji i współpracy w podstawówkach.
Nie da się dbać o prawa uczniowskie, bez dbania o relacje. Nawet najlepsze prawo jest martwe, jeśli nie umiemy z niego korzystać, a ten problem dotyczy wielu szkół. Potrzebna jest zmiana myślenia o pozycji uczniów i uczennic w relacji z dorosłymi. Zależy mi na tym, żeby młodzi ludzie byli traktowani podmiotowo , mieli wpływ na swoją sytuację, nie obawiali się wyrażać swojego zdania i byli słuchani przez dorosłych. Wierzę, że skuteczne zmiany można wprowadzać poprzez dialog między różnymi pokoleniami i partnerską współpracę z poszanowaniem siebie nawzajem - dzięki temu możliwe będzie wypracowanie zasad współżycia w szkole.
O dobrej rozmowie, integracji i przeciwdziałaniu wykluczenia i wpływie uczniów debatowaliśmy dzisiaj z samorządami uczniowskimi, ich opiekunami_kami i szkolnymi rzecznikami oraz z Renata Kaznowska - Wiceprezydent m.st. Warszawy, radną Dorota Łoboda i Antonim Pluskotą - przewodniczącym Młodzieżowa Rada m.st. Warszawy. A potem ćwiczyliśmy współpracę w grupie w trakcie gry miejskiej!
Wielkie podziękowanie za prowadzenie interaktywnych warsztatów: Centrum Komunikacji Społecznej Młoda Warszawa, Stowarzyszenie "Rozwiń się" Edukacja, Kultura, Sport, Manzana Fundacja Rozwoju Umiejętności Psychospołecznych.
Bardzo dziękuję GD Events za organizację niezapomnianej dla wszystkich gry oraz Muzeum Warszawy, Muzeum Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie, Muzeum Karykatury w Warszawie, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń oraz Stołeczne Centrum Edukacji Kulturalnej za zaangażowanie i wspaniałą gościnę!
W debacie wzięły udział: SP.369.Warszawa, Szkoła Podstawowa nr 364, Szkoła Podstawowa Nr 185 Unicef, Szkoła Podstawowa nr 351 im. Bolesława Prusa, Szkoła Podstawowa Nr 267 im. Juliusza Słowackiego w Warszawie, Szkoła Podstawowa nr 404 w Warszawie, Szkoła Podstawowa nr 109 im. Batalionów Chłopskich, Szkoła Podstawowa nr 158 im. Jana Kilińskiego w Warszawie, Szkoła Podstawowa nr 148 im. Hugona Kołłątaja w Warszawie, Szkoła Podstawowa nr 23 im. Edwarda Szymańskiego w Warszawie, Szkoła Podstawowa nr 214 w Warszawie, Szkoła Podstawowa nr 312 im. Ewy Szelburg-Zarembiny w Warszawie, Szkoła Podstawowa nr 140 im. Kazimierza Jeżewskiego w Warszawie, Szkoła Podstawowa nr 344, Szkoła Podstawowa nr 236 im. Ireny Sendlerowej, Szkoła Podstawowa nr 366 im. Jana Pawła II, Szkoła Podstawowa Z Oddziałami Integracyjnymi Nr 68 im.Artura Oppmana, Szkoła Podstawowa nr 370. Bardzo Wam dziękuję!
XXII Ogólnopolski Tydzień Czytania Dzieciom
„Książka jest jak ogród” to hasło XXII Ogólnopolskiego Tygodnia Czytania Dzieciom, który odbywa się w dniach 1–7 czerwca 2023 r. Hasło tegorocznego Tygodnia Czytania zostało zainspirowane starym chińskim przysłowiem: „Książka jest jak ogród, który można włożyć do kieszeni”.
Biblioteka szkolna zaprasza wszystkich nauczycieli do podzielenia się z uczniami swoimi ulubionymi książkami z dzieciństwa. Poczytajmy głośno przez 10 minut na lekcji - zarówno małym jak również tym nieco większym dzieciom.
Na zakończenie TYGODNIA spotkanie na boisku- nasza społeczność szkolna włączy się w ogólnopolską akcję JAK NIE CZYTAM? JAK CZYTAM? .
7 czerwca - punktualnie o godzinie 10 - na szkolne boisko ZAPRASZAM uczniów klas 1-3 pod opieką nauczycieli - w tym dniu dzieci przynoszą własne książki, które podczas happeningu będą czytać (przy niesprzyjającej pogodzie "spotkanie na czytanie" na górym korytarzu)
Łukasz Byśkiniewicz TVN Turbo Rally Team
Spotkanie z fantastycznymi, małymi miłośnikami motoryzacji z klasy „0” Szkoła Podstawowa nr 109 im. Batalionów Chłopskich. Rozmawiamy o rajdach, bezpieczeństwie ruchu drogowego i pracy w telewizji TVN Turbo.
MaXgear Auto Partner Kratki.pl - kominki • biokominki • ogrzewacze MOYA Stacja YAK Living Space Experience Anest Iwata Polska Kumiega Racing Anest Iwata Polska APRMotorsport iHome iPlanet.com.pl
9 VI - Dzień Przyjaciela
Drzewko Przyjaźni
Dziś 9 czerwca obchodzimy Dzień Przyjaciela w związku z tym świętem uczniowie SP 109 w maju zastanawiali się jak można budować przyjaźń? W ramach programu „Szkoła Demokracji” powstało Drzewko Przyjaźni, na którym cała społeczność uczniowska mogła dzielić się swoimi pomysłami na budowanie przyjaźni.
„Jedna z popularnych sentencji życiowych mówi o tym, że jeśli człowiek jest zdrowy, ma rodzinę, dach nad głową i wiernego przyjaciela, to jest bogatszy niż mu się wydaje. 9 czerwca swoje święto mają właśnie osoby, które często są nam bliskie niczym rodzina. Wydarzenie ma na celu umacnianie więzi pomiędzy ludźmi, uświadamianie, jakim drugi człowiek może być oparciem w każdej trudnej sytuacji.
Kim jest prawdziwy przyjaciel?
Słowo „przyjaciel” wywodzi się od czasownika „przyjać”, „sprzyjać”. A jak rozpoznać, że ktoś jest naszym kompanem na dobre i na złe? Czasami mamy takich ludzi obok siebie, a nie potrafimy dostrzec, że to są prawdziwi przyjaciele. Pierwsza rzecz to okres znajomości. By ktoś zasłużył na miano przyjaciela, trzeba czasu. Trudno nazwać tak kogoś, kogo znamy kilka miesięcy czy rok. To za krótko, by sprawdzić się w życiowych sytuacjach, kiedy jedna ze stron potrzebuje pomocy, wsparcia. Nieprzypadkowo powiedzenie że prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie jest jak najbardziej trafne. Dlatego wielu lat wymaga rozpoznanie, kto nim jest. Kto stanie za naszymi plecami, kiedy wszyscy inni się odwrócą? Kto nas odwiedzi w szpitalu jeśli zachorujemy? Kto pożyczy większą sumę pieniędzy? Kto pomoże zrobić nam remont i nie weźmie za to ani złotówki? Na drugim biegunie są osoby, które trzymają się innych tylko dlatego, że są oni popularni albo bogaci. Kiedy to znika, razem z nim odchodzi pseudo przyjaciel.
Przyjaciel to osoba, z którą dzielimy nasze tajemnice, radości, smutki. Możemy przyjść do niego bez zaproszenia w samym środku nocy, a on otworzy drzwi. Przyjaciel będzie nas wspierał na dobre i na złe, nawet jeśli nie do końca będzie przekonany o słuszności sprawy. Przedstawi swoją opinię, wyrazi wątpliwości, ale w razie potrzeby stanie po naszej stronie. Lojalność to jeden z najważniejszych elementów udanej relacji, testowany na przestrzeni całej znajomości.
Dzień Przyjaciela
Jak spędzić 9 czerwca? Sprawa jest oczywista - ten dzień najlepiej spędzić więc wspólnie, przyjaciele mają zazwyczaj podobne zainteresowania, np. sport czy muzyka. Można się wybrać na dobry obiad, do pubu czy pojeździć na rowerze. Pomysłów nie powinno zabraknąć. Niektórzy z okazji święta wręczają swoim kompanom drobne prezenty, wysyłają życzenia, jeśli bezpośredni kontakt jest utrudniony.
W dniu święta warto też pomyśleć nieco o ludziach z przeszłości - każdy z nas pewnie zna bliską osobę, z którą urwał się kontakt. W Dzień Przyjaciela może warto odnowić znajomość? W końcu najlepsze przyjaźnie rodzą się na podwórku czy w szkole, we wczesnych latach życia. Pielęgnowanie takich relacji nie zawsze jest łatwe, ale w ten sposób można zbudować prawdziwą przyjaźń. W późniejszych latach, kiedy mamy już swoją rodzinę, o wiele trudniej jest poznać „bratnią duszę”. Warto więc dać niektórym ludziom jeszcze jedną szansę.”
Agata Cygan z Samorządem Uczniowskim
*źródło: https://www.kalbi.pl/dzien-przyjaciela
LEKCJA ANGIELSKIEGO
· #naukawruchu #stacjezadaniowe #webquest #QRkody #coronation #charlesIII
Z okazji koronacji króla Wielkiej Brytanii klasa 5a na lekcji języka angielskiego poznawała podstawowe informacje o Karolu III. Uczniowie pracowali metodą web questu. QR kody przekierowywały ich na strony w języku angielskim o królu. Uczniowie samodzielnie wyszukiwali potrzebne wiadomości.
4
"Dzień Kosmosu"
28 kwietniaw klasie 1a odbyły się zajęcia pod hasłem "Dzień Kosmosu". Sala zamieniła się na moment w przestrzeń kosmiczną. Uczniowie zaspokoili swoją dziecięcą ciekawość, zdobyli wiedzę o wszechświecie oraz bawili się i tańczyli przy kosmicznej muzyce.
Było kosmicznie! Brawa dla dzieci i Pani Joanny Górczyńskiej
7
WARSZTATY BUDUJĄCE ODPORNOŚĆ PSYCHICZNĄ DZIECI I MŁODZIEŻY Z DOŚWIADCZENIEM MIGRACJI: UKRAIŃSKO- I ROSYJSKOJĘZYCZNYCH.
Dziś 20.06.2023 w naszej szkole zakończył się cykl warsztatów dla dzieci i młodzieży z doświadczeniem migracji, którego organizatorem było Polskie Centrum Migracji.
Cele zajęć :
-wzmocnienie w dzieciach i młodzieży odporności psychicznej, odzyskanie/budowanie wiary we własny potencjał i siły;
-rozwój zdolności pokonywania przeciwności losu – konstruktywnego radzenia sobie z problemami i towarzyszącymi im emocjami oraz budowanie kompetencji społecznych.
Uczestnicy w czasie zajęć wypracowali jasne i wspólne zasady jako element socjalizacji i budowania poczucia bezpieczeństwa. Pracowali w zespołach. Rozwijali inteligencje emocjonalną, umiejętności komunikacji interpersonalnej i asertywności. Szukali odpowiedzi na pytanie: jak być optymistą w trudnych czasach?
Agata Cygan
Szkolna Koordynatorka Programu3
Podsumowanie projektu terapeutycznego zrealizowanego w ramach Warszawskich Inicjatyw Edukacyjnych (WIE)
"Słyszę, czuję, tworzę" - program arteterapeutyczny z elementami muzykoterapii i sensoplastyki
W ramach XVIII edycji Warszawskich Inicjatyw Edukacyjnych SP 109 otrzymała dofinansowanie na realizację projektu terapeutyczny z elementami muzykoterapii i sensoplastyki "Słyszę, czuję, tworzę".
Program realizowany był w oddziałach przedszkolnych, a jego założeniem było osiągnięcie pozytywnych efektów poprzez stymulację zmysłu wzroku, słuchu i dotyku.
Główne cele programu, to:
- rozładowanie napięć i nagromadzonych negatywnych emocji;
- rozwój emocjonalny, wspieranie stabilizacji emocjonalnej;
- rozwój społeczny, integrowanie grupy, kształtowanie umiejętności pracy w parach i w grupie;
- poznawanie siebie i świata, wychodzenie ze schematów;
- twórcza ekspresja, poznawanie nowych form wyrazu i działań artystycznych;
- rozwijanie motoryki dużej i małej;
- usprawnianie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej;
- umuzykalnianie, doskonalenie umiejetności naśladowania określonych rytmów;
W ramach projektu zrealizowany został cykl zajęć o charakterze arteterapeutycznym z elementami sensoplastyki i muzykoterapii:
- WARSZTATY Z ELEMENTAMI SENSOPLASTYKI: bazujące na twórczych działaniach z wykorzystaniem metody integracji sensorycznej, wspierające motorykę dużą i małą uczestników, doskonalące koordynację wzrokowo-ruchową, stworzyły dzieciom przestrzeń do współnego wyrażania siebie w procesie tworzenia dzieł plastycznych.
- WARSZTATY Z ELEMENTAMI MUZYKOTERAPII: opierajace się na prostym muzykowaniu z wykorzystaniem instrumentu Bum Bum rurki, rozwijające ciekawość, ekspresję muzyczną, poczucie rytmu, wrażliwość i pamięć słuchową, doskonalące koordynację wzrokowo-słuchowo-ruchową, koncentrację uwagi i spostrzegawczość, wpłynęły na kreatywność i wyobraźnię dzieci.
WARSZTATY Z ELEMENTAMI SENSOPLASTYKI:
1. Praca grupowa "Bałwanek" - dzieci wykonały pastelami olejnymi pracę wielkoformatową o wielkości 16 kartek A4, następnie pomalowały ją czarną farbą zdrapką.
2. Praca indywidualna "Pisanka" - dzieci wyklejały kształt pisanki plasteliną według swojego pomysłu, a następnie ozdabiały różnego rodzaju makaronem.
3. Praca indywidualna "Masa solna" - każde z dzieci wykonało własnoręcznie masę solną, a następnie eksperymentowało, wycinając kształty, wałkując, odciskając kształty i faktury.
4. Praca grupowa "Wielkanocne kurczaczki" - dzieci ozdobiły jaja wycięte z kartonu za pomocą elementów o różnym kształcie i fakturze: pomponami, piórami, chrupkami, skorupkami jaj, papierowymi kółeczkami, posypką, krepiną, cekinami itp.
5. Praca grupowa "Pizza" - dzieci wylepiły okrąg z kartonu gliną, a następnie ozdabiały swoją "pizzę" za pomocy różnego rodzaju makaronu, słomkami, fasolą, grochem, ciecierzycą, ziarnkami pieprzu i ziela angielskiego, pestami dyni, wiórkami, kuleczkami styropianu i pomponami.
6. Praca grupowa "Owieczki na hali" - każde z dzieci wykonało górę - wydzierając ją z gazety, choinkę, a także owieczkę, wyklejając ją watą i choć to nie łatwe, do klejenia używały tylko paluszków. Na koniec każde z dzieci przykleiło swoje dzieła na dużym kartonie, tworząc tym samym piękną pracę grupową.
7. Praca w parach "Akwarium" - każde z dzieci odrysowało i wycięło kształt dłoni z kolorowego kartonu, a następnie w parach, przyklejając różnego rodzaju materiały stworzyły barwne akwarium.
8. Praca grupowa - "Geometryczne ptaki" - dzieci wycięły koła, owale, trójkąty i kwadraty z kolorowego papieru, a następnie korzystając z różnorodnych pod względem sensorycznym materiałów stworzyły geometryczne ptaki.
9. Praca indywidualna "Kwiaty w wazonie" - każde z dzieci wycięło z kolorowego papieru geometryczny kształt wazonu, a następnie tworzyło kwiaty, odciskając dłonie pomalowane farbami.
10. Praca grupowa - "Kolorowe wieżowce" - dzieci przyklejały na dużym kartonie okienka pomalowane farbą zdrapką, na których za pomocą patyczka wydrapały własne obrazki.
WARSZTATY Z ELEMENTAMI MUZYKOTERAPII - BUM BUM RURKI
WARSZAWSKI KONKURS PLASTYCZNY
"Palcem Malowane"
Zwieńczeniem projektu był II warszawski konkurs plastyczny "Palcem malowane" dla oddziałów przedszkolnych i uczniów klas I-III. Konkurs dedykowany był uczniom uczestniczącym w zajęciach specjalistycznych" terapii pedagogicznej, terapii ręki, terapii logopedycznej lub integracji sensorycznej.
Celem konkursu było:
- doskonalenie koordynacji wzrokowo-słuchowej, orientacji przestrzennej,
- kształtowanie twórczej ekspresji i rozbudzanie wyobraźni plastycznej,
- czerpanie radości przy tworzeniu prac z wykorzystaniem różnych technik plastycznych
- motywowanie dzieci do ćwiczeń terapeutycznych,
- umożliwienie dzieciom z dysleksją w przełamaniu niechęci w pracy nad swoimi trudnościami
- prezentacja swoich umiejętności, zdolności plastycznych oraz wspólna praca terapeuty pedagogicznego, rodzica i dziecka
GALERIA NAGRODZONYCH I WYRÓŻNIONYCH PRAC:
Osoby odpowiedzialne za projekt:
Sylwia Łasek-Marmur - terapeuta pedagogiczny
Dagmara Chojnacka - logopeda, terapeuta SI
I miejsce w Dzielnicowym Konkursie Mitologicznym dla uczniów klas V pt. " W świecie mitów greckich"
Nasi piątoklasiści zdobyli I miejsce w Dzielnicowym Konkursie Mitologicznym dla uczniów klas V pt. " W świecie mitów greckich", który odbył się w SP 218. Pokonali konkurentów w dwóch etapach międzyszkolnych, wykazując się szeroką wiedzą z zakresu starożytnej kultury greckiej, klasycznych wątków literatury, znajomości dzieł sztuki inspirowanych starożytną Grecją.
W drugim etapie zmagań konkursowych poza imponującą wiedzą, nasi laureaci wykazali się talentem aktorskim wcielając się w bogów olimpijskich, przedstawili spektakl dramowy inspirowany "Mitem o nici Ariadny".
Uczniowie przygotowywali się do każdego etapu wiele tygodni, uczestniczyli w próbach pod okiem nauczyciela historii pani Kingi Jarosz.
Gratulujemy sukcesu !!
Warsztaty kulinarne
Dnia 22 maja w naszej szkole w ramach programu "Szkoła Demokracji" odbyły się warsztaty kulinarne zorganizowane i przeprowadzone przez uczniów z Ukrainy. Sami uczniowie zaproponowali potrawy, zrobili zakupy oraz wykonali popisowe dania.Po warsztatach nastąpiła pyszna degustacja oraz poczęstunek społeczności szkolnej.
Agata Cygan wraz z Samorządem Uczniowskim
1
Im bliżej wakacji... tym wycieczek coraz więcej
6 czerwca -we wtorkowe przedpołudnie klasa 6c udała się na wycieczkę po Warszawie "Śladami pomników od Kopernika do Małego Powstańca". Uczniowie wcześniej sami przygotowali najciekawsze informacje na temat wybranego obiektu i spacerując Krakowskim Przedmieściem wcielali się w rolę przewodników dla koleżanek i kolegów. Opowieści okazały się bardzo ciekawe i wnikliwe, a na pamiątkę robiliśmy sobie fotki przy każdym pomniku. Oczywiście był czas na frytki. lody oraz karmienie gołębi. Klasa 6c jest mistrzem w organizowaniu takich przedsięwzięć - Brawo WY!
M. Pijanowska
11
Kreatywna Biesiada u WARSA i SAWY - naukowo i sportowo
6 czerwca pani Marta Biedrzycka wraz z uczennicami klas siódmych wzięła udział w corocznej edycji pt. Kreatywne Biesiady u WARSA i SAWY. Spotkanie "WARS i SAWA naukowo i sportowo" tym razem odbyło się w Szkole Podstawowej nr 158 w Warszawie.
Społeczność tej szkoły pochwaliła się swoimi najzdolniejszymi uczniami. Martyna Szemkowicz (7B), Martyna Maśniak (7A) oraz Nina Charlińska (7B) wzięły udział w kilku warsztatach przygotowanych dla gości. Do wyboru były zajęcia sportowe, malarskie, dramy, eksperymentalne, stolarskie, czy językowe.
Jednocześnie Pani Marta brała udział w obserwacji zajęć opartych na metodzie Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne, warsztatach "Język faktów vs. język opinii" oraz wymianie doświadczeń z nauczycielami z innych szkół. Wróciłyśmy z głowami pełnymi pomysłów i zapału do działania! Oby więcej takich inspirujących spotkań.
MB
2
I Wawerska Konferencja Uczniowska
5 czerwca odbyła się I Wawerska Konferencja Uczniowska. Nasza szkoła brała w niej czynny udział.
Pod czujnym okiem nauczycielki języka angielskiego pani Marty Biedrzyckiej uczennice stworzyły wyjątkowe prezentacje i przygotowały swoje wystąpienia. Ula Anyszka (7A), Pola Bańka (7C), Nina Charlińska (7B), Karolina Łysakowska (7C), Zosia Mundzik (7A) oraz Martyna Szemkowicz (7B) pokonały swoją nieśmiałość, czasem strach, a na pewno nudę i stworzyły niezapomniane prezentacje na nurtujące je tematy. Ich publiczne wystąpienia dotknęły obszaru ekologii, zdrowia psychicznego, ich pasji (tańca oraz teatru), ale także problemów w polskiej szkole. Bezinteresowne zaangażowanie dziewcząt jest godne podziwu. Wyjście z wszechobecnej strefy "nie chce mi się" - kreuje postawy, z których możemy być dumni!
Brawo dziewczyny! Jesteśmy z Was dumni!
MB
4
JAK NIE CZYTAM, JAK CZYTAM
„Jak nie czytam, jak czytam” to najpopularniejsza w Polsce akcja czytelnicza. Organizatorem jest redakcja miesięcznika „Biblioteka w Szkole” wraz z bibliotekami i szkołami. Szczegóły znajdują się na stronie www.czytamy.org.
Akcja promuje czytanie w prosty i radosny sposób. Żeby czytanie nie kojarzyło się uczniom z przymusowymi lekturami, tylko miłym wspomnieniem. Czytaniem na trawie w gronie koleżanek, kolegów, nauczycieli, rodziców.
Akcja ma przede wszystkim zachęcić tych uczniów, którzy traktują czytanie jako przykry obowiązek. Nie zmuszać ich, lecz motywować przykładem.
BIBLIOTEKA SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 109
Zaprasza do wspólnego czytania !
7 czerwca o godzinie 10.00
klasy 1-3 na szkolnym biosku
klasy 4-8 w salach lekcyjnych !
E. Miłkowska-łaszkiewicz
Pomysł na akcję powstał po lekturze wskaźników czytelnictwa. Młodzi ludzie czytają znacznie więcej niż dorośli (nie czyta 62% Polaków powyżej 15. roku życia), a jednocześnie są przez dorosłych pouczani. Pora odwrócić role: niech to uczniowie pokażą dorosłym, jak się czyta.
CELE AKCJI:
- zwrócenie uwagi na diagnozowany przez coroczne badania Biblioteki Narodowej systematyczny spadek czytelnictwa wśród dorosłych Polaków (powyżej 15. roku życia), i wykorzystanie masowej akcji do pokazania większej aktywności czytelniczej dzieci i młodzieży,
- promocja czytania i książek wśród uczniów, inicjowanie mody na czytanie, wspieranie dzieci i młodzieży aktywnych czytelniczo,
- podkreślenie konieczności tworzenia przez środowiska szkolne, władze lokalne i struktury państwa warunków do skutecznej edukacji czytelniczej w szkołach i ułatwiania dzieciom oraz młodzieży dostępu do atrakcyjnej dla nich literatury,
- integracja lokalnych środowisk zainteresowanych działaniami na rzecz rozwoju czytelnictwa,
- upowszechnienie opinii, że szansą na poprawę wskaźników czytelnictwa jest edukacja czytelnicza młodego pokolenia; wywołanie rywalizacji poprzez przeciwstawienie czytającej młodzieży i nieczytających „dorosłych”,
- promocja bibliotek oraz podkreślanie ich znaczenia dla edukacji czytelniczej.
- pobicie ustanowionego 1 czerwca 2017 r. rekordu Polski w jednoczesnym czytaniu, wynoszącego 459 409 osób.
ORGANIZATOR:
- redakcja miesięcznika Biblioteka w Szkole
- ponad 2000 bibliotek.
REALIZATORZY:
- biblioteka szkolna
- wychowawcy klas I – VIII
ADRESACI:
- uczniowie klas I – VIII
TERMIN AKCJI:
7 czerwca, godz. 10.00.
11
Archiwum Aktualności
Aktualności
- ŻYCZENIA
- Rozpoczynamy przygotowania do 33 Finału WOŚP!
- KONCERT
- ZAPROSZENIE
- Projekt "Nasza szkoła nie marnuje"
- Młodzieżowa Rada Dzielnicy Wawer
- Dzień otwarty
- X WARSZAWSKI KONKURS PLASTYCZNO-TECHNICZNY
- MŁODZI WOLONTARIUSZE SP 109 NA III GALI WOLONTARIATU
- SZKOLNE MIKOŁAJKI
- Siema Talent - Akademia Skillsów
- X WARSZAWSKI KONKURS PLASTYCZNO-TECHNICZNY „Anioł Bożonarodzeniowy 2024” dla uczniów szkół podstawowych
- GAZETKA SZKOLNA - NR 2
- ODKRYWAMY TALENTY!
- BAL ANDRZEJKOWY
- 25 LISTOPADA - DZIEŃ PLUSZOWEGO MISIA
- DZIEŃ POSTACI Z BAJEK
- Międzynarodowe Dni Przeciwdziałania Przemocy Wobec Dzieci
- PATRIOTYCZNE KONCERTOWANIE
- Zebranie z rodzicami